Zorgen voor morgen en nu genieten Geert Chatrou blijkt een fluitend fenomeen PZC Vrijdag 9 januari 2009 13 AGENDA OP PAD Vertelavond Vier vertellers verhalen in streekdialect. Biervliet, dorpshuis, 16.00 uur Kerstboomverbranding Afgedankte dennenbomen worden vanaf 18.30 uurvepameld op het havenpla teau door de jeugdbrandweer. Bruinisse, Havenplateau, 18.30 uur Zeeuws Planetarium Wisselende 3dimensionale voorstellin gen. Inlichtingen 0113- 376302 of www. zeeuwsplanetarium.nl. Kamperland, Haven 5, 14.00, 16.00 en 19.30 uur. MUZIEK Benefietconcert Benefietconcert Notes for Novib, met de lokale band Minor Dance (stevige am bient), Vota Fonzie uit Zierikzee (rock 'n roll blues), Diesel Disko (electro pop) en Stairs to Nowhere (experimental rock) uit Utrecht. Initiatief Goese scholieren An ouk Bakker en Lotte Walrave. Goes, 't Beest, 20.00 uur Zeeuws Orkest Werk van Offenbach, Tsjaikovsky, Vivaldi, Von Weber, Strauss, Massenet, Mozart en Monti, met als solist kunstfluiter Geert Chatrou. Dirgent is Joan Berkhemer. Goes, De Mythe, 20.00 uur lalma Spaans-Keltische zang en muziek uit Noord-West-Spanje. Bergen op Zoom, De Maagd, 20.00 uur EXPOSITIES Jazz in the city 43 Jazzportretten door Eddy Westveer. Te zien t/m 31 januari. Goes, Stadskantoor, ma t/m vr 9.00-12.30 uur, za 10.00-12.00 uur, do ook van 17.00-20.00 uur. Colour/Non colour Divers werk van zestien kunstenaars. Te zien t/m 31 januari. Goes, Galerie Van den Berge, do t/m za 12.00-17.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM WÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊÊM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Oorlogswinter: 18.4 5uur; Australia: 20.45 uur; Yes man: 18.45 en 21.15 uur; Bedtime stories: 18.45 uur; Wit licht: 21.15 uur; High school musical"3: 18.45 uur; The day the earth stood stil: 21.15 uur. GOES Merral, Australia: 18.30 en 21.30 uur; Oorlogswinter: 19.00 uur; The day the earth stood stil: 21.15 uur; Wit licht: 19.30, 22.00 u; Yes man: 19.15, 21.45 u. MIDDELBURG Schuttershof, Bride flight: 19.30 uur; W: 22.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, Bride flight: 20.00 uur. TERNEUZEN View, Yes man: 19.30 en 22.00 uur; Twi light: 19.00 uur; Wit licht: 19.15 en 21.45 uur; The day the arth stood still: 21.30 uur; Australia: 21.00 uur; High school musical 3: 18.45 uur. VLISSINGEN CineCity, Anywhere but home: 19.30 uur; Australia: 16.00 en 20.45 uur; Bedti me stories:' 14.00, 16.15 en 19.00 uur; Boy in the striped pyjamas: 13.45 en 19.30 uur; HSM 3: 14.00 uur Madagascar 2(nl): 13.45 en 16.15 uur; Madagascar 2 (ov): 18.45 uur; Niko e/d vliegende briga de: 14.00 uur; Oologswinter: 13.45, 16.15, 19.30 en 22.00 uur; Piet Piraat: 14.00 uur; Quantum of Solace: 21.30 uur; Righteous kill: 21.45 uur; Saw V: 16.30 en 22.00 uur; The day the earth stood still: 22.00 uur; Wit licht: 16.15 en 19.15 u; Yes man: 16.00,19.15, 22.00 u. ZIERIKZEE FiZi, Caos Calmo: 20.30 uur. Theater Kwark brengt speelse versie klassieke fabel Krekel en Mier. door Ali Pankow MIDDELBURG - Kinderen kunnen zichzelf herkennen in de oude fa bel over Krekel en Mier van La Fon taine. Net als Mier willen zij vaak houvast dankzij vertrouwde din gen om zich heen, maar net als Krekel gaan zij ook op zoek naar avontuur en proberen hun gren zen te verleggen. Theater Kwark brengt zondag de première van Krekel en Mier in 't Spiegeltheater in Middelburg. De voorstelling is bedoeld voor iedereen vanaf 5 jaar. „Het is lang geleden dat we voor deze doelgroep hebben gespeeld. Dat is voor ons ook weer een uit daging. Kleine kinderen vormen kritisch publiek. Zij verliezen di rect de concentratie als de span ning in het verhaal iets verslapt. Dat stelt aan ons als spelers hoge eisen. Onze regisseur Vincent Wijl- Kunstfluiter excelleert tijdens optreden met Het Zeeuws Orkest. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - De leden van Het Zeeuws Orkest konden gistera vond de blaren op hun vingers spe len, maar solist Geert Chatrou ging er fluitend met de eer van door. Letterlijk, want Chatrou is drievoudig wereldkampioen kunst fluiten. In de Sint Jacobskerk in Vlissingen maakte hij opnieuw huizen vergt van ons dat we voort durend scherp blijven in ons spel en geen moment verslappen", zegt Francois Vervaet. Hij vertolkt Mier, Oscar Postema speelt Krekel. De keus voor een stuk voor een jonger publiek na producties als Stormkracht, Leeuwenhart en Huck leberry Wim is mede ingegeven door de wens van Vervaet's eigen kinderen. 