Treinen tien
keer schoner
dan vliegen
'In de Verenigde Staten hebben ze negentien luchtverkeersleidingscentralesdie
60.000 vluchten per dag ajhandelen. In Europa kennen we er 74 op 30.000
vluchtenFred Könnemann, stafmedewerker luchtverkeersleiding Eurocontrol
PZC Zaterdag 13 december 2008 1 3
Het IPCC, het klimaatpanel
van de Verenigde Naties, schat
dat 2 procent van de
C02-emissie in de wereld
(hoofdoorzaak van de opwar
ming van het klimaat) afkom
stig is uit de luchtvaart.
Eurocontrol zegt er sinds
2001 al voor gezorgd te heb
ben dat de uitstoot met 2 mil
joen ton per jaar is afgeno
men (1 procent van de uit
stoot door vliegtuigen in Euro
pa). In 2013 wil Eurocontrol
de C02-uitstoot met 10 pro
cent hebben verminderd.
Genomen maatregelen zijn:
meer directe vluchten, vaker
vliegen op hoogten waar de
motoren het beste werken, va
ker dalen in glijvlucht in
plaats van in etappes, motoren
pas starten als de verkeersto
ren zegt dat er vertrokken
mag worden, samenwerking
tussen de militaire en civiele
luchtverkeersleiding om beter
gebruik te maken van het
luchtruim.
Volgens het Centraal Bureau
voor de Statistiek vliegen al
leen al Nederlandse toeristen
13 miljard kilometer per
jaar. De C02 -uitstoot door de
luchtvaart was in 1990 nog
347 miljoen kilo, in 2000 609
miljoen kilo en vorig jaar 718
miljoen kilo.
Wie 'groen' wil vliegen, kan
certificaten kopen waarmee
bomen worden geplant die de
door de vliegtuigen geprodu
ceerde C02 weer op kunnen
nemen.
Eurostar, de treinmaatschappij
die door de Kanaaltunnel rijdt,
heeft vorig jaar laten uitzoe
ken wat het verschil in uit
stoot tussen trein en vliegtuig
is. Een retour Parijs-Londen is
per vliegtuig goed voor 122 ki
lo C02 en per trein 11Treinen
is dus ruim tien keer schoner.
uchthavens
Aantal vluchten Nederlandse luchthavens
van en naar
35.287.385
Aantal aankomende en vertrekkende vluchten van en naar
Europese bestemmingen, (x 1.000 vluchten)
450-
425-
400
375
350
3 '04 '05 '06 '07
300
Hoeveelheid luchtvracht via Nederlandse luchthavens
Totale hoeveelheid luchtvracht vanuit en naar Nederland, (x miljoen ton)
naar/van China HggSSi naar/van VS H naar/van overige landen
1,8
'98 '99 '00 '01 '02. '03 '04 '05 '06 '07
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
infographic ]D bron- CBS, Eurocontrol Maastricht
De Raad van Ministers van de
Europese Unie streeft naar één
gezamenlijk Europees lucht
ruim: Single European Sky.
Onder andere door het lucht
ruim opnieuw in te delen en
de luchtverkeersleidingen be
ter te laten samenwerken
moet het luchtverkeer efficiën
ter verlopen.
Nederland, België, Duitsland,
Frankrijk, Luxemburg en Zwit
serland hebben een maand ge
leden de intentie uitgesproken
een gemeenschappelijk
'luchtruimblok' (FABEC) in te
gaan richten, waarbinnen voor
de verkeersleiding de lands
grenzen vervallen. FABEC om
vat 1,7 miljoen km2 luchtruim,
met 5,3 miljoen vluchten per
jaar en een verwachte ver
keersgroei van 50 procent tot
2018. Binnen FABEC valt 55
procent van al het Europese
luchtverkeer. Ook FABEC
moet de uitstoot van schadelij
ke stoffen gaan beperken.
én dag registreert de
Frankfurt en Brussel
kbij Schiphol, op het
légen voordat ze hun
r vliegen. De meeste
op deze kaart,
t, zet boven Frankrijk
rechter worden.