legt emotie jazzmuzikant vast n van de holocaust Yes Man hliifi te netles binnen de lijntjes \de ogen van een kind PZC Donderdag 8 januari 2009 33 Zeeland-expositie van Henk Chabot verlengd ROTTERDAM - Wegens succes is de tentoonstelling Zicht op Zeeland in het Chabot Museum in Rotterdam verlengd tot 9 maart. De expositie biedt een overzicht van het werk dat Henk Chabot (1894-1949) maakte tijdens zijn verblijf in Zee land in 1933. In Vrouwenpolder, waar hij énkele maanden woonde en werkte, beleefde hij een uitbars ting van creativiteit. Het werk is een hoogtepunt in zijn oeuvre. Grootkoor Zeeland begint nieuw project MIDDELBURG - Het Grootkoor Zee land begint vandaag met een nieuw project met opera- en musi calfragmenten en bekende koor werken. Er wordt vanavond (en op 22 januari, 14 en 26 februari, 12 maart en 2 april) van 19.15 tot 22.00 uur gerepeteerd in de Hoek steen (Dauwendaele) in Middel burg. Het concert, met medewer king van de Zuid-Afrikaanse zan ger Skhumbuzo, is op 18 april. Wie mee wil doen, is welkom. (J) www.grootkoor.nl Band Wolff schrijft titelsong voor tv-serie VLISSINGEN - De deels Zeeuwse band Wolff heeft de titelsong ge schreven voor de dramaserie Wolfs- einde, die wordt uitgezonden op Omroep Brabant. Het nummer, Het zwarte water, is op single uitge bracht en er is een videoclip bij ge maakt. Twee van de vijf Wolff-le- den komen uit Zeeland: gitarist Mi chael Coomans en drummer/pro ducer Michiel van Zundert. De band* stond onlangs enkele weken in de hitlijsten met de single Zoen. Performance als slot van expositie IK-eiland OOST-SOUBURG - De eerste tentoon stelling op het IK-eiland bij de wa tertoren in Oost-Souburg wordt zondag om 12.00 uur afgesloten. Deze 'finissage' bestaat uit een per formance van de exposerende kun stenaar: Peter Depelchin. Sinds no vember toonde hij op het IK-ei land Neugebau (Theatrum Mundi III), een work in progress-project. Voor de tweede tentoonstelling heeft curator Jan Verhaeghe Hans Demeulenaere geselecteerd. Die ex positie wordt in april geopend. Eddy Westveer Algemene informatie over Ed dy Westveer is te vinden op zijn website: www.eddywest- veer.com. Zijn fotocollecties zijn te bekij ken op www.flickr.com/ photos/eddywestveer. Daarnaast onderhoudt hij een weblog (Jazz is not deadover vooral zijn bezoek aan jazzcon certen: eddywestveer. blogspot.com. Het fotoboek Jazz in the city is te bestellen via: www.blurb. com/books/457394. Volgens Westveer is fotografie altijd ondergeschikt aan de muziek en het publiek. „Ik wil noch de muzikanten noch de concertbezoekers irriteren." Knaepen is van oorsprong sportfo- tograaf, maar hij ging steeds meer jazzartiesten fotograferen. Inmid dels is hij daar wereldberoemd mee, heeft regelmatig exposities in bijvoorbeeld Amerika en wordt ge vraagd als fotograaf door de hele Marsalis-familie." Westveers streven is meer in op dracht te kunnen werken voor kranten en tijdschriften. Via inter net en concerten onderhoudt hij veel contacten met muzikanten. Die stuurt hij foto's van concerten die hij van hen bezocht. Zo gaat het balletje.rollen. „Enkele voorbeelden? De onlangs verschenen Amerikaanse Jazz Bridge Calender met mijn foto van saxofonist en jazzlegende Ar chie Shepp (vorig jaar genomen tij dens het Internationaal Jazzfesti val in Middelburg), het Belgische dagblad De Morgen dat mijn por tret van Mark Murphy plaatste, een illustratie op basis van een fo to van Roy Hargrove voor het Play boy Jazzfestival en de Ploctones die zelf aan tijdschrift Jazzism voor stelden mijn foto's van hen te plaatsen." 