spectrum II PZC Zaterdag 13 december 2008 kiezer is permanent De rode regenjacks zijn geen overbodige luxe deze vrij dagmiddag. Het miezert on ophoudelijk in de Utrechtse wijk Hoograven. „Misschien krijgen we wel ergens thee", hoopt de kleu mende Staf Depla, PvdA-Tweede Kamer lid. Met Hans Spekman, ook Kamerlid voor die partij, gaat hij huis aan huis de wijk door. Een deur zwaait open. „Dag, wij zijn van de PvdA en we willen weten hoe het hier gaat. Bent u tevreden, heeft u iets op uw lever?" Op de hoek woont Fah- rid met zijn gezin. „Alles is oké." Hij woont 'prima' tegenover het pas opgeknap te trapveld. „Bent u niet van de gemeen te?", vraagt hij aan Spekman. De voormali ge wethouder van Utrecht wordt door ie dereen herkend. Een paar deuren verderop mag de huis man van eind 40 hem wel, al is de PvdA hem niet links genoeg. Wacht, eerst even de rijst van het fornuis halen. Weet je wat het is? Om mee te regeren, heeft de PvdA haar idealen opzijgezet. „De aanschaf van de JSF, het Irak-onderzoek dat er niet komt", wrijft hij de PvdA'ers in. Depla en Spekman geven toe dat ze daar niet gelukkig mee zijn. „Maar als je wilt re geren, moet je compromissen sluiten." De huisman weet het goed gemaakt: als Ne derland geen JSF koopt, krijgt de PvdA straks zijn stem. En o ja, kan Spekman er voor zorgen dat het licht op dat trapveld straks niet tot middernacht blijft branden? De oud-wethouder belooft even te bellen. De PvdA is zeker niet de enige partij die nu al actief campagne voert. Want de ver kiezingen mogen misschien nog ver zijn - die voor het Europarlement volgend jaar juni tellen nog altijd niet echt mee - een beetje partij zorgt dat ze voortdurend in de belangstelling staat. Het CDA probeert het, de WD ook. Even als de SP, die het permanente campagne voeren bijna tot kunst heeft verheven. De socialisten werden daarvoor bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 vorstelijk be loond: zestien zetels erbij. Een jaloersma- kend aantal. Dus konden de traditionele Grote Drie niet achterblijven. Waar de PvdA haar oude activistische ver leden van stal haalt en nu ogenschijnlijk de SP kopieert - de buurten in - pakken WD en CDA het anders aan. De liberalen roepen de eigen achterban op de mensen in hun netwerk te winnen voor de WD, het CDA zet zijn kaarten op de thema-aan pak. Michael Sijbom, campagnestrateeg van'de christendemocraten: „Het gevaar van discussies op lokaal niveau is, dat ze over van alles en nog wat gaan." Dus zorgt de landelijke CDA-organisatie dat elke afdeling op hetzelfde moment het zelfde thema oppakt. „Veiligheid, vertrou wen, solidariteit. Je moet met een eendui dig verhaal naar buiten komen. Mensen moeten niet gokken waar het CDA voor staat. En we moeten vooral intern niet ru ziën." CDA'ers komen niet zo snel bij vreemden thuis over de vloer. Sijbom: „Wij moeten in de Tweede Kamer en de gemeenten goed werk afleveren. Het gaat om de in houd." Niettemin hebben buurtbezoeken wel de gelijk een functie, stelt communicatiedes kundige Hans Hoeken. „Buurtbezoek dient om het cynisme over de politiek weg te nemen. Mensen hebben vaak het gevoel dat de politiek niet luistert. Dat politici er zijn, is belangrijker dan wat er wordt ge zegd. Het straalt uit: we luisteren." Hoeken, hoogleraar aan de Radboud Uni versiteit Nijmegen, stelt dat een politieke partij een merk is, zoals een bedrijf „Dat merk heeft steeds actieve aandacht nodig. Je moet je profileren op issues waarvan de mensen denken dat die bij jou in goede handen zijn. Dat doe je niet alleen door langs de deuren te lopen, dat doe je ook via veel publiciteit." De partij als merk, dat spreekt ook de WD aan. Dan moet de partij wel van een paar vooroordelen af, weet hoofd commu nicatie Boudewijn Revis. „Nu wordt er vaak gezegd: 'De WD, dat is de partij voor de rijken'. Niet waar, want wij zijn er ook voor de mensen die zich zorgen maken over veiligheid en integratie in slechte wij ken. En we zijn de partij van de auto." Om dit WD-merk 'goed in de markt' te zetten, steekt partijvoorzitter en vertrek kend Rotterdams burgemeester Ivo Opstel ten meer geld in de permanente campag ne. Die is nu prioriteit nummer één. Leden is gevraagd om een extra bijdrage, zodat ook de WD 'eindelijk' aan goed kiezerson derzoek kan doen. „Het moet professione ler", stelt Revis. „In het verleden gebeurde zo'n onderzoek vlak voor de verkiezin gen." Dat was te laat om goed te weten in welke electorale vijver de liberalen konden vissen. Het werd tijd dat ook de WD het licht zou zien, verzucht politicoloog Philip van Praag. „Die partij loopt echt achter. Al in 2003 oordeelde een eigen commissie dat professionalisering van de campagne no dig was, maar