fiets-voet veer lijken achter de rug
200m2
alles denkbaar voor de exploitatie
Reddingsactie op het ijs geeft een 'goed gevoel'
Maatregelen hebben effect
^WHËÊÊÊÊBÊÊÊÊÊÊ
SICi
VAN IWAARDEN
SPUITCABINE
I
PZC Maandag 5 januari 2009 3
Uitval minimaal
De uitval van de veerboten is het tweede halfjaar van 2008
minimaal geweest. Slechts enkele afvaarten vielen uit als gevolg
van kortstondige en beperkte technische mankementen. Dat is
als normaal te beschouwen. De veerdienst voldoet nu aan de
norm dat minstens 97 procent van de geplande afvaarten moet
worden uitgevoerd.
Uitbreiding reservedelen
In overleg met Veolia is de voorraad reserve-onderdelen flink
uitgebreid. Vooral onderdelen die vitaal zijn voor de
bedrijfszekerheid en die een lange levertijd kennen, liggen nu
klaar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de generatoren die speciaal
moeten worden gebouwd. Dat zou betekenen dat er driekwart
jaar op moet worden gewacht. Twee exemplaren worden nu in
voorraad genomen.
Lagerproblemen
De dieselmotoren vertonen bovenmatige slijtage van de
drijfstanglagers. Bij wijze van proef zal begin 2009 op een van
de motoren een nieuw type lagers worden gemonteerd. Als dat
soelaas biedt, zullen ook de andere motoren ermee worden
uitgerust. In tussentijd blijft extra controle en tijdige vervanging
van de huidige lagers noodzakelijk.
Dokbeurten
In principe gaan de veerboten in dok bij de bouwer op
Scheldepoort in Vlissingen-Oost. De provincie heeft
geïnventariseerd welke andere reparatiewerven geschikt zijn
voor het geval bij spoedklussen Scheldepoort niet beschikbaar
is. Er kan dan worden uitgeweken naar een vast dok in
Schiedam of drijvende dokken in Sluiskil en Stellendam.
i Q „S.
Eigen reparatiekade
Aan de zuidkant van het sluiseiland in Vlissingen komt een
j reparatiekade voor onderhoud en reparatie waarvoor de
i veerboten niet in dok hoeven. De plek moet nog geschikt
worden gemaakt. Er kan niet zonder meer een grote
telescoopkraan worden neergezet, er moeten nutsvoorzienin
gen worden aangelegd en er is een fenderconstrüctie nodig
i voor het afmeren. Het werk begint na de jaarwisseling. De eigen
kade maakt de afhankelijkheid van Scheldepoort kleiner.
Reserveschip
De Moby King die afgelopen zomer als reserveschip
achter de hand is gehouden, hoefde niet één keer in actie
te komen. De veersteigers zijn op eenvoudige wijze
aangepast, zodat voetgangers en fietsers via de normale
toegangen aan boord kunnen komen. Dat maakt het
mogelijk het schip in de toekomst snel in te zetten.
H
Vervangend busvervoer
Een plan voor vervangend busvervoer in het geval dat de
beide veerboten niet beschikbaar zijn, ligt nu klaar. Er
wordt op het tolplein van de Westerscheldetunnel gestopt
om reizigers te laten overstappen op de bus naar Goes en
er wordt een extra stop gemaakt in Biervliet en Schoon-
dijke. Daarnaast wordt in de spitsuren een extra bus
ingezet tussen Sluis en Schoondijke. Het vervangend
busvervoer is binnen één a twee uur in gang te zetten.
ken voor de exploitatie van het
fiets-voetveer mét Veolia lopen tot
20ii. We gaan volgend jaar eens
evalueren hoe alles tot nu toe is
verlopen."
Wat Van Heukelom betreft zijn na
2011 alle opties open: doorgaan
met Veolia of een andere vervoer
der en eventueel de exploitatie
zelf ter hand nemen. „Aan de ene
kant streven we ernaar vanaf 2014
al het openbaar vervoer in Zee
land, dus inclusief het fiets-voet-
veer in één geheel aan te besteden.
