legt emotie jazzmuzikant vast
n van de holocaust Yes Man hliifi te netles binnen de lijntjes
\de ogen van een kind
PZC Donderdag 8 januari 2009 33
Zeeland-expositie van
Henk Chabot verlengd
ROTTERDAM - Wegens succes is de
tentoonstelling Zicht op Zeeland in
het Chabot Museum in Rotterdam
verlengd tot 9 maart. De expositie
biedt een overzicht van het werk
dat Henk Chabot (1894-1949)
maakte tijdens zijn verblijf in Zee
land in 1933. In Vrouwenpolder,
waar hij énkele maanden woonde
en werkte, beleefde hij een uitbars
ting van creativiteit. Het werk is
een hoogtepunt in zijn oeuvre.
Grootkoor Zeeland
begint nieuw project
MIDDELBURG - Het Grootkoor Zee
land begint vandaag met een
nieuw project met opera- en musi
calfragmenten en bekende koor
werken. Er wordt vanavond (en
op 22 januari, 14 en 26 februari, 12
maart en 2 april) van 19.15 tot
22.00 uur gerepeteerd in de Hoek
steen (Dauwendaele) in Middel
burg. Het concert, met medewer
king van de Zuid-Afrikaanse zan
ger Skhumbuzo, is op 18 april.
Wie mee wil doen, is welkom.
(J) www.grootkoor.nl
Band Wolff schrijft
titelsong voor tv-serie
VLISSINGEN - De deels Zeeuwse
band Wolff heeft de titelsong ge
schreven voor de dramaserie Wolfs-
einde, die wordt uitgezonden op
Omroep Brabant. Het nummer,
Het zwarte water, is op single uitge
bracht en er is een videoclip bij ge
maakt. Twee van de vijf Wolff-le-
den komen uit Zeeland: gitarist Mi
chael Coomans en drummer/pro
ducer Michiel van Zundert. De
band* stond onlangs enkele weken
in de hitlijsten met de single Zoen.
Performance als slot
van expositie IK-eiland
OOST-SOUBURG - De eerste tentoon
stelling op het IK-eiland bij de wa
tertoren in Oost-Souburg wordt
zondag om 12.00 uur afgesloten.
Deze 'finissage' bestaat uit een per
formance van de exposerende kun
stenaar: Peter Depelchin. Sinds no
vember toonde hij op het IK-ei
land Neugebau (Theatrum Mundi
III), een work in progress-project.
Voor de tweede tentoonstelling
heeft curator Jan Verhaeghe Hans
Demeulenaere geselecteerd. Die ex
positie wordt in april geopend.
Eddy Westveer
Algemene informatie over Ed
dy Westveer is te vinden op
zijn website: www.eddywest-
veer.com.
Zijn fotocollecties zijn te bekij
ken op www.flickr.com/
photos/eddywestveer.
Daarnaast onderhoudt hij een
weblog (Jazz is not deadover
vooral zijn bezoek aan jazzcon
certen: eddywestveer.
blogspot.com.
Het fotoboek Jazz in the city is
te bestellen via: www.blurb.
com/books/457394.
Volgens Westveer is fotografie
altijd ondergeschikt aan de
muziek en het publiek. „Ik wil
noch de muzikanten noch de
concertbezoekers irriteren."
Knaepen is van oorsprong sportfo-
tograaf, maar hij ging steeds meer
jazzartiesten fotograferen. Inmid
dels is hij daar wereldberoemd
mee, heeft regelmatig exposities in
bijvoorbeeld Amerika en wordt ge
vraagd als fotograaf door de hele
Marsalis-familie."
Westveers streven is meer in op
dracht te kunnen werken voor
kranten en tijdschriften. Via inter
net en concerten onderhoudt hij
veel contacten met muzikanten.
Die stuurt hij foto's van concerten
die hij van hen bezocht. Zo gaat
het balletje.rollen.
„Enkele voorbeelden? De onlangs
verschenen Amerikaanse Jazz
Bridge Calender met mijn foto
van saxofonist en jazzlegende Ar
chie Shepp (vorig jaar genomen tij
dens het Internationaal Jazzfesti
val in Middelburg), het Belgische
dagblad De Morgen dat mijn por
tret van Mark Murphy plaatste,
een illustratie op basis van een fo
to van Roy Hargrove voor het Play
boy Jazzfestival en de Ploctones
die zelf aan tijdschrift Jazzism voor
stelden mijn foto's van hen te
plaatsen."
