Zeeland
PZC 117
Adviesnieuwe zeesluis Terneuzen
Snelle dooi treft toertocht Sluis
[EEUWS-VLAANDEREN
25
18 en 19
Voorlopig einde aan de schaatspret
m o:
10.000 kaarten
ontpoldering
Alcohol en geweld
gaan heel vaak
hand in hand
Terneuzense wijk
Lievenspolder bloeit
op met brede school
Dinsdag 13 januari 2009
Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Oplossing problemen
toegankelijkheid kanaal
Gent naar Terneuzen.
door Conny van Cremberghe
cent - Het Stakeholders Adviesfo
rum (SAF) adviseert staatssecreta
ris Tineke Huizinga van Verkeer
en Waterstaat en de Vlaamse pre
mier Kris Peeters op korte termijn
onderhandelingen te openen voor
een onderzoek naar de financiële
haalbaarheid van de bouw van
een nieuwe zeesluis in Terneuzen.
Volgens het SAF, een breed samen
gestelde Vlaams-Nederlandse con-
sultatiegroep onder duovoorzitter
schap van de oud-bewindslieden
Gerrit Braks en Miet Smet, meent
dat een nieuwe, grote zeesluis bin
nen het bestaande sluizencomplex
de oplossing is voor de toeganke-
lijkheidsproblematiek van het ka
naal van Gent naar Terneuzen en
tevens ruimte biedt om de ver
wachte groei van het maritieme
verkeer in de komende decennia
te kunnen opvangen. Over de om
vang van de sluis deden Braks en
Smet bij de presentatie van het ad
vies gisteren in Gent geen medede
lingen. De Gentse wethouder van
de haven, Sas van Rouveroij, lid
van het SAF, gaf aan dat de Gentse
wensen (een sluis met een lengte
van 366 meter, een breedte van 49
meter en een diepte van 16 meter)
overeind blijven. De kosten wor
den geschat op een miljard euro.
Het SAF-advies is niet bindend,
maar zo gaf Braks aan 'gelet op de
Het Stakeholders Adviesforum
adviseert op korte termijn onder
handelingen te openen voor een
onderzoek naar de bouw van een
samenstelling van dit adviesorgaan
lijkt het mij niet aannemelijk dat
dit advies genegeerd wordt'.
Het pleidooi voor een nieuwe zee
sluis binnen het bestaande com
plex is niet uit de lucht komen val
len. Aan de uiteindelijke formule
ring gingen ruim twee jaar inten
sief overleg vooraf, waarbij Gent
in eerste instantie het onderste uit
de kan probeerde te halen. Het
ging dan om een 140.000 ton sluis
westelijk van de huidige zeesluis
op gronden - de Westelijke Kanaal
oever - die Terneuzen gereser
veerd heeft voor nieuwe havenacti
viteiten en industrie. Terneuzen
wenste die gronden - tientallen
miljoenen waard - niet te offeren
voor Gent.
Het SAF heeft aan het advies een
pakket aan randvoorwaarden ver
bonden. Naast de nieuwe sluis
moet de infrastructuur in de Ka
naalzone (weg en rail) worden ge
optimaliseerd, milieumaatregelen
worden genomen en een plan van
aanpak worden opgesteld voor de
verdieping van het kanaal en bijko
mende waterbouwkundige wer-
ken, zoals de aanpassing van tun
nels, bruggen en kades.
0117-306032
OOSTBURC - Door de snelle dooi komt voorlo- al hun voorbereidingen. Zo waren voorzitter en zopietent op Het Grote Gat. Op deze nog uitstekend te noemen. Maar ook in Oost-
pig een einde aan de schaatspret op kreken, Hans Merrelaar en penningmeester Peter van kreek kon gisteren overigens nog wel worden burg zal het snel anders zijn. Wat overblijft,
sloten en watergangen. Hee van ijsclub Het Grote Gat in Oostburg gis- geschaatst. Met een dikte van vijftien centime- zijn herinneringen.
Met regen op komst troffen ijsclubs gisteren teren bezig met het opruimen van de koek- ter was het ijs volgens de Oostburgse ijsclub foto Camile Schelstraete
Sluis-Brugge-Sluis
afgelast door snelle
afname van ijsdikte.
door Frank van.Cooten
SLUIS - Sluis-Brugge-Sluis was gis
termorgen de enige toertocht in
Nederland die nog van start ging.
De snelle dooi was de Zeeuwse
schaatsklassieker op de Damse
Vaart rond het middaguur echter
ook te machtig. De inschrijving
voor de toertocht werd gesloten
vanwege het snel afnemen van de
dikte van de ijslaag, ook al door de
grote plassen die zich vormden.
Het ijs was gemiddeld nog slechts
tien centimeter dik terwijl twaalf
centimeter vereist is.
De organisatie zorgde ervoor dat
schaatsers die al aan de tocht wa
ren begonnen, deze zo ver moge
lijk af konden maken. Rond de
honderd schaatsers hadden zich
gisteren in de vroege ochtenduren
in Sluis voor de tocht ingeschre
ven. De stempelpost in Brugge
sloot om 12.30 uur.
Voordat Damme om 14.00 uur
dicht ging reikte deze post het
stempel 'Brugge' uit aan schaatsers
die door overmacht niet meer ver
der mochten schaatsen. Na slui
ting van de Brugse stempelpost
gold direct een verbod zich op het
ijs te bevinden. De Belgische poli
tie zag daar streng op toe.
In Sluis konden de schaatsers nog
tot 17.00 uur bij de stempelpost te
recht voor hun laatste stempel en
bijbehorende medaille. Borden 'ge
vaarlijk ijs' moesten intussen kan
didaat-schaatsers er al van weer
houden het ijs op te gaan.
r/a/ïyt'
Vind ll(
*7*3
Je GPS-noJu/e op het
fo/naertdollepp
helemaal "ijn d"$-
Ul~t
/Za/naertcjzll&f-)
l(l(XS 4
OPEN AVOND1
DONDERDAG 15 januari
IreynaertcollegeJ
terneuzen - Afgelopen weekeinde
hebben vrijwilligers binnen enkele
uren meer dan 10.000 kaarten te
gen ontpoldering opgehaald. Ze
zijn gericht aan premier Jan Peter
Balkenende en de vice-premiers
Wouter Bos en André Rouvoet.
Vanwege d egrote vraag naar kaar
ten zijn inderhaast enkele websites
geopend waarop de kaart digitaal
kan worden ondertekend: www.ik-
verdedigdedijken.nl, www.deleven-
dedelta.nl, www.ik maakmezor-
gen.nl en www.degroeneleugen.nl.