Volvo wil autoshow in Detroit stelen
VW TwinDrive: aan het stopcontact
PZC Vrijdag 9 januari 2009 1 7
Volvo gebruikt de autoshow
in Detroit om het concept
van de nieuwe S60 te
introduceren en de
instortende verkopen in
Amerika weer op te vijzelen.
Ze zullen daar nog een
harde dobber aan hebben.
door Robbert Keegel
Op de autoshow in De
troit, die van 17 tot 25
januari voor het pu
bliek is geopend, laat
Volvo alvast 'een glimp' zien van
hoe de nieuwe S60 er later, name
lijk pas in 2010, werkelijk uit zal
zien. Daarbij kunnen we er vrij ge
rust van uitgaan dat de revolutio
naire achterschuifdeuren het pro
ductiestadium niet ongeschonden
zullen bereiken. Ook over de le
vensvatbaarheid van de niet min
der spectaculaire kristallen mid
denconsole hebben we onze twij
fels, maar dat het geheel een formi
dabele eyecatcher wordt staat bui
ten kijf
Volvo doet daarmee een tamelijk
gewaagde stap verder op het pad
dat eind vorige eeuw al werd inge
zet door de Britse designer Peter
Horbury en dat met verve werd ge
volgd door onze landgenoot Fedde
Talsma in onder meer de bloed
mooie C70 en de C30.
Maar de concept S60 gaat veel ver
der. Zo vormt het openen en slui
ten van de achterportieren van de
Volvo S60 zonder meer een spekta
kel. Het openen van de deuren
start met het indrukken van een
knop, waarna de deur aanvanke
lijk opent op de traditionele ma
Nieuwe brommobiel
M-GO van Microcar
Microcar, één van de grootste
brommobielfabrikanten van Euro
pa, brengt voor modeljaar 2009
een geheel nieuw model op de
markt: de M-GO. Hij heeft een 523
cm3 dieseltje van 4,5 pk met een
koolzuutgasuitstoot van 83 g/km.
Hij is leverbaar in drie uitvoerin
gen, zes kleuren en vier interieur-
trims. Dankzij de grote deuren, de
binnenruimte en de stand van de
stoelen gaat het instappen in de
M-GO uiterst gemakkelijk. De rui
ten van de M-GO zijn groot en als
optie is een schuifdak leverbaar.
Deze brommobiel, waar geen rijbe
wijs voor nodig is, is verkrijgbaar
vanaf 9.995 euro. Ter vergelijking:
een Smart (rijbewijs vereist) kost
minimaal 8.395 euro.
Jaguar XF krijgt nieuwe
V6-diesel
Jaguar heeft voor de recente XF
een nieuwe drieliter dieselmotor.
Deze naar keuze 240 of 275 pk ster
ke V6 geeft de XF een sprint van
o tot 100 kilomter per uur in 6,4
(7,1) seconden en de topsnelheid is
elektronisch begrensd op 250 kilo
meter per uur. Daarbij blijft de
C02-uitstoot beperkt tot 179
g/km.
Het is met zijn derde generatie
common-rail de sterkste diesel
ooit in een Jaguar en hij vervangt
de bekende 2,6-1.
Het gemiddelde verbruik bedraagt
6,8 liter en de motor is standaard
gekoppeld aan Jaguars zesversnel-
lingsautomaat.
De prijzen zijn nog niet bekend.
De Jaguar XF
foto GPD
foto GPD
door Robbert Keegel
Dat ook Volkswagen hard
bezig is met aandrijfsyste
men die ons
allemaal onafhankelijker moeten
maken van aardolie, is een vol
strekt logische kwestie. De laatste
ontwikkeling te Wolfsburg is de in
zet van testvloot met twintig
Golfs TwinDrive, volgend jaar in
Berlijn.
Volkswagen doet momenteel uitge
breide tests met de Golf TwinDri
ve. Deze 'plug-in hybride' is uitge
rust met een aandrijfsysteem dat
een elektromotor combineert met
een verbrandingsmotor. De accu's
voor de elektrische tractie kunnen
'gewoon' aan een stopcontact wor
den opgeladen. Dat kan thuis, bij
het werk en waarschijnlijk binnen
kort ook op openbare parkeerplaat
sen. Mits de overheid maar voor
die simpel te realiseren infrastruc
tuur zorgt. In bijvoorbeeld Stock
holm en delen van Parijs is dat al
zo ver.
