3 ar 'Cultureel 'Easy Living' wonen3o fD Bollen witwassen ■t Vrouwelijke lamp PZC Zaterdag 20 december 2008 wonen@wegener.nl 024-3650509 Blad van Cyclamen coum met 'kerstboompje'. foto CPD z Vanuit Turkije zijn er in de afgelopen decennia zo'n 50 miljoen knollen van wilde cyclamen in Nederland in gevoerd. Ie zou dus ver wachten dat ons hele land met een tapijt van cycla men overdekt is. Maar nee, de tuincyclaam is een plant die je alleen in lief- hebberstuinen tegenkomt. Nu worden al die miljoenen cyclamenknollen ook niet alle maal in Nederland verkocht. Een deel is bestemd voor de ex port. Bij veel buitenlanders staat ons land misschien bekend als een land van molens en tulpen, maar bij buitenlandse tuiniers die werkelijk in bloembollen geïnteresseerd zijn, zijn wij berucht als land van 'witwassers'. Dat witwassen gaat als volgt: Turkije is een land dat tien soorten wilde cyclamen binnen haar grenzen heeft. Sommi ge van die soorten worden met uitsterven bedreigd. Van an dere is er nog een flinke voorraad. Bedreigde soorten mogen niet worden geëxporteerd. Voor de minder bedreigde geldt een quotum, net als bij schol en kabeljauw. Net als in de vis serij heb je ook bij het opgraven van bolgewassen wel eens wat bijvangst. De opgravers hebben natuurlijk niet allemaal botanie gestudeerd. Nu is de vraag naar cyclamen groter dan het quotum toe laat. Geen nood: je graaft gewoon net zoveel cyclamenknol len op als je wilt en plant die op grote velden. Die velden noem je een cyclamenkwekerij. Op die manier maak je van een wilde cyclaam een gekweekte. Daarvoor geldt geen ex portquotum. De wilde gekweekte cyclamen worden in Ne derland ingevoerd. Daar worden ze nogmaals een jaartje op geplant, waarna je ze uit vaderlandse grond weer kunt op rooien en onder de vlag 'Product of Holland' kunt exporte ren. Legaal. Het kost even wat tijd en moeite, maar zo wordt de in Turkije in het wild, illegaal opgegraven cyclaam veran derd in een in Holland geteeld product. Gelukkig worden er ook in ons land steeds meer cy clamen uit zaad geteeld. Dat is ook helemaal niet moeilijk. Gekweekte cyclamen worden meestal niet als droge knollen, maar als groeiende plant in potjes verkocht. Een van de aardigste winterharde soorten is Cyclamen coum (spreek uit: ko-oem), genoemd naar het eiland Kos, waar de plant vreemd genoeg nooit gevonden is. Wel van Bulgarije tot aan de Krim en van de Kaukasus tot aan de Golanhoogte. Met zo'n groot verspreidingsgebied verwacht je nog al wat variatie en dat klopt. Bij de bloemen is die va riatie niet spectaculair - die zijn paars, wit of lila- roze - maar in het blad zijn de verschillen spectacu lair. Bladeren van Cyclamen coum variëren van effen groen tot zilver- of loodkleurig en van groen-met- wit gemarmerd tot zilvergrijs met een groen, kerst boomachtig figuurtje in het midden. Een reden te meer cyclamen in volle groei in een potje te kopen. Dan kun je die met het mooiste blad kiezen. Philips heeft de LivingColors- lampenlijri (www.philips.nl/ livingcolors) uitgebreid. Na de populaire varianten Clear, Black en Mini is er nu de Floral, een luxe versie-voor dames. De lamp van helder transparant glas heeft bloem- en vlindermotieven. De afstandbediening is voorzien van een bloemetjespatroon. Voor wie jaren onder een kaal peertje heeft geleefd: de Living- Colors-serie bestaat uit lampen waarin vier LED's zitten, twee ro de, een groene en een blauwe. Je kunt de intensiteit van het licht zelf bepalen, waardoor volgens Philips '16 miljoen verschillende kleurcombinaties mogelijk zijn'. Wat de nieuwe versie, afgezien van de decoratie, toevoegt aan de specificaties van de vorige, blijft verder mistig. Met een prijs van 169 euro is hij wel gemiddeld 50 euro duurder dan een bloem en vlinderloos exemplaar. Ook 20 begaan met het milieu en de toekomst van de aarde? Dan kies je voor ecodesign. Maar daarmee koop je vooral je schuldgevoel af, stelt de Nieuw-Zeelandse ontwerper David Trubridge. Richt je liever op cultureel design. Tenminste, als je het kunt vinden, door Renske Schriemer Hij is een onbetwiste autoriteit op het gebied van duurzaam design. Maar ook een beetje een roepen de in de woestijn. Dat weet hij. En daarom verheft David Tru bridge zijn stem niet als hij lezingen houdt. De van oorsprong Britse ontwerper, die nu in Nieuw-Zeeland woont, hield