Amels M SAMEN MAKEN WE HET VERSCHIL 'HET IS NET EEN GROTE FAMILIE' - Ml m Peter Faasse V is eindverant- 9^GK de 52 I Zaterdag 27 december 2008 'Vlissingen en de scheepsbouw zijn sinds mensenheugenis nauw met elkaar verbonden. Hier voel je de historie die teruggaat tot in de zeventiende eeuw toen Vlissingen een belangrijke thuisbasis vormde voor de Zeeuwse en Hollandse vloot. Binnen deze smeltkroes van traditie tekent Amels voor een nieuw hoofdstuk. Amels zet nieuwe trends in de jachtbouw en heeft zich de afgelopen decennia geschaard tot de wereldtop binnen dit exclusieve segment. In de jachtbouw zijn kwaliteit en exclusiviteit de allesbepalende factoren. En juist op deze onderdelen maken we het verschil. Bij de bouw van luxe jachten van minimaal vijftig meter lengte worden er speciale vaardigheden gevraagd van alle medewerkers binnen onze organisatie. De focus is altijd gericht op het realiseren van absolute topkwaliteit met gebruik van de meest hoogwaardige materialen. Dat maakt ons vak zo uniek en boeiend. Als het eindproduct naar volle tevredenheid van een nieuwe eigenaar de werf verlaat, is iedereen binnen ons team trots op het hoge niveau dat bereikt is. Hier zie je ook het grote verschil tussen scheepsbouw en jachtbouw. Amels heeft zich ontwikkeld tot een hightech jachtwerf waar gewerkt wordt met de nieuwste technieken in een altijd schone en georganiseerde werkomgeving. Ik ben trots op de toonaangevende positie die we hebben bereikt. De toekomst biedt veel perspectief. Amels beschikt over een gevulde orderportefeuille voor de komende vijf jaar en is actief op zoek naar versterking van het team. Samen met gemotiveerde en enthousiaste vakmensen maken we het verschil in de jachtbouw. Ben je op zoek naar een dynamische werkomgeving met toekomst-perspectief, kom dan snel kennismaken met dit succesvolle bedrijf'. Rob Luijendijk, Algemeen Directeur Amels ontwikkelt en bouwt schepen volledig in eigen beheer al dan niet in samenwerking met onderaannemers. De werf in Vlissingen is daarom uitgerust conform de laatste standaards en herbergt volwaardige afdelingen op het gebied van ontwerp, engineering, inkoop, werkvoorbereiding, productie en after-sales. Amels beschikt over twee van Nederlands grootste constructiehallen met lengtes van 162 meter en 218 meter en twee kleinere hallen van 110 meter. Èr wordt hard gewerkt aan uitbreiding en verbetering, om kwaliteit te waarborgen en te voldoen aan de vraag. Vandaag de dag heeft Amels wereldwijd een reputatie van onbetwiste kwaliteit gebaseerd op Nederlands vakmanschap. Op de werf werken dagelijks zo'n 420 medewerkers waarvan 120 in vaste dienst bij Amels en 300 specialisten van onze diverse onderaannemers. De jaaromzet bedraagt circa 95 miljoen euro. Amels maakt onderdeel uit van de Damen Group, een conglomeraat van 32 scheepswerven met vestigingen in onder andere Polen, China, Roemenië en Singapore. Binnen de groep, die overigens de grootste is in Nederland, wordt een grote variëteit aan schepen gebouwd: van marineschepen, sleepboten tot containerschepen. Damen staat wereldwijd aan de top in de scheepsbouw met een omzet van circa 1,5 miljard euro en 8.000 medewerkers.- Kenmerkend is vooral de technische vooruitstrevendheid. Het geeft Amels de zekerheid dat het onderdeel uitmaakt van een solide organisatie. Binnen de groep profiteert Amels van de enorme knowhow en investeringen die worden gedaan in research and development. t woordeliik voor Jt-lf de afdelin9 L3W jMj^K engineering I waar 35 mensen J g| basis leggen voor een kwalitatief topproduct. 'Onze engineers vormen een belangrijke schakel bij de bouw van een jacht. Tot in het kleinste detail wordt een jacht in tekeningen uitgewerkt waarna op basis daarvan de bouw plaatsvindt. Ik ben zelf afkomstig van een engineeringbureau en krijg veel extra voldoening van het werk bij Amels. Er is hier grote binding met de productie. Je tekent iets en dat zie je onder je ogen gebouwd worden. Dat is erg fraai en geeft een stevige band met het product! Er is ook een groot verschil tussen de jachtbouw en de scheepsbouw. In tegenstelling tot de scheepsbouw wordt in de jachtbouw alle techniek volledig weggewerkt. Techniek is in zijn geheel niet zichtbaar. Je zou het kunnen vergelijken met een groot varend vijf sterren hotel.' De afdeling engineering is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Ondanks de gevulde orderportefeuille zien we dat de vraag naar Amels jachten groot blijft. De groei zal daardoor de komende jaren aanhouden waardoor er een grote behoefte is aan engineers op MBO en HBO-niveau met een specialisatie in de werktuigbouw of de scheepsbouw. 'Voor jonge, talentvolle engineers alsook voor ervaren engineers is Amels een uitstekende werkgever. De toegevoegde waarde van de-engineer binnen het gehele proces is erg groot en dat maakt dat je je waardevol voelt. Er wordt ook veel aandacht besteed aan productontwikkeling waardoor de diversiteit aan werk groot is. ledereen vindt hier uiteindelijk zijn eigen plek. Daarnaast kent Amels een, zoals ik dat noem, open deur cultuur. Je kunt bij iedereen binnenlopen. Het is net één grote familie'. Peter Faasse, Hoofd Engineering OPENSTAANDE FUNCTIES Groepsleider (WB/SB) Cascobouw Controleur Houtbouw Coördinator Vakspecialist Elektrotechniek AMELS BV Afdeling P&O Maaike van Luik, Adviseur P&O PO Box 84 4380 AB Vlissingen T: 0118 482618 F: 0118 485004 E: m.vanluik@amels-holland.com I: www.amels-holland.com THE ART OF YACHT BUILDING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 186