Insignia steun in rug voor GM 'Ik hou van die brute, fenomenale kracht' www.fiatblaas.nl PZC Vrijdag 2 januari 2009 1 5 Vectra-opvolger Insignia, Opels beste product sinds jaren, is terecht gekozen tot Auto van het Jaar. foto CPD Volgens de traditie om rond de jaarwisseling de Auto van het Jaar te laten zien, hier de prijswinnaar: de Opel Insignia. door Robbert Keegel Voor een bedrijf dat zo wankelt als General Mo tors moet het een grote steun in de rug zijn dat de Insignia van dochter Opel is be kroond met de titel Auto van het Jaar. Dat is een verdiende pluim op de hoed van de Opelmensen, die er ongetwijfeld het bewijs in zien dat Opel best alleen verder kan als het GM-imperium instort. Maar dat de Amerikanen een van hun winstgevende elementen vrij willig afstoten, is onwaarschijnlijk. Hoe de onafwendbare reorganisa tie bij GM ook zijn beslag krijgt en welke rol Opel daarin ook speelt, met de Insignia maakte Opel zijn beste product sinds jaren. Overdui delijk is de VW Passat als bench mark gekozen. Dat succesnummer is al jaren dé maatstaf in dit seg ment - hoewel de Passat zelf per editie meer opschuift richting Au di. De Insignia heeft dan ook een schitterend interieur. Vormgeving, uitvoering en materialen evenaren dat van de betere Passats, als ze het al niet overtreffen. Ook het meubilair is van topklasse, met in de versie die wij te gast hadden een op acht manieren elektrisch te verstellen bestuurdersstoel met ge heugenfunctie, die de aanschafre- kening met 995 euro versombert. Maar dan krijg je er meteen elek trisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels bij. Opel heeft ook nog een speciale set zitmeubels in de aanbieding, die weldadig voor de rug zijn en de goedkeuring kunnen wegdra gen van althans de Duitse vereni ging van rugpatiënten, of iets der gelijks. In ieder geval zijn het top- stoelen. Opel slaagde er bovendien in alle andere factoren die het com fort in een auto bepalen, op gelijk niveau te krijgen. Ook met 'onze' 2.0 liter turbo van 220 pk blijft het geluidsniveau aan genaam. De roffel die het motor- ruim bij accelereren (o tot 100 in 7,6 seconden) ontstijgt, klinkt als muziek. W-ie dat wil, kan die me chanische lyriek laten doorklinken totdat de Opel op zijn top van 240 kilometer per uur zit. De Insignia staat met dit alles mijlenver van zijn enigszins mislukte voorgan ger, de laatste aller Vectra's. Ook en vooral wat weggedrag betreft, waarbij Opel ook hier de nieuwste techniek omarmt met een 'zelfaf- stellend' onderstel. Echt goed. Eveneens volgens de laatste stand der techniek is de optie van ver keersbordenherkenning, die ver der alleen BMW nog in de nieuwe 7-Serie aanbiedt. Het 'Opel Oog' herkent borden met maximum snelheden en inhaalverboden, maakt de bestuurder daar op at tent én houdt bij hoelang ze nog van kracht zijn. Dat is handig. Het moet een koud kunstje zijn een printertje aan het brein te koppe len, dat bij overtreding meteen de bonnen uitschrijft. Of nog geavan ceerder: per mail naar de compu ter thuis stuurt. De Insignia is meteen leverbaar in meerdere carrosserievormen: se dan en hatchback plus Wagon. Die laatste zal wel weer erg hoge ogen gaan gooien. Van de andere keuze mogelijkheid bevalt ons de sedan het beste. Het verschil is niet zo groot, maar de achterruit is in de andere uitvoering wat aan de klei ne en vooral hoge kant. Wel van belang is dat de bagageruimte in de vierdeurs van 500 tot maximaal 1.010 liter meet en in de hatchback van 520 tot maximaal 1.465 liter. Met een vanafprijs van 26.920 euro ('onze' testauto kwam met