Esther Waij kan niet meer stuk
Ans Markus
M media@wegener.nl I I media
024-3650570 PZC
Zaterdag 10 januari 2009
moet groeien
ster Anke Vermeer in Medisch Cen
trum West. Ze was te zien in tv-se-
ries als Sam Sam, Baantjer, Bureau
Kruislaan, Blauw Blauw, Help,
Najib Julia en in de Vlaamse se
rie Wittekerke.
Voor die laatste serie verbleef ze
twee jaar in België. „Toen ik terug
kwam in Nederland, leek iedereen
me vergeten." Al snel werd ze ge
vraagd voor een jeugdtoneelgroep.
Er was echter geen toneelstuk.
Geld om er een te laten schrijven,
was er ook niet. Waij: „Ik ben toen
zelf gaan schrijven. Zó leuk."
Later meldde ze zich bij de Media
Academie in Hilversum. Waarom
zou ze niet verdergaan met schrij
ven en zich op de kunst van scena
rioschrijven storten? „Dat hoort bij
me, ergens totaal induiken." Waijs
ideeën sloegen aan en al snel
schreef ze scenario's voor Neder
landse series als Baantjer en Zoop.
Inez Zo, de eerste tragikomische
roman van Waij, gaat over Inez. Ze
is na haar scheiding gedwongen de
luxe buurt Amsterdam-Zuid te ver
ruilen voor de (volks)wijk De
Baarsjes. Inez is een denker, net als
Waij. En er zijn meer parallellen.
„Ik heb in beide stadsdelen ge
woond en ken ze goed. Ik heb dan
wel geen ellendige scheiding mee
gemaakt, maar wel liefdesverdriet.
Ik wilde een roman schrijven over
de meest heftige vorm van liefdes
verdriet. Dan kom je uit bij een
scheiding, je huis verlaten, met
minder geld moeten leven."
Filmregisseur Paul Verhoeven was
aangenaam verrast door haar eer
ste boek. Hij voorzag de achterflap
van-positieve kritiek. „Mijn tweede
roman Man op je lip nam hij mee
naar Parijs waar hij voor Zwart
boek moest zijn. Dan zit je thuis en
denkt: Paul Verhoeven leest op dit
moment mijn boek. Dat is ontzet
tend spannend. Zijn mening is be
langrijk voor mij. Hij was erg en-
thousiastx een kick natuurlijk."
De rechten van haar boeken zijn
verkocht aan productiemaatschap
pij Nedfilm 8c TV. Met deze ver
koop heeft Waij de verfilming uit
handen gegeven. Wanneer en in
welke vorm de film of serie ver
schijnt, weet de schrijfster dan ook
niet. Ideeën heeft ze er wel over.
Volgend jaar kerst zou een mooi
moment zijn voor het uitkomen
van haar verfilmde boek.
Stiekem heeft ze al eens nagedacht
over wie de rol moet spelen van
Inez. „Wendy van Dijk, omdat ze
gevoelig, fragiel is en humor heeft.
Of Halina Reijn, een heel ander
type. Maar gevoeligheid en heftig
heid zitten ook in haar karakter. Of
Carice van Houten, zij kan eigen
lijk alles wel. Of ikzelf Grapje. De
mooie buurvrouw zou een leuke
rol zijn voor Katja Schuurman."
Voor de rol van Inez' dochter Jos
tovert ze een ander idee uit de ho
ge hoed: een soort Idols voor actri
ces. „Het lijkt me ontzettend leuk
om die audities voor Jos op tv uit
te zenden. Er zijn namelijk niet
veel goede actrices bekend van
haar leeftijd, 13 jaar. En dan zou ik
die jonge meiden willen coachen."
Afgelopen drie jaar heeft ze uitslui
tend aan haar romans gewerkt.
„Nu, na Man op je lip, stop ik even
met werken. Ik ga tijd besteden
aan familie en vrienden, Hen had
ik meer aandacht moeten geven,
dat ga ik inhalen." Na de rustperio
de wachten in elk geval twee nieu
we projecten, beide boeken. Het
derde deel over Inez, waarmee de
trilogie rond is, en een compleet
andere roman. „Dat andere boek is
veel breder, epischer."
Krant, televisie, radio,
weekbladen of toch liever
internet? Wie gebruikt welke
media en waarom? Deze week:
INTERNET „Internet is niets voor
mij. Ik heb altijd gezegd: daar be
gin ik niet aan. Maar je ontkomt
er niet meer aan. Als iemand
voor bijvoorbeeld een uitje met
collega's een workshop bij me
wil volgen, gaat hij toch op inter
net zoeken en komt op mijn site
uit. Voor mijn ontspanning zit ik
nooit achter de computer. Na een
uur heb ik al vierkante ogen."
TELEVISIE „je zou het misschien
niet verwachten, maar 'Gooische
Vrouwen' vind ik heel erg leuk.
Zo over de top, maar tegelijk
soms zó raak. Al ben ik met vier
opdrachten tegelijk bezig, ik wil
het niet missen. Televisie is voor
mij net als de radio. Het staat
aan als achtergrond bij het schil
deren. Waar ik naar kijk, is heel
afwisselend. Meestal program
ma's die over mensen gaan. Dat
hoeven zeker niet alleen bekende
Nederlanders te zijn. Naar 'Tot
de dood ons scheidt' en 'Pauw
Witteman' kijk ik graag."