'Jazz in the city', 43 jazzportretten
door Eddy Westveer, tot en met eind ja
nuari te zien in het stadskantoor, M.A.
de Ruijterlaan 2, Goes.
Officiële opening: vandaag om 16.00
uur.
Reguliere openingstijden stadskantoor:
maandag t/m vrijdag 9.00-12.30 uur,
donderdag ook 17.00-20.00 uur, zater
dag 10.00-12.00 uur.
doodverfde opvolger van Charlie
Parker, was ik uit eten geweest na
een concert in Porgy en Bess in
Terneuzen. Daarnaast wilde ik bij
de selectie voor de tentoonstelling
zorgen voor bijvoorbeeld een even
redige verdeling tussen saxofonis
ten en trompettisten."
Westveer probeert zijn foto's een
eigen signatuur te geven. Natuur
lijk zijn er collega's om jaloers op
te zijn. „De Belgische fotograaf Jos
THE BOY IN THE STRIPED...
Film. Regie: Mark Herman. Met:
Asa Butterfield, Jack Scanion. Te
zien in Vlissingen.
door Fritz de Jong
vader als hoge nazi is gepromo
veerd tot commandant van vernie
tigingskamp Auschwitz.
Voor de achtjarige Bruno is de offi
cier een liefhebbende vader. De
jongen heeft geen benul van de
wandaden in zijn achtertuin. Ver
wonderd kijkt hij vanuit zijn slaap
kamerraam naar 'arbeiders' die ge
streepte pyjama's dragen. Als Bru
no op onderzoek uitgaat stuit hij
op Shmuel, een jongetje dat even
oud is als hij. Alleen woont hij aan
de andere kant van een prikkel
draadhek. De opbloeiende vriend
schap tussen nazi-zoon Bruno en
de joodse Schmuel is uitgewerkt
als een fabel.
Zonder de holocaust te trivialise
ren volgt de film het pijnlijke be
wustwordingsproces van Bruno,
handig gebruik makend van het
verschil tussen zijn kinderlijke blik
en onze wijsheid achteraf.
Zou Jim Carrey zelf zijn over
vallen door een lichte déja
vu toen hij het script van
Yes man onder ogen kreeg? Carl,
een leningverstrekker, die ook bui
ten zijn werk op alle voorstellen
op voorhand nee zegt, besluit op
een dag precies het tegenoverge
stelde te doen. Dat klinkt verdacht
veel als de piotmechaniek achter
Liar liar, waarin een gelikte advo
caat (Carrey) door een magische
verjaardagswens opeens niet meer
kan liegen. Yes man moet het doen
zonder bovennatuurlijke midde
len. Na een grondige preek van
een zelfhulpgoeroe met als mantra
'ja is het nieuwe nee' besluit Carl
zelf, geheel uit vrije wil, overal
eens ja op te zeggen. De resultaten
zijn, zoals verwacht, verbluffend.
Een aangeboden lift aan een zwer-
YES MAN
Film. Regie: Peyton Reed. Met:
Jim Carrey. Te zien in Goes,
Vlissingen en Terneuzen.
door Bregtje Schudel
ver brengt hem in contact met de
spontane Allison (Zooey Descha-
nel), zijn positieve instelling
brengt hem de lang verdiende pro
motie en ook zijn vrienden vin
den hem plots veel beter te prui
men.
Juist in het ontbreken van een ma
gische dwang ligt het grootste pro
bleem. De advocaat wilde niet eer
lijk zijn, maar werd van hoger
hand gedwongen. Alle humor
kwam voort uit die innerlijke wor
steling. Carl daarentegen laat - als
een automaat met maar één keuze
mogelijkheid - alles opgewekt over
zich heen komen. De lachsalvo's
moeten komen van de bizarre si
tuaties waar Carl door zijn nieuwe
levensmotto in verzeild raakt. De
film van Peyton Reed Down with
love, The break-upwint ook daar
in niet de originaliteitsprijs. En dat
terwijl je met zo'n vruchtbaar uit
gangspunt en een fysieke komiek
als Jim Carrey heel ver kan gaan.
Zelfs wanneer je binnen de regels
en wetten van het realisme blijft.
Yes man heeft het hart op de goede
plek - wie wil er niet eens vaker
een uitdaging aangaan? - maar het
blijft allemaal veel te netjes bin
nen de lijntjes. En dat is juist net
niet waar Carrey zo goed in is.