Zeeland je zo op de Westerschelde' kunnen zien! Halve hulp voor kerktoren eens binnen' 'Ik loop wel BOUWMAN B PZC Woensdag 17 december 2008 I 23 tot in de kleinste details ontworpen en afgewerkt door onze eigen vakmensen Grenadierweg 17b - Middelburg www.baderie.nl foto Willem Mieras pen van bergingsbedrijven in de buurt waren. Die willen ook een cent verdienen. Ze uitten destijds dan ook hun zorgen, overigens met begrip voor noodgevallen waarin waterpolitie en redding maatschappij verplicht zijn hulp te verlenen. Een zeeslagje is allerminst te ver wachten. „De relatie met de KN- RM is zeer goed. We hebben bij voorbeeld regelmatig overleg met post Breskens en ik kom ook vaak in Hansweert, dus daar zal ik wel eens binnenlopen", zegt directeur Muller van Multraship. Hij onderstreept wel dat bergers en reddingmaatschappij een ande re verantwoordelijkheid hebben. De KNRM moet primair mensen redden. Bergers trekken schepen vlot, al helpen ze uiteraard beman ningen als de nood aan de man is. door Luc Oggel KRABBENDIJKE - De hervormde kerk in Krabbendijke moet de helft van het bedrag dat nodig is voor onderhoud aan de kerktoren zelf bij elkaar zien te krijgen. Dat vindt een meerderheid in de Rei- merswaalse gemeenteraad. Door een blikseminslag in juni is schade aan de kerktoren ontstaan. Die wordt gedekt door de verzeke ring, maar er zijn ook andere man kementen aan het licht gekomen. Om die te repareren, is 41.000 eu ro nodig. Het kerkbestuur heeft dat geld niet en heeft het college gevraagd om bij te springen. Ook diende Leefbaar Reimerswaal een motie in om de helft van het beno digde bedrag beschikbaar te stellen en voor de andere helft een lening te verstrekken. Dat voorstel haalde het gisteravond niet. Een raads- meerderheid was wel voor een amendement van de SGP om het kerkbestuur 20.5000 te geven, maar de andere helft zelfbij elkaar te laten zoeken. „Er moet sprake zijn van evenwicht", aldus SGP-fractievoorzitter Otte. Een daaropvolgend voorstel van Leef baar Reimerswaal om de lening als nog te verstrekken als dat noodza kelijk blijkt, strandde. De Jan van Engelenburg arriveert bij zijn nieuwe ligplaats: de buitenhaven in Hansweert. ken naar de komst van de boot. „Het werd tijd." Knuit, die in de scheepvaart werkt, ziet het werk voor de red- dingpost als een uitdaging. „Ik wil dit doen omdat het me leuk en leerzaam lijkt." Hij heeft het groot ste deel van zijn training erop zit ten, maar moet volgend jaar nog wel naar Schotland, waar ook een deel van de opleiding plaatsvindt. „Of het zwaar is? Nee, ik vind het fantastisch", zegt Knuit. Hij ziet er dan ook niet tegenop om bij nacht en ontij opgepiept te worden. „Ik heb al eens vijf jaar met zo'n ding gelopen, bovendien woon en werk De jan van Engelenburg ik dichtbij. Ik denk ook niet dat het heel erg vaak zal gebeuren." Het is moeilijk inschatten hoeveel uitrukken er zullen zijn, zegt Jan Huisman, burgemeester van Rei merswaal en voorzitter van de plaatselijke KNRM-commissie. „Maar de boot van Breskens is het afgelopen jaar een keer of tien in ons gebied geweest." Ook Huis man zag de boot gisteren voor het eerst. „Deze ligplaats is ook de ide ale plek. Je hebt niet te maken met sluizen en zit dus direct op de Westerschelde." Hij gaat ervan uit dat de KNRM-post eind februari, begin maart operationeel zal zijn. door Frank Balkenende Een reddingpost in Hans weert is noodzakelijk voor de persoonlijke veiligheid van scheepsbemanningen in het oostelijk deel van de Westerschel de. Directeur Leendert Muller van bergingsbedrijf Multraship vindt het daarom goed dat er zo'n post in Hansweert komt. Soms hebben reddingmaatschap pij en bergers net even andere be langen. Zo was er bijvoorbeeld in 2006 enige wrijving toen een vaar tuig van de waterpolitie een jacht je probeerde vlot te trekken, net buiten het havenkanaal bij Zierik- zee. Bij die mislukte poging brak de mast af. Het was niet de eerste keer dat wa terpolitie en ook reddingboten ge strande pleziervaarders weer op weg hadden geholpen, terwijl sche- Is 15 meter lang en 5,5 meter breed en behoort daarmee tot de catego rie grote reddingboten. Weegt 14,6 ton. Kan maximaal negentig geredde mensen bergen. Heeft een motorvermogen van 2x680 pk, waarmee een snelheid van rond de 60 kilometer per uur kan worden bereikt, (www.knrm.nl). i f fonds krijgen ornamenten, de trap pen authentieke spijlen. „Die din gen kun je overal te pakken krij gen", weet de Bevelander. Als het aan hem ligt, krijgt het huis straks precies de sfeer van vroeger, aan de Dokhaven. Maar ja, die bomen... Het liefst zou 'Als ik er een stoel voor zet, kan ik er zo een uur in zitten om naar de gevel te kijken' Hoogstrate zijn cirkelzaag uit de schuur halen. „Maar wij snappen ook wel dat dat niet kan", schiet Dick Huissoon hem bij. De Kruiningenaar is een kennis, die altijd bij de gemeente Reimers waal heeft gewerkt. Als iemand weet hoe de ambtelijke molen draait, dan is hij het wel. „Wij zijn met ambtenaren van de gemeente Vlissingen in .gesprek, om tot een compromis te komen." Groen-wethouder Rob van Doo- ren belooft binnenkort met zijn toekomstige buurman te praten. „Om te kijken wat mogelijk is. Ik denk dat we daar wel uit komen." Dat denkt Huissoon ook. Toch is Hoogstrate er nog niet helemaal ge rust op. „Als het niet lukt, dan zet ik het pand weer te koop. Als het wel lukt begin ik gelijk. Als het klaar is, kom ik in de weekenden hier naartoe. Van de benedenver dieping maak ik een museum, waar ik mijn verzameling minia tuurauto's neerzet, en mijn broer zijn zelfgemaakte Schelde-schepen van schaal één op honderdtien." Dames, Heren Kids: GAASTRA - Mc.GREGOR NAPAP1JR] - TOMMY H1LFIGER - R1VERWOODS ROSNER- LA MARTINA - VAN SANTEN - POLO JEANS NEW ZEALAND - GANT - SCOTCH SODA GEISHA7EANS - CKS - RETOUR DOMBURG GOES RENESSE Ooststraat 1 Grote Markt 1 Hogezoom 171

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 47