'Jazz in the city', 43 jazzportretten door Eddy Westveer, tot en met eind ja nuari te zien in het stadskantoor, M.A. de Ruijterlaan 2, Goes. Officiële opening: vandaag om 16.00 uur. Reguliere openingstijden stadskantoor: maandag t/m vrijdag 9.00-12.30 uur, donderdag ook 17.00-20.00 uur, zater dag 10.00-12.00 uur. doodverfde opvolger van Charlie Parker, was ik uit eten geweest na een concert in Porgy en Bess in Terneuzen. Daarnaast wilde ik bij de selectie voor de tentoonstelling zorgen voor bijvoorbeeld een even redige verdeling tussen saxofonis ten en trompettisten." Westveer probeert zijn foto's een eigen signatuur te geven. Natuur lijk zijn er collega's om jaloers op te zijn. „De Belgische fotograaf Jos THE BOY IN THE STRIPED... Film. Regie: Mark Herman. Met: Asa Butterfield, Jack Scanion. Te zien in Vlissingen. door Fritz de Jong vader als hoge nazi is gepromo veerd tot commandant van vernie tigingskamp Auschwitz. Voor de achtjarige Bruno is de offi cier een liefhebbende vader. De jongen heeft geen benul van de wandaden in zijn achtertuin. Ver wonderd kijkt hij vanuit zijn slaap kamerraam naar 'arbeiders' die ge streepte pyjama's dragen. Als Bru no op onderzoek uitgaat stuit hij op Shmuel, een jongetje dat even oud is als hij. Alleen woont hij aan de andere kant van een prikkel draadhek. De opbloeiende vriend schap tussen nazi-zoon Bruno en de joodse Schmuel is uitgewerkt als een fabel. Zonder de holocaust te trivialise ren volgt de film het pijnlijke be wustwordingsproces van Bruno, handig gebruik makend van het verschil tussen zijn kinderlijke blik en onze wijsheid achteraf. Zou Jim Carrey zelf zijn over vallen door een lichte déja vu toen hij het script van Yes man onder ogen kreeg? Carl, een leningverstrekker, die ook bui ten zijn werk op alle voorstellen op voorhand nee zegt, besluit op een dag precies het tegenoverge stelde te doen. Dat klinkt verdacht veel als de piotmechaniek achter Liar liar, waarin een gelikte advo caat (Carrey) door een magische verjaardagswens opeens niet meer kan liegen. Yes man moet het doen zonder bovennatuurlijke midde len. Na een grondige preek van een zelfhulpgoeroe met als mantra 'ja is het nieuwe nee' besluit Carl zelf, geheel uit vrije wil, overal eens ja op te zeggen. De resultaten zijn, zoals verwacht, verbluffend. Een aangeboden lift aan een zwer- YES MAN Film. Regie: Peyton Reed. Met: Jim Carrey. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Bregtje Schudel ver brengt hem in contact met de spontane Allison (Zooey Descha- nel), zijn positieve instelling brengt hem de lang verdiende pro motie en ook zijn vrienden vin den hem plots veel beter te prui men. Juist in het ontbreken van een ma gische dwang ligt het grootste pro bleem. De advocaat wilde niet eer lijk zijn, maar werd van hoger hand gedwongen. Alle humor kwam voort uit die innerlijke wor steling. Carl daarentegen laat - als een automaat met maar één keuze mogelijkheid - alles opgewekt over zich heen komen. De lachsalvo's moeten komen van de bizarre si tuaties waar Carl door zijn nieuwe levensmotto in verzeild raakt. De film van Peyton Reed Down with love, The break-upwint ook daar in niet de originaliteitsprijs. En dat terwijl je met zo'n vruchtbaar uit gangspunt en een fysieke komiek als Jim Carrey heel ver kan gaan. Zelfs wanneer je binnen de regels en wetten van het realisme blijft. Yes man heeft het hart op de goede plek - wie wil er niet eens vaker een uitdaging aangaan? - maar het blijft allemaal veel te netjes bin nen de lijntjes. En dat is juist net niet waar Carrey zo goed in is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 77