Volvo wil autoshow in Detroit stelen VW TwinDrive: aan het stopcontact PZC Vrijdag 9 januari 2009 1 7 Volvo gebruikt de autoshow in Detroit om het concept van de nieuwe S60 te introduceren en de instortende verkopen in Amerika weer op te vijzelen. Ze zullen daar nog een harde dobber aan hebben. door Robbert Keegel Op de autoshow in De troit, die van 17 tot 25 januari voor het pu bliek is geopend, laat Volvo alvast 'een glimp' zien van hoe de nieuwe S60 er later, name lijk pas in 2010, werkelijk uit zal zien. Daarbij kunnen we er vrij ge rust van uitgaan dat de revolutio naire achterschuifdeuren het pro ductiestadium niet ongeschonden zullen bereiken. Ook over de le vensvatbaarheid van de niet min der spectaculaire kristallen mid denconsole hebben we onze twij fels, maar dat het geheel een formi dabele eyecatcher wordt staat bui ten kijf Volvo doet daarmee een tamelijk gewaagde stap verder op het pad dat eind vorige eeuw al werd inge zet door de Britse designer Peter Horbury en dat met verve werd ge volgd door onze landgenoot Fedde Talsma in onder meer de bloed mooie C70 en de C30. Maar de concept S60 gaat veel ver der. Zo vormt het openen en slui ten van de achterportieren van de Volvo S60 zonder meer een spekta kel. Het openen van de deuren start met het indrukken van een knop, waarna de deur aanvanke lijk opent op de traditionele ma Nieuwe brommobiel M-GO van Microcar Microcar, één van de grootste brommobielfabrikanten van Euro pa, brengt voor modeljaar 2009 een geheel nieuw model op de markt: de M-GO. Hij heeft een 523 cm3 dieseltje van 4,5 pk met een koolzuutgasuitstoot van 83 g/km. Hij is leverbaar in drie uitvoerin gen, zes kleuren en vier interieur- trims. Dankzij de grote deuren, de binnenruimte en de stand van de stoelen gaat het instappen in de M-GO uiterst gemakkelijk. De rui ten van de M-GO zijn groot en als optie is een schuifdak leverbaar. Deze brommobiel, waar geen rijbe wijs voor nodig is, is verkrijgbaar vanaf 9.995 euro. Ter vergelijking: een Smart (rijbewijs vereist) kost minimaal 8.395 euro. Jaguar XF krijgt nieuwe V6-diesel Jaguar heeft voor de recente XF een nieuwe drieliter dieselmotor. Deze naar keuze 240 of 275 pk ster ke V6 geeft de XF een sprint van o tot 100 kilomter per uur in 6,4 (7,1) seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 kilo meter per uur. Daarbij blijft de C02-uitstoot beperkt tot 179 g/km. Het is met zijn derde generatie common-rail de sterkste diesel ooit in een Jaguar en hij vervangt de bekende 2,6-1. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,8 liter en de motor is standaard gekoppeld aan Jaguars zesversnel- lingsautomaat. De prijzen zijn nog niet bekend. De Jaguar XF foto GPD foto GPD door Robbert Keegel Dat ook Volkswagen hard bezig is met aandrijfsyste men die ons allemaal onafhankelijker moeten maken van aardolie, is een vol strekt logische kwestie. De laatste ontwikkeling te Wolfsburg is de in zet van testvloot met twintig Golfs TwinDrive, volgend jaar in Berlijn. Volkswagen doet momenteel uitge breide tests met de Golf TwinDri ve. Deze 'plug-in hybride' is uitge rust met een aandrijfsysteem dat een elektromotor combineert met een verbrandingsmotor. De accu's voor de elektrische tractie kunnen 'gewoon' aan een stopcontact wor den opgeladen. Dat kan thuis, bij het werk en waarschijnlijk binnen kort ook op openbare parkeerplaat sen. Mits de overheid maar voor die simpel te realiseren infrastruc tuur zorgt. In bijvoorbeeld Stock holm en delen van Parijs is dat al zo ver. Met TwinDrive toont Volkswagen hoe autorijden er in de nabije toe komst uit kan zien. Een grote actie radius, een zeer laag brandstofver bruik en een geringe uitstoot van CO2 - maar dat laatste is minder relevant. Het accupakket van de Golf TwinDrive heeft een reikwijd te van rond de 50 kilometer. Dat maakt de TwinDrive geschikt voor gebruik in de stad, of voor niet te ver woon-werkverkeer. Maar door nier. In de volgende fase komt ook de voorzijde van het achterportier naar voren en vervolgens schuift de deur in zijn geheel parallel langs de auto richting achterwiel. „De auto loopt over van inspiratie die geput is uit Scandinavisch de sign en de Zweedse kustwateren en rotspartijen", zegt Steve Mattin, de huidige designer die verant woordelijk is voor dit concept. Vol gens hem zijn de lichtunits in de koplampen zo gemaakt dat ze doen denken aan twee miniatuur versies van een Vikingschip, zij aan zij zeilend, een voor grootlicht en een voor dimlicht. In het don ker wordt het licht van de verbor gen, naar boven gerichte High Per formance LED-lampen weerkaatst en op de weg geprojecteerd door de bolle zeilen van het schip. Met de huidige stand van de licht- techniek zou dit best eens vrijwel ongewijzigd de eindstreep kunnen halen. Dat geldt zeker voor de Col lision Warning with Full Auto Bra ke. Dit antibotsing-systeem is uit gebreid met een voetgangersdetec tiesysteem. Dat komt direct in ac tie als iemand voor de auto over steekt en activeert de remmen als de bestuurder niet op tijd reageert. Bij rijsnelheden tot 20 km/h wordt de voetganger niets eens ge raakt, bij hogere snelheden even tueel letsel aanzienlijk beperkt. De ze technologie zal als eerste ver krijgbaar zijn voor de nieuwe Vol vo S60. Volvo rust de Volvo S60 Concept uit met een viercilinder 1,6-liter benzinemotor met turbo en directe injectie, met een vermo gen van 180 pk. Hij heeft een ge middelde C02-uitstoot van 119 g/km (verbruikt 5,0 l/ioo km). foto GPD het rijden, met de energie die op gewekt wordt bij het remmen. Een start-stopsysteem helpt verder om optimaal brandstof te besparen. De toename van het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving van auto's speelt een grote rol bij het reduceren van het brandstof verbruik. In deze context combi neert de Golf TwinDrive puur elek trische mobiliteit voor de korte af stand met langeafstandsmobiliteit van zuinige verbrandingsmotoren. Volgens velen, ook bij VW, is de toekomst aan elektrisch aangedre ven auto's. VW investeert fors in de ontwikkeling van deze nieuwe technologie en wordt daarbij ge steund door de Duitse overheid. Volvo S60 zoals die er volgens het voorlopige concept in 2010 uit zal zien. de combinatie met een verbran dingsmotor (benzine of diesel, alle bei is bij VW mogelijk) kan de au to ook voor langere afstanden inge zet worden. Als de stroom op is, neemt die motor het van de elek tromotor over. Op een afstand van 100 kilometer verbruikt de Golf TwinDrive 8 kWh elektriciteit en slechts 2,5 liter brandstof Samen leveren de motoren een vermogen van 174 pk. Hiermee koppelt de Golf TwinDrive een zeer laag brandstofverbruik en een geringe uitstoot van koolzuurgas aan opti male prestaties. Door een stekker in een stopcon tact te steken (plug-in) wordt de accu opgeladen, maar ook tijdens De VW Golf TwinDrive. Het interieur van de Volvo S60.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17