Scholen moeten zich leren
Leren in de zorg
50 Dinsdag 6 januari 2009 PZC
Feiten over
Passend Onderwijs
Door aanpassing van de zorg
voor leerlingen in en om de
school krijgt straks iedere leer
ling passend onderwijs.
Dat zal gerealiseerd moeten
worden door scholen een zorg
plichtbepaling te geven. Met
die zorgplicht krijgt elk bestuur
de opdracht om voor elke aan
gemelde of toegelaten leerling
een passend onderwijsaanbod
te bieden. Daarvoor zullen be
sturen in regionaal verband
moeten gaan samenwerken.
Want alleen door samenwer
king is in elke regio een dek
kend aanbod te realiseren,
waarmee elke leerling het on
derwijs en de ondersteuning
kan krijgen dat nodig is.
Uitgangspunten in het Passend
Onderwijs zijn:
- Geen kind tussen wal en
schip
- Voor elk kind een passende
plek in het onderwijs
- Samenwerkende besturen uit
de betreffende onderwijssecto
ren zorgen voor een dekkend
netwerk. Samenwerking met
organisaties voor
maatschappelijke ondersteu
ning, gezondheidszorg en
jeugdzorg
Meer informatie is te vinden
op de internetsite over Pas
send Onderwijs: www.passend-
onderwijs.nl
Het project Passend
Onderwijs moet in 2011
op bijna 350 scholen in
Zeeland worden
ingevoerd. In de
aanloop naar die grote
verandering - passend
onderwijs voorC ieder
kind - wil de provincie
met een
veldexperiment voorop
lopen. Door goede
afspraken te maken
kunnen scholen elk
afzonderlijk laten zien
in welke zorgtaak zij
het beste zijn.
door René Schrier
Het klinkt sceptisch, maar
projectleider Ben de
Reu is vooral realistisch,
„Ik geloof niet in de stel
ling dat iedere school alles doet, of
wel dat straks iedere leerling op el
ke school opgevangen wordt." Hij
denkt dat de scholen vooral dat
zullen gaan doen, waar ze goed in
zijn. Voor de een is dat de opvang
van kinderen met bijvoorbeeld
een autistische stoornis en voor
een andere school zal dat de zorg
voor kinderen met dyslexie zijn.
Maar er moet ook passend onder
wijs zijn voor hoogbegaafde kinde
ren of kinderen met bijvoorbeeld
sporttalenten.
De Reu is samen met Wim Neder-
lof de trekker van het project Pas
send Onderwijs Zeeland. Dat pro
ject is een van de initiatieven die
in Nederland genomen zijn met
het oog op de komst van de wet,
die passend onderwijs mogelijk
moet maken.
Van de verschillende initiatieven -
ze worden veldinitiatieven ge
noemd - wordt volgend jaar beoor
deeld of ze in aanmerking komen
voor subsidie. Zeeland heeft in ie
der geval al een sterk punt. Me
scholen in het primair- en voortge
zet onderwijs en het mbo doen
mee aan het project. En dat maakt
de Zeeuwse aanpak wel bijzonder
en niet kansloos om voor landelij
ke subsidie in aanmerking te ko
men.
De deelnemers willen drie afspra-
Passend onderwijs voor elk kind - met en zonder handicap - dat is het streven.
ken met elkaar maken. Dat zijn: de
inrichting van één loket voor zorg
toewijzing per regio in Zeeland, de
realisatie van een sluitend zorgar-
rangement, en verhoging van de
betrokkenheid van de ouders.
De Reu heeft het over een giganti
sche ingreep voor het onderwijs.
Mede daarom is het volgens hem
van belang dat de partijen die aan
het proces deelnemen, geen dubbe
le dingen doen. Ook daarom al is
het een groot goed dat alle scholen
in Zeeland elkaar gevonden heb
ben.
Jamie Purimahua, Vlissingen
multimedia, theater vormgeving