Insignia steun in rug voor GM
'Ik hou van die brute, fenomenale kracht'
www.fiatblaas.nl
PZC Vrijdag 2 januari 2009 1 5
Vectra-opvolger Insignia, Opels beste product sinds jaren, is terecht gekozen tot Auto van het Jaar.
foto CPD
Volgens de traditie om rond
de jaarwisseling de Auto van
het Jaar te laten zien, hier de
prijswinnaar:
de Opel Insignia.
door Robbert Keegel
Voor een bedrijf dat zo
wankelt als General Mo
tors moet het een grote
steun in de rug zijn dat de
Insignia van dochter Opel is be
kroond met de titel Auto van het
Jaar. Dat is een verdiende pluim
op de hoed van de Opelmensen,
die er ongetwijfeld het bewijs in
zien dat Opel best alleen verder
kan als het GM-imperium instort.
Maar dat de Amerikanen een van
hun winstgevende elementen vrij
willig afstoten, is onwaarschijnlijk.
Hoe de onafwendbare reorganisa
tie bij GM ook zijn beslag krijgt en
welke rol Opel daarin ook speelt,
met de Insignia maakte Opel zijn
beste product sinds jaren. Overdui
delijk is de VW Passat als bench
mark gekozen. Dat succesnummer
is al jaren dé maatstaf in dit seg
ment - hoewel de Passat zelf per
editie meer opschuift richting Au
di. De Insignia heeft dan ook een
schitterend interieur. Vormgeving,
uitvoering en materialen evenaren
dat van de betere Passats, als ze
het al niet overtreffen. Ook het
meubilair is van topklasse, met in
de versie die wij te gast hadden
een op acht manieren elektrisch te
verstellen bestuurdersstoel met ge
heugenfunctie, die de aanschafre-
kening met 995 euro versombert.
Maar dan krijg je er meteen elek
trisch inklapbare en automatisch
dimmende buitenspiegels bij.
Opel heeft ook nog een speciale
set zitmeubels in de aanbieding,
die weldadig voor de rug zijn en
de goedkeuring kunnen wegdra
gen van althans de Duitse vereni
ging van rugpatiënten, of iets der
gelijks. In ieder geval zijn het top-
stoelen. Opel slaagde er bovendien
in alle andere factoren die het com
fort in een auto bepalen, op gelijk
niveau te krijgen.
Ook met 'onze' 2.0 liter turbo van
220 pk blijft het geluidsniveau aan
genaam. De roffel die het motor-
ruim bij accelereren (o tot 100 in
7,6 seconden) ontstijgt, klinkt als
muziek. W-ie dat wil, kan die me
chanische lyriek laten doorklinken
totdat de Opel op zijn top van 240
kilometer per uur zit. De Insignia
staat met dit alles mijlenver van
zijn enigszins mislukte voorgan
ger, de laatste aller Vectra's. Ook
en vooral wat weggedrag betreft,
waarbij Opel ook hier de nieuwste
techniek omarmt met een 'zelfaf-
stellend' onderstel. Echt goed.
Eveneens volgens de laatste stand
der techniek is de optie van ver
keersbordenherkenning, die ver
der alleen BMW nog in de nieuwe
7-Serie aanbiedt. Het 'Opel Oog'
herkent borden met maximum
snelheden en inhaalverboden,
maakt de bestuurder daar op at
tent én houdt bij hoelang ze nog
van kracht zijn. Dat is handig. Het
moet een koud kunstje zijn een
printertje aan het brein te koppe
len, dat bij overtreding meteen de
bonnen uitschrijft. Of nog geavan
ceerder: per mail naar de compu
ter thuis stuurt.
De Insignia is meteen leverbaar in
meerdere carrosserievormen: se
dan en hatchback plus Wagon. Die
laatste zal wel weer erg hoge ogen
gaan gooien. Van de andere keuze
mogelijkheid bevalt ons de sedan
het beste. Het verschil is niet zo
groot, maar de achterruit is in de
andere uitvoering wat aan de klei
ne en vooral hoge kant. Wel van
belang is dat de bagageruimte in
de vierdeurs van 500 tot maximaal
1.010 liter meet en in de hatchback
van 520 tot maximaal 1.465 liter.
Met een vanafprijs van 26.920 euro
('onze' testauto kwam met alle op
ties op 49.260 euro; dieselen kan
vanaf 31.045 euro) is de Opel
Insignia een geduchte concurrent
in het zakenrijderssegment. Met
de pech dat er ook net een nieuwe
en niet misselijke Toyota Avensis
bij is gekomen. Maar de Insignia
redt het heus wel. Nu GM nog.
