Ronde van Italië wil wel
Zeeuwen in de slag voor eta
Cees Priem
32 Maandag 15 december 2008 PZC
Op de dag dat Cees Priem
in de winter van 1998 te
rugkeerde van een onge
wild avontuur in de Tour de Fran
ce, riep hij dat ze nog niet van
hem af waren. De Zeeuwse
ex-ploegleider zei ook jarenlang
dat hij terug zou keren met een
nieuwe profploeg en een soort
wraak op de Tour zou nemen. Dat
is er nooit meer van gekomen,
maar anders dan Jan Raas, die al
leen nog wel eens op een voetbal
veld opduikt, is hij nooit uit de
wielen geweest.
En nu gaat hij, met een plan dat
al lang was voorbereid, de Tour
van 2010 voor de voeten lopen.
Priem wil de Ronde van Italië
voor vier dagen naar Nederland
halen met een uitloop naar Gent.
Dat moet gebeuren in het begin
van mei, twee maanden voor de
Tourstart in Rotterdam en de rit
door Zeeland. Vooral als Lance
Armstrong na 2009 nog een keer
naar de Giro komt, zal dat heel
wat publiciteit geven. Priem zal
het nooit hardop roepen, maar
tien jaar nadat hij zich door de
Fransen zo gekrenkt voelde, wordt
het toch een soort revanche. Die
tijd heeft zo veel moreel leed aan
gericht, dat hij er geen goed
woord meer voor over heeft.
De Tour naar Zeeland heeft hij
nooit zien zitten. Toen het optimis
me in 2005 met de dag groter
werd waarschuwde Priem altijd:
„Kijk maar uit, ze komen toch
niet." Daar heeft hij gelijk in ge
kregen. Met zijn organisatie bouw
de hij in 2006 wel het hele Vipcir
cus op de Cauberg, maar de Tour
en Priem, dat zal altijd meer haat
dan liefde blijven.
Dat werkt ook nog een beetje
door in zijn Giroplannen. De Lim
burger Bennie Ceulen, toch ver
bonden aan de Tour, was zater
dag ook in Venetië om voor de Gi
ro te lobbyen. Hij liep niet mee in
het défilé van Cees Priem, met de
kandidaten die de Zeeuw naar vo
ren wil schuiven. Hij doet maar
wat hij wil, zei Priem, hij heeft de
Tour jarenlang aan Zeeland be
loofd, maar dat is ook nooit ge
lukt.
Frits Bakker
Giro 2009 voor klimmers
Op een groot scherm in het Theatre de Venice trokken zaterdag honderd
jaren Ronde van Italië voorbij tijdens de presentatie van de Giro voor vol
gend jaar. Het meeste applaus van de ruim duizend genodigden klonk
toen Marco Pantani, het symbool van tragiek in het Italiaanse wielrennen
in beeld kwam.
Ivan Basso, de winnaar van 2006, klapte mee op de voorste rij, waar hij
met Alessandro Petacchi, Davide Rebellin, Daniele Bennati was aangescho
ven om het nieuwe parkoers te bekijken. Het opvallendste: de tiende
etappe op dinsdag 19 mei met de beklimmingen van de Madeleine, de
Vars, de Izoard, de Montgenèvre en de slotklim naar Sestrière.
Het wordt toch een Giro van de specialisten van het gebergte, want al
in de eerste week komen ze aan hun trekken in de Dolomieten en de Al
pen en ook naar het einde toe zijn er bijna geen vlakke etappes.
