Uitputtingsslag zonder mijnen m Jules 33 36 en 37 Dakar Rally vanwege terrorismedreiging naar Zuid-Amerika. Ongeduldige Smeekens hunkert naar internationaal succes Zaterdag 3 januari 2009 HW'24 gaat voor prolongatie van indoorsoccertitel Tip? sport@pzc.nl door Robert-Jan Friele BUENOS AIRES - Vanwege terroris medreiging verhuisde de Dakar Rally van Afrika naar Zuid-Ameri ka, en toen brak de economische crisis ook nog los. Toch beginnen 116 Nederlanders vandaag aan het evenement, een recordaantal. Terwijl autofabrieken in Argenti nië werknemers verplicht op va kantie sturen, de Amerikaanse gi ganten wankelen en in Japan Toyo ta enorme verliezen heeft aange kondigd, is vannacht in Buenos Ai res het grootste motorsportevene ment van het jaar van start ge gaan. Volgens organisator ASO be trof de verhuizing van Afrika naar Zuid-Amerika -en het bijbeho rend transport van meer dan vijf honderd voertuigen - de 'grootste logistieke operatie ooit in de ge schiedenis van de motorsport'. Omdat de inschrijving voor de Da kar in mei sloot en de meeste deel nemers tegen die tijd ook hun bud getten rond hadden, heeft de inter nationale economische crisis wei nig invloed gehad op deze editie. „Er wordt nauwelijks over gespro ken", aldus Thomas de Bois (46). De Bois, die zijn derde Dakar gaat rijden, zou eerst in een auto deel nemen als navigator. Nadat zijn be stuurder was afgehaakt kon hij zich op het laatste moment nog in schrijven met de motor, omdat ook daar mensen zich hadden te ruggetrokken. Samën met De Bois zijn nog 115 Nederlanders van start gegaan, ver spreid over 32 motoren, twee vier wielers, 33 auto's en 49 vrachtwa gens. Het overgrote deel van de coureurs rijdt de Dakar voor het avontuur. Slechts Frans Verhoeven (motor) en wellicht Hans Stacey In weerwil van de economische crisis die is losgebarsten, begint een recordaantal van 116 Neder landers vandaag in Buenos Aires aan de Dakar Rally. (vrachtwagen, de winnaar van 2007) worden beschouwd als kans hebbers voor het eindklassement na 9574 kilometer. „Maar iedereen die de finish haalt, is een bikkel", aldus De Bois. Met een etappe over 733 (vandaag) en eentje over 837 kilometer (mor gen) is de start van de Dakar in Ar gentinië pittig. Wat ze daarna te wachten staat, weten de meeste deelnemers alleen van lezen. „We rijden slechts vijf, zes dagen door de woestijn", aldus navigator Cees Bohnenn (42), die met Peter van Kruijsdijk (45) zijn debuut maakt in de Dakar. „In Afrika is de woes tijn het zwaarst. Hier zal het de hoogte zijn." Du Bois, Bohnenn en Van Kruijs dijk stonden vorig jaar allemaal aan de start in Lissabon toen de Dakar op het allerlaatste moment werd afgeblazen. De dreiging van terroristische aanslagen in Maurita nië was te hevig, en de deelne mers bleven achter met een gewel dige kater. De rijders zijn het er over eens dat Zuid-Amerika 'wat geciviliseerder' is dan Afrika, aldus Bohnenn. Du Bois: „In Mauritanië reden we tussen de landmijnen door. Het land had iets dreigends. Maar dat maakte de Dakar ook de Dakar, die mysterieuze deken die over Afrika heen ligt. Hier is het veel meer ontspannen." Dat geldt misschien alleen voor de sfeer om de rally heen. Met etap pes van zevenhonderd kilometer lengte, een week in de droogste woestijn ter wereld (Atacama) en heen en terug over het Andes-ge- bergte wordt de Dakar ook in Zuid-Amerika een geweldige uit puttingsslag. Vannacht begonnen 530 voertuigen aan de eerste etap pe naar Santa