Met TwinDrive toont Volkswagen
hoe autorijden er in de nabije toe
komst uit kan zien. Een grote actie
radius, een zeer laag brandstofver
bruik en een geringe uitstoot van
CO2 - maar dat laatste is minder
relevant. Het accupakket van de
Golf TwinDrive heeft een reikwijd
te van rond de 50 kilometer. Dat
maakt de TwinDrive geschikt voor
gebruik in de stad, of voor niet te
ver woon-werkverkeer. Maar door
nier. In de volgende fase komt ook
de voorzijde van het achterportier
naar voren en vervolgens schuift
de deur in zijn geheel parallel
langs de auto richting achterwiel.
„De auto loopt over van inspiratie
die geput is uit Scandinavisch de
sign en de Zweedse kustwateren
en rotspartijen", zegt Steve Mattin,
de huidige designer die verant
woordelijk is voor dit concept. Vol
gens hem zijn de lichtunits in de
koplampen zo gemaakt dat ze
doen denken aan twee miniatuur
versies van een Vikingschip, zij
aan zij zeilend, een voor grootlicht
en een voor dimlicht. In het don
ker wordt het licht van de verbor
gen, naar boven gerichte High Per
formance LED-lampen weerkaatst
en op de weg geprojecteerd door
de bolle zeilen van het schip.
Met de huidige stand van de licht-
techniek zou dit best eens vrijwel
ongewijzigd de eindstreep kunnen
halen. Dat geldt zeker voor de Col
lision Warning with Full Auto Bra
ke. Dit antibotsing-systeem is uit
gebreid met een voetgangersdetec
tiesysteem. Dat komt direct in ac
tie als iemand voor de auto over
steekt en activeert de remmen als
de bestuurder niet op tijd reageert.
Bij rijsnelheden tot 20 km/h
wordt de voetganger niets eens ge
raakt, bij hogere snelheden even
tueel letsel aanzienlijk beperkt. De
ze technologie zal als eerste ver
krijgbaar zijn voor de nieuwe Vol
vo S60. Volvo rust de Volvo S60
Concept uit met een viercilinder
1,6-liter benzinemotor met turbo
en directe injectie, met een vermo
gen van 180 pk. Hij heeft een ge
middelde C02-uitstoot van 119
g/km (verbruikt 5,0 l/ioo km).
foto GPD
het rijden, met de energie die op
gewekt wordt bij het remmen. Een
start-stopsysteem helpt verder om
optimaal brandstof te besparen.
De toename van het gebruik van
elektriciteit voor de aandrijving
van auto's speelt een grote rol bij
het reduceren van het brandstof
verbruik. In deze context combi
neert de Golf TwinDrive puur elek
trische mobiliteit voor de korte af
stand met langeafstandsmobiliteit
van zuinige verbrandingsmotoren.
Volgens velen, ook bij VW, is de
toekomst aan elektrisch aangedre
ven auto's. VW investeert fors in
de ontwikkeling van deze nieuwe
technologie en wordt daarbij ge
steund door de Duitse overheid.
Volvo S60 zoals die er volgens het voorlopige concept in 2010 uit zal zien.
de combinatie met een verbran
dingsmotor (benzine of diesel, alle
bei is bij VW mogelijk) kan de au
to ook voor langere afstanden inge
zet worden. Als de stroom op is,
neemt die motor het van de elek
tromotor over. Op een afstand van
100 kilometer verbruikt de Golf
TwinDrive 8 kWh elektriciteit en
slechts 2,5 liter brandstof Samen
leveren de motoren een vermogen
van 174 pk. Hiermee koppelt de
Golf TwinDrive een zeer laag
brandstofverbruik en een geringe
uitstoot van koolzuurgas aan opti
male prestaties.
Door een stekker in een stopcon
tact te steken (plug-in) wordt de
accu opgeladen, maar ook tijdens
De VW Golf TwinDrive.
Het interieur van de Volvo S60.