Lexus GS 450h: Elektrisch glij-ijzer Abarth 500: ZuidWest is lease autopagina KnofHge hittepetit www.zuidwestlease.nl Hij blijft knollig, aaibaar, lief en hij lijkt nooit te bijten, de Fiat 500 waarmee het Italiaan se merk op dit moment hoge ogen gooit. Maar, net als in de jaren zestig en zeventig, be staat er een niche merk dat ter dege gromt en bijt. "Abarth, de achternaam van Carlo Abarth die piepkleine Fiatjes om toverde tot sublieme scheurijzer- tjes. Wie herinnert zich niet het Fiatje 850 met zijn kleine kekke kontje (waar de motor lag). Dit bmlijzertje bracht het in Abarth-uitvoering tot een topsnel heid van 220 km/u. De racers ach ter het stuur moeten de dood ver acht hebben, dat kan niet anders. Hoe het ook zij: Abarth is weer te rug op het strijdtoneel en maakt van de 500 en Grande Punto scheurijzertjes. Natuurlijk spreekt de 500 met zijn leuke koetswerk het meeste tot de verbeelding. On der de motorkap ligt een turbo- blok waaruit 135 pk wordt ge perst. Dat daarmee behoorlijke prestaties kunnen worden bereikt ligt voor de hand. De Abarth 500, het merk Fiat wordt in dit kader niet meer genoemd, brengt het tot een topsnelheid van over de 200 km/h en dat is heel wat voor zo'n ukkepuk. Ook de acceleratie mag er zijn en dit prestatiepotentieel in combinatie met de agressieve uit monstering maakt van de Abarth 500 een lekker hebbeding. Het in terieur is leuk en nagenoeg hetzelf de als in de reguliere 500, zij het dat er een sportknop is gereali seerd waarmee de prestaties nog wat kunnen worden opgefokt. Ai met al is de Abarth 500 een au to die heel veel plezier biedt aan een heel klein deel van de markt. De rest van de mensen mag mee kijken naar het nog steeds 'geslaag de ontwerp. Want het blijft een dotje, met of zonder turbo. Nu de economie schraal is, het geld duur en de autowe reld piept en kraakt onder zijn ei gen gewicht, is er toch een zeer beperkt aantal, dat al eerder inzag dat er wat moest gebeuren. De grootste daarvan is Toyota, in combinatie met zijn luxe divisie Lexus. Zij waren de eerste die zowel in het segment van compacte midden klassers als voor luxe zakenwagens hy bride technologie introduceerde. Kij ken we naar Lexus dan heeft dat merk maar liefst drie hybridenmodel-- len in zijn programma: de GS 450h; de LS 600h en de RX 400h. De On dernemer deed de proef op de som en reed een GS 450h Executive; een luxe zakenwagen met een geweldige uitstraling waaraan toch een groen tintje zit. Het groene van de Lexus GS 450h is bij deze auto trouwens blauw. Lexus heeft er voor gekozen de 'hybnd-vig- netten' waarvan de auto rijkelijk is voorzien, in blauw uit te voeren. Een kwestie van smaak, verder heeft het niet zo veel om het lijf. De hele auto is doordesemd van superieure tech niek en luxe. Chic leer, heerlijke stoe len en hoogwaardige materialen als kostbaar hout en mooie kunststoffen geven de auto de uitstraling die hij verdient. Starten van de motor - ei genlijk zijn het er twee, een zescilin der benzinemotor en een elektromo tor - gaat via een knop. Wie deze in drukt hoort: niets. Een zacht piepje geeft aan dat de auto gereed is voor vertrek. Druk het gaspedaal in eïi zacht glijdt de auto van zijn plaats, een heel bijzondere ervaring dat door Nu de grote SUV's bij het we reldwijde verwende publiek uit de gratie zijn geraakt, probe ren de verschillende fabrikanten van deze wagens het nogmaals, maar nu met auto's die stuk voor stuk van decenter van formaat zijn. Audi komt liet zijn Q5 al zien, BMW heeft - overigens als jaren - zijn X3 maar tot dusverre bleef het daar in dit premium seg ment een beetje bij. Onlangs voegde Mercedes-Benz zich bij dit gezelschap waar het genetisch thuishoort met de GLK. Deze auto is op alle fronten aanzienlijk kleiner dan de forse GL die in ons land eigenlijk nooit potten heeft kunnen breken, in tegenstelling tot de reusachtige Q7 van Audi eigenlijk. Kennelijk viel dat koetswerk meer in de smaak; aan de kwaliteiten van de GL zal het niet ge legen hebben, die zijir tóp. Ook top is de kwaliteit en