53 media
Geen kredietcrisis in virtuele werelden
Ondanks de financiële crisis mogen virtuele
werelden op internet nog altijd rekenen op
miljoenen euro's aan investeringen. Volgens
Second Life-oprichter Philip Rosedale wordt
het ook tijd virtuele werelden met elkaar te
verbinden.
door Laurens Lammers
media@wegener.nl
|jgj 024-3650570
PZC
Zaterdag 10 januari 2009
ereldwijd
werd de virtu
ele wereld Se
cond Life al
zo'n vijftien
miljoen keer
gedownload. Het aantal vaste ge
bruikers is echter minder indruk
wekkend. Schattingen lopen op tot
zo'n half miljoen mensen, voorna
melijk oudgedienden.
Of virtuele werelden daarmee veel
minder aantrekkelijk zijn dan ge
dacht? Nee. Investeerders pompen
nog altijd veel geld in nieuwe onli
ne werelden. Het afgelopen kwar
taal zelfs zo'n 115 miljoen euro, ver
deeld over 10 digitale werelden.
Circa vijf miljoen euro daarvan
ging naar Metaplace, een site die
de aandacht trok met een vrij sim
pel concept: een netwerk waarin
gebruikers een eigen 3D-wereld of
'metaplace' kunnen creëren. Elke
afzonderlijke wereld is daarna
weer te verbinden met andere
3D-werelden.
Wat echter vooral opvalt aan Meta
place, is de eenvoud van alles. Wie
een game wil bouwen, krijgt daar
voor alle benodigde gereedschap
pen. In de onlinewereld wemelt
het ook van de spelletjes, die super
snel zijn gebouwd, zonder enige
programmeerkennis. In elke meta
place valt daarnaast van alles te im
porteren: van Flickr-foto's en You-
Tube-video's tot en met het laatste
nieuws. Een internetrobot kan wor
den ingezet om de belangrijkste
nieuwskoppen van het web te pluk
ken. 'Druk op de knop en u heeft
in 30 seconden uw eigen virtuele
wereld', luidt het motto van de ma
kers.
Metaplace schittert niet alleen
door eenvoud, maar ook door
openheid. Anders dan Second Life,
dat zich afspeelt binnen een geslo
ten omgeving, is Metaplace name
lijk gewoon via de browser toegan
kelijk.
Digitale werelden gaan intussen
ook steeds meer op de werkelijk
heid lijken, zoals Twinity, dat de
deuren opende naar een virtueel
Berlijn. De Duitse firma die de site
in september lanceerde, Metaver-
sum, bouwde complete straten en
gebouwen na in 3D: van de Pots
dammer Platz tot en met de
Fernsehturm, de 368 meter hoge
tv-toren nabij Alexanderplatz. Ook
bestaande winkels, galeries, bars
en clubs werden geheel gekopi
eerd. Om de werkelijkheid nog
dichter te benaderen, gaat de zon
in virtueel Berlijn op hetzelfde tijd
stip onder als in het echte Berlijn.
De virtuele versie zal verder ook
exact evenveel woningen gaan tel- -*
len als de echte stad.
Sinds virtueel Berlijn online
kwam, werden grote delen van de
stad al opgekocht. Vooral door
Amerikanen, die de site massaal be
zochten. Een groot aantal van hen
tastte diep in de buidel om met vir
tueel geld, in Twinity 'Globals' ge
heten, een huis te kopen in een
van de meest trendy wijken van de
stad. Anderen kochten geen huis,
maar maakten gebruik van de op
tie om een huis te huren.
Huizenspeculanten kunnen in Twi
nity de komende tijd echter nog
hun lol op. Plannen voor de bouw
van een virtueel Londen en Singa
pore liggen al klaar. De gesprekken
tussen Metaversum en Britse za
kenpartners zouden inmiddels in
volle gang zijn. Virtueel Londen,
In de virtuele wereld van Second Life hebben de 'bewoners' geen doel en er
terlijk een leven. Ze slapen er, eten er, doen er zaken en relaxen er.
waarin, net als in virtueel Berlijn,
ook echte producten gekocht kun
nen worden, gaat mogelijk binnen
kort online.
Philip Rosedale, de schepper van
Second Life, denkt intussen na
over virtuele werelden die met el
kaar verbonden zijn. Volgens hem
moet het mogelijk worden comple
te huizen, inclusief huisraad, van
de ene naar de andere wereld te
verplaatsen. Dat zou dé manier
zijn om virtuele werelden digitaal
en economisch te verstrengelen:
als-huizen en goederen tegen beta
ling te verhuizen zijn van de ene
naar de andere wereld.
