Verkoop Westerscheldetunnel stokt
Controle
op alcohol
intensiever
Haven Antwerpen ontfermt zich over Scheldebron
8 Drinkbaar zeewater is voorlopig geen alternatief
PZC Dinsdag 16 december 2008 I 27
Voorbereidingen voor
aanleg tunnel Sluiskil
gaan gewoon door.
door Ben Jansen
middelburg - De overdracht van
de Westerscheldetunnel door het
Rijk aan de provincie Zeeland
loopt vertraging op. Oorzaak: de
verzekering is niet op tijd rond.
Volgens het dagelijks provinciebe
stuur heeft dit geen gevolgen voor
de aanleg van de kanaaltunnel bij
Sluiskil.
Het was de bedoeling dat de afspra
ken over de verkoop van het meer
derheidsbelang van het Rijk in de
Westerscheldetunnel (95,4 pro
cent) aan de provincie (nu 4,6 pro
cent) nog vóór de jaarwisseling
zou worden bezegeld. De eigen
domsoverdracht is de sluitsteen
voor de financiering van de tunnel
Sluiskil.
Er is evenwel een kink in de kabel
gekomen. Niet over de transactie
op zich, haast gedeputeerde Toine
Poppelaars zich te verzekeren.
„Wouter Bos en ik willen nog
steeds zaken doen." Dat blijkt ook
uit het 'Geachte heer Poppelaars,
Beste Toine'-briefje dat de minis
ter van Financiën naar het provin
ciehuis in Middelburg heeft ge
stuurd. Daarin onderstreept Bos
zijn bereidheid de Westerschelde
tunnel aan de provincie te verko
pen en hij tekent daarbij aan dat
hij qua prijs niet op het scherp
van de snede wil onderhandelen.
Een knelpunt vormen evenwel de
De uitwerking van de afspraken
over de overdracht van de Wes
terscheldetunnel kost meer tijd.
De handtekeningen worden pas
in de lente gezet.
nadere afspraken. Over de risico-
verdeling in het geval van tegenval
lend rendement. Over de onder-
houds- en overdrachtseisen waar
aan de tunnel moet voldoen wan
neer hij in 2033 weer geheel in han
den van het Rijk komt.
En dan is er nog de kwestie van de
verzekering. Nu is de Westerschel
detunnel niet verzekerd, omdat de
Staat der Nederlanden de grootste
financiële risico's aan kan. De pro
vincie moet die risico's wél verze
keren. Gezien de bedragen die
daarmee zijn gemoeid, is een Euro
pese aanbesteding vereist en dat
kost tijd. „Dat hebben we wel
enigszins onderschat", geeft Pop
pelaars toe.
Het is nu de bedoeling dat de over
dracht van de tunnel in april of
mei wordt afgerond. Poppelaars:
„Dat heeft het voordeel dat we in
de agenda van Bos een datum kun
nen laten vastleggen waarop hij
naar Zeeland komt."
De voorbereidingen voor de tun
nel Sluiskil gaan intussen onver
minderd door. Zo is het de bedoe
ling dat de gemeente Terneuzen
volgende maand met de planologi
sche procedure begint.
Onderzoek wijst uit
dat minder mensen met
te veel drank op rijden.
door Marcel Modde
middelburg - De politie in Zee
land voert de alcoholcontroles
langs de wegen rond de feestdagen
op. Deze maand wordt iedere dag
wel ergens gecontroleerd, aldus
een woordvoerster.
De controles worden uitgevoerd
door 'vliegende brigades'. Gisteren
heeft ook het Korps Landelijke Po
litiediensten (KLPD) het toezicht
geïntensiveerd. Met name in de
ochtend- en avondspits en 's
nachts wordt bij bestuurders op al
le hoofdsnelwegen in de Randstad
en op de autowegen naar de grens
de proef op de som genomen. De
campagne sluit aan bij de nieuwe
'Bob-campagne' van het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat.
Uit jaarlijks onderzoek van Rijks
waterstaat blijkt dat steeds minder
mensen met alcohol op achter het
stuur kruipen. Het aantal overtre
dingen in dit verband is landelijk
teruggelopen van zo'n vijf procent
halverwege de jaren negentig tot
drie procent in 2007. De Zeeuwse
nuchterheid doet ook op dit ge
bied van zich spreken, aangezien
het aandeel alcoholovertreders
hier vorig jaar 1,7 procent bedroeg.
Dat is ruim een halvering van het
percentage dat vijf jaar eerder
werd gehaald. Zuid-Holland laat
het grootste aantal alcoholovertre
dingen zien. In Groningen (1,4 pro
cent) kruipen de minste mensen
beschonken achter het stuur.