Aan de andere kant zie je verande
ringen op het terrein van het open
baar vervoer. Om in aanmerking
te komen voor een bijdrage van
het Rijk, moesten we van hen,
fiets-voetveer openbaar vervoer
maken. Inmiddels heeft het open
baar vervoer in de grote steden in
de Randstad een speciale positie
gekregen. Die is misschien ook
voor het fiets-voetveer van toepas
sing te verklaren."
Gosse Veenstra van Veolia verze
kert dat zijn bedrijf ook na 2011
graag doorgaat met het uitvoeren
van de fiets-voetveer verbinding
tussen Vlissingen en Breskens. „Ve
olia is ook uitbater van veerdien
sten in Scandinavië en Frankrijk.
We hebben dus ervaring. Die kun
nen we gebruiken bij de exploita
tie van het veer Vlissingen-Bres-
kens." Veenstra erkent dat de pro
blemen een jaar geleden 'heel ver
velend' waren. „Gelukkig is nie
mand bij de pakken neer gaan zit
ten. De provincie niet en Veolia
niet. Dat heeft ertoe geleid dat we
nu maar weinig uitval meer heb
ben. De combinatie provincie - Ve-
Feiix Binicewicz foto Peter Nicolai
olia werkt en wat ons betreft blijft
dat zo-
Van 12 januari tot 2 februari vaart
het fiets-voetveer wegens gepland
onderhoud van de schepen in een
uurdienst. Dat geldt ook al voor de
kerstvakantie tot en met 2 januari.
De vertrektijden zijn vanuit Vlis
singen 5 minuten voor het hele
uur en vanuit Breskens 5 minuten
voor het halve uur.
door Marcel Modde
VLISSINGEN - De bibbers kwamen
pas daarna, toen Hassan Douwena
onder de douche weer een beetje
op temperatuur raakte. Het besef
dat hij zijn eigen hachje in gevaar
had gebracht om twee jongens (10
en 12 jaar) uit een wak te redden,
drong langzaam door.
„Het geeft een goed gevoel", om
schrijft de zeventienjarige Vlissin-
ger zijn beleving van het avontuur
dat hij de afgelopen week in de
Schuitvaartgracht beleefde. Maar
een beetje kater hebben hij en me
deredder Marco Schuurman er wel
aan over gehouden, omdat ze na
dien niets meer van de slachtoffer
tjes hebben gehoord. Om al hele
maal niet te spreken van de mobie
le telefoon van Hassan, die de red
dingsactie niet heeft overleefd.
De twee zeventienjarigen bedach
ten zich geen moment toen zij uit
de gracht gegil hoorden. Ze par
keerden hun scooter en renden
naar de plek, waar ze twee jon
gens in een wak zagen spartelen.
Een haastige stap op het ijs wees
uit dat het heel zwak was. Hassan
liet zich daarom op z'n buik zak
ken en schuifelde zo naar het gat.
Maar daar aangekomen, zakte ook
hij door de dunne laag. „Ik heb
toen één jongen bij z'n arm gepakt
en de ander op m'n rug genomen.
Door steeds een stuk ijs te breken,
zijn we zo naar de kant gezwom
men. Best zwaar, ik ging een paar
keer half kopje onder. En door die
kou word je steeds stijver, het
wordt steeds moeilijker. M'n ka
ken, ik kon daarna amper nog pra
ten! Die jongens lagen er al langer
in, dus die konden helemaal bijna
niet meer bewegen." Marco wist
de drenkelingen vervolgens op het
droge te krijgen, door zich met
zijn been naar achteren zo ver mo
gelijk uit te rekken. Voordat ze het
ijs opgingen, belden ze het alarm
nummer. Daardoor weten ze dat
het hele avontuur precies zes mi
nuten heeft geduurd. Marco: „Eén
van die jongens is door zijn moe
der opgehaald, de politie heeft die
ander thuisgebracht. Wij zijn ge
woon op de scooter naar huis gere
den. Met maar één helm, maar dat
hadden we gevraagd, dat mocht."
SCHILDERSBEDRIJF
voor alle spuitwerken
(o.a. timmerwerk en industrie)
Ampereweg 6 4338 PT Middelburg
Telefoon 0118 $4 0400