dit najaar een le- zingentoernee in Europa, onder meer in Am sterdam. Wie dacht met een handig lijstje eco-adressen naar huis te gaan, kwam bedro gen uit. Hij zet je vooral aan het denken. Trubridge studeerde 'bootdesign' in de jaren zeventig aan de universiteit van Newcastle. Daarna leefde hij als boswachter en ontwierp, meubels voor in zijn boshuis. Ook voer hij de wereld rond met zijn gezin. Hij strandde in een Nieuw-Zeelandse baai, waar hjj sinds be gin jaren negentig zijn werkplaats heeft. De inspiratie voor zijn werk haalt Trubridge uit de natuur. Dat zie je terug in de (eerlijke) materialen, vormen, structuren en kleuren. Zijn ontwerpen zijn geliefd. Ze staan op de omslagen van talloze boeken over ecodesign. Ook wordt zijn werk uitgebracht door het Ita liaanse designmerk Cappellini. Trubridge ex poseert bovendien regelmatig op de jaarlijkse meubelbeurs in Milaan. Dit voorjaar sierden zijn opengewerkte houten lampen de etalage van het Parijse warenhuis Printemps. Hij heeft die aandacht nodig. Ook om zijn vi sie te verkondigen. Trubridge hoopt dat men sen in de westerse wereld beseffen dat alles wat we kopen, grondstoffen en energie kost en afval oplevert. Dat verbruik bepaalt mede de ecologische sporen die we nalaten, onze zogenaamde footprint. Die van de Nederlan der zijn buitenproportioneel, becijferde het Wereld Natuur Fonds onlangs. Als iedereen op aarde zou leven zoals wij, zou een tweede aardbol nodig zijn. Onze overconsumptie wordt gecompenseerd door wereldbewoners die minder gebruiken dan er voorhanden is. Waarom verbruiken we zoveel? Trubridge: „De westerse wereld is ten prooi gevallen aan 'junkdesign'. Je krijgt er geen voldaan gevoel Cultureel designer David Trubridge: „De aarde is te kostbaar om zo uit te putten." foto's CPD van en wilt al snel meer of iets anders. Dat is ook de bedoeling. Want er moet meer ver kocht worden. En, zo weten reclamemakers, dan moet je de mensen niet geven wat ze echt willen, maar een slap aftreksel." Mensen richten zich als alternatief op duurza me ontwerpen. Ecodesign, hoewel Trubridge vooral heil ziet in wat hij aanduidt als 'cultu reel design'. „Er is toekomst voor de cultureel designer. Iemand die vooral probeert leefstij len en rituelen te ontwerpen, die het ons mo gelijk maken éen duurzaam leven te leiden. Voor de weinige producten die we daarbij no dig hebben, gaat het niet om korte-termijnge- not, maar om het 'voedende effect' dat het heeft op die duurzame leefstijl." Daar is niks idyllisch of nostalgisch aan, stelt hij. Het is een kwestie van doen en ondervin den. Hij is nu bezig een team samen te stellen van een kunstenaar, een socioloog, een Mao- ri, een historicus, een aardrijkskundige, een plantenkundige en een designer. Met hen wil hij op zoek naar 'een nieuwe ontwerptaal', waarbij wel gebruik wordt gemaakt van tech nieken van vroeger. Uitpluizen hoe ze in Afri ka een lemen hutje bouwen. Niet om die na te maken, maar om erachter te komen hoe het creatieve aspect werkt. Zodat ook wij, 'ver peste, verwesterde consumenten', weer spul len kunnen gebruiken waar we .trots op zijn. Mooie theorie, maar heeft hij er ook voorbeel den van? „Ik geef gelijk toe dat er nog maar weinig cultureel design is. Ik hoop dat er ge hoor is voor mijn ideeën. Zo wil ik dat copy right wordt afgeschaft, zodat iedereen vrij is alles te maken. Ik werk nu aan een zelfmaak- beschrijving van mijn lampen. Ik verkoop mijn ontwerp en jij mag als klant ter plekke besluiten of je die berkenboom kunt missen. Alles maar verschepen is zonde. En zo voel je ook beter wat het kost om iets te maken." www.davidtrubridge.com Pjjjjv Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Kijken hoe een ander woont, is altijd leuk. Niet alleen uit nieuwsgierigheid, maar vooral ook om ideeën op te doen. Het boek Easy Living belicht twaalf inspirerende interieurs van ei gen bodem. door Corine van Zuthem Easy Living belicht twaalf inspirerende interi eurs van eigen bodem. „Het draait allemaal om nieuwsgierigheid", zegt fotograaf Hotze Eisma. foto PR B uitenlanders kijken soms vreemd op van die 'Hollandse openheid'. Loop in Nederland 's avonds maar eens door een willekeurige woon wijk; geheid dat bij veel huizen de gordijnen gewoon open zijn. We hebben er kennelijk geen moeite mee dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 60