'JEZUS WAS GESTORVEN AAN HET KRUIS, ALS EEN TERRORIST' 'OSAMA IS HET SOORT VERLOSSER OAT MENSEN NU GRAAG ZIEN' betekenissen als 'bevrijding en 'vernieuwing'. Veel we gen leiden naar de verlos sing. Van den Hoogen: „Theolo giestudenten willen van mij graag horen hoe het vroeger was om met verlossing om te gaan. Al dat lijden voor ons. Ze kunnen zich er wei nig bij voorstellen. Verlos sing en de verlosser worden nu vooral buiten de religie gezocht en gevonden. Dat betekent dat de begrippen toch een wat andere beteke nis krijgen, in mijn ogen enigszins aan inflatie onder hevig zijn. Maar ik accepteer ook dat iedereen op zijn ei gen manier naar een verlos sing op zoek gaat. Ze zoeken wijsheid en vinden een goe roe, hopen op een eind aan hun armoede en vinden een bevrijder, zoeken een uitweg en vinden een verlos ser." Obama komt, pratend over verlossing, regelmatig ter sprake. Een man met charis ma, die verschijnt op het moment dat een volk kenne lijk rijp is voor verlossing. Een Messiasachtige, die in meer dan één opzicht vol doet aan het klassieke ideaal van verlosser. „Hij is het soort verlosser dat mensen nu graag zien. Iemand die het verschil kan maken, problemen oplost, iemand in wie je het ver trouwen stelt dat het wel goed komt", zegt Toine van den Hoogen. De zoektocht of het verlangen naar verlos sing lijkt, zegt de theoloog, iets van alle tijden. In het besef dat jongeren geen last hebben van een zonde of schuld waarvan ze verlost moeten worden, blijft verlossing onder theo logen desondanks een veel besproken thema. „Termen als 'verlossing' en 'verlosser' worden gebruikt om iets bijzonders tot uit drukking te brengen", weet Toine van den Hoogen. „Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet snel iemand een verlosser zal noemen. Waar schijnlijk omdat ik meteen een verband leg met die christelijke traditie waarmee ik ben opgegroeid en waar in verlossing iets was dat niet met de werkelijkheid te maken had." mee haar status verloor, had de familie de plicht een nieuwe man aan te wijzen, die voor haar moest zorgen. Dat was 'de losser', de 'ver losser'. Hij schonk de vrouw een nieuw leven. Zo'n man had een heel sociale functie en hij offerde zich op." Verlossing, uit het oude le ven gegrepen. Toine van den Hoogen, hoogleraar aan de Nijmeeg se Radboud Universiteit, houdt zich bij voorkeur be zig met de fundamentele theologie. Hij denkt niet al leen na over God, geloven en religie, maar onderzoekt redenen die religieuze men sen aangeven voor hun le vensovertuiging. Van den Hoogen weet veel van verlossing. „Jezus als de verlosser van onze zonden. We kunnen er ons tegen woordig maar weinig bij voorstellen", zegt hij. „De Christusfiguur die voor ons aan het kruis is gestorven, is waarschijnlijk niet de Verlos ser waar de mensheid nu op zit te wachten." Maar professor Van den Hoogen vindt het wel inte ressant dat tegenwoordig overal allerlei verlossers op duiken. Obama als nieuw ste. „Ik zal niet gauw zeggen dat mensen geen recht heb ben op hun eigen verlossers. Maar voldoet Obama aan de criteria om verlosser te wor den genoemd? Ik bedoel, voor Jezus Christus is de ere titel 'Verlosser' juist ge bruikt om het onbenoemba re aan te geven." Daar staat tegenover dat ook de theoloog moet erkennen dat de komst van Obama re ligieuze trekjes heeft. „Hij biedt hoop, perspectief Hij is onder ons." Zelf ziet Van den Hoogen iets van een verlosser in de buddy die een aidspatiënt bijstaat. „Een maatje, iemand die een last op zich neemt." Je wordt niet zomaar een verlosser die tot verlossing in staat is. Om het lijden van de mensheid op je te ne men, moet je of de status van almachtige God hebben of aan enkele criteria vol doen. „Veertig jaar nadat Jezus was gestorven, werd over hem gesproken in termen als 'De Verlosser'. Niemand kende hem persoonlijk. Hij was gestorven aan het kruis, als een terrorist. Maar hij voldeed kennelijk aan be paalde eigenschappen. Hij was iemand die te vergelij ken was met de man die een verlaten vrouw een nieuw leven geeft. Als een 'losser'. Ook in alle evangeli ën wordt over Jezus als ver losser geschreven. De een noemt hem een wonderdoe ner, de ander geeft hem iets spiritueels of benadrukt zijn samenbindende eigenschap pen. Hij is zelfs afgeschil derd als een multicultureel fenomeen. Iemand die het in meerdere godsdiensten goed zou doen. Maar in alle gevallen was het iemand die zorgde voor harmonie, ie mand die belangeloos was, 'genadig' zou je kunnen zeg gen. Iemand die zorgde voor een bestaan zonder kwaad, zonder zonde." Want, aldus de christelijke dogma's, verlossing en zon de zijn onlosmakelijk met el kaar verbonden. 'En verlos ons van het kwade, amen', luidt het slot van het Onze Vader, het gebed dat dage lijks door miljoenen met overgave wordt gebeden. Veelal achteloos, omdat die verlossing toch iets van een nog steeds niet ingeloste be lofte blijft. Die zonde waar de verlos sing een oplossing voor zou zijn, houdt onder meer in dat iedereen zondig geboren wordt. Men erft de zondige natuur van de ouders, want volgens de christelijke leer kampt de mensheid met de ze erfzonde sinds Adam en Eva hun eerste misstap zet ten. Om ons van onze zon den te verlossen, liet Jezus Christus zich kruisigen. Tot en met de jaren zestig van de vorige eeuw was dit het verhaal waarmee de katho lieke zondaars het moesten doen. Jezus had zich voor ons opgeofferd. Denkend aan de zonde spreekt Van den Hoogen lie ver over een 'scheur' die in ieders leven af en toe zicht baar wordt. Een onvolko menheid die we met ons meedragen en die er af en toe voor zorgt dat 'we wil len wat we niet doen en doen wat we niet willen'. Je zus als verlosser biedt een bestaan zonder scheur, zegt hij. Heeft verlossing in die Bij belse, christelijke betekenis voor ons nog enige waarde? Wie met zijn tijd meegaat en bereid is het fenomeen verlossing goed te verstaan, kan z'n voordeel doen met PZC 24 DECEMBER 2008

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 91