'Pappa, wanneer spelen jullie nou weer eens iets waar wij ook naar kunnen komen kijken?' De fabel van La Fontaine behoort tot de klassiekers. De theaterbewer king van Patricia Kuiper, met wie Kwark al jaren samenwerkt, lag al op de plank en werd eerder ver tolkt door De Paardenkathedraal in Utrecht. Het verhaal begint in de lente. Krekel en Mier komen op de wereld. Zij vinden het leuk el kaar te ontmoeten, maar denken over veel dingen verschillend. Kre kel is door het dolle heen als het zomer wordt, terwijl Mier een vei lig plekje bouwt voor als het win ter wordt. In de herfst bibbert Kre- duidelijk waarom. „Hij is werkelijk een fenomeen", zoals dirigent Jo an Berkhemer ook zei. En het is wat het is. 'Alledaags' flui tend, zoals menigeen dat doet, maar dan op een virtuoze manier. Niet een eenvoudig moppie maar, zoals gisteravond, bijvoorbeeld het eerste deel van het Blokjluitconcert RV 443 in c van Vivaldi. De kunst fluiter oogstte er al voor de pauze een staande ovatie mee. Het opmerkelijke optreden was on derdeel van de inmiddels traditio nele 'Nieuwjaarsprom' - vier da- kel buiten een liedje. Hij heeft geen huis en gaat op zoek naar een plek waar het beter is. Mier zit in de witte winter warm achter het raam en drinkt thee. Helemaal alleen, want waar zou Krekel zijn? Aanvankelijk was het de bedoeling er een wat grootser opgezette voor stelling van te maken met eigen 'Ik wil echt niet meer zo verder. We verkeren veel te lang in onzekerheid' composities en live muziek. Die ambitie moest worden bijgesteld toen het verzoek om meerjarige subsidie werd afgewezen door het Fonds voor de Podiumkunsten. Het alternatief is een muziekband .met een collage aan fragmenten uit De Vier Jaargetijden van Vival di. „Achteraf bezien, pakt dat dan toch goed uit, want stel dat er in derdaad, zoals we eerst wilden, gen achtereen - van Het Zeeuws Orkest. Die concerten hebben altijd een wat ludiek karakter. Geen zware en complexe composities, maar vooral toegankelijk werk met niet zelden zoete, romantische en over bekende melodieën, waarbij het lastig stilzitten is: Offenbach, Tsjai- kovski, Von Weber, polka's van Strauss. Berkhemer soleerde zelf fraai op viool in het ingetogen 'Mé- ditation' uit Thais van Massenet. Aan het slot mocht Chatrou nog maals zijn kunnen tonen, zoals een violist in de voorstelling zou zitten. De eenzaamheid van Mier in de winter zou dan voor de klei nere kinderen misschien weer wat moeilijker te begrijpen zijn ge weest", zegt Vervaet. Over de toekomst van Theater Kwark is hij overigens minder posi tief gestemd nadat in navolging van het Fonds voor de Podium kunsten ook de Provincie een meerjarige subsidie heeft: afgewe zen. „Ik wil echt niet meer zo ver der. Als we voor elke productie op nieuw fondsen moeten werven, kun je geen beleid maken. Wij ver keren dan zo lang in onzekerheid, omdat het zo lang duurt voordat daar definitieve toezeggingen op komen." Het wil niet zeggen dat Kwark binnenkort is uitgespeeld. De bestaande stukken worden ook in het volgende seizoen nog ge speeld, maar Kwark overweegt zonder subsidie geen nieuwe pro ducties meer te maken. Krekel en Mier, zon. 11 jan., Middel burg, 't Spiegeltheater, 15.00 uur. zijn bereik van drie octaven, in de aria 'Koningin van de nacht' uit Die Zauberjlöte van Mozart en - met Berkhemer op accordeon - in Czardas van Monti. Bij wijze van toegift volgden enkele kleine ver rassingen, waaronder nota bene het Amerikaanse volkslied in solo- fluitvariant. .Het Zeeuws Orkest verzorgt hetzelfde programma vanavond in De Mythe in Goes (20.00 uur), morgen in Sint Baafs- kerk in Aardenburg (20.15) en zondag in Willibrordusbasiliek in Hulst (15.30). Scène uit Krekel en Mier door Theater Kwark met Oscar Postema (I) en Francois Vervaet tijdens een van de try-out voorstellingen, foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13