Zee ruisend onder landschap Jonge cineasten tonen polder versus strand in films 'Nieuw Holland' Dat dacht ik. En dat denk ik nóg, al begint er nu wel twijfel te knagen. Waar ik niet aan twijfel, is dat identificatie met een personage voor de beleving wel heel bepalend is. De Duitsers hebben dat ook zo bevonden, en censureerden in de oor log vooral op 'identificeerbare persona ges', minder op onderwerp of tekst. Vreemd genoeg zijn veel van mijn lieve lingsstukken nu juist toneelstukken waar het niet tot een vereenzelviging komt. In een van mijn toppers Who's afraid of Vir ginia Woolf) blijf ik heel ver weg van zo wel George als Martha. En misschien was dat bij Op Hoop van Zegen ook wel zo. In plaats van mééleven ontstaat er eerder een tégendenken. Een neiging om zich af te zetten, tégen oorlog, rijkdom of huwe lijk. Afzetten tégen, dat was een levens houding waar de Duitsers alvast niet op zaten te wachten. door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Polder, zee, strand, de eeuwige strijd tegen het water, de grillige natuur en vooral de talrijke tegenstellingen die het Schouwse landschap te bieden heeft, zijn belangrijke inspiratie bronnen voor gastcurator Michiel van Opstal bij de filminstallatie Nieuw Holland die gisteren in De Bewaerschole in Burgh-Haamste- de werd geopend. Het betreft het laatste onderdeel van het jaarpro ject 'Vierentwintig duinovergan gen, de modes van het landschap'. Van Opstal is filmdocent bij Kunst academie Sint Joost in Breda. Als kind vertoefde hij tijdens vakan ties vaak hier aan de kust. „Maar toen beleefde ik het landschap heel anders dan nu. In het kader van dit project richt ik mij speci fiek op de vraag of het landschap al of niet maakbaar is", zegt de gastcurator. Hij nodigde Emmely van Mierlo en Jos Meijers, twee jonge cineas ten, uit inhoud te geven aan de filminstallatie op basis van zijn uit gangspunten. Van Opstal heeft hen daar wel alle vrijheid in gege ven. „Ik ben heel verrast met het resultaat. Zij hebben samen twee zeer verschillende films gemaakt. Eén van het strand en één van de polder. Voor beide films geldt dat zij, elk op hun eigen manier, heel verrassend en experimenteel zijn", luidt zijn reactie op het eindresul taat. Hij is vooral enthousiast over een onverwachte windvlaag in de opname van het strand. „Plotse ling is iedereen druk in de weer zijn spullen bijeen te houden. Een mooi voorbeeld dat de natuur niet maakbaar is", zegt Van Opstal. Jos Meijers en Emmely van Mierlo studeerden beiden vorig jaar af aan Sint Joost. Meijers komt van oorsprong uit Den Haag en Van Mierlo uit Deurne. Zij hebben der halve een verschillende perceptie van het landschap. „Wij kenden Schouwen-Duiveland al aardig dankzij de werkweken die wij hier 'Het gaat over ordening en inkadering. Wij zijn daar juist heel vrij mee omgegaan' hebben gehad op initiatief van René Bosma uit Ellemeet, een van onze docenten op de filmacade mie", vertelt Van Mierlo. De zee speelt in beide films een prominente rol zonder dat die zee zelf in beeld komt. Het ruisen vormt de verbinding. De geluids track loopt synchroon met de beel den op de twee schermen die te genover elkaar staan opgesteld. De films duren elk twaalf minuten. De bezoeker kan zich tussen de schermen opstellen en de beelden op zich laten inwerken. „De film van het strand hebben we opgenomen als 'één reader waarbij de camera heel strak van links naar rechts gaat. We tonen mensen die van hun vrije tijd ge nieten, zich insmeren met zonne brandolie, voetballen en wande len", vertelt Van Mierlo. Volgens haar biedt het een opmerkelijke te genstelling dat juist het begrip 'vrij heid' binnen zo'n strak kader wordt getoond. „Bovendien waren wij als makers aan nauwkeurige af spraken gebonden, bijvoorbeeld over de huur van een auto om op het strand te filmen." Bij de film over het strakke polder land, permitteerden de makers zich juist veel meer vrijheid. „Die is heel experimenteel met filmbeel den in combinatie met fotosequen ties.'Daarin gaat het dus over orde ning en inkadering en daarmee zijn wij juist heel vrij omgegaan", aldus de cineaste. Nieuw Holland, t/m zaterdag 7 feb., Burgh-Haamstede, De Bewaerschole, woensdag tot en met zondag, 14.00 - 17.00 uur. Afsluiting zon. 8 feb in filmtheater FiZi, Zierikzee, 14.00 uur. PZC Maandag 5 januari 2009 9 AGENDA OP PAD Lezing Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier spreekt over 'Een teken aan de wand'. Muzikale omlijsting komt van het kerk koor, dat onder meer een speciaal voor CDA'er Ferrier geschreven lied zingt. Toe gang is gratis. Zierikzee, Thomaskerk, 19.45 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Australia: 20.00 uur; Wit licht: 20.00 uur; The Day the Earth stood still: 20.00 uur; Elegy: 20.30 uur. GOES Merral, Australia: 18.30 en 21.30 uur; Quantum