Avensis schuift op richting Lexus
Honda geeft
de Civics een flinke opfrisbeurt
m
Chevrolet Equinox maakt
debuut op show Detroit
Ford komt met nog meer
FlexiFuel-auto's op markt
Skoda hanteert lagere
prijs voor nieuwe Octavia
Toyota gaf de nieuwe
Avensis niet alleen wat
uiterlijke trekken van het
eigen luxemerk Lexus, ook
de afwerkingskwaliteit en
het rijgenoegen komen daar
akelig dichtbij.
door Robbert Keegel
De ontwerpers van de nieu
we Avensis moeten haast
wel liefhebbers zijn van
een Lexus IS - of ook die auto heb
ben ontworpen. Want vooral
schuin van achteren is de gelijke
nis treffend. Van voren heeft de
Avensis wel een eigen design. Hij
heeft nog dezelfde wielbasis als
zijn voorganger (2,70 meter, veel
concurrenten gaan daar ruim over
heen), maar'Toyota wist extra
ruimte in het interieur te creëren
door de voorste dakstijlen 11 centi
meter naar voren en de achterste
dakspanten 5 centimeter naar ach
teren te verplaatsen. Ondanks de
aflopende daklijn is achterin vol
doende hoofdruimte en ook de be
nen hebben plaats genoeg.
De bagageruimte schiet evenmin
tekort: de sedan slikt 509 liter en
de Wagon 543. Bij beide kan de
achterbank worden neergeklapt,
maar alleen bij de Wagon geeft
Toyota het volume op: r.609 liter.
Het interieur van de Avensis is
wat spannender dan dat van zijn
voorganger en de gekozen materia
len en de afwerking zijn van hoog
niveau. Dat is de uitrusting ook.
Het uitstekende navigatiesysteem
kan ook achteraf worden gemon
teerd en is rijdend te bedienen.
Toyota heeft drie nieuwe benzine
motoren ontwikkeld. Ze zijn sterk
PZC Vrijdag 2 januari 2009 1 7
9
eb
Honda groeit als kool in Ne
derland en daar is de Civic,
vooral de hybride, groten
deels verantwoordelijk voor. Daar
om houdt Honda het model met
een facelift bij de tijd. De uiterlijke
wijzigingen zijn niet ingrijpend.
Bij de drie- en vijfdeurs Civics zijn
de grille en achterlichtclusters iets
anders, maar de Civic behoudt
zijn tamelijk futuristische design.
De Civic Hybrid, altijd alleen maar
leverbaar als sedan, onderging
meer veranderingen. Het model
kreeg een nieuwe voorbumper
met ingebouwde mistlampen,
nieuwe koplampunits, een gewij
zigde grille, nieuwe achterlichten
en vijfspaaks lichtmetalen wielen.
In het interieur vond Honda
slechts een kleine aanpassing no
dig.
Twee spiegelende delen in het
dashboard hebben nu een matte
afwerking. Gebleven zijn de flinke
binnenruimte en de handige inde
lingsmogelijkheden, zoals de op
klapbare achterzittingen. Maar
ook met de achterbank in de zitpo-
sitie biedt het kofferruim al het in
drukwekkende volume van 456 li
ter (1.352 met de bank plat).
Iets belangrijker dan de cosmeti
sche aanpassingen zijn de techni
sche vernieuwingen. Het gapende
vermogensgat tussen de 1.4 liter
benzinemotor en de 1.8 liter ma
chine wordt gedicht door de eerste
te voorzien van de 'Jazz-techniek'.
General Motors toont op de auto
show van Detroit (11 tot en met A
25 januari) de nieuwe Chevrolet
Equinox.
Het is een compacte SUV op een
wielbasis van 2,86 meter. Met de
nieuwe 2.4 liter direct ingespo
ten benzine-viercilinder ver
bruikt de Equinox op de buiten
weg 7,8 liter per 100 kilometer. In
stadsverkeer 11,2 liter.
Ford is in Nederland marktleider
op het gebied van FlexiFuel-au
to's, die rijden op E85 met 85 pro
cent alcohol, maar ook op zuive
re benzine en alle mengvormen.
Ford brengt nu drie nieuwe uit
voeringen: Mondeo, S-Max en Ga
laxy, die een B-label dragen en
1.500 euro goedkoper zijn dan de
vergelijkbare benzineversies.
Skoda friste de Octavia op, tegen
minder geld: vanaf 17.600 euro.
Dat was officieel 19.050 euro.
De nieuweling heeft een comple
tere uitrusting, met in de versie
Go een arsenaal aan airbags en
anti-whiplash-hoofdsteunen.
Wie airconditioning wil, moet
naar de uitvoering Comfort, van
af 18.850 euro, ook met de 1.4 li
ter van 80 pk.
De Honda Civic Hybrid onderging de
Voortaan komt er geen 83, maar
100 pk uit.
Dat levert bij gelijkblijvend ver
bruik (5,9 liter per 100 kilometer)
vlottere prestaties op. Het nieuwe
instapmodel legt de 0-100-sprint
afin 12 tellen. De top bedraagt 185
kilometer per uur.
De nieuwe 1.4 is een grote stap
meeste veranderingen.
voorwaarts. Hij doet de sportieve
reputatie van de Civic meer eer
aan dan de trage voorganger. Ook
valt de auto met zijn lage CÜ2-uit-
stoot bij zakelijk gebruik in het bij-
tellingstarief van 20 procent.
Verheugend is verder dat de veilig
heidsuitrusting van de Civic stan
daard is uitgebreid met een stabili-
foto CPD
teitssysteem en bandenspannings
controle. Toch zijn de prijzen am
per veranderd. De goedkoopste Ci
vic is de vijfdeurs 1.4:19.100 euro.
In de sportievere driedeurs Civic
Type S is de 1.4 liter benzinemotor
ook leverbaar, maar dan vanaf
23.200 euro. De prijs van de hybri
de is 24.800 euro gebleven.
(1.6 met 132 pk, 1.8 met 147 pk en
2.0 met 152 pk) en nog zuiniger
dan veel soortgenoten. Dieselen
kan met de volgens Toyota verder
verbeterde 2.0 en 2.2 vierpits moto
ren met 126,150 en 177 pk.
Vooral de afwezigheid van motor
geruis valt op.Af en toe bij het op
trekken hoor je vaag een motor lo
pen, maar doorgaans is alleen
wind- en bandengeruis waarneem-
baar.De Avensis is wel vrij stevig
geveerd, maar als je niet de aller
grootste wielmaat neemt, is het
comfort in orde. De sterkste turbo
diesel die we in de Avensis Wagon
probeerden, bleek een dijk van
een machine. In de sedan probeer
den we eerst de minst sterke benzi
nemotor met handbak, die voor
ons vlakke land al ruim voldoende
presteert, en later de 1.8 met Mul-
tidrive.
Vooral die laatste combinatie
maakte indruk door de vlotte rij-
prestaties en het goede comfort,
terwijl de stuurman kan genieten
van een zeer nauwkeurige elektri
sche stuurbekrachtiging.
Al met al goed nieuws dus over de -
nieuwe Toyota Avensis. Daarbij
komt nog een aantrekkelijk prijs
kaartje. Vanaf 23.940 euro staat de
1.6 liter als sedan al voor deur, dik
vier mille minder dan VW voor
een vergelijkbare Passat vraagt.
Een Wagon kost 1.000 euro meer.
Dieselen kan vanaf 28.570 euro.
Het interieur van de Avensis is spannender dan dat van zijn voorganger.
De nieuwe Toyota Avensis is aantrekkelijk geprijsd,