RADIO „Op de radio luister ik de
ene keer naar praatprogram
ma's, de andere keer naar mu
ziek. Voor de marathoninter
views van de VPRO ging ik des
tijds altijd zitten. Ideaal voor tij
dens het schilderen. Ik houd niet
van diskjockeys. Van dat harde
geschreeuw word ik erg nerveus."
KRANT „Ik lees verspreid over de
dag ongeveer een uur de krant.
Op NRC, Het Parool en De Tele
graaf hebben we een abonne
ment. De Volkskrant of Trouw
kopen we meestal op zaterdag.
Mijn partner is van het zakelij
ke, politieke nieuws. Ik ben van
de zachte sector. Mode vind ik
heerlijk. Ik haal ook inspiratie
uit verhalen of foto's in kranten
en tijdschriften. Ik heb drie jaar
geschilderd aan een project naar
aanleiding van een verhaal over
'Medea' in Trouw."
WEEKBLAD „Op Elsevier is mijn
partner al bijna veertig jaar ge
abonneerd. Vooral die tijdloze bij-
lages over mode en gezondheid
zijn aan mij besteed. We hebben
ook abonnementen op Privé en
Story en als ik er in sta, koop ik
Weekend. Het is lekker bladeren
en plaatjes kijken. Dingen over
mezelf knip ik uit en bewaar ik.
De tien dikke mappen vindt mijn
mama van 96prachtig."
Kunstenares Ans Markus.
foto GPD
nog twee weken lang in Marokko
gedraaid. Als toetje. Ouled Radi
verheugt zich er op. „Voor de film
zijn ze ook naar Marokko geweest,
maar toen was ik slechts een spaak
in het wiel. Nu ben ik een stuur,
dus mag ik wel mee. Ik denk dat
we daar echt gaan genieten."
Met die gouden afsluiter is het wat
hem betreft mooi geweest „Afslui
ten zullen we het nooit, het is toch
ons kindje. Tijdelijk afronden wel.
Over vijfjaar nog een film, tien
jaar na de eerste, als we allemaal
ouder zijn en kinderen hebben.
Als ik nog in het wereldje zit dan
doe ik zeker mee." Dan heeft
Ouled Radi wel weer genoeg ge
praat, en rent hij in zijn duster het
veld op. „In de serie blijk ik enorm
talent voor hockey te hebben. Wil
je zien hoe ik echt speel?"
Serie 3 van ShoufShouf, vanaf
22 maart op Nederland 3.
iw Reageren?
redactie.media@wegener.nl
Ipti - És
hand, met veel bravoure en tegelij
kertijd vriendelijk. Ik probeer te
maken wat ik leuk vind. De groeps
dynamiek in beeld brengen. Het
gaat uiteindelijk toch om jongens
die op zoek zijn naar de snelste
weg naar succes."
Voor Mimoun Ouled Radi, die met
zijn karakter Rachid in de film nog
een bijrol had, en het inmiddels
tot een van de hoofdpersonen
heeft geschopt, voelt Shouf als fami
lie. „Maar je krijgt toch een stem
pel. Je bent en je blijft Shouf Shouf.
Er is maar één Rachid in Neder
land, dat ben ik. Mijn volgende rol
moet daarom totaal anders zijn,
een gestoorde gek liefst. Een rol ver
weg van Rachid."
De karakters staan in de derde se
rie op een keerpunt in hun leven.
Ze worden, op hun manier, volwas
sen. Ap (Mimoun Oaïssa) voelt
zich niet meer welkom in Neder
land en besluit carrière te gaan ma
ken in Marokko, en Mussi (Mo
hammed Chaara) wil trouwen met
een Nederlands meisje. Er worden
geen banken meer overvallen. Ster
ker nog, de jongens storten zich,
weliswaar met een verborgen agen
da, op buurtwerk.
Ouled Radi: „We blijven natuurlijk
wel pubers, maar we doen geen cri
minaliteit meer. Daar hebben we
op gehamerd. Ik wil een waarach
tig beeld geven van Marokkanen.
Met Shouf Shouf laten we zien
dat ze ook leuk kunnen zijn.
Daar ben ik absoluut trots
op."
Koukleumen op een
Nederlands hoc
keyveld is af
zien, maar
er wordt
ook
voor deze scène kwistig zijn be
sprenkeld.
Toch is de cultuurclash niet waar
het om gaat bij Shouf, vindt de re
gisseur. „Natuurlijk, er wordt met
vooroordelen gespeeld, maar eigen
lijk gaat het meer over wat zich tus
sen de jongens afspeelt. Een van
de jongens gaat trouwen met een
Hollands meisje. Maar het gaat
meer over een vriend die een
vriend verliest aan een vrouw, dan
over het feit dat die vrouw toeval
lig Hollands is. „We proberen voor
al zo veel mogelijk lol erin te stop
pen. Het is en blijft
een gewone ko
medieserie.
Bijde-