MiTo moet Alfa uit slop trekken De Daf 33 staat onder een kleedje in de garage Hij rijdt gewoon op euro loodvrij, heeft in 39 jaar net iets meer dan 66.000 echte kilometers gereden en in de donkergroene - originele - lak is nog geen spoortje roest te be kennen. Henk van 't Hof uit Brou wershaven is apetrots op zijn Daf 33 de Luxe uit 1970. „Ik rijd alleen 1 - PZC Vrijdag 9 januari 2009 1 5 De nieuwe Alfa Mito heeft een echt 'Alfa-smoel': stoer en gedurfd. foto CPD Ook zonder kredietcrisis ging het Alfa Romeo al niet bijster voor de wind. De nieuwe kleine MiTo moet het roer omgooien, zeker als hij er komend jaar een iets groter broertje bij krijgt. door Robbert Keegel Het was al in 1986 dat de Italiaanse reus Fiat het voormalige staatsbedrijf Alfa Romeo overnam en sindsdien zijn de resultaten wisse lend geweest. Weliswaar werd de kwaliteit (maar vooral de reputatie 'roest al in de folder') van Alfa da- nig opgevijzeld, maar de modellen- politiek hield niet altijd gelijke tred met die imagoverbetering. Misbaksels als de Alfasud werden gelukkig afgelost door prettiger au tomobielen en Alfa slaagde er zelfs in het vertrouwde sportieve karak ter te combineren met meer luxe en comfort. Voorlopig hoogtepunt was de 156, zowel qua design als verkoopmatig een daverend succes. Opvolger 159 echter is op alle punten bedui dend minder spectaculair, de aan trekkelijke Brera is om te rijden minder fijn dan zijn daarom voor lopig maar gehandhaafde voorgan ger GT en de 147 is nodig aan ver vanging toe. In dat laatste wordt nu gedeeltelijk voorzien door de nieuwe MiTo. Die is technisch gebaseerd op de Fiat Punto (wielbasis 2,51 m) ter wijl een wat grotere 147-vervanger binnenkort op het toneel en op ba sis van de Fiat Bravo zal verschij nen. Dat gebeurt dan op een moment dat ook in Europa de autoverko pen een enorme optater krijgen en Alfa Romeo zelf al door z'n bi zarre modellenpolitiek in proble men verkeert. Europees gezien is het zacht gezegd wonderlijk te con stateren dat het merk minder po pulair is geworden dan die andere luxedochter van Fiat, Lancia. Wij vinden dat hier gek doordat Lancia hier maar mondjesmaat verkoopt (de nieuwe Delta zet nog weinig zoden aan de dijk), waarbij we wei nig oog hebben voor de successen ervan in Italië zelf. De bij ons nau welijks bekende mini-MPV Musa verkoopt in het vaderland bijvoor beeld beter dan de Fiat Idea waar hij op is gebaseerd. Alfa Romeo in Nederland is weer een ander verhaal. Om volslagen onduidelijke redenen werd het merk nog maar net vier jaar gele den losgeweekt uit het eigen im porteurschap (gecombineerd met Fiat en Lancia). De Kroymans Groep, distributeur van Ferrari en importeur van Cadillac, Saab, Ssan- gYong en Kia, nam het over. Kroymans heeft de beoogde grote re Alfa-verkoopaantallen nooit ge haald, mede door een modellenpo litiek waar deze Hilversumse entre preneur ook niets aan kon doen. Het ziet er naar uit dat Alfa voor ons land binnen afzienbare tijd weer op het oude nest terugkeert. Dat het met de andere merken van Kroymans minimaal even slecht gaat heeft verder niets te ma ken met de Alfa Romeo MiTo waar we het hier over hebben. Maar als de MiTo (naam ontleend aan Milano waar het merk van daan komt en Torino waar het nu hoort) de redder is die Alfa uit het slop moet trekken, dan zie ik de toekomst somber in; iets wat we in autoland toch al deden. Laten we vooropstellen dat het de sign goed is gelukt. Ik heb andere meningen gehoord, maar ik vind de voorkant een lekker Alfa-ont werp en de achterkant stoer en ge durfd. Daar zie je niet aan af dat de basis die overigens uitmunten de Fiat Punto vormT. Het geheel le vert echt wel een