Verkoop Westerscheldetunnel stokt Controle op alcohol intensiever Haven Antwerpen ontfermt zich over Scheldebron 8 Drinkbaar zeewater is voorlopig geen alternatief PZC Dinsdag 16 december 2008 I 27 Voorbereidingen voor aanleg tunnel Sluiskil gaan gewoon door. door Ben Jansen middelburg - De overdracht van de Westerscheldetunnel door het Rijk aan de provincie Zeeland loopt vertraging op. Oorzaak: de verzekering is niet op tijd rond. Volgens het dagelijks provinciebe stuur heeft dit geen gevolgen voor de aanleg van de kanaaltunnel bij Sluiskil. Het was de bedoeling dat de afspra ken over de verkoop van het meer derheidsbelang van het Rijk in de Westerscheldetunnel (95,4 pro cent) aan de provincie (nu 4,6 pro cent) nog vóór de jaarwisseling zou worden bezegeld. De eigen domsoverdracht is de sluitsteen voor de financiering van de tunnel Sluiskil. Er is evenwel een kink in de kabel gekomen. Niet over de transactie op zich, haast gedeputeerde Toine Poppelaars zich te verzekeren. „Wouter Bos en ik willen nog steeds zaken doen." Dat blijkt ook uit het 'Geachte heer Poppelaars, Beste Toine'-briefje dat de minis ter van Financiën naar het provin ciehuis in Middelburg heeft ge stuurd. Daarin onderstreept Bos zijn bereidheid de Westerschelde tunnel aan de provincie te verko pen en hij tekent daarbij aan dat hij qua prijs niet op het scherp van de snede wil onderhandelen. Een knelpunt vormen evenwel de De uitwerking van de afspraken over de overdracht van de Wes terscheldetunnel kost meer tijd. De handtekeningen worden pas in de lente gezet. nadere afspraken. Over de risico- verdeling in het geval van tegenval lend rendement. Over de onder- houds- en overdrachtseisen waar aan de tunnel moet voldoen wan neer hij in 2033 weer geheel in han den van het Rijk komt. En dan is er nog de kwestie van de verzekering. Nu is de Westerschel detunnel niet verzekerd, omdat de Staat der Nederlanden de grootste financiële risico's aan kan. De pro vincie moet die risico's wél verze keren. Gezien de bedragen die daarmee zijn gemoeid, is een Euro pese aanbesteding vereist en dat kost tijd. „Dat hebben we wel enigszins onderschat", geeft Pop pelaars toe. Het is nu de bedoeling dat de over dracht van de tunnel in april of mei wordt afgerond. Poppelaars: „Dat heeft het voordeel dat we in de agenda van Bos een datum kun nen laten vastleggen waarop hij naar Zeeland komt." De voorbereidingen voor de tun nel Sluiskil gaan intussen onver minderd door. Zo is het de bedoe ling dat de gemeente Terneuzen volgende maand met de planologi sche procedure begint. Onderzoek wijst uit dat minder mensen met te veel drank op rijden. door Marcel Modde middelburg - De politie in Zee land voert de alcoholcontroles langs de wegen rond de feestdagen op. Deze maand wordt iedere dag wel ergens gecontroleerd, aldus een woordvoerster. De controles worden uitgevoerd door 'vliegende brigades'. Gisteren heeft ook het Korps Landelijke Po litiediensten (KLPD) het toezicht geïntensiveerd. Met name in de ochtend- en avondspits en 's nachts wordt bij bestuurders op al le hoofdsnelwegen in de Randstad en op de autowegen naar de grens de proef op de som genomen. De campagne sluit aan bij de nieuwe 'Bob-campagne' van het ministe rie van Verkeer en Waterstaat. Uit jaarlijks onderzoek van Rijks waterstaat blijkt dat steeds minder mensen met alcohol op achter het stuur kruipen. Het aantal overtre dingen in dit verband is landelijk teruggelopen van zo'n vijf procent halverwege de jaren negentig tot drie procent in 2007. De Zeeuwse nuchterheid doet ook op dit ge bied van zich spreken, aangezien het aandeel alcoholovertreders hier vorig jaar 1,7 procent bedroeg. Dat is ruim een halvering van het percentage dat vijf jaar eerder werd gehaald. Zuid-Holland laat het grootste aantal alcoholovertre dingen zien. In Groningen (1,4 pro cent) kruipen de minste