Den Dekker valt
THÉ TO SURPRI
Oceaanzeilers moeten overleven
in eenvoudige Aziatische etappe
KIA 1 5 JAAR IN NEDERLAND EN DAT VIEREN SÉ MET VEEL VC
ÉT -^JL
w\ W*W
%0 I 1%
- 44 Donderdag 11 december 2008 PZC
Deelnemers aan Volvo
Ocean Race zien overal
gevaren opduiken.
door Peter van der Meeren
KOCHl - De sponsors hebben be
paald dat in de tiende editie van
de Volvo Ocean Race Aziatische
havens worden aangedaan. Het In
diase Kochi was de finishplaats
van de tweede etappe en vanaf za
terdag wordt koers gezet naar Sin
gapore. In januari volgt de vierde
etappe naar het Chinese Qingdao.
„Het worden overlevingstochten
met een hoog loterijgehalte" zegt
Wouter Verbraak, de in Eindho
ven geboren navigator van de Rus
sische boot. Hij heeft weinig op
met de komende etappes. „Deze
race is bedoeld om te zeilen, maar
nu ligt de focus op heelhuids aan
komen. Daarnaast gingen we vroe-
-ger slechts één keer door de
dolldrums (de gebieden met wind
stiltes, red). Nu worden we daar
vier keer doorheen gestuurd. Jam
mer, want op zo'n manier wordt
de geluksfactor te bepalend."
De gevaren moeten niet worden
onderschat. In de vorige etappe
voeren de acht boten met een gro
te boog om de Somalische kust
heen, om te voorkomen dat pira
ten aanvallen konden uitvoeren.
Toch kregen de zeilers uit voor
zorg 'overlevingspakketjes' mee
met dollars, een fototoestel en pak
jes sigaretten. Van kapers hadden
de zeilers geen last, maar de Russi
sche boot verspeelde voor de India
se kust kostbare tijd toen door een
ongemarkeerd vissersnet werd ge
varen.
Onderweg naar Singapore is er we
derom de dreiging van piraterij.
„We varen royaal om Sri Lanka
heen, maar met een beetje pech
krijg je toch de Tamil Tijgers ach
ter je aan", zegt Verbraak. „We die
nen met alles rekening te houden.
Dan heb ik toch liever windkracht
8." Piraten liggen ook op de loer in
de Straat van Malakka, een van de
drukste vaarwegen ter wereld, tus
sen Maleisië en Sumatra. Mocht
een zeilboot geënterd worden, dan
heeft stoer doen geen zin, zo leer
de Verbraak tijdens de speciale pi-
ratencursus. „Niet het gevecht aan
gaan, zo is ons bevolen. Laat ze
aan boord springen en rondkijken.
Als ze alleen maar zeilen en stin
kende kleren aantreffen, nemen ze
hopelijk genoegen met onze pak
ketjes."
Verbraak moet om de drie uur de
positie van de boot doorgeven aan
het hoofdkwartier van de organisa
tie. Van daaruit is er contact met
de Britse marine, die in Azië oor-
De derde (Aziatische) etappe
van de Volvo Ocean Race
worden volgens de deelnemers
overlevingstochten met een
hoog loterijgehalte.
logsschepen paraat heeft. In nood
gevallen wordt ook door de mari
ne van de nabijgelegen landen
hulp verleend. „Maar als we tegen
een onverlichte vissersboot aan-
knallen, kunnen zij weinig voor
ons doen", weet de navigator.
„Ook tegen overstekende olietan
kers kunnen zij niks uitrichten. En
het kan gebeuren, want de Straat
van Malakka is zo druk als de Bij
enkorf op koopavond." Hij vreest
de nachten op weg naar Singapo
re. „Vissers gaan onverlicht voor
anker en hebben overal netten uit
gezet. Daarnaast staat er weinig
wind en hebben we de stroom te
gen. Ter voorbereiding ben ik te
ruggevlogen naar mijn kantoor in
Oslo. Daar heb ik alle apparatuur
en literatuur over klimaten, wind
en stromingen. Maar ik weet tege
lijk dat ik weer verrast zal worden.
Dat is frustrerend, want het gaat
om zaken die je niet in de hand
hebt." De Russische boot start za
terdag met de rode lantaarn in de
mast. Verbraak kent de oorzaken.
„De teams met de langste voorbe
reidingen varen voorin. Maar het
is ook zo dat wij gekozen hebben
voor een boot die het van zwaar
weer moet hebben. Azië is niet
ons terrein, maar vanaf het mo
ment dat we van Qingdao naar
Rio de Janeiro gaan, moeten we
kunnen meedoen." De etappe
naar Singapore zal tussen de zeven
en tien dagen vergen.