De resultaten zijn gebaseerd op 73
controles verspreid over alle 25 po
litieregio's. In 2007 hebben 28.844
bestuurders geblazen, waarvan
6159 beginnende automobilisten.
Voor die laatstgenoemde groep
geldt sinds 2006 een lagere (0,2
promille) alcohollimiet, omdat ze
door onervarenheid een groter risi
co op ongelukken lopen. Over
2007 is voor het eerst een onder
scheid gemaakt tussen ervaren rij
ders en beginners. Daaruit blijkt
dat de nieuwe rijbewijshouders va
ker (5,2 procent) over de schreef
gaan. Volgens het ministerie is dat
deels te verklaren door de scherp
ere limiet. Sinds 1 oktober moeten
beginnende bestuurders een cur
sus volgen als ze worden gepakt
met een promillage tussen de 0,5
en 0,8.
door Ben Jansen
antwerpen - Het Gemeentelijk
Havenbedrijf Antwerpen be-
schermt de bron van de Schelde,
die ontspringt in het Noord-Fran
se dorpje Gouy.
De haven heeft het aandeel in de
Scheldebron overgenomen van de
maritieme journalistenvereniging
Espa. Die was bijna een kwart
eeuw voor de helft eigenaar van
het punt waar de rivier ontstaat.
De andere helft is in het bezit van
de gemeente Gouy. Beide werken
samen in de Frans-Belgische Vere
niging van de Scheldebron die on
derhoud en restauratie verzorgt
van het muurtje waaruit de Schel
de opwelt.
Espa ging zich om de bron bekom
meren, nadat de toenmalig voorzit
ter, de journalist Jacques Rom, had
ontdekt dat aan het raadhuis van
Gouy een bronzen plaat hing met
een dankbetuiging aan de stad Ant
werpen. Die had na de Eerste We-'
reldoorlog, toen het dorp in puin
lag, bijgedragen aan het herstel
van de belangrijkste gemeentelijke
gebouwen. Daarop werd de Schel
debron in 1984 in mede-eigendom
aan Espa overgedragen. Mede-ei
gendom, omdat de Franse wet
niet toestaat dat een stuk Franse
bodem volledig in buitenlandse
handen komt. Omdat de journalis
tenvereniging het beheer van de
Scheldebron niet langer als een
kerntaak ziet, is het aandeel overge
dragen aan de Antwerpse haven.
Evides wil met proef
ervaring opdoen; ontzilt
water nu nog te duur.
door Frank Balkenende
kamperland - De Zeeuwse consu
ment krijgt nog decennialang
drinkwater uit de grond. Evides ex
perimenteert dan wel de komende
vijf jaar met de productie van
drinkwater uit zeewater, maar dat
is bovenal om de techniek onder
de knie te krijgen.
„We willen het kunnen", zegt Rob
bert Wever, manager productie
drinkwater bij Evides Waterbe
drijf. „In diverse warme landen
wordt al drinkwater uit zeewater
gemaakt. Het probleem in Zeeland
is dat het water minder helder is
en gedurende het jaar sterk ver
schilt in temperatuur. Daarnaast
stellen we in Nederland hoge ei
sen aan de kwaliteit van drinkwa
ter."
De proef met het ontzilten van
zeewater is gisteren officieel begon
nen. Evides Waterbedrijf heeft
daarvoor een fabriekje neergezet
aan de Jacobahaven in Kamper
land, waarbij water uit de Ooster-
schelde (vlakbij de stormvloedke
ring) wordt ingenomen en via
'vooruitstrevende zuiveringstech
nieken' geschikt gemaakt voor con
sumptie. De waterleverancier ver
wacht halverwege volgend jaar
drinkbaar water uit zeewater te
kunnen destilleren, zo'n 15.000 li
ter per uur.
Volgens Wever en Henk Ketelaars,
manager technologie en bronnen,
is grootschalige productie van
drinkwater uit zeewater niet in
beeld. „Dat heeft te maken met de
prijs. Ontzilt water kost driemaal
zoveel als het huidige, hoogwaardi
ge drinkwater uit diep gelegen
bronnen op de Brabantse Wal.
Het gaat ons met name om erva
ring op te doen met zo veel moge
lijk technieken. Universiteiten en
de Hogeschool Zeeland willen
daarbij met ons samenwerken."
De proef kost 2,5 miljoen euro.
Waterbedrijf Evides heeft in Kamperland een fabriekje waar water uit de Oosterschelde door zuivering geschikt gemaakt wordt voor consumptie.
foto Dirk-Jan Gjeltema