9 spectrum Elk plan sneuvelt uit angst voor zeven miljoen autobezitters PZC Zaterdag 20 december 2008 fing ooit als prijsmaatregel zal accepteren' en alle plannen verdwijnen in de prullen mand. Zeker nadat een verhoging van de benzineaccijns (het latere Kwartje van Kok) wordt ingevoerd om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Het ka binet is bang dat nieuwe plannen het beeld van de automobilist als melkkoe ver der versterken. Wat niet helpt, is dat verkeerswoordvoer- der Annemarie Jorritsma en haar WD in de oppositie fel tekeergaan tegen reke ningrijden. De laatste twee jaar van haar ambtsperiode houdt Maij-Weggen zich stil, zeker als de verkiezingen zich aandie nen. Na die verkiezingen, in 1994, gaat premier Wim Kok met het eerste paarse kabinet aan de slag. Terug van weggeweest: rekeningrijden. Tijdens de formatie weet de PvdA het onderwerp in het regeerak koord te krijgen. Ook verrassend: de nieu we minister van Verkeer is Jorritsma, die een megadraai moet maken. Ze maakt geen haast, dient in 1997 vlak voor kerst nog wel een wetsvoorstel in, maar het kabi net behandelt het niet. Het is weer dezelf de riedel: de verkiezingen staan voor de deur en niemand durft zeven miljoen auto bezitters tegen zich in het harnas te jagen. Tineke Netelenbos (PvdA, 1998-2002) komt aan het roer als minister van Verkeer in het tweede kabinet-Kok. Nouwen ziet na één gesprek met haar de bui al hangen. „Ze zei: 'Ik druk rekeningrijden door, want het staat in het regeerakkoord'. Maar wij geloofden niet in een cordon van tolpoort- jes." De weerstand is groot. Naast de ANWB zijn werkgevers, vakbonden en regionale overheden ook uitermate kritisch over 'Tineke Tolpoort'. Netelenbos besluit wat gas terug te nemen: er komt geen cordon van 74 tolpoortjes, ook niet van 49. Uitein delijk hoeven er nog maar tt te komen bij de vier grote steden. En eerst een experi ment. De steden zijn aanvankelijk huive rig. Maar na door Netelenbos een vette worst voorgehouden te hebben gekregen - een 'bereikbaarheidspakket' van 5 miljard euro - gaan ze overstag. Coalitiegenoot WD ruikt bloed ('prostitutie met over heidsgeld') als Netelenbos maar blijft on derhandelen. Als in het voorjaar van 2001 het kabinet dreigt te worden opgeblazen door een bev grotingsruzie, ziet Netelenbos in dat het lastig wordt de plannen voor tolpoortjes door te voeren. Een eventuele vervroegde verkiezingscampagne zou de PvdA slecht uitkomen: de meeste kiezers hebben een auto. Maar Netelenbos heeft een mazzeltje. In haar lade ligt nog een onderzoek van de stichting Natuur en Milieu, over de moge lijkheden van een geavanceerde kilometer heffing: plaats in elke auto een kastje dat communiceert met een satelliet. Per kilo meter die de automobilist rijdt, moet dan een bedrag worden betaald. Wegenbelas ting en aanschafbelasting bpm verdwij nen. Martin van Pernis, topman van Sie mens, verklaart tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer dat een kilometerhef fing binnen vijf a zes jaar mogelijk is. Later komt een rapport (MobiMiles) van IT-on- dernemer Roel Pieper, opgesteld in op dracht van Netelenbos, met eenzelfde con clusie. In de Kamer zijn WD, PvdA en D66 om en de tolpoortjes zijn eind 2001 van tafel. Rekeningrijden is uit, kilometerheffing is in. Het wordt een verkiezingsthema als het kabinet Kok-II kort daarna valt over het Srebrenica-rapport. Het CDA is tegen ('nodeloos ingewikkeld'). Maar ook de WD doet weer moeilijk en wil alleen een platte heffing (een vast bedrag per gereden kilometer), niet gedifferentieerd naar tijd en plaats, waar veel kleine partijen