Etappeschema: 9 mei, 1e etappe: Venetië, ploegentijdrit, 20,5 km; 10
mei, 2e etappe: jesolo-Triëst, 156 km; 11 mei, 3e etappe: Grado-Valdob-
biadene, 200 km; 12 mei, 4e etappe: Padua-San Martino di Castrozza,
165 km; 13 mei, 5e etappe: San Martino di Castrozza-Alp di Siusi, 125
km; 14 mei, 6e etappe: Bressanone-Brixen Mayrhofen (Oos), 242 km; 15
mei, 7e etappe: Innsbruck (Oos) - Chiavenna, 244 km; 16 mei, 8e etap
pe: Morbegno-Bergamo, 208 km; 17 mei, 9e etappe, Milaan-Milaan, 100
km; 18 mei: rustdag; 19 mei, tiende etappe: Cuneo-Pinerolo, 250 km;
20 mei, 11e etappe: TurijmArenzano, 206 km; 21 mei, 12e etappe: Sest-
ri Levante-Riomaggiore, 61,7 km (individuele tijdrit); 22 mei, 13e etappe:
Lido di Camaiore-Florence, 150 km; 23 mei, 14e etappe: Campi Bisen-
zio-Bologna-San Luca, 174 km; 24 mei, 15e etappe: Forli-Faenza, 159
km; 25 mei, 16e etappe: Pergola-Monte Petrano-Cagli, 237 km; 26 mei:
rustdag; 27 mei, 17e etappe: Chieti-Blockhaus, 79 km; 28 mei, 18e
etappe, Sulmona-Benevento, 181 km; 29 mei, 19e etappe, Avellino-Vesu-
vius, 164 km; 30 mei, 20e etappe: Napels-Anagni, 203 km; 31 mei, 21e
etappe: Rome-Rome, 15,3 km (individuele tijdrit).
Cees Priem ziet reële
kans voor Middelburg,
Terneuzen en Gent.
Voor de presentatie van de Ronde
van Italië waren zaterdag delegaties
van Amsterdam, Zeeland en Gent
uitgenodigd. Ze waren te gast in het
Theatre de Venici in het onder water
gelopen Venetië om kennis te maken.
De betrokkenen zullen zich in een la
ter stadium beraden of ze zich kandi
daat stellen voor een etappe in 2010.
Cees Priem wil dat jaar de Giro in
Amsterdam laten starten en één of
twee dagen door Zeeland laten rij
den.
door Frits Bakker
venetië - De struise wethouder
van sport, die zelf niet direct het
toonbeeld van souplesse is, schud
de het water uit zijn haren en riep:
„Zie je nou wat wij er met Terneu
zen voor over hebben om die Ron
de van Italië binnen te halen?" Ad-
hémar van Waes was net, met zijn
broekspijpen opgetrokken en op
blote voeten, het San Marcoplein
in Venetië overgestoken. Het wa
ter stond tot aan zijn knieën, maar
hij stapte onvervaard op zijn doel
af Voor de honderden Japanners
en andere toeristen die er rond
doolden was het een ongewoon
beeld. De Zeeuwse lobby trok ge
woon verder, op weg naar een ont
moeting die Cees Priem had be
legd aan de rand van het beroem
de plein. De ex-ploegleider wilde
zijn plannen ontvouwen tegen
over de delegaties waar hij zaken
mee wil doen.
Het moet, als het met de Giro van
2010 doorgaat zoals Priem het wil,
van start gaan met een proloog in
Amsterdam, een volgende etappe
met start en aankomst in de hoofd
stad en daarna trekt het peloton
naar het zuiden. De opties kwa
men één voor één voorbij, te be
ginnen met een start in Amster
dam, aankomst in Middelburg en
de andere dag een start in Terneu
zen. Een andere mogelijkheid is
een hele etappe in Zeeland, met
een start in Middelburg, een rond
rit langs de Stormvloedkering,
Ivan Basso heeft zijn zinnen gezet op de Giro van 2009. foto Frits Bakker
over Schouwen, terug over de Zee-
landbrug, door de tunnel naar Ter-
neuzen. En vanaf daar de volgen
de dag een etappe over het par
koers van de Ronde van Vlaande
ren met aankomst in Gent.
Cees Priem heeft het zelf al alle
maal op kaart gezet, maar wil er
niet op vooruitlopen. De officiële
toezegging van de Giro moet nog
komen en wordt begin januari ver
wacht. De intentieverklaring is al
lang getekend in Amsterdam, na
de presentatie van 2009, zaterdag
gehouden in Venetië, moet er snel
zekerheid komen.
