Barack Obama 10 spectrum Turkse verhuizing De verkoop van PZC Zaterdag 10 januari 2009 STANDPLAATS TURKIJE door Jessica Maas Ik heb het even opgeteld. Ik ben het af gelopen weekend voor de zevende keer verhuisd. Op mijn 16e verliet ik het ouderlijk huis in Zeeuws-Vlaande ren om in Breda te gaan studeren. Later bracht de studie journalistiek me in Til burg, waar ik negen jaar ben blijven han gen en maar liefst vijf keer ben verhuisd. Van studentenhuis naar studentenhuis, naar studio, naar flat, naar rijtjeshuis. Ar me ouders. Elke keer kwamen zij uit het Zeeuwse getuft om te helpen sjouwen, schuren en schilderen. Elke keer werd mijn hele hebben en houden in een ge huurde boedelbak gepropt. Steeds weer werden lampen opgehangen, badkamers schoongemaakt en vloeren gelegd. Tot anderhalfjaar geleden, toen ver ruilde ik het Brabantse voor de mil joenenstad Istanbul. Geen vader met boedelbak deze keer. Met drie dikke koffers en vijf dozen gevuld met boe ken vertrok ik met het vliegtuig naar vriendlief in Turkije, waar hij al een klein appartementje aan de Aziati sche kant van de stad had gevonden. Het afgelopen weekend zat ik dus weer tussen de verhuisdozen. Een beetje onverwacht was het wel. We waren wel voorzichtig aan het rond kijken, maar heel concreet waren de verhuisplannen nog niet. Maar ver huizen gaat hier, zoals zoveel zaken, toch weer een tikje anders dan in Neder land. Aanvaarden in overleg, betekent hier eigenlijk onmiddellijk verhuizen. De mees te te huur aangeboden appartementen staan namelijk leeg. Dus toen we de zater dag voor kerst in een nabijgelegen wijkje tegen een ruim appartement met balkon en uitzicht op de Bosporus aanliepen, bete kende dat meteen actie. We gingen met de huisbaas, een statige oude baas van bijna 80, rond de tafel. Want zoals over bijna alles in dit land, kan ook over de huurprijs on derhandeld worden. Na wat heen en weer gepraat ging er zo 100 euro van de huur af Na wat aandringen be loofde hij ook nog nieuwe parketvloeren in drie kamers te laten leggen. In Neder land zien ze je aangekomen. Dezelfde avond nog werd het contract ondertekend en twee dagen later hadden we de sleutel. Over opzegtermijnen - officieel wel in ons huurcontract - hoor je niemand. Ook onze voormalige huisbaas niet. Ook de Turkse leveranciers van gas, elektri citeit en kabeltelevisie, vinden het de nor maalste zaak van de wereld dat je de ver huizing een dag van tevoren meldt. Twee dagen later was alles overgezet Zelfs inter net werkte meteen in het nieuwe apparte ment. Glimlachend denk ik terug aan het geworstel met kabels en modem en de ve le telefoontjes die in Nederland nodig wa ren om internet op een nieuw adres aan de praat te krijgen. Hier niets van dat al. Ook het verhuizen zelf gaat hier anders. Een verhuisbedrijf met maar liefst vijf ver huizers is hier namelijk erg betaalbaar en ook snel te regelen. Zaterdag gebeld, zon dagochtend - jawel, ook op zondag wordt hier gewerkt - stond er geen boedelbak, maar een kleine vrachtwagen voor de deur. Razendsnel sjouwden de vijf man nen bed, bank en kast de drie trappen van het appartementencomplex af Om de was machine werd een dik touw gebonden en een van de verhuizers liep er zo mee naar beneden. In nog geen vier uur tijd stond alles weer op zijn plek in ons nieuwe appartement. En konden we, deze keer met mijn Turkse schoonouders, aan de slag. Weer werden lampen opgehangen, de badkamer gesopt en kasten in elkaar gezet. De verhuizing werd alleen deze keer niet afgesloten met een Hollands frietje en frikandel speciaal, maar met kebab. In de verbeelding van David Axel- rod stond Barack Obama drie jaar geleden al op de trappen van het Capitool in Washington, de hand op de Bijbel, de bewonderende na tie aan de voeten van de nieuwe president. De politieke consultant kreeg dat visioen op 4 januari 2005 bij de inauguratie van zijn toenmalige cliënt Deval Patrick tot de "eerste zwarte gouver neur' van Massachusetts. Er was een door Axelrod geleide campagne aan vooraf ge gaan waarin de lange tijd onbekende Pa trick een monsterzege wist te boeken. De campagnestrateeg keek tijdens de inau guratie in Boston om zich heen eri voelde' naar eigen zeggen dat een 'enorm gevoel van trots en optimisme zich meester maak- te van de menigte'. „Ik dacht: het zou ge weldig zijn als we dit kunnen meemaken op landelijk niveau. Zo zullen we ons voe len als Barack Obama de eed aflegt." Op 20 januari 2009 is het zover: het visi oen van Axelrod wordt realiteit. Miljoenen mensen zullen uitrukken om het histori sche moment in Washington mee te ma ken. Een dag later zal Axelrod zijn campag nebureau AKP8cD Message and Media in Chicago vaarwel zeggen. Hij neemt tegen een beduidend lager salaris zijn intrek als politiek adviseur in het Witte Huis. Zijn kostje is desondanks gekocht. Ambitieuze politici zullen ook over vier of acht jaar nog in de rij staan om zijn diensten in te huren, in de hoop dat iets van de magie van de 'beste campagne ooit', zoals Barack Obama het zelf noemde, op hen zal afstra len. Vakgenoten van Axelrod proberen nu al de strategie en technieken van Obama's De inauguratie van Barack Obama op 20 januari is het sluitstuk van 'de beste politieke campagne ooit'. Politieke campagnestrategen proberen koortsachtig lessen te trekken uit de marketing van de 47-jarige nieuwe president. De nieuwe geboden: wees fris, wees vernieuwend, wees alles voor iedereen. „Obama is de Big Mac en iMac, Volkswagen Beetle en Ford Mustang." door Frank IHendrickx campagne te doorgronden. Ware discipe len van Obama willen daar niets van we ten. In de ogen van de onbaatzuchtige vrij willigers die folders uitdeelden, aan deu ren klopten, kiezers registreerden, telefoon tjes pleegden en geld inzamelden was er geen strategie, geen concept, geen 'spin', - geen meesterplan. Obama was simpelweg een unieke kandidaat die mensen wist te inspireren met ernst, intellect en integri teit. Een spontane volksbeweging parachu teerde de voormalige gemeenschapswer ker vervolgens naar het Witte Huis. De inbreng van individuele vrijwilligers en medewerkers van Obama was groot. Ieder een mocht zijn eigen websites maken, slo gans verzinnen, muziekclips produceren, campagneteams formeren. Informatie werd niet gemonopoliseerd: de campagne website zette de sluizen open naar alle digi tale uithoeken, van Facebook tot Twitter, van iPhone tot videogames. Team Obama liet de illusie varen dat ieder detail van de boodschap van bovenaf te controleren is Obama was een unieke presidentskandidaat die mensen wist te inspireren met ernst, intellect en integriteit. Een spontane volksbeweging parachuteerde de voormalige gemeenschapswerker vervolgens naar het Witte Huis. foto Rick Bowmer/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 138