Avensis schuift op richting Lexus Honda geeft de Civics een flinke opfrisbeurt m Chevrolet Equinox maakt debuut op show Detroit Ford komt met nog meer FlexiFuel-auto's op markt Skoda hanteert lagere prijs voor nieuwe Octavia Toyota gaf de nieuwe Avensis niet alleen wat uiterlijke trekken van het eigen luxemerk Lexus, ook de afwerkingskwaliteit en het rijgenoegen komen daar akelig dichtbij. door Robbert Keegel De ontwerpers van de nieu we Avensis moeten haast wel liefhebbers zijn van een Lexus IS - of ook die auto heb ben ontworpen. Want vooral schuin van achteren is de gelijke nis treffend. Van voren heeft de Avensis wel een eigen design. Hij heeft nog dezelfde wielbasis als zijn voorganger (2,70 meter, veel concurrenten gaan daar ruim over heen), maar'Toyota wist extra ruimte in het interieur te creëren door de voorste dakstijlen 11 centi meter naar voren en de achterste dakspanten 5 centimeter naar ach teren te verplaatsen. Ondanks de aflopende daklijn is achterin vol doende hoofdruimte en ook de be nen hebben plaats genoeg. De bagageruimte schiet evenmin tekort: de sedan slikt 509 liter en de Wagon 543. Bij beide kan de achterbank worden neergeklapt, maar alleen bij de Wagon geeft Toyota het volume op: r.609 liter. Het interieur van de Avensis is wat spannender dan dat van zijn voorganger en de gekozen materia len en de afwerking zijn van hoog niveau. Dat is de uitrusting ook. Het uitstekende navigatiesysteem kan ook achteraf worden gemon teerd en is rijdend te bedienen. Toyota heeft drie nieuwe benzine motoren ontwikkeld. Ze zijn sterk PZC Vrijdag 2 januari 2009 1 7 9 eb Honda groeit als kool in Ne derland en daar is de Civic, vooral de hybride, groten deels verantwoordelijk voor. Daar om houdt Honda het model met een facelift bij de tijd. De uiterlijke wijzigingen zijn niet ingrijpend. Bij de drie- en vijfdeurs Civics zijn de grille en achterlichtclusters iets anders, maar de Civic behoudt zijn tamelijk futuristische design. De Civic Hybrid, altijd alleen maar leverbaar als sedan, onderging meer veranderingen. Het model kreeg een nieuwe voorbumper met ingebouwde mistlampen, nieuwe koplampunits, een gewij zigde grille, nieuwe achterlichten en vijfspaaks lichtmetalen wielen. In het interieur vond Honda slechts een kleine aanpassing no dig. Twee spiegelende delen in het dashboard hebben nu een matte afwerking. Gebleven zijn de flinke binnenruimte en de handige inde lingsmogelijkheden, zoals de op klapbare achterzittingen. Maar ook met de achterbank in de zitpo- sitie biedt het kofferruim al het in drukwekkende volume van 456 li ter (1.352 met de bank plat). Iets belangrijker dan de cosmeti sche aanpassingen zijn de techni sche vernieuwingen. Het gapende vermogensgat tussen de 1.4 liter benzinemotor en de 1.8 liter ma chine wordt gedicht door de eerste te voorzien van de 'Jazz-techniek'. General Motors toont op de auto show van Detroit (11 tot en met A 25 januari) de nieuwe Chevrolet Equinox. Het is een compacte SUV op een wielbasis van 2,86 meter. Met de nieuwe 2.4 liter direct ingespo ten benzine-viercilinder ver bruikt de Equinox op de buiten weg 7,8 liter per 100 kilometer. In stadsverkeer 11,2 liter. Ford is in Nederland marktleider op het gebied van FlexiFuel-au to's, die rijden op E85 met 85 pro cent alcohol, maar ook op zuive re benzine en alle mengvormen. Ford brengt nu drie nieuwe uit voeringen: Mondeo, S-Max en Ga laxy, die een B-label dragen en 1.500 euro goedkoper zijn dan de vergelijkbare benzineversies. Skoda friste de Octavia op, tegen minder geld: vanaf 17.600 euro. Dat was officieel 19.050 euro. De nieuweling heeft een comple tere uitrusting, met in de versie Go een arsenaal aan airbags en anti-whiplash-hoofdsteunen. Wie airconditioning wil, moet naar de uitvoering Comfort, van af 18.850 euro, ook met de 1.4 li ter van 80 pk. De Honda Civic Hybrid onderging de Voortaan komt er geen 83, maar 100 pk uit. Dat levert bij gelijkblijvend ver bruik (5,9 liter per 100 kilometer) vlottere prestaties op. Het nieuwe instapmodel legt de 0-100-sprint afin 12 tellen. De top bedraagt 185 kilometer per uur. De nieuwe 1.4 is een grote stap meeste veranderingen. voorwaarts. Hij doet de sportieve reputatie van de Civic meer eer aan dan de trage voorganger. Ook valt de auto met zijn lage CÜ2-uit- stoot bij zakelijk gebruik in het bij- tellingstarief van 20 procent. Verheugend is verder dat de veilig heidsuitrusting van de Civic stan daard is uitgebreid met een stabili- foto CPD teitssysteem en bandenspannings controle. Toch zijn de prijzen am per veranderd. De goedkoopste Ci vic is de vijfdeurs 1.4:19.100 euro. In de sportievere driedeurs Civic Type S is de 1.4 liter benzinemotor ook leverbaar, maar dan vanaf 23.200 euro. De prijs van de hybri de is 24.800 euro gebleven. (1.6 met 132 pk, 1.8 met 147 pk en 2.0 met 152 pk) en nog zuiniger dan veel soortgenoten. Dieselen kan met de volgens Toyota verder verbeterde 2.0 en 2.2 vierpits moto ren met 126,150 en 177 pk. Vooral de afwezigheid van motor geruis valt op.Af en toe bij het op trekken hoor je vaag een motor lo pen, maar doorgaans is alleen wind- en bandengeruis waarneem- baar.De Avensis is wel vrij stevig geveerd, maar als je niet de aller grootste wielmaat neemt, is het comfort in orde. De sterkste turbo diesel die we in de Avensis Wagon probeerden, bleek een dijk van een machine. In de sedan probeer den we eerst de minst sterke benzi nemotor met handbak, die voor ons vlakke land al ruim voldoende presteert, en later de 1.8 met Mul- tidrive. Vooral die laatste combinatie maakte indruk door de vlotte rij- prestaties en het goede comfort, terwijl de stuurman kan genieten van een zeer nauwkeurige elektri sche stuurbekrachtiging. Al met al goed nieuws dus over de - nieuwe Toyota Avensis. Daarbij komt nog een aantrekkelijk prijs kaartje. Vanaf 23.940 euro staat de 1.6 liter als sedan al voor deur, dik vier mille minder dan VW voor een vergelijkbare Passat vraagt. Een Wagon kost 1.000 euro meer. Dieselen kan vanaf 28.570 euro. Het interieur van de Avensis is spannender dan dat van zijn voorganger. De nieuwe Toyota Avensis is aantrekkelijk geprijsd,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17