alle op ties op 49.260 euro; dieselen kan vanaf 31.045 euro) is de Opel Insignia een geduchte concurrent in het zakenrijderssegment. Met de pech dat er ook net een nieuwe en niet misselijke Toyota Avensis bij is gekomen. Maar de Insignia redt het heus wel. Nu GM nog. Concurrenten: Ford Mondeo. Passat-killer. Als hatchback, sedan of Wagon - en MPV's Galaxy en S-Max. Bagage 540-1.460 1. Gewicht 1.477 kg. Ben zine 1.6 tot 2.5 1,125-220 pk; diesel 2.0 tot 2.2 1,116-175 pk- Plus: weglig- ging, kwaliteit, prijs. Min: niets. Renault Laguna. Kwaliteitsverbe tering. Te koop als hatchback, Esta te of Coupé. Bagage 450-1.377 1. Ge wicht 1.444 kg. Benzine 1.6 tot 2.0 1,110-205 pk; diesel 2.01,130-178 pk. Plus: diesels, vierwielbesturing GT. Min: design. Volkswagen Passa. Jaren beste van de klas, nu door Mondeo, In signia en Avensis bedreigd. Bagage 565-1.410 1. Gewicht 1.464 kg. Ben zine 1.4 tot 3.6 1,106-300 pk; diesel 1.9 tot 2.0 1,105-170 pk. Plus: kwali teit, afwerking, motoren. Min: niet eens de prijs meer. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE EERSTE Mjag' EERSTE EERSTE EERSTEJ EERST EERST EERST EERST EERS EERST EERST EERSTE EERSTE EERSTE ITOGARAGE "OGARAGE 'GARAGE SA RAGE ARAGE TRAGE TRAGE RAGE .RAGE /ARAGE GARAGE GARAGE OGARAGE AUTOGARAGE officieel FIAT service-dealer door Joeri Wisse Misschien komt het om dat zijn vader directie chauffeur was. Elke avond en in het weekend stond voor de deur van het ouderlijk huis in Amsterdam een luxe wa gen. „Het waren de mooiste au to's, Chevrolet, Pontiac, Ply mouth..", zegt Huub Menagé. „Ik ben altijd autogek geweest. Op mijn zesde mocht ik sturen, en vanaf het moment dat ik bij de pedalen kon, leerde mijn va der me autorijden. Als jongen haalde ik auto's op bij mensen in de buurt, die ik dan thuis waste." Niet zo gek dat Menagé tal van au- togerelateerde beroepen heeft ge had. „Ik heb bij Alfa, Fiat en Renault gewerkt. Het is geweldig om je hobby te combineren mef je werk." Menagé, tegenwoordig werkzaam bij een leasemaatschappij, heeft alle dure auto's in z'n bezit, op schaalmodel althans. Slechts één type daarvan mag in de huiska mer staan: de Porsche 964 Targa; de auto die hij ook in de garage heeft staan. „Een jongensdroom", noemt hij het. Menagé heeft be wust gekozen voor een Targa, waarbij het volledige dak afneem baar is. „Ritjes maken in een WËÊÊwA'è Huub Menagé met zijn Porsche uit 1990 foto Dirk-Jan Cjeltema open wagen is een belangrijk deel van de hobby, maar een Por sche cabriolet is niet echt mijn stijl." Overigens heeft de speciale constructie een belangrijk voor deel boven de cabrio. „Omdat je die werveling niet hebt, kun je zelfs met deze temperaturen goed open rijden. Pet op, sjaal om en de verwarming aan en je zit prima." Een andere voorwaar de was: rode lak en zwart leer van binnen, toen hij in 2006 op zoek ging naar de auto „Zo moet een sportwagen eruit zien." De 59-jarige Goesenaar rijdt het liefst mooie tochtjes in zonnig weer. „Door deze auto heb ik Zee land nog beter leren kennen, om dat je juist andere routes dan snel wegen kiest." Niet dat de Porsche nooit op de snelweg komt, in tegendeel. „Met zo'n auto moet je af en toe hard rijden, als het rustig is op de weg tenminste." De 250 paardenkrach ten van de zescillinder boxer klin ken volgens Menagé het mooist in de Vlaketunnel. Dat moet be wezen worden. Inderdaad, onder het Kanaal door Zuid-Beveland, met het raampje een stukje open, klinkt de motor als muziek in de oren. „Dit is echt één van de hoogtepunten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15