sindsdien is daar weinig van terechtgekomen. Er waren te veel wisselin gen in het partijbestuur. Voorlichters zag je komen en gaan." Campagne-uitgaven politieke partijen in euro's 2006 O9 1460.000 I mi|i°en Christenunie Groenlinks miljoen infographic: RW/bron: Bestuurskunde 3,2008 Van Praag, die onderzoek doet naar cam pagnes, wijst op een andere handicap van de liberalen: de nooit echt goed gevulde campagnekas. Waar PvdA en CDA in de aanloop naar de verkiezingen honderddui zenden euro's extra in de wacht slepen van hun leden, moet de VVD 'schrapen'. Bij de laatste verkiezingen hadden de libe ralen zelfs minder te besteden dan in 2002, terwijl andere partijen hun campagnebud get flink hadden vergroot. Naast geld en kennis van de kie zer, is voor een goede, conti nue campagne ook mankracht nodig. Geen groter bewijs daar voor dan de SP. Als actiepartij weten de so cialisten honderden mensen op de been te krijgen. Nu weer met de zogeheten ZO-krant, die in een oplage van ruim een miljoen exemplaren wordt verspreid. Alle 140 afdelingen helpen mee die uit te ven ten. Dat gaat in sommige wijken van deur tot deur, volgens beproefd recept: aanbel len en een praatje maken. „Het is de formule waar de SP groot mee geworden is", stelt partijsecretaris en cam pagneleider Hans van Heijningen. Hij vindt het niet vreemd dat de grote concur rent op links, de PvdA, de kaarten nu ook weer vol op de buurt zet. Zorgen maakt hij zich niet. „De SP doet dit al zo lang. Voor ons is het business as usual. De organisatie staat. Dat geeft ons een voorsprong." PvdA'er Depla wil met zijn wijkbezoeken ook 'politiek scherp' blijven. „Je idealen worden versterkt als je de ellende ziet die mensen soms kan treffen. Als je als partij alleen vergadert, krijg je te veel begrip voor bestuurders die zeggen dat dingen niet kunnen. Ik wil ongeduldig blijven." Als het aan het landelijk partijbestuur ligt, belt dadelijk aan iedere voordeur weer een PvdA'er aan. Het bestuur wil van de PvdA ook weer een volkspartij maken: hulp bie den aan de man in de straat. „Je moet niet alleen bij de mensen komen als hun stem je uitkomt", vindt Depla. „Ze zien je aanko men. En terecht. Tussendoor moet je de kiezers ook opzoeken." Volgens Philip van Praag is de campagne op straat eigenlijk ouderwets. „Massapar tijen als de KVP en de PvdA deden het vroeger ook, maar die hebben zich hele maal laten meezuigen in het parlementaire spel. De straat op gaan, is een arbeidsinten sieve manier van campagnevoeren, maar werkt wel. Andere partijen proberen dat nu over te nemen, maar dat lukt toch min der goed." De SP gebruikt in haar permanente cam pagne ook televisie en internet, buiten de gratis zendtijd voor politieke partijen die elke partij krijgt. Ze koopt gerust reclame tijd. Wie kent niet het spotje met de oude dame die zich uitkleedt Het leverde woe de en bijval op, maar de SP maakte feilloos duidelijk waar ze ook buiten verkiezings tijd voor staat: geen marktwerking in de thuiszorg. En het werd gratis en voor niets opgepikt door de media. Van Heijningen: „We hebben dat spotje maar een paar keer in het STER-blok vertoond. Dus zo duur was het niet." Van Praag. „Zo'n spotje is heel effectief om de niet zo in politiek geïn teresseerde kiezer te bereiken. Typisch SP om dat als eerste te doen." Bij de WD verkennen ze langzaam maar zeker ook nieuwe paden. De liberalen zijn bezig met een 'netwerkcampagne', waarbij leden hun persoonlijke netwerk moeten winnen voor de WD. Voorzitter Opstel ten struint voor dat doel de lokale afdelin gen af „Om die vonk over te brengen, dat je trots bent op de WD en daarom ande ren erbij wilt halen", zegt communicatie- hoofd Boudewijn Revis. Zaaltjes met kof fie, cake en discussie zijn passé. WD-pet- jes op de zaterdagse markt, zoals de PvdA doet? Revis huivert ervan. Een goed geplande permanente campagne voorkomt volgens Van Praag nare verras singen. Het CDA heeft zich daar een ware meester in getoond. „Die partij stond in het voorjaar van 2006 heel slecht in de pei lingen, maar raakte niet in paniek. De boodschap 'we moeten hervormen' werd veranderd in 'en nu willen we rust'. Aan vankelijk werd daar schamper op gerea geerd, maar het werkte wel. Je moet dus niet te vroeg pieken." Nee, dan de WD. Die deed alles fout, zegt Van Praag. „Mark Rutte werd lijsttrekker ten koste van Rita Verdonk, maar de WD had geen flauw benul hoe met die nieuwe leider om te gaan. Rutte werd neergezet als vrijgezel. Hij werkte zelf mee aan het beeld door in weekblad Privé te zeggen dat hij op sterke vrouwen valt, zoals Sacha de Boer. Al improviserend werd zo hun verkiezingscampagne ten grave gedragen." Reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 89