Sligro-concern had Edah beter in ere kunnen houden Bloemenveiling Aalsmeer op koers Activiteit Nederlandse industrie bereikt een nieuw dieptepunt Suez worstelt met crisis en piraten EM-Té en GolfF blijven achter Ombouw naar formules Em-Té en GolfF leidt niet tot gewenste doel. BOEK ONLINE of bel 0900-9697 iscpm PZC Zaterdag 3 januari 2009 1 3 DEN HAAG - Groothandels- en supermarktconcern Sli- gro heeft in 2008 een omzet geboekt van 2,2 miljard euro. Dat komt neer op een stijging van vijf procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toen kwam de omzet uit op 2,06 miljard euro. De supermarktdivisie blijft het zorgenkindje van het concern. De ketens (EM-Té en GolfF) behaalden een omzet van 724 miljoen, een toename van 1,3 procent. Daarmee blijft Sligro ver achter bij concurrenten als Albert Heijn en C1000. Afgelopen jaar was er veel onrust bij de supers van Sligro, onder meer omdat de overname en kostbare ombouw van een aantal Edah-supermarkten het con cern zwaar op de maag ligt. De volledige resultaten van het concern worden be kendgemaakt op 22 januari. SUEZ - De toltarieven voor het jaar 2009 voor het Suez Kanaal worden pas maandag bekendgemaakt. Normaal gesproken weten rederijen in decem ber al wat ze voor het aankomende jaar moeten betalen. Maar vanwege de crisis en activiteiten van piraten uit het nabijgelegen Somalië hebben de ka naalautoriteiten moeite hetttarief vast te stellen, aldus een woordvoerder. foto EPA door Henk Snijders DEN BOSCH - Sligro kocht twee jaar terug tachtig Edah's uit de boedel van Laurus en bouwde ze om naar de eigen formules Em-Té en GolfF. Het Brabantse concern lijkt zich aan die overname te hebben ver tild. De omzet blijft ver achter bij die van de concurrenten. Ook de klanten geven de Em-Té-supers, die vooral in het zuid(west)en en oosten des lands te vinden zijn, geen goed rapportcijfer. Had Sligro niet beter kunnen vasthouden aan 'Ik ga voor Edah'? Abel Slippens, bezig aan zijn laat ste maanden als topman van Sli gro, zei in januari 2008 dat de win kels rommeliger moesten worden. De klanten associeerden de nette Em-Té-supers namelijk niet met la ge prijzen. En ze waren in vergelij king met de Edah-winkels ook een behoorlijke cultuurshock. In 2006 kocht Sligro samen met Plus 223 Edah's. De Sligro-top dacht er een mooie slag mee te slaan. Met de extra winkels wilde 'Reputatie van Em-Té kan nog niet tippen aan die van Edah' het bedrijf, met name bekend als horecagroothandel, doorstoten naar de top. Slippens had de twee de plaats in gedachten: achter Al- bert Heijn. Bovendien voorspelde hij een vaste plaats in de topvijf bij de halfjaarlijkse klantenbeoordelin gen van de supermarkten: de Zo mer- en Kerstrapporten van onder zoekbureau GfK. Maar daarin dui kelde Em-Té van de zevende naar de achttiende plek. Het lijkt erop dat het personeel de woorden van Slippens goed in de oren heeft geknoopt. Inderdaad vindt de klant de winkels nu min der netjes. Verder gaat de formule flink onderuit bij de beoordeling van de eigen klanten op de gebie den vers, keuze, aanbiedingen en prijs. De nieuwe 'rommelige' uit straling sorteerde niet het beoogde effect. De omzetgroei hapert. Wellicht dat Sligro, nu het GolfF zal samensmelten met Em-Té, nog eens kan overwegen om de supers weer Edah te dopen. Bij de klant was 'Edah' een begrip. Een reputa tie waar Em-Té nog verre van is. AALSMEER - De kredietcrisis heeft de bloemenveiling FloraHólland in Aalsmeer naar eigen zeggen be perkt getroffen. De veilig behaalde vorig jaar een omzet van ruim vier miljard euro, een minieme stijging ten opzichte van 2007. FloraHolland maakte gisteren de jaarcijfers bekend. „Ook al was 2008 geen geweldig jaar, toch kun nen we concluderen dat de econo mische crisis de omzetontwikke ling van de veilingen tot nu toe maar beperkt heeft beïnvloed. Dat is positief en geeft vertrouwen", al dus algemeen directeur Timo Hu- ges. Het bedrijf verwacht dan ook voor dit jaar een omzetstijging van ongeveer één procent. FloraHolland is de grootste veiling ter wereld van bloemen en snij bloemen en verzorgt 90 procent van de Nederlandse handel in die producten. ZOETERMEER - De bedrijvigheid in de Nederlandse industrie is in de cember tot een dieptepunt ge daald. Dat blijkt uit de inkoopmanagers- index die de Nederlandse Vereni ging voor Inkoopmanagement (Ne- vi) gisteren heeft gepubliceerd. De graadmeter kwam uit op een stand van 38,4, iets lager dan het vorige laagterecord in november. Nevi doet sinds 2000 onderzoek naar de activiteit in de industriële sector. Europa en het Midden-Oosten ontdekken? Dat doet u natuurlijk met KRAS.NL. Een brochure boordevol fantastische vakantie-ideeën. Zoals de culturele rondreizen en de flinke uitbreiding aan busreizen die vanuit Nederland vertrekken en u comfortabel de schatten van Europa laten zien. Trekt u er toch liever zelf op uit.het aanbod fly-drives en autorondreizen zal u verrassen! En de prijzen... uiteraard met de allerbeste reis/prijsverhouding, zoals u van KRAS.NL gewend bent. Vraag onze gratis brochure aan of kijk voor het complete aanbod op www.kras.nl 8 dgn Rondreis MAROKKO v.a. 599 Zie www.kras.nl/74728 11 dgn Rondreis PORTUGAL Zie www.kras.nl/35623 v.a. 879 8 dgn UMBRIË het TRASIMEENSE MEER v.a. 639 Zie www.kras.nl/35608 8 dgn Excursiereis CYPRUS Zie www.kras.nl/35661 v.a. 879 8 dgn Rondreis ANDALUSIË v.a. 649 Zie www.kras.nl/S5681 8 dgn Rondreis GRIEKENLAND Zie www.kras.nl/35656 v.a. 899 8 dgn Rondreis ROME en SORRENTO v.a. 689 Zie www.kras.nl/28034 15 dgn Rondreis EGYPTE (incl. Nijlcruise) Zie www.kras.nl/35687 v.a. 1099 15 dgn Excursiereis CATALONIË v.a. 759 Zie www.kras.nl/35618 12 dgn Rondreis IERLAND v.a. 1249 Zie www.kras.nl/35670 Prijzen zijn per persoon op basis van een 2 persoonsbezetting. waarom zou je verder zoeken of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van U-reiZBIi of Arke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13