Concurrenten:
Ford Mondeo. Passat-killer. Als
hatchback, sedan of Wagon - en
MPV's Galaxy en S-Max. Bagage
540-1.460 1. Gewicht 1.477 kg. Ben
zine 1.6 tot 2.5 1,125-220 pk; diesel
2.0 tot 2.2 1,116-175 pk- Plus: weglig-
ging, kwaliteit, prijs. Min: niets.
Renault Laguna. Kwaliteitsverbe
tering. Te koop als hatchback, Esta
te of Coupé. Bagage 450-1.377 1. Ge
wicht 1.444 kg. Benzine 1.6 tot 2.0
1,110-205 pk; diesel 2.01,130-178
pk. Plus: diesels, vierwielbesturing
GT. Min: design.
Volkswagen Passa. Jaren beste
van de klas, nu door Mondeo, In
signia en Avensis bedreigd. Bagage
565-1.410 1. Gewicht 1.464 kg. Ben
zine 1.4 tot 3.6 1,106-300 pk; diesel
1.9 tot 2.0 1,105-170 pk. Plus: kwali
teit, afwerking, motoren. Min: niet
eens de prijs meer.
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
EERSTE Mjag'
EERSTE
EERSTE
EERSTEJ
EERST
EERST
EERST
EERST
EERS
EERST
EERST
EERSTE
EERSTE
EERSTE
ITOGARAGE
"OGARAGE
'GARAGE
SA RAGE
ARAGE
TRAGE
TRAGE
RAGE
.RAGE
/ARAGE
GARAGE
GARAGE
OGARAGE
AUTOGARAGE
officieel FIAT service-dealer
door Joeri Wisse
Misschien komt het om
dat zijn vader directie
chauffeur was. Elke
avond en in het weekend stond
voor de deur van het ouderlijk
huis in Amsterdam een luxe wa
gen. „Het waren de mooiste au
to's, Chevrolet, Pontiac, Ply
mouth..", zegt Huub Menagé.
„Ik ben altijd autogek geweest.
Op mijn zesde mocht ik sturen,
en vanaf het moment dat ik bij
de pedalen kon, leerde mijn va
der me autorijden. Als jongen
haalde ik auto's op bij mensen in
de buurt, die ik dan thuis waste."
Niet zo gek dat Menagé tal van au-
togerelateerde beroepen heeft ge
had. „Ik heb bij Alfa, Fiat en
Renault gewerkt. Het is geweldig
om je hobby te combineren mef
je werk."
Menagé, tegenwoordig werkzaam
bij een leasemaatschappij, heeft
alle dure auto's in z'n bezit, op
schaalmodel althans. Slechts één
type daarvan mag in de huiska
mer staan: de Porsche 964 Targa;
de auto die hij ook in de garage
heeft staan. „Een jongensdroom",
noemt hij het. Menagé heeft be
wust gekozen voor een Targa,
waarbij het volledige dak afneem
baar is. „Ritjes maken in een
WËÊÊwA'è
Huub Menagé met zijn Porsche uit 1990
foto Dirk-Jan Cjeltema
open wagen is een belangrijk
deel van de hobby, maar een Por
sche cabriolet is niet echt mijn
stijl." Overigens heeft de speciale
constructie een belangrijk voor
deel boven de cabrio. „Omdat je
die werveling niet hebt, kun je
zelfs met deze temperaturen
goed open rijden. Pet op, sjaal
om en de verwarming aan en je
zit prima." Een andere voorwaar
de was: rode lak en zwart leer
van binnen, toen hij in 2006 op
zoek ging naar de auto „Zo moet
een sportwagen eruit zien."
De 59-jarige Goesenaar rijdt het
liefst mooie tochtjes in zonnig
weer. „Door deze auto heb ik Zee
land nog beter leren kennen, om
dat je juist andere routes dan snel
wegen kiest."
Niet dat de Porsche nooit op de
snelweg komt, in tegendeel. „Met
zo'n auto moet je af en toe hard
rijden, als het rustig is op de weg
tenminste." De 250 paardenkrach
ten van de zescillinder boxer klin
ken volgens Menagé het mooist
in de Vlaketunnel. Dat moet be
wezen worden. Inderdaad, onder
het Kanaal door Zuid-Beveland,
met het raampje een stukje open,
klinkt de motor als muziek in de
oren. „Dit is echt één van de
hoogtepunten."