Problemen met boten Bofepidemie op retour Jongetje Na 20ii is 2 Maandag 5 januari 2009 PZC Virusinfectie waart al weer een jaar rond in Zeeland en op Veluwe. WIM HOFMAN Het was een verrassing om tegen Driekoningen in het museum voor schone kunsten van het Spaanse Sevilla opeens voor een groot schilderij van de uit Hulst af komstige Cornelis Vos te staan. Hij werd in 1584 geboren, maar bleef, omdat hij schilder wilde worden, niet in Hulst. Hij werkte in Antwerpen, waar hij in 1651 stierf en in de kathe draal werd begraven. Hij deed nogal wat schilderwerk voor Pie- ter Paul Rubens, maar hij werd vooral bekend door zijn por tretten van mensen die hij een levensechte gezichtsuitdruk king gaf Hij maakte ook schilderijen die in kerken een plaats kregen. Het olieverfschilderij in Sevilla is waarschijnlijk uit een kerk afkomstig en stelt een ge- iu;; jj1 deelte uit het kerstverhaal voor. Hij deed nogal wat Je ziet de drie wijzen bij de stal schilderwerk voor in Bethlehem. Ze dragen exoti- sche en rijkversierde kleding. Je Pieter Paul Rubens z;et een tulband en goudbor duursel. Zij lijken net te zijn aan gekomen met hun gevolg en geschenken. En zoals het verhaal wil is er een zwarte koning bij en knielt de oudste van de drie bij het jaasgeboren kind neer uit eerbetoon. Hij heeft in de ster ren gelezen dat er een uitzonderlijk koningskind geboren moest zijn en was, juist als de andere twee daarom op reis ge gaan. Het kind, dat op het schilderij door zijn moeder wordt vastgehouden heeft geen kleertjes aan. Dat is ook traditie. We moeten goed kunnen zien dat het toch echt wel om een men senkind gaat. Cornelis Vos schilderde wat men geloofde. De voorste koning heeft het voetje van het kind vastgepakt en wat naar buiten gebogen. Hij wil namelijk vaststellen of het wel een jongetje is. Cornelis Vos maakte er op zijn manier een guitig kijkend jongetje van. Er zijn nog wel een paar schilde rijen van Vos in Sevilla. En het Koninklijk Museum voor Scho ne Kunsten in Antwerpen heeft onder meer een schitterend fa milieportret dat hij maakte. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 01 13- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer, Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 0800- 8060 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes- 0900- 6743 836 H Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800-0231 231 Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.ni Een jaar geleden was Zeeland de wanhoop nabij over het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens. De problemen zijn nu goeddeels verholpen. door Ben Jansen Gedeputeerde George van Heukelom en pro vincieambtenaar Ad van Liere kijken een tik keltje ongerust om zich heen. Ze hebben zojuist vastgesteld dat de veerboten Prins Willem-Alexan- der en Prinses Maxima in 2008 steeds beter betrouwbaar zijn ge bleken. Maar in het ultramoderne stuurhuis van de Willem-Alexan- der is geen ongeverfd hout om af te kloppen. Van Heukelom is de eerstverant woordelijke voor het openbaar ver voer, waarbij ook het fiets-voet- veer Vlissingen-Breskens hoort. In die hoedanigheid is Van Heukel om ook een beetje de baas over de ren de geesten rijp voor de aan schaf van een derde veerboot, zo dat - net als in de tijd van de Pro vinciale Stoomboot Diensten (PSD) - een reserveboot beschik baar zou zijn. Van Heukelom be zwoer de Staten te wachten op een eerder in gang gezet onder zoek naar de vraag of bij de type keuze, het ontwerp, de bouw of bij het beheer iets was mis gegaan. „Goed dat we daar op hebben ge wacht", vindt Van Heukelom een jaar later. „Het lag voor de hand geld, veel geld te steken in een re- 'Coed dat we niet meteen geld hebben gestoken in een reserveboot' serveboot, maar gelukkig hebben we onszelf ervan weerhouden aan die reflex toe te geven." Provincie ambtenaren die de PSD van nabij hebben meegemaakt, hielden