of Solace: 21.15 uur; Escape 2 Africa (ov) 18.45 uur; Oorlogswinter: 19.00 uur; The Day the Earth stood still: 21.15 uur; Wit licht: 19.30 en 22.00 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Brideshead Revisited: 20.00 uur. TERNEUZEN View, Twilight: 18.30 uur; Wit licht: 20.30 uur; The Day the Earth stood still: 21.00 uur; Australia: 20.00 uur; Quantum of Solace: 21.00 uur; High Scool musical 3: 18.45 uur. VLISSINGEN CineCity, Australia: 16.00 en 20.00 uur; Bedtime stories: 14.45, 16.45 en 19.00 uur; Bride Flight: 14.00 uur; High School Musical 3: 13.45 en 16.15 uur; Madagas car 2 (nl): 13.45 en 16.15 uur; Niko en de vliegende brigade: 14.15 uur; Oorlogs winter: 13.45, 16.15, 19.45 en 22.00 uur; Piet Pieraat Het zwaard van Zilvertand: 14.15 uur; Quantum of Solace: 16.30 en 19.30 uur; The day the earth stood still: 16.00, 19.30 en 22.00 uur; Twilight: 19.30 uur; Witlicht: 19.15 en 22.00 uur; Anywhere but home: 22.00 uur; Change ling: 21.30 uur; Sneak Preview: 22.00 uur. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen W/e wil ons eigenlijk zo dringend laten geloven in de liefde? Een zijspoor om mee te beginnen: ik lees de vuistdikke dissertatie Het theater van de Nieuwe Orde. Dat gaat - simpel samengevat - over het toneel onder de nazi's. Daarin lees ik tot mijn ongeloof, dat de Duitsers film en toneel belangrijker instrumenten voor propaganda vonden dan manifestaties, pa rades, radio. Als het volk nieuwe ideeën over heldendom, raszuiverheid en vader landsliefde moest worden aangeleerd, ge beurde dat dus bij voorkeur in de stilte en het donker van de schouwburg- en film zaal. Is het toneel werkelijk zo machtig? Ik herinner mij films en toneelstukken waar ik met felle standpunten uit de zaal kwam. The Bridge on the River Kwai was een van mijn allereerste 'grotemensen- films' en ik weet bijna zeker dat die film mijn pacifistische denken van toen mee heeft bepaald. In ongeveer dezelfde tijd heb ik voor het eerst Op Hoop van Zegen gezien, en dat moet dan een vertolking van het Amsterdams Volkstoneel geweest zijn, met Beppie Nooij sr. als Kniertje. Maar daar weet ik allemaal niet zoveel meer van. Wat ik nog wel weet, is dat daar mijn prille linkse gedachtegoed een steviger fundament kreeg. Maar ik heb na tuurlijk altijd gedacht dat dat mijn eigen werk was, en niet het werk van een (al dan niet betrouwbare) regisseur. Wat ik mij herinner is dat ik mij zeker niet identificeerde met een van de hoofd personen. Kniertje was een vrouw, een weduwe, en beklagenswaardig. Geert was mij te ruw als opstandig matroos en drin kebroer. Bos was een onbetrouwbaar su jet, alleen al omdat hij rijk was. Er waren domweg geen hoofdpersonen om mij mee te identificeren. De verontwaardi ging die ik voelde over zoveel misbruik en uitbuiting, was louter die van mij. Ge groeid tijdens het stuk, toen beetje bij beetje de tragiek duidelijk werd. Hoog tijd voor de musical, die ik afgelo pen maandag in de Stadsschouwburg van Middelburg zag. Wat de tekst betreft, volgt deze versie van Op Hoop van Zegen tamelijk trouw zijn origineel. Maar er zijn kleine verschillen. Zo tekent in de ope ningsscène Clementine, de dochter van reder Bos, hier niet de oude zeebonk Daantje, maar Barend, de jongste zoon van Kniertje. In het origineel scheldt ze hem tamelijk arrogant uit, hier natuurlijk niet. Want déze voorstelling moet geen aanklacht tegen sociale onrechtvaardig heid worden, maar een dubbele love-sto ry met tragisch einde. En daarvoor moet er nadrukkelijk vereenzelvigd worden. Het sobere maar smaakvolle decor, de kleurrijke kleding, de sfeervolle belich ting, allemaal elementen om het beleven tot iets aangenaams te maken. De muziek ook, vlot in het gehoor liggend, met remi niscenties aan bekende popsongs. Twéé jonge koppels maar liefst, één zelfs over de grenzen van gegoede stand heen. Al les, werkelijk alles, wordt in het werk ge steld om ons tot een intens meeleven te verleiden. En dat lukt ook wel, dit is ze ker geen slechte musical. Maar wie of wat wil ons in deze toch niet zo heel mens vriendelijke samenleving eigenlijk zo dringend laten geloven in de liefde? Deze week ga ik eens lekker op mijn gemak naar ee"n 6+ voorstelling in Middelburg (10 janua ri). Ik houd nogal van jeugdtheater, mits het maar op één punt (de theatrale mid delen) niet kinderachtig gaat doen. En dat ziet er bij de Gijsbrecht van Unieke Za ken wel veelbelovend uit: toneel-in-to- neel, een mix van mime, schaduwtheater, muziek en toneel... Bovendien was in het verleden Jakop Ahlbom tot vier maal toe regisseur van een voorstelling, dat zegt ook al wel iets... Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl. Scène uit Op Hoop van Zegen. foto Roy Beusker jos Meijers en Emmely van Mierlo foto Dirk-jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9