53 media Geen kredietcrisis in virtuele werelden Ondanks de financiële crisis mogen virtuele werelden op internet nog altijd rekenen op miljoenen euro's aan investeringen. Volgens Second Life-oprichter Philip Rosedale wordt het ook tijd virtuele werelden met elkaar te verbinden. door Laurens Lammers media@wegener.nl |jgj 024-3650570 PZC Zaterdag 10 januari 2009 ereldwijd werd de virtu ele wereld Se cond Life al zo'n vijftien miljoen keer gedownload. Het aantal vaste ge bruikers is echter minder indruk wekkend. Schattingen lopen op tot zo'n half miljoen mensen, voorna melijk oudgedienden. Of virtuele werelden daarmee veel minder aantrekkelijk zijn dan ge dacht? Nee. Investeerders pompen nog altijd veel geld in nieuwe onli ne werelden. Het afgelopen kwar taal zelfs zo'n 115 miljoen euro, ver deeld over 10 digitale werelden. Circa vijf miljoen euro daarvan ging naar Metaplace, een site die de aandacht trok met een vrij sim pel concept: een netwerk waarin gebruikers een eigen 3D-wereld of 'metaplace' kunnen creëren. Elke afzonderlijke wereld is daarna weer te verbinden met andere 3D-werelden. Wat echter vooral opvalt aan Meta place, is de eenvoud van alles. Wie een game wil bouwen, krijgt daar voor alle benodigde gereedschap pen. In de onlinewereld wemelt het ook van de spelletjes, die super snel zijn gebouwd, zonder enige programmeerkennis. In elke meta place valt daarnaast van alles te im porteren: van Flickr-foto's en You- Tube-video's tot en met het laatste nieuws. Een internetrobot kan wor den ingezet om de belangrijkste nieuwskoppen van het web te pluk ken. 'Druk op de knop en u heeft in 30 seconden uw eigen virtuele wereld', luidt het motto van de ma kers. Metaplace schittert niet alleen door eenvoud, maar ook door openheid. Anders dan Second Life, dat zich afspeelt binnen een geslo ten omgeving, is Metaplace name lijk gewoon via de browser toegan kelijk. Digitale werelden gaan intussen ook steeds meer op de werkelijk heid lijken, zoals Twinity, dat de deuren opende naar een virtueel Berlijn. De Duitse firma die de site in september lanceerde, Metaver- sum, bouwde complete straten en gebouwen na in 3D: van de Pots dammer Platz tot en met de Fernsehturm, de 368 meter hoge tv-toren nabij Alexanderplatz. Ook bestaande winkels, galeries, bars en clubs werden geheel gekopi eerd. Om de werkelijkheid nog dichter te benaderen, gaat de zon in virtueel Berlijn op hetzelfde tijd stip onder als in het echte Berlijn. De virtuele versie zal verder ook exact evenveel woningen gaan tel- -* len als de echte stad. Sinds virtueel Berlijn online kwam, werden grote delen van de stad al opgekocht. Vooral door Amerikanen, die de site massaal be zochten. Een groot aantal van hen tastte diep in de buidel om met vir tueel geld, in Twinity 'Globals' ge heten, een huis te kopen in een van de meest trendy wijken van de stad. Anderen kochten geen huis, maar maakten gebruik van de op tie om een huis te huren. Huizenspeculanten kunnen in Twi nity de komende tijd echter nog hun lol op. Plannen voor de bouw van een virtueel Londen en Singa pore liggen al klaar. De gesprekken tussen Metaversum en Britse za kenpartners zouden inmiddels in volle gang zijn. Virtueel Londen, In de virtuele wereld van Second Life hebben de 'bewoners' geen doel en er terlijk een leven. Ze slapen er, eten er, doen er zaken en relaxen er. waarin, net als in virtueel Berlijn, ook echte producten gekocht kun nen worden, gaat mogelijk binnen kort online. Philip Rosedale, de schepper van Second Life, denkt intussen na over virtuele werelden die met el kaar verbonden zijn. Volgens hem moet het mogelijk worden comple te huizen, inclusief huisraad, van de ene naar de andere wereld te verplaatsen. Dat zou dé manier zijn om virtuele werelden digitaal en economisch