Vocaal diner met veel Gierende pret en daverende schrik in emotionele achtbaan PZC Maandag 22 december 2008 21 De kerstliederen dienden slechts als een soort toe gift, de hoofdbrok van het concert in de kersttijd bestond uit fragmenten uit opera, operette en musical. Het geheel was een bonte afwisseling van aria's die alle in de tophonderd van de muziek voor miljoenen horen. Overbekende fragmenten zijn voor het publiek gemakkelijk 'weg te happen', maar leveren ook het gevaar op dat alle fouten herkend worden. Tenor Glenn Desmedt en mezzos- poraan Dominique Colémont- schroomden er niet om werken uit bijna alle stijlperioden te vertol ken. Ze voelden zich het beste thuis in de musical en het chan sonrepertoire. Ook de romanti sche operafragmenten kregen een meer dan behoorlijke invulling, KERSTCONCERT Anna Ivanova, Glenn Desmedt en Dominique Colémont. Gehoord: za 20/12, Het Podium, Zaamslag. door Jeanette Vergouwen maar het was beter geweest als ze zich niet gewaagd hadden aan de barok, de liederen van Schubert en de klassieke periode. Om deze muziek goed te vertolken is meer nodig dan een goede stem. Uitblinker van de avond was de pianiste Anna Ivanova. Zij is een professionele musicus en etaleerde dat in vier solowerken: Nocturne en Impromptu Fantasie van Chopin, Rondo a la Turca van Mo zart en de Liebestraum van Liszt. De interactie tussen musici en toe hoorders was warm. Ivanova speel de met souplesse en stijlgevoel. Ze werd in het Rondo van Mozart niet echt geholpen door de iets te kort en houterig klinkende dis kant, maar de snelle loopjes klon ken als twinkelende kerststerre tjes. De warme klanken in de ro mantische werken kwamen welda dig over. Ivanova toonde zich niet alleen een goede solist, zij was voor de vocalisten een rots in de branding. Zij volgde hen perfect. En dat was nodig, want vooral Desmedt vulde het ritme én de tempi van zijn voordrachten erg vrij in. Hij heeft: capaciteiten in het lichtere genre, maar doet er beter aan van Handel af te blijven. Dat hij een slechte vertolking neerzette van het suiker zoete Ave Maria van Mascagni, maakte duidelijk dat hij echt niet in topconditie was. Hij overtuigde wel met zijn interpretatie van een chanson van Brei en zijn Toréador- lied uit Carmen van Bizet. Colémont bezit een groot stembe- reik en kan de moeilijke aria's aan waarin een vermenging van kop en borststem vereist is. Haar stem volume kan nog groeien en zij moet ook haar iets te stereotiepe voordracht wat bijschaven. Zij overtuigde vooral in het tweede deel van het programma, met als hoogtepunt het in het Hebreeuws gezongen Yerushala'em van Naomi Shemer. AGENDA MMMMÉ OP PAD Boekverkoop Start boekverkoop in bibliotheek Burgh-Haamstede. Gedurende openingstijden bibliotheek. Winterstad Met kraampjes, muziek en glühwein. Zierikzee 15.00 tot 22.00 uur op en rond het Havenplein. THEATER Oudejaarsshow 'Stamhast', de Zeeuwsvlaming Maikel Har- FILM VLISSINGEN CineCity, Anywhere but home: 14.00 en 19.30 ur; Australia: 10.30, 16.00 en 20.00 uur; Bride flight: 13.45 uur; Changeling: 21.30 uur; High school musical 3 (ov): 11.00, 13.45, 16.00 en 19.00 uur; Madagascar 2 (nl): 11.00, 13.45 en 16.15 uur; Madagascar 2 (ov): 19.15 uur; Niko en de vliegende brigade: 10.30, 14.00 uur; Oorlogswinter: 11.00, 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Piet Piraat: 10.30, 12.15 en 14.00 uur; Quantum of Solace: 16.15 en 21.45 uur; The day the earth stood still: 15.45, 19.15 en 22.00 uur; Twillight: 19.30 uur Vicky, Christina, Barcelona: 22.00 uur; Wit licht: 11.00,16.30 en 21.45 uur; GOES Merral, Australia: 18.30 en 21.30 uur; High School Musical 3: 13.30 en 15.45 uur; Quantum of Solace: 21.15 uur; Madagascar 2 (ov): 18.45 uur; Oorlogswinter: 16.15 en 19.00 uur; The Day the Earth stood still: 19.30 en 22.00 uur; Wit licht: 21.1 5uur; Madagascar 2 (nl): 12.00, 14.00 en 16.00 uur; Niko en de vliegende brigade: 12.30 te blikt op eigen wijze terug op 2008. Uit verkocht Oostburg, Ledeltheater, 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl EXPOSITIES ANTWERPEN - MUHKA: De orde der din gen rond online beeldarchief van Canade se kunstenaar Roy Arden, tot 4 jan. MOMU: Maison Martin Margiela '20' The Exhibition: naar aanleiding van het 20-ja- rig bestaan van dit modehuis, tot 8 feb. en 15.30 uur; Piet Piraat:12.15 en 14.15 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Wall-E: 14.00 uur; Brideshead Revisited: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Wit licht: 20.45 uur; The Day the Earth stood still: 20.15 uur; Australia: 16.15 en 20.00 uur; Quantum of Solace: 21.00 uur; High School Musical 3: 16.30 en 18.45 uur; Madagascar 2 (ov): 19.00 uur; Piet Piraat: 14.00 en 16.00 uur; Niko en de vliegende brigade: 14.15 uur; Madagascar 2 (nl): 13.30 en 15.45 uur; Anubis: 13.45 uur; BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, High School Musical 3: 13.45, 