Lexus GS 450h: Elektrisch glij-ijzer
Abarth 500:
ZuidWest
is lease
autopagina
KnofHge hittepetit
www.zuidwestlease.nl
Hij blijft knollig, aaibaar, lief
en hij lijkt nooit te bijten, de
Fiat 500 waarmee het Italiaan
se merk op dit moment hoge
ogen gooit. Maar, net als in de
jaren zestig en zeventig, be
staat er een niche merk dat ter
dege gromt en bijt.
"Abarth, de achternaam van Carlo
Abarth die piepkleine Fiatjes om
toverde tot sublieme scheurijzer-
tjes. Wie herinnert zich niet het
Fiatje 850 met zijn kleine kekke
kontje (waar de motor lag). Dit
bmlijzertje bracht het in
Abarth-uitvoering tot een topsnel
heid van 220 km/u. De racers ach
ter het stuur moeten de dood ver
acht hebben, dat kan niet anders.
Hoe het ook zij: Abarth is weer te
rug op het strijdtoneel en maakt
van de 500 en Grande Punto
scheurijzertjes. Natuurlijk spreekt
de 500 met zijn leuke koetswerk
het meeste tot de verbeelding. On
der de motorkap ligt een turbo-
blok waaruit 135 pk wordt ge
perst. Dat daarmee behoorlijke
prestaties kunnen worden bereikt
ligt voor de hand. De Abarth 500,
het merk Fiat wordt in dit kader
niet meer genoemd, brengt het tot
een topsnelheid van over de 200
km/h en dat is heel wat voor zo'n
ukkepuk. Ook de acceleratie mag
er zijn en dit prestatiepotentieel in
combinatie met de agressieve uit
monstering maakt van de Abarth
500 een lekker hebbeding. Het in
terieur is leuk en nagenoeg hetzelf
de als in de reguliere 500, zij het
dat er een sportknop is gereali
seerd waarmee de prestaties nog
wat kunnen worden opgefokt.
Ai met al is de Abarth 500 een au
to die heel veel plezier biedt aan
een heel klein deel van de markt.
De rest van de mensen mag mee
kijken naar het nog steeds 'geslaag
de ontwerp. Want het blijft een
dotje, met of zonder turbo.
Nu de economie schraal is,
het geld duur en de autowe
reld piept en kraakt onder zijn ei
gen gewicht, is er toch een zeer
beperkt aantal, dat al eerder inzag
dat er wat moest gebeuren.
De grootste daarvan is Toyota, in
combinatie met zijn luxe divisie
Lexus. Zij waren de eerste die zowel
in het segment van compacte midden
klassers als voor luxe zakenwagens hy
bride technologie introduceerde. Kij
ken we naar Lexus dan heeft dat
merk maar liefst drie hybridenmodel--
len in zijn programma: de GS 450h;
de LS 600h en de RX 400h. De On
dernemer deed de proef op de som
en reed een GS 450h Executive; een
luxe zakenwagen met een geweldige
uitstraling waaraan toch een groen
tintje zit.
Het groene van de Lexus GS 450h is
bij deze auto trouwens blauw. Lexus
heeft er voor gekozen de 'hybnd-vig-
netten' waarvan de auto rijkelijk is
voorzien, in blauw uit te voeren. Een
kwestie van smaak, verder heeft het
niet zo veel om het lijf. De hele auto
is doordesemd van superieure tech
niek en luxe. Chic leer, heerlijke stoe
len en hoogwaardige materialen als
kostbaar hout en mooie kunststoffen
geven de auto de uitstraling die hij
verdient. Starten van de motor - ei
genlijk zijn het er twee, een zescilin
der benzinemotor en een elektromo
tor - gaat via een knop. Wie deze in
drukt hoort: niets. Een zacht piepje
geeft aan dat de auto gereed is voor
vertrek. Druk het gaspedaal in eïi
zacht glijdt de auto van zijn plaats,
een heel bijzondere ervaring dat door
Nu de grote SUV's bij het we
reldwijde verwende publiek
uit de gratie zijn geraakt, probe
ren de verschillende fabrikanten
van deze wagens het nogmaals,
maar nu met auto's die stuk voor
stuk van decenter van formaat
zijn. Audi komt liet zijn Q5 al
zien, BMW heeft - overigens als
jaren - zijn X3 maar tot dusverre
bleef het daar in dit premium seg
ment een beetje bij.
Onlangs voegde Mercedes-Benz zich
bij dit gezelschap waar het genetisch
thuishoort met de GLK. Deze auto is
op alle fronten aanzienlijk kleiner dan
de forse GL die in ons land eigenlijk
nooit potten heeft kunnen breken, in
tegenstelling tot de reusachtige Q7
van Audi eigenlijk. Kennelijk viel dat
koetswerk meer in de smaak; aan de
kwaliteiten van de GL zal het niet ge
legen hebben, die zijir tóp. Ook top
is de kwaliteit en de uitstraling van de
ze nieuwste Mercedes-Benz: de
GLK. Optisch is hij niet eens zo
enorm, wel heel vierkant en daannee
maakt hij al een statement ten opzich
te van zijn geduchte concurrentie die
alle veel ronder van vormgeving zijn.