Coureur uit 's-Heer
Abtskerke (44) rijdt
marathon op motor.
door Roeland van Vliet
's-HEER ABTSKERKE - Zelf is Kees
den Dekker niet zo wild van rij
den door de blubber, bekent hij
als hij op youtube wat spectaculai
re beelden van zijn sport, het en-
durocrossen, laat zien. In de film
pjes trachten coureurs een drassige
akker over te steken, maar een aan-
Enduro in Zeeland
Kees den Dekker denkt dat het
heel goed mogelijk is een endu-
ro-wedstrijd in Zeeland te or
ganiseren.
De coureur uit 's-Heer Abtsker
ke verwacht dat dan wel zo'n
dertig landeigenaren stukken
grond moeten willen openstel
len voor de crossers.
Zo'n eenmalige wedstrijd in
Zeeland zou veel meer toe
schouwers trekken dan in het
oosten van het land. „Daar
kent men de sport onderhand
wel en is er meer gewenning",
zegt Den Dekker. „Hier zou
een endurocross duizenden
mensen kunnen trekken, net
-zoals de Strandcross."
- Voor een wedstrijd zijn zo'n
200 vrijwilligers, vooral baan
commissarissen, nodig.
tal van hen komt in de diepe kui
len met water stil te staan. „Voor
je het weet, val je", weet de inwo
ner van 's-Heer Abtskerke. „Dan
moet je misschien nog zo'n 150 ki
lometer met een nat pak verder."
Dergelijke moeilijke stukken in
het parkoers horen nu eenmaal bij
de enduro, beseft de 44-jarige Den
Dekker. „Voor de toeschouwers is
het natuurlijk prachtig als er cros
sers onderuit gaan. Ik heb inmid
dels geleerd op te passen op plek
ken waar veel mensen staan. Die
staan er natuurlijk niet voor niets.
Bij moeilijke passages kijk ik dan
ook altijd even de kat uit de boom.
Ik wacht dan eerst hoe anderen
het doen. Als ik hen er wel blind
in zie gaan en hen zie vallen, dan
pak ik het anders aan. En als ik die
passage vervolgens wel vlot neem,
kost het me per saldo geen tijd."
Het endurocrossen is in Zeeland ta
melijk onbekend. In het oosten
van het land, vooral in de Achter
hoek, zijn er juist veel wedstrijden.
„Voor de crossen van het open Ne
derlands kampioenschap moest ik
altijd meer dan 200 kilometer rij
den", vertelt Den Dekker, die bij
de 40+ inters meereed en vorige
week in de eindstand twaalfde
werd.
Den Dekker noemt de enduro de
'marathon van de motorsport'.
Dat is niet zo vreemd: een par
koers is soms wel 250 kilometer
lang, waardoor de coureurs zo nu
en dan 6 uur achter elkaar op hun
AutoVermeulen GOES Pearyweg 6 4462 GT 0113-561 812
Kia Melse Vlissingen VUSSINGEN Industrieweg 31 4382 NA 0118-415 220
Autobedrijf Van Hensbergen Bergen op Zoom B.V. BERGEN OP ZOOM Witteveenweg 6 4612 RA 0164-247 066
■aSBHg'
The Power to Surprise
FIFTEEN IS VOORZIÉN VAN O.A.:
D/MP3-speler met 4 speakers -led^en stuurwiel en:
elektrische ramen voor en achter ABS, EBD 'en
'.airconditioning*, hoogteverstelbarebesu$$fêg- 1
rurale deurvergrendeling elektrisch verstelbare
egeT mistlampen vóór
DE NIÉUWSTE SPORTAGE IS VOORZIEN VAN O.A.
radio/CD/MP3-speler met 6 speakers elektrische ramen
voor en echter ABS, EBD en 6 airbags dakrails airconditio
ning in hoogte verstelbaar stuurwiel in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel 16 inch lichtmetalen velgen elektrisch
verstelbare buitenspiegels 7 jaar garantie
OE CARENS IS VOORZIEN VAN O.A.:
radio/CD/MP3-speler met 4 speakers ^eiefctrrsche ramen voor
eh achter 5 jaar garantie w hoogte vér stelbare bestuurders
steel 2.0 CVVT motor (145 pk/106kW) ?r èbekrachtiging
•elektrisch verstelbare buitenspiegels ISO" lx Devest;
gingspunter 12 Volt aansluiting voor en achter
:IFTE6N V.A. 13.895,
NU MET GASFX LPG-1NSTALLATIE V,A. 995,
(voordes: D sAQOoVL
NU MET GASFX IPG-INSTALLATI6 VOOR 995,
(voordeel 400,-}
Tijdelijk kunt u uw nieuwe Kla Rio, Carens, cee'd Z.O of Sportage laten uitrusten met een gasFX LPC-installatie voor 995,
FSFTÊEKj