Vakantiebeurs Gezond duurzaam op reis I Voetafdrukken, vaccinaties en antimalaria- tabletten. AéJreizen@wegener.nl 2 X reizen 024-3650360 PZC Zaterdag 10 januari 2009 Ziedaar wat actuele onderwerpen van de komende Vakantiebeurs. Het thema 'gezond en duurzaam op reis' krijgt deze 39e keer extra veel aandacht, meent Gerard Chel. et de website www.gezondop- reis.nl van hoofd sponsor Glaxo- SmithKline, wordt de toon gezet voor de komende Va kantiebeurs. Niettemin staat die vooral in het teken van landen die zich graag presenteren als dé ultie me vakantiebestemming. Met lan den waar je niet onmiddellijk aan denkt, zoals Eritrea, Rwanda of Moldavië. Maar ook meer voor de hand liggende bestemmingen als Duitsland en Cuba, die zich als co-sponsors van de beurs goed in de schijnwerpers zetten. En dan is daar de 'ecologische voet stap' van Travel Foundation Neder land (TFNL). Deze stichting werd in december 2007 in het leven ge roepen door zes reisorganisaties (TUI, Oad, Sawadee, Sundio, Askja en Buro Scanbrit), die duur zaam toerisme willen promoten. Bezoekers van de beurs kunnen bij de stand van Travel Foundation uit laten rekenen hoe duurzaam de ei gen vakantie is. Aan de hand van vragen - hoe kom je er, hoe lang ga je, met hoeveel personen, wat doe je - wordt bepaald hoe groen of rood je vakantie is. „Met één doel", zegt Saskia Pepping van TFNL. „Wij willen laten zien hoe je als toerist een bijdrage kunt leveren aan duurzaam toerisme. Dat je ook een prima vakantie kunt hebben met respect voor de lokale bevol king, natuur en cultuur." Volgens haar is de reisbranche zich steeds meer bewust van duurzaam toeris me, maar tot dusver meldden zich bij TFNL slechts twee nieuwe le den aan: Baobab en de Europee- sche Verzekeringen. „Tja, het ligt bij sommigen nogal lang in de week. Ze vragen zich af welk voor deel het lidmaatschap biedt", stelt Pepping. „Ons gaat het maar om een paar dingen: de reiziger meer bewust maken van duurzaam toe risme, er met z'n allen voor kun nen zorgen dat een vakantiebe stemming behouden blijft en geld inzamelen om lokale projecten uit te kunnen voeren." Momenteel heeft: Travel Founda tion drie projecten: op de Antillen en in Egypte om duikscholen te in strueren hoe het koraal beschermd moet worden, en één voor de win tersport in de Alpen, om te leren hoe zuiniger met water en stroom kan worden omgegaan. Reizigers die bij de aangesloten touroperators hun vakantie boe ken, kunnen op vrijwillige basis 2 euro storten voor Travel Founda tion. Uiteindelijk is het de bedoe ling dat de stichting vrijwel volle dig draait op deze bijdragen. Nu zijn het de aangesloten reisorgani saties die betalen. Op dit moment betalen, volgens Saskia Pepping, ongeveer een kwart van de Sawa- dee-klanten en zo'n 18 procent van de Sundio-klanten de 2 euro. „On ze zusterorganisatie in Engeland draait inmiddels voor 80 procent op financiële steun van de consu ment", klinkt Pepping hoopvol. Bijna traditioneel op de Vakantie beurs zijn waarschuwende, dan wel alarmerende berichten over hoe gezond of ongezond wij op va kantie gaan. Dat wil zeggen: of wij voldoende weet hebben van de risi co's die wij op onze bestemming lopen. De grote boosdoeners zijn nog steeds: malaria, geelzucht (he patitis), gele koorts, reizigersdiar- ree, buiktyfiis, knokkelkoorts, legio- nella en veteranenziekte. Tijdens de beurs worden de resulta ten gepresenteerd van een steek proef die sinds 2002 altijd in okto ber op Schiphol wordt gehouden. Daaruit bleek in 2007 bijvoorbeeld dat 60 procent van de Nederlandse toeristen goed voorbereid vertrekt. Andersom redenerend betekent het dat 40 procent dat niet doet. Gezondopreis.nl, een website die eigendom is van het farmaceu tische bedrijf GlaxoSmithKline (GSK), is mede daarom hoofdspon sor van de beurs geworden. Er zijn onder meer twee paviljoens waar voorlichting wordt gegeven. „Wij willen de reizigers bewust maken van de gezondheidsrisico's die ze kunnen lopen", zegt woordvoer ster Angela Waterval. Ofschoon zij erkent dat vijf van de dertien medi cijnen die bij reizen kunnen wor den voorgeschreven bij GSK van- daan komen, vindt zij het onjuist de site een verkapt marketingin strument te noemen. „Het is de arts die eén medicijn voorschrijft." GSK voert al jaren campagne, on der meer in samenwerking met de GGD's en de Travel Clinic van het Rotterdamse Havenziekenhuis. „Voorlichting geven en kennis over dragen, staat voor ons voorop. We zien dat dat z'n vruchten afWerpt. Wat wij beogen, is simpel: de reizi ger beter beschermd op pad laten gaan." Reageren? redactie.reizen@wegener.nl SI Websites: www.travelfoundation.nl www.greenseat.com www.treesfortravel.nl www.va ka nti evoetaf- druk.nl www.klimaatneutraal.nl www.idut.nl www.iucn.nl www.gezondopreis.nl www.lcr.nl www.malaria.nl www.hepatitis.nl www.ggd.nl www.thuisvaccinatie.nl www.traveldoctor.nl m De Vakantiebeurs is van woensdag 14 t/m zondag 18 januari in de Jaarbeurs te Utrecht. Openingstijden: woens dag, donderdag, zater dag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Vrij dag van 10.00 tot 21.00 Entreeprijzen: Aan de kassa: dagkaart 17,50 euro, 60-plussers 14,50, avondkaart 11,50. Online voorverkoop t/m 13 januari: dagkaart 12 euro. Online verkoop vanaf 14 januari: dag kaart 14,50 euro. Kinde ren t/m 12 jaar gratis. Info: www. va ka nti e- beurs.nl foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 97