5 spectrum In het huis van de dichter RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE koud kunstje PZC Zaterdag 10 januari 2009 Soms word je door een boek totaal meege sleept in de verbeeldingswereld van de schrijver. Bij het naderen van de laatste bladzijden ga je steeds trager lezen. Lang zaam sla je bladzijden om. Het onvermijdelijke ein de nadert..., de laatste zinnen..., uit! Dan breekt er een vreselijke periode aan. Het ver haal is zo onder je huid gekropen dat je absoluut niet in staat bent je aan een nieuw boek uit te leve ren. Ik vergelijk het altijd met een verbroken relatie. Wanneer je verloofde uit je leven is verdwenen, ben je ook niet in staat je ogenblikkelijk aan een andere geliefde te geven. Zo tob ik nu al weken, begin aan allerlei beoogde top boeken, maar het wil maar niet lukken. Het korte en heftige leven van de geniale pianist Youri Egorov, ontsnapt aan het communistisch re gime in Rusland, dat in ons land tot korte maar uitbundige bloei is gekomen, is door Jan Brokken verteld op een manier waardoor je, ondanks je kennis van de slechte afloop, mee-ademt tot de laatste pagina. En iedere keer dat ik mijn kinderen in Almere bezoek en door de Youri Egorovstraat rijd, doemen de beelden uit dat wilde woeste mu ziekleven weer bij mij op. Los van het bloedstollende verhaal van zijn vlucht uit Rusland is daar de muziek. Jan Brokken is in staat je muziek te laten lezen. Het boek begint als een interview. Jan wilde voor de HP een groot interview met Egorov maken, een plan dat bij de redactie aanvankelijk op nogal wat weerstand stuitte. En toen hoofdredaneur Ron Kaal Brokken de kans gaf, was deze zelf ook niet helemaal gerust op het slagen van de onderne ming. „Musici zijn geen praters. Ze leggen in mu ziek wat ze zeggen willen, terwijl ik woorden no dig had die ik op een blaadje kon typen. Veel woorden, een levensverhaal." Pas na een paar sessies begon het te lopen. Youri vertelt over zijn Russische jeugd, hoe bang hij was opgepakt en mishandeld te worden. Zijn ho- mosexualiteit was daarbij ook een punt, in Siberië hadden homosexuelen meer van medegevange nen te vrezen dan van cipiers. Na al die verhalen over Rusland komt de ham vraag: „Wat maakt de ene pianist groter dan de an dere?", vraagt Brokken. „Techniek," antwoordt Youri. „Muzikaliteit. Inle vingsvermogen. Uitstraling. De juiste omstandighe den." „Hoe?" „Door mee te gaan. Dan maak je het mee, dan zie je het met eigen ogen." Zo begint dit unieke boek. Jan Brokken scheept zich als het ware in op de schuit van Egorov's le ven, een wilde vaart. Het verslag van de concerten, het beulen van zo'n sterrenpianist, het reizen en trekken, de liefde, de wilde orgiën met drugs en drank, en altijd weer de muziek die het laatste woord heeft. In zijn verantwoording schrijft Brok ken: „De voornaamste bron van 'In het huis van de dichter' was mijn herinnering." En dan citeert hij de Rus Varlam Sjalamov: „Voor het geheugen zijn, net als voor de dood, allen gelijk en de schrij ver heeft het recht zich de jurk van het dienstmeis je te herinneren en de juwelen van de bazin te ver geten." Ik bestrijd mijn heimwee naar het uitgele zen boek door het maar weer opnieuw te lezen!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 133