land stuurloos
achter
De terugkeer van
een Londens icoon
Heropening Goes!
Bekende aap Gregoire overleden
PZC Zaterdag 20 december 2008 9
Jeans Innv
SPIJKERHARD DE BESTE
VLISSINGEN - OOST-SOUBURG - MIDDELBURG - GOES
HEINKENSZAND - STEENBERGEN -TERNEUZEN
Daarom in ai onze filialen:
zingen uitschrijven, lijkt gezien de
moeilijke economische situatie
geen optie. De vrees is ook groot
dat vooral extreemrechts daar ga
ren bij spint.
Leterme luidde woensdag zijn ei
gen ondergang in met een pijnlij
ke brief aan de Kamer. Daarin gaf
hij toe dat er contacten, waren ge
weest tussen het gerecht en zijn
adviseurs, maar hij ontkende dat
er vanuit de regering druk was uit
geoefend op het gerecht. „De waar
heid en de scheiding der machten
zijn absolute waarden voor mij",
benadrukte hij.
Gisteren kwam onomstotelijk vast
te staan dat er wel druk is uitgeoe
fend. De positie van Leterme was
daarmee onhoudbaar geworden.
Politieke commentatoren kwamen
superlatieven tekort om de politie
ke situatie te beschrijven. Shake-
'De waarheid en de
scheiding der machten zijn
absolute waarden voor mij'
spaeriaans. Een Grieks drama,
klonk het.
De val van de regering wordt ook
gezien als een persoonlijk drama
voor Yves Leterme, de man die bij
de verkiezingen in 2007 nog goed
was voor achthonderdduizend
voorkeurstemmen. Hij wordt afge
schilderd als een binnenvetter, een
solist die opgesloten in zijn ambts
woning de last van heel België op
zijn schouders torst en - mis
schien wel met de beste bedoelin
gen maar met gebrek aan realiteits
zin - als 'een duivel in een wijwa
tervat' vocht voor zijn politieke
overleven. Hij gaat de boeken in
als de premier van de langste rege
ringsonderhandelingen ooit: ne
gen maanden duurde het eer Bel
gië een regering had. Op 20 maart
van dit jaar werd Leterme beëdigd.
Nog eens negen turbulente maan
den en vele verbroken beloften la
ter, is het alweer over en uit voor
de Vlaamse christendemocraat.
Zijn politieke carrière lijkt voorbij.
Britten krijgen
waardig opvolger
van Routemaster.
door onze correspondent
Yolanda Bobeldijk
LONDEN - Londen zal haar geliefde
rode dubbeldekker in 2011 weer te
rugzien. De Routemaster ver
dween in 2005 uit het Londense
straatbeeld. Er bleven wel dubbel
dekkers rondrijden, maar die had
den niet de karakteristieke instap
achterin. De nieuwe dubbeldekker
zal elementen bevatten uit een
ontwerp van autofabrikant Aston
Martin. Die onderneming won sa
men met Alan Ponsford de wed
strijd waarin Britten hun nieuwe
Londense droombus konden ont
werpen. Er waren zevenhonderd
inzendingen.
Het concept van Aston Martin
lijkt op de traditionele dubbeldek
ker, maar loopt aan zowel de voor
als de achterkant rond. Ook heeft
de nieuwe bus een houten vloer
en sfeerverlichting. Ontwerper
Alan Ponsford bleef bij zijn ont
werp bewust vlakbij het model
van de verdwenen Routemaster.
„Ik wilde het oude model verbete
ren, maar het wel intact laten»"
Zijn bus heeft de karakteristieke in
stap achterin behouden, maar is in
diverse opzichten verbeterd. Zo is
de bus toegankelijker voor invali
den. Omdat er minder zwaar mate
rialen worden gebruikt bij de
bouw, is het voertuig milieuvrien
delijker.
De Routemaster reed voor het
eerst in 1954 door Londen en is
nog steeds razend populair. Onder
de 9300 Londense bussen rijden er
nog twee authentieke Routemas-
ters op toeristische trajecten.
De Londenaren blijken de oude
dubbeldekker te missen. De burge
meester van Londen, Boris John
son, beloofde tijdens zijn verkie
zingscampagne dat hij de traditio
nele dubbeldekker terug zou
brengen in de Britse hoofdstad.
„Het is een icoon dat over de hele
wereld in films, boeken en op „kaar
ten voorkomt. Het is zonde dat
het uit het straatbeeld is verdwe
nen", motiveerde Johnson zijn be
sluit.
'Het is een icoon dat over de
hele wereld in films, boeken
en kaarten voorkomt'
Op de nieuwe bus komt extra per
soneel om de veiligheid van de pas
sagiers te waarborgen. Het is nog
onduidelijk of dat conducteurs zul
len zijn of politiesurveillanten.
De nieuwe bus komt niet in de
plaats van de huidige dubbeldek
kers. Wel zullen de 393 harmonica
bussen verdwijnen, omdat die
voor veel ongelukken zorgen. Toch
zitten er ook aan de Routemaster
nadelen. Passagiers kunnen onver
wacht uit de bus springen, ook als
die nog rijdt, met alle gevaar van
dien voor het overige verkeer.
De kosten voor de invoering van
de nieuwe routemaster worden op
100 miljoen euro geschat.
U betaalt de 2 duurste artikelen Er mag niet
geruild worden Niet in combinatie met andere acties
allen.
foto Thierry Charlier/AP
DEVENTER - Gregoire, Afrika's
oudste en bekendste chimpansee
in gevangenschap, is dood. Onder
zoekster Jane Goodall haalde de
aap in 1997 uit een dierentuin in
oorlogsgebied en nam hem mee
naar haar opvangcentrum in de
Democratische Republiek Congo,
voorheen Zaïre.
Verzorgers troffen hem eerder de
ze week dood aan, meldde de Ne
derlandse afdeling van het Jane
Goodall Instituut gisteren. In het
door oorlogen geteisterde Congo
overleed Gregoire vredig in zijn
slaap. Het Jane Goodall Instituut
schat dat hij ongeveer 66 jaar is ge
worden.
Hogeschool
Kijk voor- meer informatie op
www.hz.nl of bezoek de open
dag op zaterdag 31 januari
De deeltijdopleiding Civiele Techniek is gericht op
bebouwing en infrastructuur en op uiteenlopende civiel
technische beroepen. Ben je werkzaam in deze sector
en wil je doorstromen naar een hbo-functie? Of heb je
affiniteit met techniek en wil je een start maken in dit
vak? Het werkveld staat om je te springen! De opleiding
start bij voldoende aanmeldingen in februari 2009 met
de schakétcursussen wis- en natuurkunde, in september
2009 start de daadwerkelijke opleiding. De opleiding is
in de Keuzegids Hoger Onderwijs 2009 beoordeeld als
beste CT opleiding van Nederland!