het tempo van de streek Inge D'Hulster verbeeldt op doek herinneringen die beklijven Station Zuid sluit tournee af Inge D'Hulster toont haar schilderijen in de Raadskelder in Sluis. door Anita Tournois SLUIS - De schilderijen van Inge D'Hulster in de Raadskelder in Sluis gaan in hoofdzaak over men sen, hun relaties, bezigheden en passies. Met vlugge en krachtige verftoets legt de jonge Belgische kunstena res uit Damme met verf beelden vast van verschillende personages in de vorm van portretten, bewe gende of poserende figuren. Haar werk - olieverf op doek in zowel kleur als zwart-wit - getuigt van een grote voorliefde voor film en fotografie. Het verleden is voor haar een inte ressant uitgangspunt, waarbij ze de staat van herinnering vastlegt. De beoogde sfeer, waarin de tijd wordt stilgelegd en haar persona ges vertoeven, weet ze bijzonder goed te treffen. D'Hulster gaat in de geschilderde tijdsdocumenten in de eerste plaats voor schoon heid. Naast de waarneming - bijvoor beeld een bepaalde houding van een personageof een fraaie lichtval - speelt het gevoel een belangrijke rol. Ze verbeeldt het beleven van beklijvende momenten op doek met talrijke dik aangezette of dun ne glacerende verflagen. Tegen diffuse, vervagende contou ren van de achtergrond treden de 'Ogenschijnlijk schilder ik herkenbare beelden, maar het blijft een illusie in verf personages naar voren door de dik kere verfaanzet. In de ietwat dro merige sfeer wordt ook het niet-tastbare voelbaar gemaakt en stralen de banale en huiselijke scè nes een soort verhevenheid uit. Omdat je slechts een deel kunt vastleggen van wat je waarneemt, van hetgeen zich werkelijk af speelt, spreekt D'Hulster zelf van schijnwerkelijkheid. „Schilderen is verbeelden. Ogenschijnlijk schil der ik herkenbare beelden, maar het blijft een illusie in verf Ik streef vooral naar mysterie." Bij haar werk komen onvermijdelijk persoonlijke herinneringen boven drijven. De zwart-wit serie, de wer ken van Vier vrouwen aan tafel en een paartje aan een Schietkraam vormen frappante voorbeelden, die sterk tot de verbeelding spre ken. Een werk als Alice, een tref fend portret van een oude dame die in haar situatie lijkt te berus ten, en een dubbelportret van Sad dam (Hoessein) voor en na arresta tie geven blijk van sociale en poli tieke betrokkenheid. De schilderijen Rood licht - het meest geabstraheerde - en Blauw licht, met vage afbeeldingen van lampen en een kast, tonen weer een andere invalshoek. Op sokkels liggen zeven kleine doekjes, waarin met zwarte verf Oervormen in een dikke laag zijn opgebracht. Expositie t/m 4 januari 2009 in de Raadskelder, Markt, Sluis. Geopend: dag. beh. do. en vr. 14.00-17.00 uur. PZC Dinsdag 16 december 2008 29 en zorgvuldige voorbereiding zor gen er bovendien voor dat het tem po van zijn show omhoog gaat. „Maar een type als Lebbis zal ik nooit worden. Die gaat mij trou wens weer veel te snel. Ik houd lie ver het tempo van de streek aan. Op het gemakje, eh!" De eindejaarsshows van Maikel Harte in het Ledeltheater in Oostburg (22 de cember) en Scheldetheater in Terneu- zen (26 en 27 december) zijn uitver kocht. Voor de show in de Stadschouw- burg in Middelburg (21 december om 15.00 uur) zijn nog kaarten verkrijg baar. Choreograaf Shropshire laat in Sonata dans in haar puurste vorm zien. MIDDELBURG - Station Zuid, het danshuis voor de drie zuidelijke provincies, sluit morgen in Middel burg zijn tournee van de voorstel ling Sonata af. De voorstelling in de Stadsschouwburg begint om 20.00 uur. De basis van Sonata, dat drie maanden geleden in Tilburg in pre mière ging, bestaat uit eén danser, één pianist, één filmscherm en één balletvloer. Choreograaf Ste phen Shropshire laat in de voor stelling de kunst van het bewegen in haar puurste vorm zien. Danser Jussi Nousiainen neemt de toeschouwer mee naar zes solo's: What it's like, All things considered, Release the Dogs, 32, Point of De parture en Open. Deze worden door Anny Tseng live op piano be geleid. Zij speelt zowel werken van Bach als nieuwe werken van de Til- burgse componiste Anne Parle- vliet. Daarnaast zijn er videobeel den te zien van Gido Leijtens, die de zeggingskracht van het dansen de lichaam versterken. Jussi Nousiainen danste eerder bij Danshuis Station Zuid in de voor stelling Newbodies van Pia Meu- then en is momenteel bezig met een eigen choreografie. Stephen Shropshire maakte na een carrière van bijna tien jaar als danser en choreograaf in de Vere nigde Staten in 1999 de overstap naar Galilidance in Groningen. Sinds 2005 is hij als vaste choreo graaf verbonden aan Danshuis Sta tion Zuid, waar hij onder meer in de producties The Recital - die in Middelburg was te zien tijdens het Zeeland Nazomerfestival - en Dan dy zijn eigen krachtige muzikale bewegingstaal verder heeft ontwik keld. In Sonata kiest hij voor de schoonheid en eenvoud van dans. Volgend jaar wordt Shropshire de nieuwe artistiek leider van Noord Nederlandse Dans in Groningen. Vier vrouwen aan tafel, schilderij van Inge D'Hulster foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31