Scholen moeten zich leren Leren in de zorg 50 Dinsdag 6 januari 2009 PZC Feiten over Passend Onderwijs Door aanpassing van de zorg voor leerlingen in en om de school krijgt straks iedere leer ling passend onderwijs. Dat zal gerealiseerd moeten worden door scholen een zorg plichtbepaling te geven. Met die zorgplicht krijgt elk bestuur de opdracht om voor elke aan gemelde of toegelaten leerling een passend onderwijsaanbod te bieden. Daarvoor zullen be sturen in regionaal verband moeten gaan samenwerken. Want alleen door samenwer king is in elke regio een dek kend aanbod te realiseren, waarmee elke leerling het on derwijs en de ondersteuning kan krijgen dat nodig is. Uitgangspunten in het Passend Onderwijs zijn: - Geen kind tussen wal en schip - Voor elk kind een passende plek in het onderwijs - Samenwerkende besturen uit de betreffende onderwijssecto ren zorgen voor een dekkend netwerk. Samenwerking met organisaties voor maatschappelijke ondersteu ning, gezondheidszorg en jeugdzorg Meer informatie is te vinden op de internetsite over Pas send Onderwijs: www.passend- onderwijs.nl Het project Passend Onderwijs moet in 2011 op bijna 350 scholen in Zeeland worden ingevoerd. In de aanloop naar die grote verandering - passend onderwijs voorC ieder kind - wil de provincie met een veldexperiment voorop lopen. Door goede afspraken te maken kunnen scholen elk afzonderlijk laten zien in welke zorgtaak zij het beste zijn. door René Schrier Het klinkt sceptisch, maar projectleider Ben de Reu is vooral realistisch, „Ik geloof niet in de stel ling dat iedere school alles doet, of wel dat straks iedere leerling op el ke school opgevangen wordt." Hij denkt dat de scholen vooral dat zullen gaan doen, waar ze goed in zijn. Voor de een is dat de opvang van kinderen met bijvoorbeeld een autistische stoornis en voor een andere school zal dat de zorg voor kinderen met dyslexie zijn. Maar er moet ook passend onder wijs zijn voor hoogbegaafde kinde ren of kinderen met bijvoorbeeld sporttalenten. De Reu is samen met Wim Neder- lof de trekker van het project Pas send Onderwijs Zeeland. Dat pro ject is een van de initiatieven die in Nederland genomen zijn met het oog op de komst van de wet, die passend onderwijs mogelijk moet maken. Van de verschillende initiatieven - ze worden veldinitiatieven ge noemd - wordt volgend jaar beoor deeld of ze in aanmerking komen voor subsidie. Zeeland heeft in ie der geval al een sterk punt. Me scholen in het primair- en voortge zet onderwijs en het mbo doen mee aan het project. En dat maakt de Zeeuwse aanpak wel bijzonder en niet kansloos om voor landelij ke subsidie in aanmerking te ko men. De deelnemers willen drie afspra- Passend onderwijs voor elk kind - met en zonder handicap - dat is het streven. ken met elkaar maken. Dat zijn: de inrichting van één loket voor zorg toewijzing per regio in Zeeland, de realisatie van een sluitend zorgar- rangement, en verhoging van de betrokkenheid van de ouders. De Reu heeft het over een giganti sche ingreep voor het onderwijs. Mede daarom is het volgens hem van belang dat de partijen die aan het proces deelnemen, geen dubbe le dingen doen. Ook daarom al is het een groot goed dat alle scholen in Zeeland elkaar gevonden heb ben. Jamie Purimahua, Vlissingen multimedia, theater vormgeving

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96