maar in hoe je het samen oppakt 3 spectrum hard roep, hoort pappa dat dan? PZC Zaterdag 13 december 2008 Arnemuiden was vorig jaar in rouw nadat bij een brand in een Chinees restaurant in de Noordstraat vier jonge kinderen om het leven kwamen. Mensen lieten op de stoep voor het restaurant knuffels en bloemen achter als teken van medeleven. archieffoto Lex de meester komt van de kast als het nodig is, als een kind zijn huisdier verliest, als er een klas genootje ernstig ziek is, of als er een opa of oma is overleden. Soms is de koffer langer nodig: als er een ouder van een leerling sterft of als één van de leerkrachten zelf een ernstige ziekte krijgt. „Dit boek", zegt ze. „Dat is prachtig voor bovenbouwers." Het is het prentenboek Verdriet van Mi chael Rosen over een vader die zijn zoon tje heeft verloren. „Het geeft de sfeer zo mooi aan. Bovenbouwers zoeken het snel ler in een leesboek, zoals Achtste groepers huilen niet van Jacques Vriens, maar dit beeldt het gevoel zo mooi uit." „Als we op school te maken krijgen met een sterfgeval, kijken we of er een boek of een voorwerp in de koffer zit dat we kun nen gebruiken bij de les. Omgaan met de dood hoort bij de opvoeding van een kind. Als volwassene moet je de dood bespreek baar maken. Hoe vaak we het niet hebben meegemaakt dat een kind niet aan de re kenles toekwam omdat het konijn 's och tends dood in de tuia lag.... Een kind moet verdriet kunnen uiten, als hij dat heeft ge daan, dan heeft hij verdriet in zijn rugzak je zitten. Al die kleine verdrietjes bij elkaar bereiden een kind voor op een groot ver driet. En dat komt, want iedereen krijgt op een dag te maken met de dood." De koffer helpt kinderen om zich te uiten. „Het to verstokje bijvoorbeeld; ik vraag een kind: als jij nou eens een toverstokje had, wat zou je dan willen dat er gebeurt. Laat een kind maar zeggen dat hij wil dat pappa te rug komt. En dit herinneringsdoosje: kin deren kunnen een doosje maken met spul letjes die ze aan een overledene doen den ken. Het horloge van pappa of iets met de geur van mamma. Al doende ben je bezig om over de overleden persoon te praten. Een voorwerpje kan een opening voor een gesprek zijn." Elk kind vraag om een eigen benadering, al was het alleen maar omdat kinderen op verschillende leeftijden anders tegen de dood aankijken. „Een vierjarige denkt dat iemand die dood is weer op kan-staan, dat spelen ze ook wel eens op het schoolplein. Maar een achtjarige heeft al het besef dat de dood echt onomkeerbaar is. Die interes seert zich echt voor het lichamelijke aspect van de dood. Die wil weten Waarom ie mand een bril op heeft als hij onder de grond gaat, of ze vragen: als ik-nou heel hard roep, kan pappa me dan nog horen? Of ze willen precies weten hoe dat gaat met een begrafenis of een crematie." Het is belangrijk om het onderwerp niet uit de weg te gaan, vindt Verburg, vooral niet bij kinderen. „Vroeger werd er niet over gepraat. Maar het is belangrijk voor kinderen om af scheid te nemen, als is het maar door iets symbolisch, het oplaten van ballonnen met een boodschap eraan, of door een plekje op school. Een school moet voorbe reid zijn op zulke ernstige zaken. Als het je overkomt, is het altijd onverwacht. Je hebt maar een paar dagen om het heel goed te doen." Michael Rosen Quentin Blake, Verdriet. ISBN: 9789076766935, Uitgeverij Fontein. €13,50 De verdrietkoffer helpt de dood bespreekbaar te maken op school. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 81