te verstrengelen: als-huizen en goederen tegen beta ling te verhuizen zijn van de ene naar de andere wereld. Een belangrijke sta-in-de-weg hier bij vormt de inwisselbaarheid van virtueel geld. Online werelden als Twinity en Second Life werken met eigen virtuele munteenheden, die niet onderling inwisselbaar zijn. Een ander probleem vormen de eigendomsrechten op virtuele objecten. In digitale werelden lig gen die namelijk niet altijd bij de gebruikers. Pas als die problemen zijn opgelost, zullen virtuele econo mieën sterk gaan opbloeien, zo ver wacht Rosedale. Werelden die met elkaar verbon den zijn: op internet is dat ook al een feit. De site Myrl (een afkor ting voor: My Real Life) is geen ech te online wereld met fraai ontwor pen pleinen, uitgaanscentra en ge bouwen om te bezoeken. Myrl is wel het allereerste sociale netwerk voor virtuele alter ego's. Op de site kunnen de bewoners van zo'n twintig verschillende online werel den, van het Habbo Hotel tot en met Entropia, elkaar ontmoeten, vriendschappen sluiten, berichten naar elkaar sturen en foto's en vi deo's delen. Myrl prikt in feite gaten in de dij ken die online werelden om zich heen wierpen. Dankzij de site is er is geen spel te winnen. Ze leven er let- fóto's Linden Lab voor het eerst interactie of dataver keer mogelijk tussen de miljoenen sociale wezens die virtuele werel den bevolken. Virtuele alter ego's zwerven tegenwoordig trouwens al uit over het hele internet. In de di gitale wereld van Rocketon kun nen bewoners elkaar op elke denk bare site tegen het lijf lopen, een praatje maken of een spelletje met elkaar spelen. Het mooie? Voor Rocketon heeft de gebruiker slechts een piepklein stukje soft ware nodig: een veilige plug-in die in de browser wordt geïnstalleerd, dat is alles. SI www.secondlife.com www.metaplace.com www.twinity.com www.myrl.com www.rocketon.com Reageren? redactie.media@wegener.nl 'jjjBf Leuke, interessante en spraakmakende websites of digitale televisiekanalen redactie.media@wegener.nl 024-3650570 Bellen met Marco Borsato Om aandacht te vragen voor het werk van War Child, hebben Marco Borsato's Wit Licht, War Child en T-Mobile een unieke trailer ontwik keld, waarin jij een belangrijke rol kunt spelen. Meld je aan met naam, e-mailadres en mobiel nummer (vol gens de disclaimer worden de gege vens alleen voor deze site gebruikt) en je krijgt een leuk filmpje met een verrassende en unieke 'gadget'. www.speelderolvanjeleven.nl De zonnegroet aan een neerwaartse hond Ontspannen en meer bewegen zijn populaire goede voornemens voor het nieuwe jaar. Met Yogatv.nl kun je deze twee voornemens waarma ken. Geen smoesjes meer. Aan de hand van video's met instructies en voorbeelden kun je thuis yogaoefe- ningen doen. Er zijn diverse lessen, zoals over afvallen, 'meer energie', lichaamsreiniging, zwangerschapsyo- ga en yoga met je kind. www.yogatv.nl Handige tips voor financiële nood Door de dure decembermaand en de crisis houden veel mensen hun hand op de knip. Maar wat als de tv stukgaat? Of de auto? Het is raad zaam altijd wat geld achter de hand te houden voor plotselinge kosten. Als je wilt weten of je verantwoord met je geld omgaat, kun je op blijf- positief.nl een test doen. Kom je niet zo best uit de test, kijk dan bij de financiële tips. www.blijfpositief.nl Volgens de weersvoorspellers blijft het nog even vriezen. Iedere schaats liefhebber bindt daarom, als het even kan, de ijzers onder. Om re creatief wat rondjes te draaien of een wat langere afstand te schaat sen. Overal in het land worden toer tochten gehouden. Wil je weten waar, kijk dan even op de site van de KNSB. Je vind er ook volop links naar andere schaatsweetjes. www.knsb.nl Glimmende ijzers en tintelende tenen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83