fiets-voet veer lijken achter de rug 200m2 alles denkbaar voor de exploitatie Reddingsactie op het ijs geeft een 'goed gevoel' Maatregelen hebben effect ^WHËÊÊÊÊBÊÊÊÊÊÊ SICi VAN IWAARDEN SPUITCABINE I PZC Maandag 5 januari 2009 3 Uitval minimaal De uitval van de veerboten is het tweede halfjaar van 2008 minimaal geweest. Slechts enkele afvaarten vielen uit als gevolg van kortstondige en beperkte technische mankementen. Dat is als normaal te beschouwen. De veerdienst voldoet nu aan de norm dat minstens 97 procent van de geplande afvaarten moet worden uitgevoerd. Uitbreiding reservedelen In overleg met Veolia is de voorraad reserve-onderdelen flink uitgebreid. Vooral onderdelen die vitaal zijn voor de bedrijfszekerheid en die een lange levertijd kennen, liggen nu klaar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de generatoren die speciaal moeten worden gebouwd. Dat zou betekenen dat er driekwart jaar op moet worden gewacht. Twee exemplaren worden nu in voorraad genomen. Lagerproblemen De dieselmotoren vertonen bovenmatige slijtage van de drijfstanglagers. Bij wijze van proef zal begin 2009 op een van de motoren een nieuw type lagers worden gemonteerd. Als dat soelaas biedt, zullen ook de andere motoren ermee worden uitgerust. In tussentijd blijft extra controle en tijdige vervanging van de huidige lagers noodzakelijk. Dokbeurten In principe gaan de veerboten in dok bij de bouwer op Scheldepoort in Vlissingen-Oost. De provincie heeft geïnventariseerd welke andere reparatiewerven geschikt zijn voor het geval bij spoedklussen Scheldepoort niet beschikbaar is. Er kan dan worden uitgeweken naar een vast dok in Schiedam of drijvende dokken in Sluiskil en Stellendam. i Q „S. Eigen reparatiekade Aan de zuidkant van het sluiseiland in Vlissingen komt een j reparatiekade voor onderhoud en reparatie waarvoor de i veerboten niet in dok hoeven. De plek moet nog geschikt worden gemaakt. Er kan niet zonder meer een grote telescoopkraan worden neergezet, er moeten nutsvoorzienin gen worden aangelegd en er is een fenderconstrüctie nodig i voor het afmeren. Het werk begint na de jaarwisseling. De eigen kade maakt de afhankelijkheid van Scheldepoort kleiner. Reserveschip De Moby King die afgelopen zomer als reserveschip achter de hand is gehouden, hoefde niet één keer in actie te komen. De veersteigers zijn op eenvoudige wijze aangepast, zodat voetgangers en fietsers via de normale toegangen aan boord kunnen komen. Dat maakt het mogelijk het schip in de toekomst snel in te zetten. H Vervangend busvervoer Een plan voor vervangend busvervoer in het geval dat de beide veerboten niet beschikbaar zijn, ligt nu klaar. Er wordt op het tolplein van de Westerscheldetunnel gestopt om reizigers te laten overstappen op de bus naar Goes en er wordt een extra stop gemaakt in Biervliet en Schoon- dijke. Daarnaast wordt in de spitsuren een extra bus ingezet tussen Sluis en Schoondijke. Het vervangend busvervoer is binnen één a twee uur in gang te zetten. ken voor de exploitatie van het fiets-voetveer mét Veolia lopen tot 20ii. We gaan volgend jaar eens evalueren hoe alles tot nu toe is verlopen." Wat Van Heukelom betreft zijn na 2011 alle opties open: doorgaan met Veolia of een andere vervoer der en eventueel de exploitatie zelf ter hand nemen. „Aan de ene kant streven we ernaar vanaf 2014 al het openbaar vervoer in Zee land, dus inclusief het fiets-voet- veer in één geheel aan te besteden. Aan de andere kant zie je verande ringen op het terrein van het open baar vervoer. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage van het Rijk, moesten we van hen, fiets-voetveer openbaar vervoer maken. Inmiddels heeft het open baar vervoer in de grote steden in de Randstad een speciale positie gekregen. Die is misschien ook voor het fiets-voetveer van toepas sing te verklaren." Gosse Veenstra van Veolia verze kert dat zijn bedrijf ook na 2011 graag doorgaat met het uitvoeren van de fiets-voetveer verbinding tussen Vlissingen en Breskens. „Ve olia is ook uitbater van veerdien sten in Scandinavië en Frankrijk. We hebben dus ervaring. Die kun nen we gebruiken bij de exploita tie van het veer Vlissingen-Bres- kens." Veenstra erkent dat de pro blemen een jaar geleden 'heel ver velend' waren. „Gelukkig is nie mand bij de pakken neer gaan zit ten. De provincie niet en Veolia niet. Dat heeft ertoe geleid dat we nu maar weinig uitval meer heb ben. De combinatie provincie - Ve- Feiix Binicewicz foto Peter Nicolai olia werkt en wat ons betreft blijft dat zo- Van 12 januari tot 2 februari vaart het fiets-voetveer wegens gepland onderhoud van de schepen in een uurdienst. Dat geldt ook al voor de kerstvakantie tot en met 2 januari. De vertrektijden zijn vanuit Vlis singen 5 minuten voor het hele uur en vanuit Breskens 5 minuten voor het halve uur. door Marcel Modde VLISSINGEN - De bibbers kwamen pas daarna, toen Hassan Douwena onder de douche weer een beetje op temperatuur raakte. Het besef dat hij zijn eigen hachje in gevaar had gebracht om twee jongens (10 en 12 jaar) uit een wak te redden, drong langzaam door. „Het geeft een goed gevoel", om schrijft de zeventienjarige Vlissin- ger zijn beleving van het avontuur dat hij de afgelopen week in de Schuitvaartgracht beleefde. Maar een beetje kater hebben hij en me deredder Marco Schuurman er wel aan over gehouden, omdat ze na dien niets meer van de slachtoffer tjes hebben gehoord. Om al hele maal niet te spreken van de mobie le telefoon van Hassan, die de red dingsactie niet heeft overleefd. De twee zeventienjarigen bedach ten zich geen moment toen zij uit de gracht gegil hoorden. Ze par keerden hun scooter en renden naar de plek, waar ze twee jon gens in een wak zagen spartelen. Een haastige stap op het ijs wees uit dat het heel zwak was. Hassan liet zich daarom op z'n buik zak ken en schuifelde zo naar het gat. Maar daar aangekomen, zakte ook hij door de dunne laag. „Ik heb toen één jongen bij z'n arm gepakt en de ander op m'n rug genomen. Door steeds een stuk ijs te breken, zijn we zo naar de kant gezwom men. Best zwaar, ik ging een paar keer half kopje onder. En door die kou word je steeds stijver, het wordt steeds moeilijker. M'n ka ken, ik kon daarna amper nog pra ten! Die jongens lagen er al langer in, dus die konden helemaal bijna niet meer bewegen." Marco wist de drenkelingen vervolgens op het droge te krijgen, door zich met zijn been naar achteren zo ver mo gelijk uit te rekken. Voordat ze het ijs opgingen, belden ze het alarm nummer. Daardoor weten ze dat het hele avontuur precies zes mi nuten heeft geduurd. Marco: „Eén van die jongens is door zijn moe der opgehaald, de politie heeft die ander thuisgebracht. Wij zijn ge woon op de scooter naar huis gere den. Met maar één helm, maar dat hadden we gevraagd, dat mocht." SCHILDERSBEDRIJF voor alle spuitwerken (o.a. timmerwerk en industrie) Ampereweg 6 4338 PT Middelburg Telefoon 0118 $4 0400

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 3