land stuurloos achter De terugkeer van een Londens icoon Heropening Goes! Bekende aap Gregoire overleden PZC Zaterdag 20 december 2008 9 Jeans Innv SPIJKERHARD DE BESTE VLISSINGEN - OOST-SOUBURG - MIDDELBURG - GOES HEINKENSZAND - STEENBERGEN -TERNEUZEN Daarom in ai onze filialen: zingen uitschrijven, lijkt gezien de moeilijke economische situatie geen optie. De vrees is ook groot dat vooral extreemrechts daar ga ren bij spint. Leterme luidde woensdag zijn ei gen ondergang in met een pijnlij ke brief aan de Kamer. Daarin gaf hij toe dat er contacten, waren ge weest tussen het gerecht en zijn adviseurs, maar hij ontkende dat er vanuit de regering druk was uit geoefend op het gerecht. „De waar heid en de scheiding der machten zijn absolute waarden voor mij", benadrukte hij. Gisteren kwam onomstotelijk vast te staan dat er wel druk is uitgeoe fend. De positie van Leterme was daarmee onhoudbaar geworden. Politieke commentatoren kwamen superlatieven tekort om de politie ke situatie te beschrijven. Shake- 'De waarheid en de scheiding der machten zijn absolute waarden voor mij' spaeriaans. Een Grieks drama, klonk het. De val van de regering wordt ook gezien als een persoonlijk drama voor Yves Leterme, de man die bij de verkiezingen in 2007 nog goed was voor achthonderdduizend voorkeurstemmen. Hij wordt afge schilderd als een binnenvetter, een solist die opgesloten in zijn ambts woning de last van heel België op zijn schouders torst en - mis schien wel met de beste bedoelin gen maar met gebrek aan realiteits zin - als 'een duivel in een wijwa tervat' vocht voor zijn politieke overleven. Hij gaat de boeken in als de premier van de langste rege ringsonderhandelingen ooit: ne gen maanden duurde het eer Bel gië een regering had. Op 20 maart van dit jaar werd Leterme beëdigd. Nog eens negen turbulente maan den en vele verbroken beloften la ter, is het alweer over en uit voor de Vlaamse christendemocraat. Zijn politieke carrière lijkt voorbij. Britten krijgen waardig opvolger van Routemaster. door onze correspondent Yolanda Bobeldijk LONDEN - Londen zal haar geliefde rode dubbeldekker in 2011 weer te rugzien. De Routemaster ver dween in 2005 uit het Londense straatbeeld. Er bleven wel dubbel dekkers rondrijden, maar die had den niet de karakteristieke instap achterin. De nieuwe dubbeldekker zal elementen bevatten uit een ontwerp van autofabrikant Aston Martin. Die onderneming won sa men met Alan Ponsford de wed strijd waarin Britten hun nieuwe Londense droombus konden ont werpen. Er waren zevenhonderd inzendingen. Het concept van Aston Martin lijkt op de traditionele dubbeldek ker, maar loopt aan zowel de voor als de achterkant rond. Ook heeft de nieuwe bus een houten vloer en sfeerverlichting. Ontwerper Alan Ponsford bleef bij zijn ont werp bewust vlakbij het model van de verdwenen Routemaster. „Ik wilde het oude model verbete ren, maar het wel intact laten»" Zijn bus heeft de karakteristieke in stap achterin behouden, maar is in diverse opzichten verbeterd. Zo is de bus toegankelijker voor invali den. Omdat er minder zwaar mate rialen worden gebruikt bij de bouw, is het voertuig milieuvrien delijker. De Routemaster reed voor het eerst in 1954 door Londen en is nog steeds razend populair. Onder de 9300 Londense bussen rijden er nog twee authentieke Routemas- ters op toeristische trajecten. De Londenaren blijken de oude dubbeldekker te missen. De burge meester van Londen, Boris John son, beloofde tijdens zijn verkie zingscampagne dat hij de traditio nele dubbeldekker terug zou brengen in de Britse hoofdstad. „Het is een icoon dat over de hele wereld in films, boeken en op „kaar ten voorkomt. Het is zonde dat het uit het straatbeeld is verdwe nen", motiveerde Johnson zijn be sluit. 'Het is een icoon dat over de hele wereld in films, boeken en kaarten voorkomt' Op de nieuwe bus komt extra per soneel om de veiligheid van de pas sagiers te waarborgen. Het is nog onduidelijk of dat conducteurs zul len zijn of politiesurveillanten. De nieuwe bus komt niet in de plaats van de huidige dubbeldek kers. Wel zullen de 393 harmonica bussen verdwijnen, omdat die voor veel ongelukken zorgen. Toch zitten er ook aan de Routemaster nadelen. Passagiers kunnen onver wacht uit de bus springen, ook als die nog rijdt, met alle gevaar van dien voor het overige verkeer. De kosten voor de invoering van de nieuwe routemaster worden op 100 miljoen euro geschat. U betaalt de 2 duurste artikelen Er mag niet geruild worden Niet in combinatie met andere acties allen. foto Thierry Charlier/AP DEVENTER - Gregoire, Afrika's oudste en bekendste chimpansee in gevangenschap, is dood. Onder zoekster Jane Goodall haalde de aap in 1997 uit een dierentuin in oorlogsgebied en nam hem mee naar haar opvangcentrum in de Democratische Republiek Congo, voorheen Zaïre. Verzorgers troffen hem eerder de ze week dood aan, meldde de Ne derlandse afdeling van het Jane Goodall Instituut gisteren. In het door oorlogen geteisterde Congo overleed Gregoire vredig in zijn slaap. Het Jane Goodall Instituut schat dat hij ongeveer 66 jaar is ge worden. Hogeschool Kijk voor- meer informatie op www.hz.nl of bezoek de open dag op zaterdag 31 januari De deeltijdopleiding Civiele Techniek is gericht op bebouwing en infrastructuur en op uiteenlopende civiel technische beroepen. Ben je werkzaam in deze sector en wil je doorstromen naar een hbo-functie? Of heb je affiniteit met techniek en wil je een start maken in dit vak? Het werkveld staat om je te springen! De opleiding start bij voldoende aanmeldingen in februari 2009 met de schakétcursussen wis- en natuurkunde, in september 2009 start de daadwerkelijke opleiding. De opleiding is in de Keuzegids Hoger Onderwijs 2009 beoordeeld als beste CT opleiding van Nederland!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 9