Megaorder voor 'ongelofi f^lÈF t- Verkoop Essent brengt kerncentrale mogelijk geheel in Zeeuwse handen VIJF VRAGEN OVER 30 j Vrijdag 9 januari 2009 PZC De Kamer van Koophandel heeft een meld punt geopend voor ondernemers die vragen hebben over de economische crisis. Onder nemers kunnen met hun vragen terecht in Terneuzen, Middelburg en Breda. Naam: Mare Volleman Leeftijd: 37 Woonplaats: Middelburg Beroep: Manager communicatie bij de Kamer van Koophandel Zuidwest Nederland. door Nadia Berkelder Loopt het storm bij het meldpunt? „De telefoon staat niet roodgloeiend, maar de meldingen lopen wel bin nen. We zijn natuurlijk ook nog niet zo lang bezig, het meldpunt is eind december geopend. Dat de telefoon niet roodgloeiend staat, kun je op vatten als een meevaller, maar het is duidelijk dat er economisch wel iets aan de hand is. Aan de andere kant moeten we ook niet gaan doem denken, er zijn nog steeds ondernemers met goede plannen. Anderen gebruiken deze tijd om het bed eens goed op te schudden, ze houden de bedrijfsvoering tegen het licht." Wat zijn de meest gestelde vragen? „Ondernemers hebben met name belangstelling voor werktijdverkor ting. Ze willen weten aan welke voorwaarden ze moeten voldoen om er voor in aanmerking te komen. Daarnaast hebben ze vragen over krediet verstrekking. Banken zijn wat terughoudender geworden met het ver strekken van leningen. Ondernemers willen van ons weten of er andere mogelijkheden zijn om aan geld te komen. Sommige ondernemers wil len de economische wintertijd doorkomen met een extra krediet, ande ren hebben geld nodig om extra te investeren." Welke ondernemers hebben het moeilijk in Zeeland? Is er onderscheid tussen branches? „De bouw- en transportsector hebben het lastig. Ook de maakindustrie heeft het moeilijk. Wat dat dat is? Dat zijn fabrieken die écht dingen ma ken, die zitten eigenlijk vooral in West-Brabant. Maar de bouw en het transport krijgen het echt voor hun kiezen." Wat kan de Kamer van Koophandel doen voor ondernemers? „In eerste instantie bieden we een persoonlijk klankbord. We willen de drempel naar informatie zo laag mogelijk maken. We hebben geen zak geld om problemen op te lossen, maar we hebben wel specialisten in huis die mensen kunnen helpen. Daarnaast beschikken we natuurlijk over een uitgebreid netwerk. We kunnen ondernemers doorverwijzen naar een ander. En dan niet naar één of ander 0800-nummer, maar naar de juiste persoon op de juiste stek. We kunnen ze direct in contact brengen met andere ondernemers, maar we kunnen ook optreden als tussenpersoon." Doet de Kamer van Koophandel nog iets speciaals met de meldingen die bin nenkomen bij het crisismeldpunt? „Begin februari hebben we een voorlichtingsavond met tal van tips voor ondernemers tijdens de kredietcirsis. Begin maart hebben we een evene ment voor ondernemers die in zwaar weer verkeren. En er komt op on ze website een informatiepakket met links naar andere organisaties. In eerste instantie hebben we natuurlijk een voorlichtingsfunctie, maar 'we kunnen ook lobbyen, bij de politiek bijvoorbeeld. Als er een heleboel vragen over één bepaald onderwerp komen, dan trekken we alle regis ters open." Het meldpunt crisis is te bereiken via de kantoren van de Kamer van Koophandel in Middelburg, Terneuzen en Breda. Ondernemers kunnen langskomen of ze kun nen bellen of e-mailen. De JSF, het Amerikaanse gevechtsvliegtuig, is volgens Defensie de geschiktste opvolger van de F-16. Dat is goed nieuws voor Fokker Elmo in Hoogerheide. door Ben Jansen Directeur Jan Lagasse van Fokker Elmo in Hoogerheide verlaat even de conferentieta fel om in zijn laptop te grasdui nen. Nee, het is geen onwellevend heid. Trots. Lagasse is op zoek naar een uitspraak van topman Ralph Heath van Lockheed Mar tin over de manier waarop Fokker Elmo bedradingen voor de F-35, ook wel bekend als de loint Strike Fighter, ontwikkelt en produceert. Het document is niet zo snel te vinden. Geen nood. Projectleider (SF-bedradingssystemen Rob Her mans - net zo trots - heeft het bij de hand. Heath noemt de presta ties van Fokker Elmo 'ongelofe lijk'. Blijf daar maar eens beschei den onder. Fokker Elmo heeft een mega-or- der in de wacht gesleept in het ka der van het JSF-project. Het be drijf in Hoogerheide gaat de beka beling voor alle ]SF-toestellen ont wikkelen, engineeren en produce ren. Het uitgangspunt daarbij is dat de Amerikanen ten minste 4500 JSF-gevechtsvliegtuigen bou wen. In dat geval levert de op dracht Fokker Elmo twintig jaar werk en een omzet van 2 miljard euro op. Het eigenlijke productie werk wordt - dat was voorwaarde 'b - - mm mms Jan Lagasse (rechts) en Rob Hermans van Fokker Elmo: „Bij Lockheed wa ren ze niet gewend de bekabeling uit handen te geven." foto Willem Mieras Fokker Elmo, van klein productiebedrijf naar wereldspeler e Voorbeen Aviotanda, vervolgens onderdeel van Fokker en na het faillisse ment daarvan een dochter van Stork Aerospace De afkorting Elmo staat voor elektromontage Werknemers: 1200 bij vestigingen in Nederland, de Verenigde Staten, Chi na en Turkije, de vestiging in Hoogerheide heeft 550 medewerkers, van wie 60 uit Zeeland Omzet: de directie wil geen bedragen kwijt, maar volstaat met de mede deling dat in vijfjaar tijd sprake was van een verdriedubbeling Grootste zorg: de beschikbaarheid van goed opgeleid personeel van mbo tot universitair niveau van de Amerikanen - uitgevoerd in de productievestigingen van Fokker Elmo in Nederland en Tur kije. Verder moet een klein deel van het werk in de Verenigde Sta ten worden aanbesteed. De bedradingspecialist is het eer ste bedrijf dat flink profiteert van de Nederlandse betrokkenheid bij de ontwikkeling van de JSF. De va derlandse overheid steekt er 8oo miljoen euro in het toestel dat de komende jaren in veel landen de Ft6 zal vervangen. Als compensa tie wordt een deel van het ontwik- kelings- en productiewerk onderge bracht bij bedrijven en instituten in de landen die aan de JSF-wieg hebben gestaan. Aanvankelijk mocht Fokker Elmo een kwart van de toestellen van be drading voorzien. Bij Lockheed Martin waren ze echter zo onder de indruk van de prestaties van het bedrijf uit Hoogerheide dat is besloten in alle JSF-vliegtuigen be drading toe te passen die door Fok ker Elmo is ontwikkeld en onder haar verantwoordelijkheid is ge produceerd. In een |SF-toestel zit - afhankelijk van uitvoering - 25 tot 30 kilome ter kabel met ongeveer 30.000 ver bindingen. Lagasse: „Die ingewik keldheid maakt de bedrading tot een hoogrisico onderdeel van de ontwikkeling en de productie van zo'n vliegtuig. Er komen steeds meer functies in, alles wordt elek trisch aangestuurd en er is steeds minder ruimte beschikbaar." Hoe hou je al die draadjes uit el kaar. Hermans grijnst: „Ja, er moet natuurlijk geen rook uit komen als er stroom op komt te staan." En se rieus: „Wij hebben in de loop der jaren een softwareprogramma ont wikkeld dat ons helpt bij de com plexiteit van ontwerp en enginee ring. Het maakt het mogelijk de ontwerpen van verschillende teams naadloos op elkaar aan te sluiten en wijzingen grondig gedo cumenteerd uit te voeren. Bij Lock heed waren ze niet gewend de be kabeling uit handen te geven. Na dat we hebben laten zien wat wij kunnen, waren ze meteen om." Zelfs als Nederland toch zou be sluiten niet voor de ISF te kiezen, blijft de kans groot dat Fokker El mo de bekabeling voor het vlieg tuig zal leveren. Lagasse: „Dan zul len we wellicht een groter deel van de order in het buitenland moeten onderbrengen." Singelstraat 1 9 Goes Tel.011 3-227101 Mede-eigenaar Delta heeft interesse in en geld voor aandelen. door Ben Jansen MIDDELBURG - De kans bpstaat dat de kerncentrale Borssele volledig in Zeeuwse handen komt. Delta bezit nu de helft van de aandelen. De rest is van Essent. Die is vol gens het Financieele Dagblad in ge sprek met het Duitse energiebe drijf RWE over de verkoop van haar commerciële activiteiten. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken liet eind vorig jaar weten dat de kerncentra le om strategische en veiligheidsre denen niet in buitenlandse han den mag vallen. In dat licht is Del- 'ta de meest gerede kandidaat voor de overname van het Essent-be- lang in EPZ, de exploitant van het centralecomplex Borssele. Delta liet al eerder weten interesse te hebben in de volledige eigen dom van EPZ. In aandeelhouders kringen van Delta wordt evenwel betwijfeld of het Zeeuwse energie bedrijf wel aan het geld daarvoor kan komen. Die twijfel is gegrond op het feit dat de afgelopen jaren fors is geïnvesteerd in onder meer milieuactiviteiten en zonne-ener- gie. „Als de aandelen ons worden aangeboden, zijn we er zeker voor in om ze te verwerven en we heb ben er ook de financiële middelen voor", verzekert een woordvoer ster van Delta. Aangenomen wordt dat het ook niet moeilijk zal zijn banken zo ver te krijgen dat ze in de aankoop van de kerncentrale bijspringen. De nucleaire stroomfabriek is im mers afgeschreven en kan nog tot eind 2033 in bedrijf blijven. Een woordvoerder van het ministe rie van Economische Zaken erkent dat Van der Hoeven nog geen mid delen heeft om haar stelling, dat de kerncentrale niet in buitenland se handen mag vallen, kracht bij te zetten. Alleen de Kernenergiewet biedt daarvoor aanknopingspun ten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 74