16.00 en 18.45 uur; Quantum of Solace: 21.30 uur; Madagascar 2 (nl): 13.45 en 16.00 uur; Australia: 18.30 en 20.45 uur; Piet Piraat: 13.45 en 16.00 uur; Madagascar 2 (ov): 18.45 uur; Wit licht: 21.15 uur; Niko en de vliegende brigade: 13.45 uur; The Day the Earth stood still: 16.00, 18.45 en 21.15 uur; Pianiste Anna Ivanova en tenor Glenn Desmedt. foto Peter Nicolai NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen De architect is een theaterstuk dat je kunt bekijken als een gewoon toneelstuk. Dat wil zeggen, dat je uit het acteren een verhaal kunt construeren, waaraan je dan vervol gens van alles kunt beleven. Maar*- en dat had u natuurlijk al begrepen - De archi tect is daarnaast méér dan dat. Het is, als dat woord tenminste bestaat, ook illusie theater. (Van Dale kent het niet, Google wel...) Een goochelshow is het simpelste voorbeeld van dat genre. Hopelijk wordt verderop nog duidelijk wat illusietheater in deze voorstelling betekent. Maar eerst gewoon het stuk. In De archi tect maken we kennis met, inderdaad, een architect. Een oude man inmiddels, zo goed als vergeten, en mede daardoor totaal verzuurd. Zijn vrouw ondergaat de tirannie geduldig, en heeft inmiddels een aantal strategieën ontwikkeld om te over leven. Eigenlijk heeft ze haar man zelfs volledig in haar macht. Oud en verzuurd, dat is tot daar aan toe. Maar het zit dieper. De man is architect geworden om muren te kunnen bouwen tussen zichzelf en de wereld, heeft inder tijd zelfs de naam van zijn vrouw veran derd. Zijn woede is fel („Jij moet niet zo veel uitnodiging uitstralen", bijt hij haar toe) en zo onredelijk, dat het lachwek kend is. Dat past helemaal in de lijn van regisseur Jakop Ahlbom (Zweden, 1971). Die behan delt naar eigen zeggen graag zware the ma's, maar hij wil ze niet ernstig laten zien. Hij versmelt elementen uit de we reld van de mime (zijn oorspronkelijke opleiding), het toneel, de dans en het illu sionisme en spreekt zo zijn eigen, unieke theatertaal. In 2006 brak hij met zijn vier de voorstelling, Vielfalt, eindelijk defini tief door. Vanaf het moment dat er in De architect nieuwe buren naast het oude echtpaar ko men wonen, raakt ook de vrouw op drift. Zij hoort de ruzies van het jonge koppel (of is dat de verbeelding die gewone leef- geluiden verandert in de bekende schrik beelden?), en dat maakt herinneringen los en doet een besef doorbreken. De we reld van de echte buren vermengt zich met de emoties van een onderdrukt be staan en zo ontstaat een andere, surreële, illusoire wereld. De buurvrouw die uit een keuken kastje kruipt, de buurman die uit het tele visiescherm springt. Wat is echt (wij krij gen het in ieder geval allemaal echt te zien) en wat is waan? Op het hoogtepunt van een nieuwe verbittering treedt de oude vrouw uit, en ziet zichzelf aan het aanrecht staan. Of ze draagt ineens een masker, en uit de keukenkastjes en de wc komen nog drie van die identieke, strak gemaskerde vrouwen te voorschijn. Een dissociatie? Kastjes die eerst gevuld waren met de we kelijkse boodschappen zijn plots leeg, of juist gevuld met honderden pakken sui ker. Of sterker nog: de jonge buurvrouw belt aan, komt binnen, vraagt om een mes en snijdt zich voor je ogen haar hart uit en geeft het bij jou in bewaring. Om dat ze wel weet, dat haar hart bij haar partner niet meer veilig is? Het is onthut send, het is aangrijpend, het is beklem mend. Ook door het felle licht. Of door de harde klank. Wie maakt met zijn handen nooit eens het gebaar van iemand neer te schieten (na weer zo'n vlijmend verwijt bijvoor beeld). Maar als er dan een vlam uit je hand opflakkert, en aan het andere eind van de kamer de maquette van zo'n ste nen wrokgedachte in de hens gaat... dan heb je illusietheater. Waarin woede en wrok, macht en minachting, pijn en pa niek uitgroeien tot aangrijpende, niet mis te verstane beelden van doodgeslagen lief de en vergeefs geduld. Dat is nooitgezien. Dat is theater met een nieuwe dimensie. Dat is beklijvend. Dat is precies wat Jakop Ahlbom ons graag wil aandoen: roetsjen in een emotionele achtbaan, soms gieren van de pret en even later daveren van de schrik. En als je weer veilig op de grond staat, ben je nog niet meteen de oude. Het tolt nog na. Deze week is de programmering duidelijk getekend door Kerst en eindejaar. Dat betekent de onsterfelijke Scrooge Marley (als musi cal) en diverse terugblikken op 2008. Déja vu. De musical Op Hoop van Zegen (zo 28 en ma 29 in Middelburg) zal ik pas een week later kunnen verslaan. Voor de afwisseling ga ik daarom eens niet naar het theater maar naar de tentoonstelling Het Spel van de Waanzin in het Guislain- museum in Gent, over gekte in film en theater. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl Scène uit De architect, de voorstelling van Jakop Ahlbom. foto Stephan van Hesteren/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 81