Van Heukelom ook in de periode van voortdurende storingen met de Willem-Alexander en de Maxima voor dat het waarschijnlijk een kwestie van aanloopproblemen was. Ad van Liere, oud-PSD'er en nu coördinator fiets-voetveer bij de provincie was een van hen. „Met die grote veerboten hebben we ook met kinderziekten te ma ken gehad. De Prinses Juliana bij voorbeeld. Wat hebben we daar mee afgezien. Het schip lag in het begin vaker voor de kant dan dat het voer." Maar toen de technici de proble men eindelijk meester waren, was er geen betrouwbaardere veerboot dan de Juul, zoals de PSD'ers het schip liefkozend zijn gaan noe men. Je hecht je nu eenmaal aan een zorgenkindje. Van Heukelom en Van Liere den ken dat met de Willem-Alexander en de Maxima iets dergelijks aan de hand was. Van Liere: „Het ver schil is alleen dat bij de oude veer boten de problemen zich meteen voordeden. Nu staken ze later de kop op." Een jaar geleden had gedeputeerde George van Heukelom weinig reden op trots te zijn op zijn fiets-voetveer. foto Peter Nicolai Een eigen reparatiekade, meer reserve-onderdelen en meer betrokkenheid bij onder houd en beheer van de veerboten Prins Willem-Alexander en Prin ses Maxima. De provincie lijkt hard op weg de Provinciale Stoom boot Diensten (PSD) weer tot le ven te wekken. „Kan, hoeft niet", zegt gedeputeerde George van Heukelom. „De bestaande afspra- twee veerboten die de provincie zes jaar geleden voor 25 miljoen euro heeft aangeschaft. Het open baarvervoerbedrijf Veolia exploi teert de boten weliswaar, maar ze zijn van de provincie. Een jaar geleden had Van Heukel om weinig reden op trots te zijn op zijn fiets-voetveer. De schepen hadden mankementen, waardoor de Willem-Alexander langdurig in reparatie was. Tot overmaat van ramp liep de Maxima op 21 decem ber 2007 bij het binnenvaren van de veerhaven Breskens in dichte mist schade op. De verbinding voor voetgangers en (brom)fiet- sers lag er uit. Dat duurde drie we ken, waarvan het grootste deel in de kerstvakantie viel. Een geluk bij een ongeluk, al viel daar weer op af te dingen dat het vervangend busvervoer door de Westerschelde- tunnel pas goed op gang kwam na dat Van Heukelom zich er persoon lijk mee ging bemoeien. De commotie was groot. In West-Zeeuws-Vlaanderen, waar ve len voor werk en school op het fiets-voetveer zijn aangewezen, dreigde oproer. En in de Staten van Zeeland wa Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling-van 66,25 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA 14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 0800 -0 231 231 Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie HL J door Marcel Modde GOES - De bofepidemie in Zeeland is op haar retour. Sociaalverpleeg- kundige Annet Blauwhof van de GGD signaleert een terugloop van het aantal ziektegevallen, na de duidelijke piek in de zomer. Toch verwacht zij dat het virus nog enkele maanden zal rondwa ren. Doordat de bof pas in decem ber is opgenomen in de actieve meldingsplicht van artsen, bestaat er volgens haar nog geen goed in zicht in het aantal besmettingen. Tot eind november zijn landelijk 147 gevallen door laboratoriumon derzoek bevestigd. Zeeland en de Veluwe Vormen de brandhaarden, omdat daar naar verhouding meer mensen wonen die hun kinderen uit godsdienstige overtuiging niet laten inenten. Blauwhof gaat er evenwel vanuit dat de meldplicht lang niet alle besmettingen aan het licht brengt. Eén op de drie pa tiënten heeft geen klachten en gaat dus ook niet naar een huis arts. Bof is geen gevaarlijke ziekte. Slechts in een klein aantal geval len leidt de infectie tot complica ties, aldus Blauwhof, zoals hersen vliesontsteking en onvruchtbaar heid bij jongens. Een nieuwe uitbraak zal weer ja ren op zich laten wachten. „Totdat er weer genoeg kinderen zijn die niet worden gevaccineerd."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2