juist wel voor zijn. Na de politieke aardverschuiving - de LPF komt met 26 zetels in de Tweede Kamer - wordt in mei 2002 het Nationaal Vervoers plan, mét daarin de plannen voor een kilo meterheffing, weggestemd. De vingers van de LPF- en CDA-Kamerleden gaan niet de lucht in, maar óók de WD stemt tegen, tot stomme verbazing van inmiddels de missionair minister Netelenbos. De project groep kilometerheffing wordt met onmid dellijke ingang opgeheven. In het kortstondige ministerschap van Roelf de Boer (LPF, 2002-2003) gebeurt niets en opvolger Karla Peijs (CDA, 2003-2007) is bij haar aantreden duidelijk: „We gaan niet rekeningrijden", zegt ze triomfantelijk tegen een cameraploeg die haar op haar eerste dag volgt op Weg naar haar ministerie. In het regeerakkoord staat er ook geen letter over. Maar Peijs schrikt na een paar maanden van een presentatie van Bert Keijts, de hoogste man van Rijks waterstaat. Met een reeks cijfers toont hij aan dat het de komende jaren zó druk wordt op de wegen, dat de ochtendspits verknoopt raakt met de avondspits als er niets wordt ondernomen. Nouwen, inmiddels alweer jaren weg bij de ANWB, wordt benaderd door Peijs. Of hij een platform van sleutelfiguren uit de verkeerswereld wil voorzitten, om uiterlijk in mei 2005 met een advies te komen over een andere manier van betalen voor het ge bruik van de weg. „Daar heb ik wel een paar nachten wakker van gelegen, ja. Ga je niet aan een dood paard trekken?" Het advies komt na een lange, laatste avond vergaderen, gedragen door de ANWB, milieuclubs, lagere overheden, werkgevers en vakbonden: er moet een landelijke kilometerheffing komen, waar bij de prijs wordt bepaald naar plaats, tijd en milieukenmerken van de auto. De mo torrijtuigenbelasting en aanschafbelasting (de bpm), samen goed voor 7 miljard euro per jaar, moeten worden afgeschaft. De op brengst moet naar het infrastructuurfonds gaan en niet langer naar de algemene mid delen. Nouwen: „Peijs koos bewust voor draag vlak, dat had ze van haar voorgangers ge leerd. En ze deed er verstandig aan mij te kiezeif. Een voorzitter die gezien het verle den niet bereid is alles voor zoete koek te slikken." Voor het eerst in lange tijd is er maatschap pelijk draagvlak, in de Kamer is er ruime steun en tijdens de laatste verkiezingen in 2007 is de kilometerheffing voor het eerst in lange tijd geen heftig verkiezingsthema. Nu is Camiel Eurlings (CDA, 2007-) aan zet. In het jongste regeerakkoord staat dat hij nog deze kabinetsperiode, uiterlijk in 2011, 'onomkeerbare stappen' wil zetten om de heffing in te voeren. De coalitie (CDA, PvdA en Christenunie) is voor, evenals de kleine linkse partijen. Maar de geschiedenis leert: hoe concreter de plan nen, hoe meer het verzet aanzwelt Opposi tiepartij WD is plots wéér fel tegenstan der geworden, tot 'groot verdriet' van Nou wen, evenals de fors gegroeide SP en nieuwkomer PW, onder leiding van Geert Wilders. De Wet Kilometerprijs ligt nu bij de Raad van State en komt volgend voorjaar in de Kamer. Maar het draagvlak is weer broos. Toch hoopt Nouwen 'na twintig jaar einde lijk politieke lef te zien'. „Anders worden de files langer en langer. Alsof kiezers daar blij mee zijn." En anders kan Tweede Kamerlid Kees van de Staaij van de SGP weer het aloude kin derliedje zingen, zoals een jaar geleden tij dens een debat: 'We zijn er bijna, we zijn er bijna... maar nog niet helemaal'. Reageren? spectrum@wegener.nl Op de A12 bij Harmeien zijn elf portalen over de weg gebouwd voor een proef met rekeningrijden. foto Fred Steenman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 35