De Tour en de Giro zijn wat dat be
treft twee onvergelijkbare groothe
den. De Zeeuwen zijn door de
Tourorganisatie jarenlang aan het
lijntje gehouden en hébben uitein
delijk geen start of aankomst gekre
gen. Priem, in Venetië geflankeerd
door zijn onbetaalbare rechter
hand Guido van Calster: „Met de
Giro ben ik ruim een jaar geleden
in gesprek gegaan. Ze zullen me
nu snel vertellen wat ze willen,
maar dan wordt het ook echt vier
dagen Nederland, met één of twee
stops in Zeeland als ze dat willen."
Priem zal dan namens zijn werkge
ver Libéma een pakket aanbieden
bij de Giro, die zelf wel enige
greep op het parkoers wil houden,
maar veel soepeler is dan de Tour.
De voortekenen waren zaterdag
gunstig. Girobaas Angelo Zomeg-
nan toonde een meer dan gewone
belangstelling voor de Nederland
se delegaties. „Ik denk dat het
goed komt", zei Van Calster, die
als renner lang in Italiaanse dienst
reed, en zich even onderhield met
de directie. Priem krijgt er nog wel
een concurrent bij. Ook Limburg
wil het Girocircus in 2010 een dag
in huis halen, maar zonder de in
breng uit Zeeland. „Wij praten
zelf met de Giro", zei Bennie Ceu
len.
Cees Priem wil de Ronde van Italië voor vier dagen naar Nederland halen.
foto Frits Bakker
Betrokkenen worden
rondgeleid in wereld
van grote wielerronde.
door Frits Bakker
terneuzen - Wat kost nou eigen
lijk een etappe in de Giro en wie
organiseert wat en waar? De
Zeeuwen Albert de Vries (wethou
der van sport in Middelburg), Ad-
hémar van Waes (wethouder van
sport in Terneuzen) en Tjitte van
den Buys (beleidsmedewerker
sport van de provincie) kregen za
terdag een klein kijkje in de Giro
en werden rondgeleid in de we
reld van een grote wielerronde.
Voor Tjitte van den Buys, zelf ver
dienstelijk wielrenner, was het een
dag om nooit te vergeten tussen
de kopstukken uit de wielersport.
De wethouders keken vooral naar
de organisatorische en promotio
nele kansen. Wat het kost, tsja...
Cees Priem: „De Giro is duurder
om binnen te halen dan de Tour."
„Dat is op zich wel vreemd, want
de Tour is toch groter dan de Gi
ro", redeneerde Van Waes. Priem:
„Maar de Tour kan vanuit Neder
land met de fiets terug naar Frank
rijk, de Giro niet."
Twee Amsterdammers, die voor
de hoofdstad de topsportevene
menten organiseren, maakten de
indruk dat de prijs geen obstakel
zal zijn. Ze willen een deal met
Priem (of met de Giro) voor vijf
dagen: donderdag ontvangst, vrij
dag presentatie, zaterdag proloog,
zondag een etappe en maandag
een start.
Vanessa de Vuyst, van de gemeen
te Gent, ziet ook alleen de grote
aantrekkingskracht van een ronde.
„We hebben de Tour gehad in
2007, dat was zo'n overweldigend
succes dat we nü ook de Giro wil
len."
Albert de Vries: „Het is vooral jam
mer dat Koos Schouwenaar, de
burgemeester, er door andere be
langrijke zaken in Venetië niet bij
kon zijn, want hij is de echte wie-
lergek in onze stad. En we gaan
ons natuurlijk inzetten voor een
Zeeuwse etappe met een start of
een aankomst. De Delta Tour
heeft laten zien dat we op de
markt een prachtige wielersfeer
kunnen creëren." Adhémar van
Waes: „Terneuzen heeft de mooi
ste aankomst die je in Zeeland
kunt vinden. Voor de Eneco Tour
stonden duizenden mensen op de
weg langs de boulevard en naar de
aankomst."
De lobby was voorlopig nog be-