echt Alfa-smoel op. Maar als je er mee rijdt, krijg je geen seconde ook het bijpassende Alfa-gevoel; en daar doe je het als Alfa-koper toch voor? Ook al ziet het er wat anders uit, je zit en rijdt in een Punto, daar doen geen mooi stuurtje, leuke pedalen, fraaie klokken en aanverwante aan kleding iets wezenlijks aan af. Ook het comfort onderscheidt zich niet van de goedkopere neef De prestaties dan. Die hangen van de motorisering af Bij de introduc tie hebben we gereden met de 1,4 Turbo in de versie met 155 pk. Daar kan je, voor 22.095 euro, aar dig mee uit de voeten, maar als het om weggedrag en rijprestaties gaat, om van 'smoel' niet eens te spreken, ben je beter uit met een even sterke, maar veel geiniger Abarth Punto a 21.990 euro. Wie echt leuk met een MiTo onderweg wil, kan beter een van de twee uit muntende diesels nemen (21.195 of 22.995 euro). Dus kozen we voor de nadere ken nismaking maar voor de andere kant van de prijslijst en dan kom je bij de 78 pk sterke 1,4 zonder turbo, maar met een B-label, een uitstoot van 138 gram en een ver bruik van 5,9 liter. En die is hele maal niet suffig. Hij heeft maar 120 Nm trekkracht en toch kan je er in stadsverkeer goed in meekomen. Afzien van haantjesgedrag, maar wel de onderstel-afstelling in de stand 'dynamisch' houden. Dat laatste geldt voor alle versies van de MiTo. Van mij had die knop niet gehoeven. Deze 1,4 is er vanaf 17-495 euro en dat is een net be drag, maar als je toch het haantjes gedrag af hebt gezworen kan je be ter gewoon een Punto kopen. Hou je nog een mille of drie over. door Piet Kleemans met mooi weer. En verder staat hij in de garage onder een kleed je", zegt Van 't Hof over zijn troe telkindje. Hij hééft iets met Daf „Ik heb veertien jaar op Daf-vrachtwagens gereden en die hebben me nóóit in de steek gela ten. Later ben ik als buschauffeur gaan werken en dat waren ook vaak Daf s. Zon Daf met Vario- matic blijft toch iets unieks. En er zijn er ook niet zoveel meer van." Van 't Hof spreekt met lief de over de Daf met het Pientere Pookje, is lid van de Nederlandse Daf-club en was in 2003 van de partij tijdens de viering van het 75-jarig bestaan van van Doorne's Automobiel Fa briek. „Ik weet nog dat we in op tocht door - toen nog - Eindho ven reden met allemaal klassieke Dafjes. Geweldig was dat." Van 't Hof kocht zijn Daf 33 van een particulier in Zierikzee. En Henk van 't Hof is bijzonder zuinig op zijn Daf 33 de Luxe. „Ik rijd alleen met mooi weer." foto Dirk-Jan Gjeltema zoals het cliché het wil: van een oude dame geweest, altijd binnen gestaan en weinig kilometers. Achtenvijftigduizend in 28 jaar. „Ik vond hem via een adverten tie. Vroeg die vrouw wat ik er mee ging doen. Ik zei: Ik zet 'm onder een kleedje in de garage. Kon ik hem gelijk komen halen. Anderen wilden de auto kopen als boodschappenwagentje en dat wilde zij gewoon niet." Veel hoefde er aan de nieuwe aan winst van Van 't Hof niet te ge beuren. „Wat nieuwe slangetjes en zo. Meer niet. Ik heb hem wel meteen helemaal getectyleerd met rauwe lijnolie. Werkt per fect." Het Dafje oogt aandoenlijk met zijn 13-inch wielen en met chroomlijst omrande ronde kop lampen. „Maar er zit echt veel ruimte in", betoogt Van 't Hof. De Daf ziet er van binnen al net zo fraai uit als van buiten. De kunstleren stoelen vertonen geen craquelé, het pientere pookje is nog niet sleets en de 750 cc boxer motor (32 pk) in het vooronder oogt fris. Van 't Hof: „Hij wordt elke drie jaar gekeurd en hij is een stuk meer eer waard dan wat ik er destijds voor betaald heb. Je kunt beter in een oude Daf inves teren dan in Fortis."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15