Rosa, op de Argen tijnse pampa. En één ding is zeker: een groot deel zal de laatste etappe en de podiumceremonie op 18 ja nuari in Buenos Aires niet halen. De deelnemende voertuigen aan de Dakar Rally staan opgesteld in de straten van een buitenwijk in Buenos Aires. foto Frederic Ie Floc'h/EPA We treffen elkaar in een donker steegje van Venetië, voor de in gang van een restaurant waar Cees Priem een diner heeft geregeld op de avond voordat de Ronde van Italië wordt gepresenteerd. Hij, met een onmiskenbaar Mokums ac cent, oud-wielrenner, in zijn jaren als amateur onder meer winnaar van de Om lopen van de Braakman en Zeeuws- Vlaanderen, vijfjaar geleden verhuisd naar Italië als geslaagd zakenman in on roerend goed. Zij, een veel jongere, mooie verschijning, wielrenster geweest in de tijd van Leon- tien van Moorsel, meesterknecht van de klimster Fabiana Luperini, trainster van jonge Italiaanse wielrensters. „Jules Bruessing", zegt de man als we el kaar de hand schudden. En zij, met een innemende glimlach: „Alessandra." Ik droom ongewild even weg naar mijn schooltijd, omdat ze me met haar myste rieuze blik en welvende kaaklijn doet den ken aan Olga, het meisje dat voor ons, jongens van vijftien, door haar fascine rende schoonheid zo onbereikbaar was en volgens insiders de liefde met de le raar wiskunde had bedreven. Hoe kom jij hier terecht, Jules? Ik vraag het hem vriendelijk, maar hij heeft het niet zo voorzien op vragen over zijn verle den. Hij is zelf veel aan het woord over de jaren dat hij een veelbelovend amateur was en de paar jaar dat hij bij de profs reed. Jan Zomer, schrijver van wielerboek- jes, heeft eens over hem gezegd: 'Jules was één van de grootste beulen die ooit in het amateurpeloton reden.' Weet je met wie Jules het nog een tijdje heeft gedaan voordat hij hier naartoe kwam? De man in ons gezelschap kijkt rond of er niemand meeluistert en zegt: „Met Mevrouw Stemband, je weet wel, van de Meneer Kaktus show." Maar daar komen we niet helemaal ach ter. Het kan ook dat het verhaal stamt uit de tijd dat Jules door Peter-Jan Rens is ge vraagd om mee te betalen aan een speel- films waarin hij zelf nog een rolletje heeft gespeeld als de Italiaanse dictator Mussoli ni. Met Jules en zijn vriendin gaat het onder het eten vooral over de techniek van het wielrennen, over de positie op de fiets, de anatomie, de stroomlijn en de bewe ging van de voet. Jules: „Ik kan toch aar dig van een berg afrijden, maar toen ik Alessandra leerde kennen, reden we tij- deus een tochtje de Poggio af Ze reed zo van me weg, alsof ik stilstond. Zoals zij op de fiets zit, met die fantastische tech niek, zoals zij de bochten afsnijdt, daar kan geen kilo doping tegenop." Waar het op aankomt, zegt Alessandra koeltjes, is de functionele beweging van de voet. Ze maakt een elegante, golvende beweging met de vlakke hand. „Ik heb wel eens profs in het peloton gezien die daar hopeloos slecht in zijn." „Kan wel zo zijn", zegt Cees Priem. „Ik heb dat gedoe over techniek nooit zien zitten. Wij gingen gewoon trainen of een koers rijden. Ik weigerde ook om een hartslagmeter te dragen." En over elegant op de fiets zitten? Het was misschien niet om aan te zien zoals Jan Raas de Cauberg opreed, maar hij kwam er wel altijd als eerste boven. Cees Priem: „Wat ze ook verzinnen, het gaat er in wielrennen in de eerste plaats om hoe hard je kan trappen..." Frits Bakker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 35