O
msmm,
D
\MSELD
QDUlT
13
~LT
JT
"TT
_n
Frits en Maaike
houden op internet een
weblog bij over hun leven
zonder eigen auto, met
links naar relevante websi
tes: zonderauto.web-log.nl
Frits Poelman en Maaike
Trimbach deden drie jaar geleden
hun twee auto's de deur uit.
Sinds die tijd zitten ze op
verjaardagsfeestjes nooit meer
zonder gespreksonderwerp.
TEKST LUCIEN BAARD
FOTO PEPIJN VAN DEN BROEKE
FRITS POELMAN en Maai
ke Trimbach waren jaren
lang fervente autorijders. Ze
maakten voor hun werk en
privé heel wat kilometers.
Als ze op vakantie gingen,
reden ze net als al die ande
re Nederlanders met een
kofferbak vol kampeerspul-
len over de Autoroute du So-
leil. Toen vielen plots enke
le puzzelstukjes in elkaar.
Dat gaf voeding aan de ge
dachte zonder eigen auto
door het leven te gaan.
„We kregen allebei een ande
re baan in het hoofdkantoor
in Groningen", vertelt Maai
ke. „Daar kwam bij dat we
verhuisden naar een wo
ning midden in het cen
trum. Bovendien kwam er
een Greenwheels-parkeer-
plaats om de hoek. De klei
ne, rode deelauto van Green-
wheels stond zelfs dichter
bij ons huis dan onze eigen
auto, die we een stuk verder
op moesten parkeren. Bo
vendien reisden we toch al
vaak met de trein als we
naar familie in Limburg of
TWente gingen. Al die facto
ren bij elkaar deden ons be
sluiten in september 2005
onze auto te koop aan te bie
den. Onder het motto: als ie
mand zonder kan, zijn wij
het wel.
Tsja, daar sta je dan zonder
auto. Toch een symbool van
vrijheid. 18-jarigen weten
niet hoe snel ze hun rijbe
wijs moeten halen, hoogbe
jaarden zien het roze papier
tje als een laatste middel
om contact te houden met
de buitenwereld.
Maaike: „Onze vrienden en
familieleden reageerden ver
baasd en verre van enthou
siast Mijn opa van 90 snap
te er helemaal niks van. Hij
vertelde me hoe trots hij
was toen hij op z'n 40ste
zijn rijbewijs haalde. De we
reld ging voor hem open.
Hij rijdt nog steeds auto.
Dat is ook ongeveer het eer
ste wat hij iemand laat we
ten nadat hij zich heeft voor
gesteld. Mijn broer, diens
vrouw en kind wonen in En
schede. Ze hebben ook geen
auto, maar zijn nu toch be
zig hun rijbewijs te halen
en willen op korte termijn
een auto kopen.
„Ik denk dat Frits en ik -
tweeverdieners zonder kin
deren - in een bevoorrechte
positie zaten om de auto de
deur uit te doen. Wij kon
den die keuze maken, maar
beseffen dat veel mensen
die keuze niet hebben. Zij
moeten hun auto weg doen
omdat ze die niet kunnen
betalen. Anderen kunnen
hun auto voor hun werk of
de kinderen niet missen."
Reizen door Nederland
doen Frits en Maaike sinds
drie jaar veelal met het
openbaar vervoer. Geen fi
les, parkeerstress of
wie-is-de-BOB-kwesties,
maar lekker lezen en wer
ken of gewoon een beetje
naar buiten kijken. In de we
tenschap dat ze als tweever
dieners zonder geitenwollen
sokken toch een beetje mee
werken aan het terugdrin
gen van de C02-uitstoot.
„'Hebben jullie er geen spijt
van', is nog steeds een veel
gestelde vraag. Soms wel,
daar zijn we eerlijk in. Het
openbaar vervoer is soms
een crime. Zeker in de week
einden, als er veel aan het
spoor wordt gewerkt. In de
stromende regen op de fiets
is ook geen lolletje. Maar
dat zijn uitzonderingen.
Meestal zitten we lekker in
de trein, we nemen wat va
ker een eersteklaskaartje of
fietsen lekker in de buiten
lucht."
Frits en Maaike zijn zeker
geen autohaters en lieten
hun rijbewijs niet verlopen.
Maaike: „We hebben een
abonnement op Green-
wheels, een deelautosys
teem dat in een aantal grote
Nederlandse steden prima
werkt. Een deelauto is han
dig, bijvoorbeeld als je een
trouwerij hebt. Die feestloca-
ties liggen doorgaans in the
middle of nowhere. Met het
openbaar vervoer kun je er
niet komen. Als dat wel
lukt, moet je meestal om elf
uur weg. Met een deelauto
kunnen we net zolang blij
ven als we willen en zijn we
ongeveer twee euro duurder
uit dan met het openbaar
vervoer.
„Dit voorbeeld is trouwens
illustratief voor de ergernis
waar ik steeds vaker tegen
aan loop: niemand houdt re
kening met mensen zonder
auto. Als je vegetariër bent,
houden ze rekening met je
in het menu. Maar mensen
die geen auto hebben, moe
ten zelf maar zien hoe ze op
de plaats van bestemming
komen."
Voor de vakanties hebben
Frits en Maaike een luxe op
lossing: ze vliegen en huren
een auto. „Dat kan ook best,
want we hebben uitgere
kend dat we ongeveer 150
euro per maand besparen
omdat we geen auto heb
ben."
Gelukkiger zonder auto?
„Ja. We zijn tot het besef ge
komen dat er zonder auto
veel meer mogelijk is dan
we dachten. Het gaat prima
zo, maar we sluiten niet uit
dat we in de toekomst, bij
voorbeeld omdat onze werk
omstandigheden verande
ren, toch weer een auto ne
men. We gaan er dan wel
bewuster mee om. Ik verge
lijk het wel eens met men
sen die een tijdje vegetariër
zijn en dan toch weer vlees
gaan eten. Zij zijn zich dan
ook meer bewust van het
feit dat er heus niet elke dag
een stuk vlees op het bord
hoeft. 1\vee of drie keer per
week zonder kan ook best,
is gezonder en goedkoper.
Zo zit het ook met het ge
bruik van de auto."
PZC
24 DECEMBER 2008