Een belangrijke sta-in-de-weg hier
bij vormt de inwisselbaarheid van
virtueel geld. Online werelden als
Twinity en Second Life werken
met eigen virtuele munteenheden,
die niet onderling inwisselbaar
zijn. Een ander probleem vormen
de eigendomsrechten op virtuele
objecten. In digitale werelden lig
gen die namelijk niet altijd bij de
gebruikers. Pas als die problemen
zijn opgelost, zullen virtuele econo
mieën sterk gaan opbloeien, zo ver
wacht Rosedale.
Werelden die met elkaar verbon
den zijn: op internet is dat ook al
een feit. De site Myrl (een afkor
ting voor: My Real Life) is geen ech
te online wereld met fraai ontwor
pen pleinen, uitgaanscentra en ge
bouwen om te bezoeken. Myrl is
wel het allereerste sociale netwerk
voor virtuele alter ego's. Op de site
kunnen de bewoners van zo'n
twintig verschillende online werel
den, van het Habbo Hotel tot en
met Entropia, elkaar ontmoeten,
vriendschappen sluiten, berichten
naar elkaar sturen en foto's en vi
deo's delen.
Myrl prikt in feite gaten in de dij
ken die online werelden om zich
heen wierpen. Dankzij de site is er
is
geen spel te winnen. Ze leven er let-
fóto's Linden Lab
voor het eerst interactie of dataver
keer mogelijk tussen de miljoenen
sociale wezens die virtuele werel
den bevolken. Virtuele alter ego's
zwerven tegenwoordig trouwens al
uit over het hele internet. In de di
gitale wereld van Rocketon kun
nen bewoners elkaar op elke denk
bare site tegen het lijf lopen, een
praatje maken of een spelletje met
elkaar spelen. Het mooie? Voor
Rocketon heeft de gebruiker
slechts een piepklein stukje soft
ware nodig: een veilige plug-in die
in de browser wordt geïnstalleerd,
dat is alles.
SI www.secondlife.com
www.metaplace.com
www.twinity.com
www.myrl.com
www.rocketon.com
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
'jjjBf Leuke, interessante en
spraakmakende websites
of digitale televisiekanalen
redactie.media@wegener.nl
024-3650570
Bellen met
Marco Borsato
Om aandacht te vragen voor het
werk van War Child, hebben Marco
Borsato's Wit Licht, War Child en
T-Mobile een unieke trailer ontwik
keld, waarin jij een belangrijke rol
kunt spelen. Meld je aan met naam,
e-mailadres en mobiel nummer (vol
gens de disclaimer worden de gege
vens alleen voor deze site gebruikt)
en je krijgt een leuk filmpje met
een verrassende en unieke 'gadget'.
www.speelderolvanjeleven.nl
De zonnegroet aan
een neerwaartse hond
Ontspannen en meer bewegen zijn
populaire goede voornemens voor
het nieuwe jaar. Met Yogatv.nl kun
je deze twee voornemens waarma
ken. Geen smoesjes meer. Aan de
hand van video's met instructies en
voorbeelden kun je thuis yogaoefe-
ningen doen. Er zijn diverse lessen,
zoals over afvallen, 'meer energie',
lichaamsreiniging, zwangerschapsyo-
ga en yoga met je kind.
www.yogatv.nl
Handige tips voor
financiële nood
Door de dure decembermaand en
de crisis houden veel mensen hun
hand op de knip. Maar wat als de tv
stukgaat? Of de auto? Het is raad
zaam altijd wat geld achter de hand
te houden voor plotselinge kosten.
Als je wilt weten of je verantwoord
met je geld omgaat, kun je op blijf-
positief.nl een test doen. Kom je
niet zo best uit de test, kijk dan bij
de financiële tips.
www.blijfpositief.nl
Volgens de weersvoorspellers blijft
het nog even vriezen. Iedere schaats
liefhebber bindt daarom, als het
even kan, de ijzers onder. Om re
creatief wat rondjes te draaien of
een wat langere afstand te schaat
sen. Overal in het land worden toer
tochten gehouden. Wil je weten
waar, kijk dan even op de site van
de KNSB. Je vind er ook volop links
naar andere schaatsweetjes.
www.knsb.nl
Glimmende ijzers en
tintelende tenen