mensen beschonken achter het stuur. De resultaten zijn gebaseerd op 73 controles verspreid over alle 25 po litieregio's. In 2007 hebben 28.844 bestuurders geblazen, waarvan 6159 beginnende automobilisten. Voor die laatstgenoemde groep geldt sinds 2006 een lagere (0,2 promille) alcohollimiet, omdat ze door onervarenheid een groter risi co op ongelukken lopen. Over 2007 is voor het eerst een onder scheid gemaakt tussen ervaren rij ders en beginners. Daaruit blijkt dat de nieuwe rijbewijshouders va ker (5,2 procent) over de schreef gaan. Volgens het ministerie is dat deels te verklaren door de scherp ere limiet. Sinds 1 oktober moeten beginnende bestuurders een cur sus volgen als ze worden gepakt met een promillage tussen de 0,5 en 0,8. door Ben Jansen antwerpen - Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen be- schermt de bron van de Schelde, die ontspringt in het Noord-Fran se dorpje Gouy. De haven heeft het aandeel in de Scheldebron overgenomen van de maritieme journalistenvereniging Espa. Die was bijna een kwart eeuw voor de helft eigenaar van het punt waar de rivier ontstaat. De andere helft is in het bezit van de gemeente Gouy. Beide werken samen in de Frans-Belgische Vere niging van de Scheldebron die on derhoud en restauratie verzorgt van het muurtje waaruit de Schel de opwelt. Espa ging zich om de bron bekom meren, nadat de toenmalig voorzit ter, de journalist Jacques Rom, had ontdekt dat aan het raadhuis van Gouy een bronzen plaat hing met een dankbetuiging aan de stad Ant werpen. Die had na de Eerste We-' reldoorlog, toen het dorp in puin lag, bijgedragen aan het herstel van de belangrijkste gemeentelijke gebouwen. Daarop werd de Schel debron in 1984 in mede-eigendom aan Espa overgedragen. Mede-ei gendom, omdat de Franse wet niet toestaat dat een stuk Franse bodem volledig in buitenlandse handen komt. Omdat de journalis tenvereniging het beheer van de Scheldebron niet langer als een kerntaak ziet, is het aandeel overge dragen aan de Antwerpse haven. Evides wil met proef ervaring opdoen; ontzilt water nu nog te duur. door Frank Balkenende kamperland - De Zeeuwse consu ment krijgt nog decennialang drinkwater uit de grond. Evides ex perimenteert dan wel de komende vijf jaar met de productie van drinkwater uit zeewater, maar dat is bovenal om de techniek onder de knie te krijgen. „We willen het kunnen", zegt Rob bert Wever, manager productie drinkwater bij Evides Waterbe drijf. „In diverse warme landen wordt al drinkwater uit zeewater gemaakt. Het probleem in Zeeland is dat het water minder helder is en gedurende het jaar sterk ver schilt in temperatuur. Daarnaast stellen we in Nederland hoge ei sen aan de kwaliteit van drinkwa ter." De proef met het ontzilten van zeewater is gisteren officieel begon nen. Evides Waterbedrijf heeft daarvoor een fabriekje neergezet aan de Jacobahaven in Kamper land, waarbij water uit de Ooster- schelde (vlakbij de stormvloedke ring) wordt ingenomen en via 'vooruitstrevende zuiveringstech nieken' geschikt gemaakt voor con sumptie. De waterleverancier ver wacht halverwege volgend jaar drinkbaar water uit zeewater te kunnen destilleren, zo'n 15.000 li ter per uur. Volgens Wever en Henk Ketelaars, manager technologie en bronnen, is grootschalige productie van drinkwater uit zeewater niet in beeld. „Dat heeft te maken met de prijs. Ontzilt water kost driemaal zoveel als het huidige, hoogwaardi ge drinkwater uit diep gelegen bronnen op de Brabantse Wal. Het gaat ons met name om erva ring op te doen met zo veel moge lijk technieken. Universiteiten en de Hogeschool Zeeland willen daarbij met ons samenwerken." De proef kost 2,5 miljoen euro. Waterbedrijf Evides heeft in Kamperland een fabriekje waar water uit de Oosterschelde door zuivering geschikt gemaakt wordt voor consumptie. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 29