Mercedes-Benz heeft er voor geko
zen de GLK van binnenuit te ontwer
pen, met de rijder (m/v) en zijn passa
gier^) als middelpunt. Dat heeft on
der meer geresulteerd in een voorruit
die buitengewoon rechtop staat en
verder ook een vrij hoekige carrosse-
geen enkel ander merk wordt nage
daan. Lexus is en blijft de absolute ko
ning van de stilte. In wezen zie je
slechts het landschap aan je voorbij
trekken, een bijzondere gewaarwor
ding. Maar deze GS heeft een heel
dubbel karakter want wie haast of zin
heeft, drukt het pedaal dieper in en
op dat moment verandert de GS
45Oh in een getemd beest dat vrijwel
alle auto's achter zich laat. Met een ac
celeratie van stilstand naar 100 km/h
in minder dan 6 seconden heeft hij
veel sportwagens het nakijken. Dat ge
beurt overigens ook weer in een on
voorstelbare rust waarvan het tevoren
niet goed denkbaar is hoe weldadig
rie. Niet al te best voor de luchtweer-
stand misschien, maar het maakt de
GLK, door ons gereden met een be
resterke dieselmotor van 3,2 liter, wel
tot een heerlijke auto die-ruim voor
ziet in interieurruimte. Echt geweldig
zoals de stoelen zitten en het grote
glasoppervlak ruimtelijk aandoet. De
eerste indruk is dus meteen al een goe
de en wie met de auto rijdt zal eigen
lijk niet snel tot een andere conclusie
kunnen komen, of je moet een echte
hekel aan het merk zelf hebben
Bij de Nederlandse introductie zijn
van meet af aan drie motoren beschik
baar waarvan twee op benzinedopen
die overkomt. Voeg daarbij de schitte
rend zittende fauteuils en de indruk
wekkende Mark Levinson geluidsin
stallatie (meerprijs, maar zéker ne
men) en het plaatje van de luxueuze
limousine is compleet. Daarbij komt
nog het zeker niet onbelangrijke feit
dat deze GS 450h een alleszins aan
vaardbaar brandstofverbruik kent wat
hem, zeker ook in de toekomst, een
voorsprong geeft op concurrenten die
wat kwistiger met het kostbare goedje
omgaan. In de praktijk moet een ver
bruik van 1:10 wel haalbaar zijn, wat
opmerkelijk zuinig is voor een auto
van dit formaat en prestatiepotentieel.
Wanneer de wierookdampen rond-
(GLK 280 en GLK 350). Eigenlijk is
dat verbazingwekkend, maar kenne
lijk is Das Haus ervan overtuigd dat
deze GLK voornamelijk in het hoge
re segment zal worden verkocht, met
veel luxe dus en met krachtige moto
ren. Later zullen meer keuzemogelijk
heden beschikbaar komen voor de
GLK. Hoe het ook zij, deze auto,
met dit krachtige motorblok, is een
geweldige auto. Hij is stil, krachtig en
biedt een enorme 'kluit' luxe. Die
luxe is overigens voor een deel tegen
meerprijs waardoor de totale prijs van
de gereden auto tegen de 90 mille
loopt èn dat is in tijden van onzeker--
om deze GS 450h wat zijn opgetrok
ken komt er overigens nog wel een
vervelend konijn uit de hoge hoed in
de vorm van een betrekkelijk kleine
bagageruimte. Het omvangrijke accu
pakket dat deze auto zijn verrukkelij
ke prestaties geeft, vergt uiteraard nog
al wat ruimte en die is gevonden tus
sen achterbank en kofferruimte. Dat
is jammer, maar onontkoombaar. Het
is het een of het ander maar het
maakt deze GS tot een voortreffelijke
auto die zijn gelijke in dit segment
nog steeds niet kent.
De Lexus GS 450h is leverbaar van
68.400 euro, inclusief BTW en BPM.
heid een heel bedrag. Wellicht zet
Mercedes-Benz dus haast achter de in
troductie van bescheidener gemotori
seerde GLK's. De auto rijdt als een
tierelier en heeft niet de nadelen van
de forse SUV's die meestal fors over
hellen en wat log aanvoelen. Deze
GLK is kwiek en heeft een prettige
in- en uitstaphoogte. Helemaal goed
dus en mede dankzij de uitgebreide
veiligheidsuitrusting en vierwie-
laandrijving voel je jezelf zo safe als
maar kan in een auto van dit formaat.
De GLK is leverbaar vanaf 61.600 eu
ro, inclusief belastingen.