de uitstraling van de ze nieuwste Mercedes-Benz: de GLK. Optisch is hij niet eens zo enorm, wel heel vierkant en daannee maakt hij al een statement ten opzich te van zijn geduchte concurrentie die alle veel ronder van vormgeving zijn. Mercedes-Benz heeft er voor geko zen de GLK van binnenuit te ontwer pen, met de rijder (m/v) en zijn passa gier^) als middelpunt. Dat heeft on der meer geresulteerd in een voorruit die buitengewoon rechtop staat en verder ook een vrij hoekige carrosse- geen enkel ander merk wordt nage daan. Lexus is en blijft de absolute ko ning van de stilte. In wezen zie je slechts het landschap aan je voorbij trekken, een bijzondere gewaarwor ding. Maar deze GS heeft een heel dubbel karakter want wie haast of zin heeft, drukt het pedaal dieper in en op dat moment verandert de GS 45Oh in een getemd beest dat vrijwel alle auto's achter zich laat. Met een ac celeratie van stilstand naar 100 km/h in minder dan 6 seconden heeft hij veel sportwagens het nakijken. Dat ge beurt overigens ook weer in een on voorstelbare rust waarvan het tevoren niet goed denkbaar is hoe weldadig rie. Niet al te best voor de luchtweer- stand misschien, maar het maakt de GLK, door ons gereden met een be resterke dieselmotor van 3,2 liter, wel tot een heerlijke auto die-ruim voor ziet in interieurruimte. Echt geweldig zoals de stoelen zitten en het grote glasoppervlak ruimtelijk aandoet. De eerste indruk is dus meteen al een goe de en wie met de auto rijdt zal eigen lijk niet snel tot een andere conclusie kunnen komen, of je moet een echte hekel aan het merk zelf hebben Bij de Nederlandse introductie zijn van meet af aan drie motoren beschik baar waarvan twee op benzinedopen die overkomt. Voeg daarbij de schitte rend zittende fauteuils en de indruk wekkende Mark Levinson geluidsin stallatie (meerprijs, maar zéker ne men) en het plaatje van de luxueuze limousine is compleet. Daarbij komt nog het zeker niet onbelangrijke feit dat deze GS 450h een alleszins aan vaardbaar brandstofverbruik kent wat hem, zeker ook in de toekomst, een voorsprong geeft op concurrenten die wat kwistiger met het kostbare goedje omgaan. In de praktijk moet een ver bruik van 1:10 wel haalbaar zijn, wat opmerkelijk zuinig is voor een auto van dit formaat en prestatiepotentieel. Wanneer de wierookdampen rond- (GLK 280 en GLK 350). Eigenlijk is dat verbazingwekkend, maar kenne lijk is Das Haus ervan overtuigd dat deze GLK voornamelijk in het hoge re segment zal worden verkocht, met veel luxe dus en met krachtige moto ren. Later zullen meer keuzemogelijk heden beschikbaar komen voor de GLK. Hoe het ook zij, deze auto, met dit krachtige motorblok, is een geweldige auto. Hij is stil, krachtig en biedt een enorme 'kluit' luxe. Die luxe is overigens voor een deel tegen meerprijs waardoor de totale prijs van de gereden auto tegen de 90 mille loopt èn dat is in tijden van onzeker-- om deze GS 450h wat zijn opgetrok ken komt er overigens nog wel een vervelend konijn uit de hoge hoed in de vorm van een betrekkelijk kleine bagageruimte. Het omvangrijke accu pakket dat deze auto zijn verrukkelij ke prestaties geeft, vergt uiteraard nog al wat ruimte en die is gevonden tus sen achterbank en kofferruimte. Dat is jammer, maar onontkoombaar. Het is het een of het ander maar het maakt deze GS tot een voortreffelijke auto die zijn gelijke in dit segment nog steeds niet kent. De Lexus GS 450h is leverbaar van 68.400 euro, inclusief BTW en BPM. heid een heel bedrag. Wellicht zet Mercedes-Benz dus haast achter de in troductie van bescheidener gemotori seerde GLK's. De auto rijdt als een tierelier en heeft niet de nadelen van de forse SUV's die meestal fors over hellen en wat log aanvoelen. Deze GLK is kwiek en heeft een prettige in- en uitstaphoogte. Helemaal goed dus en mede dankzij de uitgebreide veiligheidsuitrusting en vierwie- laandrijving voel je jezelf zo safe als maar kan in een auto van dit formaat. De GLK is leverbaar vanaf 61.600 eu ro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 94