Robuust pianospel en veel vuurwerk Verbluft, ontroerd en vermaakt door een krankzinnigedocumentaire PZC Jaarboek 2008 Talentenjacht tien rockbands PZC Maandag 29 december 2008 19 NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Medea. Hamlet. Nora (die van Het poppenhuis): Allemaal helden van het toneel, die iets gemeen hebben. Namelijk dat ze waanzinnig wa ren of werden. En het lijftje is niet com pleet. Koning Lear en arme luis Poprisj- tsjin Dagboek van een gek) en nog vele anderen mogen er ook op. Waanzin fasci neert kennelijk. Soms uit angst, soms uit herkenning. Óp het witte doek ook. Psy cho, The Shining, One Flew Over the Cuckoo's Nest, A Beautiful Mind. Allemaal grote films waarin de hoofdpersoon psy chisch ziek is of dat etiket opgeplakt krijgt. Pe scheidslijn tussen gek of normaal is dun. Dat probeerde het Werktheater in de jaren van de antipsychiatrie aan te to nen in de spraakmakende voorstelling Toestanden (1976). En dat vóel je nog al tijd als je rondloopt in het Guislainmu- seum in Gent. Het is gehuisvest in de I9e-eeuwse gebouwen van wat toen een gesticht of een gekkenhuis werd ge noemd. Weggestopt op een vergeten plek je van Gent. Naargeestig plekje als het* niet ook sprookjesachtig was. Met zalen die vertellen over de geschiedenis van de psychiatrie. Waar je je vooral kunt verba zen. Met een vaste collectie 'outsider- kunst', kunst gemaakt in de marge. Of duidelijker gezegd: kunst van op die scheidslijn. Waar je soms stil van wordt, soms heerlijk om moet schateren. Daarnaast zijn er tijdelijke tentoonstellin gen. Op dit moment is dat Het Spel van de Waanzin. Een tentoonstelling die de ondertitel 'over gekte in film en theater' meekreeg. Je krijgt er affiches te zien, film fragmenten (ook van documentaires) en registraties van toneelvoorstellingen. Zo als van het bovengenoemde Toestanden. Maar opnieuw, verspreid over heel de the matisch geordende tentoonstelling, veel schilderkunst, hedendaags en klassiek, aanvaard of outsider. Met prachtig werk van de relatief onbekende (en tamelijk normale) Goran Djurovic en verbluffend werk van de (toch wel verknipte) Henry Darger, bijvoorbeeld. Theater hoort mijn invalshoek te zijn. Dus heb ik ruime tijd doorgebracht voor de schermen met toneelregistraties. Fragmenten gezien van onder andere Woyzeck, Caligula en Cassandra. Fragmen ten van 4 minuten gemiddeld, maar ik heb ook ademloos gekeken naar de 14 mi nuten uit Dodenklas van Tadeusz Kantor. Die voorstelling uit 1977 was Pools, dus van de tekst kan je niets verstaan. In plaats daarvan kan je des te beter kijken naar lichaamstaal en mimiek. Ook gezien: indrukwekkende fragmenten uit een Kla- ra-documentaire over Julien Schoenaerts (met zoon Matthias). Julien was niet al leen een groot acteur, hij was 30 jaar lang ook manisch-depressief, bij vlagen zo Goran Djurovic, ZE-RE-MO-NIE (2006) goed als gek. Een ander, beetje wrang be wijs dat theater en waanzin elkaar soms dicht naderen. Nooit geweten dat donkere brillen (blind heid) en knellende schoenen in het thea ter vaak een metafoor zijn voor (opko mende) krankzinnigheid. En ook niet dat het begrip melodrama een tijdlang syno niem was met een bijzonder populair genre. Dat was tussen 1880 en 1914, in de dagen dat in Frankrijk honderden jonge vrouwen werden vrijgesproken voor een crime passionel. De zogenaamde 'grande hystérie' die daarvoor als verklaring gold, was het dankbare onderwerp van tiental len fameuze grand-guignol-voorstellin- gen. De schermen waarop al die fragmen ten te zien zijn, hebben massieve gouden lijsten. Het lijkt even alsof de fragmenten daardoor al iets bijzonders krijgen. In fei te komt dat door de rake keuzes die zijn gemaakt. Zo werd ik verbluft, ontroerd en vermaakt door een documentaire over Giovanni Podesta. Een Italiaan die vocht in de Eerste Wereldoorlog, en wiens nooit verwerkte trauma's na de 'herha ling' van 1940-45 naar buiten komen in idiote (maar ongevaarlijke) gedragingen die eigenlijk puur en verrukkelijk theater zijn. Nog tot 12 april 2009 is deze tentoonstel ling te bezoeken. Trek er gerust een mooie winterse halve dag voor uit, er valt veel interessants te zien. (www.museum- drguislain.be) Deze week is de musical Op Hoop van Zegen (van avond nog in Middelburg) onderwerp van mijn achterdocht. Ik ben niet zo'n musicalfanaat, al moet ik toegeven dat ik een paar heel mooie heb gezien. En ik ben een bewonderaar van de sociaal be wogen stukken van Herman Heijermans. Wat kan een musical, dat een toneelstuk niet kan? Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl Een pianorecital tussen de kerstda gen en Nieuwjaar is een aangena me afwisseling. De uitvoering was echt vuurwerk. Serg van Gennip is een pianoreus, eentje met heel veel kracht in zijn lange smalle vin gers. Hij speelt in de stijl van de Russische school en zijn laatste le raar Aquiles Delle Vigne heeft hem gekneed tot een technisch groot talent. Zijn toucher is robuust, zijn spel virtuoos. De sonates De Storm en Appassionata van Ludwig van Beethoven werden in een vlot tem po gespeeld. In de in eigen stijl ge brachte interpretatie won de tech niek het van de muzikaliteit en dat was jammer, want het zijn twee prachtige sonates, die een meer muzikale invulling verdienen. Van Gennip wisselde onstuimigheid af BAUDELOOCONCERT Werken van Chopin, Van Beethoven, Moessorgski. Door Serg van Gennip. Gehoord zondag 28 december in de Baudeloozaal in Hulst. door Jeanette Vergouwen met lyrische passages, maar per soonlijk miste ik poëzie in zijn spel. De zaal leek te klein voor dit pianistiek geweld en de pianist werd ook niet geholpen door het instrument. De luide terugslag van de pedaal en de storende nagalm waren hinderlijk. Na de pauze werden twee verha lende werken vertolkt. Na de aan baron Stockhausen opgedragen Ballade in g van Chopin, vol pas Nu verkrijgbaar Een prachtig jaaroverzicht van het belangrijkste Zeeuwse nieuws! Het boek bevat honderden nieuwsfeiten, weergegeven in prachtige foto's voorzien van bijschrift. Voor verkoopadressen zie www.pzc.nl/lezersextra sie en poëzie en een bijna smarte lijke melancholie, werd de origine le versie van Schilderijen van een tentoonstelling van Moessorgski vertolkt. De delen laten steeds een beeld van een schilderij horen. Het zijn vooral de speciale types en populaire beelden die met fan tasie zijn uitgewerkt. De vinnige Gnomus, de dartele kuikentjes, de dialoog tussen een rijkaard en een armoedzaaier en de meer serene beschrijvingen van een oud kas teel, een grote poort en het steeds terugkerende thema van de prome nade, vormen een bonte suite van sprookjesachtige beelden. Het ge heel werd technisch knap ge speeld. Als toegift vertolkte Van Gennip een bewerking van het Lei- se flehen meine Lieder van Schu bert in een romantische versie. MIDDELBURG - Tien bands strijden vanavond vanaf 20.00 uur in Bar American in Middelburg voor een plekje in het voorprogramma van de bekende rockband Yes You Did. Bovendien mag de winnende band aan het einde van de wed strijd een optreden geven. De orga nisatie is in handen van Leisure 8c Pleasure. Die naam staat voor vier communicatiestudenten. De tien deelnemende bands brengen ver schillende muziekstijlen. FILM GOES 't Beest, Bienvenue Chez les Ch'tis: 20.30 uur; Merral, Australia: 18.30 en 21.30 uur; High School Musical 3: 13.30 en 15.45 uur; Quantum of Solace: 21.15 uur; Madagascar 2 (ov): 18.45 uur; Oorlogs winter: 16.15 en 19.00 uur; The Day the Earth stood still: 21.15 uur; Wit licht: 19.30 en 22.00 uur; Madagscar 2 (nl): 12.00, 14.00 en 16.00 uur; Niko en de vliegende bridage: 13.30 en 15.30 uur; Piet Piraat: 12.45 en 14.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Wall-E (nl): 14.00 uur; Un Secret: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Anywhere But Home: 22.00 uur; Australia: 10.30, 16.00 en 20.00 uur; Bedtime Stories: 10.45, 12.45, 14.45, 16.45 en 19.15 uur; Bride Flight: 14.00 uur; Changeling: 21.30 uur; High School Musical 3(ov): 11.00, 13.00 en 15.00 uur; Madagscar 2(nl): 11.00, 13.45 en 16.00 uur; Madagscar 2: 19.00 uur; Niko en de vliegende brigade: 10.30, 12.15, 14.00 en 18.00 uur; Oorlogswin ter: 10.45, 13.00, 15.15, 17.30, 19.45 en 22.00 uur; Piet Piraat: 10.45, 12.30 en 14.15 uur; Quantum of Solace: 16.30 en 21.00 uur; The Day the Earth stood still: 16.00, 19.15 en 21.45 uur; Twilight: 19.30 uur; Wit Licht: 17.00, 19.30 en 22.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Brideshead Revisited: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Twilight: 19.00 uur; Wit licht: 20.45 uur; The Day the Earth stood still: 21.15 uur; Australia: 16.15 en 20.00 uur; Quantum of Solace: 21.00 uur; High School Musical 3: 16.15 en 18.45 uur; Madagascar 2(ov): 19.00 uur; Piet Piraat: 14.00 en 16.00 uur; Niko en de vliegende brigade: 14.15 uur; Mada gascar 2 (nl): 13.30 en 15.45 uur; Anubis: 13.45 uur; BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Oorlogswinter: 12.45 en 21.15 uur; Niko en de vliegende brigade: 14.45 uur; Quantum of Solace: 18.45 uur; Magadascar 2 (nl): 12.45, 14.30 en 16.15 uur; Australia: 15.45 en 20.45 uur; Piet Piraat: 12.45 en 16.15 uur; Bedtim stories: 12.45 en 14.15 uur; Madagscar 2: 18.45 uur; Wit Licht: 21.15 uur; High School Musical 3: 14.30, 16.15 en 18.45 uur; The Day the Earth stood still: 18.45 en 21.15 uur; AGENDA OP PAD Circus Het Groot Kerstcircus Zeeland. Vlissingen, tent Scheldestraat, 13.00 en 16.15 uur THEATER Op Hoop van Zegen Musical is gebaseerd op de uit 1900 date rende toneelklassieker van Herman Heijer mans over het wel en wee van de vissers weduwe Kniertje. Middelburg, Stadsschouwburg, 20.00 uur De Zeeuwse Komedie Jeugdvoorstelling Wind naar het boek van 'De wind in de wilgen' van Kenneth Grahame. Vlissingen, Theater Vestzak99,15.30 en 19.00 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21