Treinen tien keer schoner dan vliegen 'In de Verenigde Staten hebben ze negentien luchtverkeersleidingscentralesdie 60.000 vluchten per dag ajhandelen. In Europa kennen we er 74 op 30.000 vluchtenFred Könnemann, stafmedewerker luchtverkeersleiding Eurocontrol PZC Zaterdag 13 december 2008 1 3 Het IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties, schat dat 2 procent van de C02-emissie in de wereld (hoofdoorzaak van de opwar ming van het klimaat) afkom stig is uit de luchtvaart. Eurocontrol zegt er sinds 2001 al voor gezorgd te heb ben dat de uitstoot met 2 mil joen ton per jaar is afgeno men (1 procent van de uit stoot door vliegtuigen in Euro pa). In 2013 wil Eurocontrol de C02-uitstoot met 10 pro cent hebben verminderd. Genomen maatregelen zijn: meer directe vluchten, vaker vliegen op hoogten waar de motoren het beste werken, va ker dalen in glijvlucht in plaats van in etappes, motoren pas starten als de verkeersto ren zegt dat er vertrokken mag worden, samenwerking tussen de militaire en civiele luchtverkeersleiding om beter gebruik te maken van het luchtruim. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek vliegen al leen al Nederlandse toeristen 13 miljard kilometer per jaar. De C02 -uitstoot door de luchtvaart was in 1990 nog 347 miljoen kilo, in 2000 609 miljoen kilo en vorig jaar 718 miljoen kilo. Wie 'groen' wil vliegen, kan certificaten kopen waarmee bomen worden geplant die de door de vliegtuigen geprodu ceerde C02 weer op kunnen nemen. Eurostar, de treinmaatschappij die door de Kanaaltunnel rijdt, heeft vorig jaar laten uitzoe ken wat het verschil in uit stoot tussen trein en vliegtuig is. Een retour Parijs-Londen is per vliegtuig goed voor 122 ki lo C02 en per trein 11Treinen is dus ruim tien keer schoner. uchthavens Aantal vluchten Nederlandse luchthavens van en naar 35.287.385 Aantal aankomende en vertrekkende vluchten van en naar Europese bestemmingen, (x 1.000 vluchten) 450- 425- 400 375 350 3 '04 '05 '06 '07 300 Hoeveelheid luchtvracht via Nederlandse luchthavens Totale hoeveelheid luchtvracht vanuit en naar Nederland, (x miljoen ton) naar/van China HggSSi naar/van VS H naar/van overige landen 1,8 '98 '99 '00 '01 '02. '03 '04 '05 '06 '07 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 infographic ]D bron- CBS, Eurocontrol Maastricht De Raad van Ministers van de Europese Unie streeft naar één gezamenlijk Europees lucht ruim: Single European Sky. Onder andere door het lucht ruim opnieuw in te delen en de luchtverkeersleidingen be ter te laten samenwerken moet het luchtverkeer efficiën ter verlopen. Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwit serland hebben een maand ge leden de intentie uitgesproken een gemeenschappelijk 'luchtruimblok' (FABEC) in te gaan richten, waarbinnen voor de verkeersleiding de lands grenzen vervallen. FABEC om vat 1,7 miljoen km2 luchtruim, met 5,3 miljoen vluchten per jaar en een verwachte ver keersgroei van 50 procent tot 2018. Binnen FABEC valt 55 procent van al het Europese luchtverkeer. Ook FABEC moet de uitstoot van schadelij ke stoffen gaan beperken. én dag registreert de Frankfurt en Brussel kbij Schiphol, op het légen voordat ze hun r vliegen. De meeste op deze kaart, t, zet boven Frankrijk rechter worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13