Zeeland
je zo op de Westerschelde'
kunnen zien!
Halve hulp
voor
kerktoren
eens binnen'
'Ik loop wel
BOUWMAN
B PZC Woensdag 17 december 2008 I 23
tot in de kleinste details
ontworpen en afgewerkt
door onze eigen vakmensen
Grenadierweg 17b - Middelburg
www.baderie.nl
foto Willem Mieras
pen van bergingsbedrijven in de
buurt waren. Die willen ook een
cent verdienen. Ze uitten destijds
dan ook hun zorgen, overigens
met begrip voor noodgevallen
waarin waterpolitie en redding
maatschappij verplicht zijn hulp te
verlenen.
Een zeeslagje is allerminst te ver
wachten. „De relatie met de KN-
RM is zeer goed. We hebben bij
voorbeeld regelmatig overleg met
post Breskens en ik kom ook vaak
in Hansweert, dus daar zal ik wel
eens binnenlopen", zegt directeur
Muller van Multraship.
Hij onderstreept wel dat bergers
en reddingmaatschappij een ande
re verantwoordelijkheid hebben.
De KNRM moet primair mensen
redden. Bergers trekken schepen
vlot, al helpen ze uiteraard beman
ningen als de nood aan de man is.
door Luc Oggel
KRABBENDIJKE - De hervormde
kerk in Krabbendijke moet de
helft van het bedrag dat nodig is
voor onderhoud aan de kerktoren
zelf bij elkaar zien te krijgen. Dat
vindt een meerderheid in de Rei-
merswaalse gemeenteraad.
Door een blikseminslag in juni is
schade aan de kerktoren ontstaan.
Die wordt gedekt door de verzeke
ring, maar er zijn ook andere man
kementen aan het licht gekomen.
Om die te repareren, is 41.000 eu
ro nodig. Het kerkbestuur heeft
dat geld niet en heeft het college
gevraagd om bij te springen. Ook
diende Leefbaar Reimerswaal een
motie in om de helft van het beno
digde bedrag beschikbaar te stellen
en voor de andere helft een lening
te verstrekken. Dat voorstel haalde
het gisteravond niet. Een raads-
meerderheid was wel voor een
amendement van de SGP om het
kerkbestuur 20.5000 te geven,
maar de andere helft zelfbij elkaar
te laten zoeken. „Er moet sprake
zijn van evenwicht", aldus
SGP-fractievoorzitter Otte. Een
daaropvolgend voorstel van Leef
baar Reimerswaal om de lening als
nog te verstrekken als dat noodza
kelijk blijkt, strandde.
De Jan van Engelenburg arriveert bij zijn nieuwe ligplaats: de buitenhaven in Hansweert.
ken naar de komst van de boot.
„Het werd tijd."
Knuit, die in de scheepvaart
werkt, ziet het werk voor de red-
dingpost als een uitdaging. „Ik wil
dit doen omdat het me leuk en
leerzaam lijkt." Hij heeft het groot
ste deel van zijn training erop zit
ten, maar moet volgend jaar nog
wel naar Schotland, waar ook een
deel van de opleiding plaatsvindt.
„Of het zwaar is? Nee, ik vind het
fantastisch", zegt Knuit. Hij ziet er
dan ook niet tegenop om bij nacht
en ontij opgepiept te worden. „Ik
heb al eens vijf jaar met zo'n ding
gelopen, bovendien woon en werk
De jan van Engelenburg
ik dichtbij. Ik denk ook niet dat
het heel erg vaak zal gebeuren."
Het is moeilijk inschatten hoeveel
uitrukken er zullen zijn, zegt Jan
Huisman, burgemeester van Rei
merswaal en voorzitter van de
plaatselijke KNRM-commissie.
„Maar de boot van Breskens is het
afgelopen jaar een keer of tien in
ons gebied geweest." Ook Huis
man zag de boot gisteren voor het
eerst. „Deze ligplaats is ook de ide
ale plek. Je hebt niet te maken met
sluizen en zit dus direct op de
Westerschelde." Hij gaat ervan uit
dat de KNRM-post eind februari,
begin maart operationeel zal zijn.
door Frank Balkenende
Een reddingpost in Hans
weert is noodzakelijk voor
de persoonlijke veiligheid
van scheepsbemanningen in het
oostelijk deel van de Westerschel
de. Directeur Leendert Muller van
bergingsbedrijf Multraship vindt
het daarom goed dat er zo'n post
in Hansweert komt.
Soms hebben reddingmaatschap
pij en bergers net even andere be
langen. Zo was er bijvoorbeeld in
2006 enige wrijving toen een vaar
tuig van de waterpolitie een jacht
je probeerde vlot te trekken, net
buiten het havenkanaal bij Zierik-
zee. Bij die mislukte poging brak
de mast af.
Het was niet de eerste keer dat wa
terpolitie en ook reddingboten ge
strande pleziervaarders weer op
weg hadden geholpen, terwijl sche-
Is 15 meter lang en 5,5 meter breed en behoort daarmee tot de catego
rie grote reddingboten.
Weegt 14,6 ton.
Kan maximaal negentig geredde mensen bergen.
Heeft een motorvermogen van 2x680 pk, waarmee een snelheid van
rond de 60 kilometer per uur kan worden bereikt, (www.knrm.nl).
i
f fonds krijgen ornamenten, de trap
pen authentieke spijlen. „Die din
gen kun je overal te pakken krij
gen", weet de Bevelander. Als het
aan hem ligt, krijgt het huis straks
precies de sfeer van vroeger, aan
de Dokhaven.
Maar ja, die bomen... Het liefst zou
'Als ik er een stoel voor zet,
kan ik er zo een uur in zitten
om naar de gevel te kijken'
Hoogstrate zijn cirkelzaag uit de
schuur halen. „Maar wij snappen
ook wel dat dat niet kan", schiet
Dick Huissoon hem bij.
De Kruiningenaar is een kennis,
die altijd bij de gemeente Reimers
waal heeft gewerkt. Als iemand
weet hoe de ambtelijke molen
draait, dan is hij het wel. „Wij zijn
met ambtenaren van de gemeente
Vlissingen in .gesprek, om tot een
compromis te komen."
Groen-wethouder Rob van Doo-
ren belooft binnenkort met zijn
toekomstige buurman te praten.
„Om te kijken wat mogelijk is. Ik
denk dat we daar wel uit komen."
Dat denkt Huissoon ook. Toch is
Hoogstrate er nog niet helemaal ge
rust op. „Als het niet lukt, dan zet
ik het pand weer te koop. Als het
wel lukt begin ik gelijk. Als het
klaar is, kom ik in de weekenden
hier naartoe. Van de benedenver
dieping maak ik een museum,
waar ik mijn verzameling minia
tuurauto's neerzet, en mijn broer
zijn zelfgemaakte Schelde-schepen
van schaal één op honderdtien."
Dames, Heren Kids: GAASTRA - Mc.GREGOR
NAPAP1JR] - TOMMY H1LFIGER - R1VERWOODS
ROSNER- LA MARTINA - VAN SANTEN - POLO JEANS
NEW ZEALAND - GANT - SCOTCH SODA
GEISHA7EANS - CKS - RETOUR
DOMBURG
GOES
RENESSE
Ooststraat 1
Grote Markt 1
Hogezoom 171