Aanbiedingen die je Beste scriptie had ook mooiste titel Mannenwereld Kosten koper voor de verkoper PZC 2 Vrijdag 12 december 2008 PZC COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118-43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzC.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 0800- 8060 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800-0231 231 Toets 1: automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over lezersExtra Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwsé Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Een bestaand huis kopen zon der kosten koper te betalen. Het kan bij 42 huizen die M2 makelaars in portefeuille heeft. „Dat scheelt in sommige gevallen tienduizenden euro's", zegt Mar tin Maranus. „Het is duidelijk. Ko pers zien de prijs en er komt ver der niets bij." In feite is deze actie een prijsverla ging. Vorig jaar heeft het bedrijf ook op deze manier gestunt. „Toen hebben we één op de vier huizen verkocht." De markt is niet ingestort, maar wel vertraagd, zegt de makelaar. „Kopers die geen huis achterlaten kopen gewoon, maar de huizen staan wel langer te koop." Voor kopers die zelf geen koopwo ning achterlaten zijn het mooie tij den. „Ze durven stevig te onder handelen. Je leest natuurlijk ook overal dat het kan. Het is echt een kopersmarkt geworden. En als de verkopers niet op een bod ingaan, dan gaan de kopers gewoon naar een ander." Crisis, crisis, crisisOf toch niet? De economische malaise biedt consumenten ook voordeel. Wie altijd al een grote auto wilde, moet er nu één halen. door Nadia Berkelder Wie overweegt om een andere auto te kopen, moet het nu doen. Auto's zijn ge middeld tien tot vijftien procent goedkoper dan anders, zegt Mar kus van Tol van de ANWB. En niet alleen de tweedehandsjes; consumenten kunnen ook flinke korting krijgen op nieuwe auto's. „Natuurlijk zijn er aan het eind van het jaar vaker aanbiedingen, maar we denken dat er nu iets aan de hand is dat dieper gaat. In de autobranche zie je aanbiedingen die je anders nooit ziet. Er zitten echt verrassende aanbiedingen en stunts bij. Twee auto's voor de prijs van één bijvoorbeeld. Mocht je toch staan voor die aanschaf, dan is nu het moment." En dat komt allemaal door de kre dietcrisis. Er is weinig vraag naar auto's omdat mensen minder snel een lening krijgen, zegt Van Tol.' „Tegelijkertijd lopen de bedrijfs voorraden op omdat de fabrikan ten gewoon blijven produceren. Die voorraden blijven dus staan. Zelfs mensen die een andere auto willen inruilen kunnen er nog wat uitslepen. „Je krijgt minder terug voor je oude auto, maar de auto die je koopt is duurder. Als je van allebei tien procent aftrekt, blijft er netto flink wat voordeel over. En dat blijft nog wel even zo. Je kunt tot het voorjaar wachten, maar er zitten nog ontwikkelingen aan te komen. Zuinige en schone auto's zijn nu meer in zwang, die blijven waardevast en die zullen dan ook niet in prijs dalen. Duurdere au to's waarschijnlijk wel." „Als je graag een grotere auto wilt, moet je er snel één kopen. Als je dat kunt betalen natuurlijk, want grotere auto's zijn ook duurder in de verzekering en in het onder houd. En als je niks in te ruilen hebt, ben je een interessante klant omdat je geen probleem mee brengt. Vergelijk een aantal autobe drijven, beslis niet onmiddellijk en ga nog eens terug om rustig te pra ten", adviseert hij. Toch moeten consumenten ook oppassen, waarschuwt de ANWB. „Het kan zijn dat er autobedrijven zijn die moeilijker aan hun finan ciële verplichtingen kunnen vol doen. Daarom moet je ervoor zor gen dat je pas bij aflevering be taalt. Want als zo'n bedrijf omvalt, dan kun je het geld kwijt zijn." Martin Maranus van M2 Makelaars heeft huizen in de aanbieding: kopers hoeven de kosten koper niet te betalen. Door een samenloop van omstandigheden belandde ik deze week midden in een rampenoefening. In Borsse- le was iets ontploft. Leerlingen van het Vlissingse Scheldemond College mochten voor slachtoffer spelen. Ter wijl ze in de buurt van hun bus liepen te blauwbekken, verre zen op het terrein aan de rand van Nieuwdorp grote tenten waarin de slachtoffers moesten gaan douchen. En geen ouder wetse legertenten: nee, het was allemaal hightech en zeer door dacht. Mannen in fluorescerend gele pakken met aangelaste rubber laarzen en helmen die hun hele hoofd bedekten, liepen in en uit de tenten. Ze communiceer- Allpmaal in hlanwp den via oortjes, zag ik door het Allemaal in Dlauwe plexiglas van hun vizier. Op hun huispakken, op rug hadden ze flltertrommeltjes die de besmette lucht naar bin- een meisje na nen zogen. Er liepen mannen rond van Defensie, mannen van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, mannen van het Nucleair, Biologisch en Chemisch Peloton van de Brandweer Rotterdam-Rijnmond, Wel honderd mannen telde ik. En vooruit, een vrouw of vier. In een rek bij de tenten zaten plastic zakken gepropt met scho ne kleding. Blauwe, fleece huispakken, een paar badslippers en een handdoek. Geen ondergoed, antwoordde de man naast mij desgevraagd. „En is er ook iets van, eh, sanitaire voorzie ningen voor vrouwen die, eh, jeweetwel? Eens per. maand?" De mannen lachten hartelijk. „We hebben van alles besproken in de vergaderingen, maar dat niet!" Even later kwamen de eerste frisgedouchte jongelui uit de ten ten lopen. Allemaal in blauwe huispakken, op één meisje na. Nee, schudde ze, zij hoefde niet te douchen. We wisselden een blik van verstandhouding. Dat wordt nog wat, bij een echte ramp. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns ONDINE VAN OER VLEUTEN Ja, ik neem de PZC en'ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (grabs) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In hei colofon (reft u nadere informaue door Dewi Gigengack VLISSINGEN - Anoeska Gijzel (26) uit Rilland heeft de prijs voor de beste scriptie van* de Hogeschool Zeeland gewonnen. De afgestu deerde studente Communicatie schreef de scriptie 'Mooie woor den sterke verhalen'. Gijzel deed haar afstudeeronder zoek bij het reclamebureau Nils- son in Goes, waar ze keek naar de rol van de corporate story' bij de profilering van het bedrijf „De cor porate story is de hele ontstaansge schiedenis van een bedrijf', legt Gijzel uit. „Een bedrijf is ontstaan met bepaalde ideeën over wat ze wilden doen, maar die kunnen ver anderd zijn omdat je bijvoorbeeld je diensten hebt uitgebreid." Het bleek dat klanten een ander beeld hadden van wat Nilsson in houdt, dan de medewerkers. „Alle werknemers van een organisatie moeten zich bewust zijn van 'waar komen we vandaan, waar staan we nu, en waar gaan we naartoe'", stelt Gijzen. „Alleen als iedereen dat weet, kan je die lijn uitdragen in je communicatie." De jury moest kiezen uit negen scripties. Over het winnende afstu deeronderzoek was de jury una niem. „De scriptie had niet alleen de mooiste titel van alle scripties, Gijzel gebruikt zelf ook veel mooie woorden", zei oud huisarts en ge neeskundige Jan Piet Bekker na mens de jury. Gijzel won 500 euro en een bron zen beeld van een Noordse stern, gemaakt door kunstenares Hetty ITeyster uit Amsterdam. Inmiddels is Gijzel zelfstandig tekstschrijver en communicatieadviseur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2