O msmm, D \MSELD QDUlT 13 ~LT JT "TT _n Frits en Maaike houden op internet een weblog bij over hun leven zonder eigen auto, met links naar relevante websi tes: zonderauto.web-log.nl Frits Poelman en Maaike Trimbach deden drie jaar geleden hun twee auto's de deur uit. Sinds die tijd zitten ze op verjaardagsfeestjes nooit meer zonder gespreksonderwerp. TEKST LUCIEN BAARD FOTO PEPIJN VAN DEN BROEKE FRITS POELMAN en Maai ke Trimbach waren jaren lang fervente autorijders. Ze maakten voor hun werk en privé heel wat kilometers. Als ze op vakantie gingen, reden ze net als al die ande re Nederlanders met een kofferbak vol kampeerspul- len over de Autoroute du So- leil. Toen vielen plots enke le puzzelstukjes in elkaar. Dat gaf voeding aan de ge dachte zonder eigen auto door het leven te gaan. „We kregen allebei een ande re baan in het hoofdkantoor in Groningen", vertelt Maai ke. „Daar kwam bij dat we verhuisden naar een wo ning midden in het cen trum. Bovendien kwam er een Greenwheels-parkeer- plaats om de hoek. De klei ne, rode deelauto van Green- wheels stond zelfs dichter bij ons huis dan onze eigen auto, die we een stuk verder op moesten parkeren. Bo vendien reisden we toch al vaak met de trein als we naar familie in Limburg of TWente gingen. Al die facto ren bij elkaar deden ons be sluiten in september 2005 onze auto te koop aan te bie den. Onder het motto: als ie mand zonder kan, zijn wij het wel. Tsja, daar sta je dan zonder auto. Toch een symbool van vrijheid. 18-jarigen weten niet hoe snel ze hun rijbe wijs moeten halen, hoogbe jaarden zien het roze papier tje als een laatste middel om contact te houden met de buitenwereld. Maaike: „Onze vrienden en familieleden reageerden ver baasd en verre van enthou siast Mijn opa van 90 snap te er helemaal niks van. Hij vertelde me hoe trots hij was toen hij op z'n 40ste zijn rijbewijs haalde. De we reld ging voor hem open. Hij rijdt nog steeds auto. Dat is ook ongeveer het eer ste wat hij iemand laat we ten nadat hij zich heeft voor gesteld. Mijn broer, diens vrouw en kind wonen in En schede. Ze hebben ook geen auto, maar zijn nu toch be zig hun rijbewijs te halen en willen op korte termijn een auto kopen. „Ik denk dat Frits en ik - tweeverdieners zonder kin deren - in een bevoorrechte positie zaten om de auto de deur uit te doen. Wij kon den die keuze maken, maar beseffen dat veel mensen die keuze niet hebben. Zij moeten hun auto weg doen omdat ze die niet kunnen betalen. Anderen kunnen hun auto voor hun werk of de kinderen niet missen." Reizen door Nederland doen Frits en Maaike sinds drie jaar veelal met het openbaar vervoer. Geen fi les, parkeerstress of wie-is-de-BOB-kwesties, maar lekker lezen en wer ken of gewoon een beetje naar buiten kijken. In de we tenschap dat ze als tweever dieners zonder geitenwollen sokken toch een beetje mee werken aan het terugdrin gen van de C02-uitstoot. „'Hebben jullie er geen spijt van', is nog steeds een veel gestelde vraag. Soms wel, daar zijn we eerlijk in. Het openbaar vervoer is soms een crime. Zeker in de week einden, als er veel aan het spoor wordt gewerkt. In de stromende regen op de fiets is ook geen lolletje. Maar dat zijn uitzonderingen. Meestal zitten we lekker in de trein, we nemen wat va ker een eersteklaskaartje of fietsen lekker in de buiten lucht." Frits en Maaike zijn zeker geen autohaters en lieten hun rijbewijs niet verlopen. Maaike: „We hebben een abonnement op Green- wheels, een deelautosys teem dat in een aantal grote Nederlandse steden prima werkt. Een deelauto is han dig, bijvoorbeeld als je een trouwerij hebt. Die feestloca- ties liggen doorgaans in the middle of nowhere. Met het openbaar vervoer kun je er niet komen. Als dat wel lukt, moet je meestal om elf uur weg. Met een deelauto kunnen we net zolang blij ven als we willen en zijn we ongeveer twee euro duurder uit dan met het openbaar vervoer. „Dit voorbeeld is trouwens illustratief voor de ergernis waar ik steeds vaker tegen aan loop: niemand houdt re kening met mensen zonder auto. Als je vegetariër bent, houden ze rekening met je in het menu. Maar mensen die geen auto hebben, moe ten zelf maar zien hoe ze op de plaats van bestemming komen." Voor de vakanties hebben Frits en Maaike een luxe op lossing: ze vliegen en huren een auto. „Dat kan ook best, want we hebben uitgere kend dat we ongeveer 150 euro per maand besparen omdat we geen auto heb ben." Gelukkiger zonder auto? „Ja. We zijn tot het besef ge komen dat er zonder auto veel meer mogelijk is dan we dachten. Het gaat prima zo, maar we sluiten niet uit dat we in de toekomst, bij voorbeeld omdat onze werk omstandigheden verande ren, toch weer een auto ne men. We gaan er dan wel bewuster mee om. Ik verge lijk het wel eens met men sen die een tijdje vegetariër zijn en dan toch weer vlees gaan eten. Zij zijn zich dan ook meer bewust van het feit dat er heus niet elke dag een stuk vlees op het bord hoeft. 1\vee of drie keer per week zonder kan ook best, is gezonder en goedkoper. Zo zit het ook met het ge bruik van de auto." PZC 24 DECEMBER 2008

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 101