Den Dekker valt THÉ TO SURPRI Oceaanzeilers moeten overleven in eenvoudige Aziatische etappe KIA 1 5 JAAR IN NEDERLAND EN DAT VIEREN SÉ MET VEEL VC ÉT -^JL w\ W*W %0 I 1% - 44 Donderdag 11 december 2008 PZC Deelnemers aan Volvo Ocean Race zien overal gevaren opduiken. door Peter van der Meeren KOCHl - De sponsors hebben be paald dat in de tiende editie van de Volvo Ocean Race Aziatische havens worden aangedaan. Het In diase Kochi was de finishplaats van de tweede etappe en vanaf za terdag wordt koers gezet naar Sin gapore. In januari volgt de vierde etappe naar het Chinese Qingdao. „Het worden overlevingstochten met een hoog loterijgehalte" zegt Wouter Verbraak, de in Eindho ven geboren navigator van de Rus sische boot. Hij heeft weinig op met de komende etappes. „Deze race is bedoeld om te zeilen, maar nu ligt de focus op heelhuids aan komen. Daarnaast gingen we vroe- -ger slechts één keer door de dolldrums (de gebieden met wind stiltes, red). Nu worden we daar vier keer doorheen gestuurd. Jam mer, want op zo'n manier wordt de geluksfactor te bepalend." De gevaren moeten niet worden onderschat. In de vorige etappe voeren de acht boten met een gro te boog om de Somalische kust heen, om te voorkomen dat pira ten aanvallen konden uitvoeren. Toch kregen de zeilers uit voor zorg 'overlevingspakketjes' mee met dollars, een fototoestel en pak jes sigaretten. Van kapers hadden de zeilers geen last, maar de Russi sche boot verspeelde voor de India se kust kostbare tijd toen door een ongemarkeerd vissersnet werd ge varen. Onderweg naar Singapore is er we derom de dreiging van piraterij. „We varen royaal om Sri Lanka heen, maar met een beetje pech krijg je toch de Tamil Tijgers ach ter je aan", zegt Verbraak. „We die nen met alles rekening te houden. Dan heb ik toch liever windkracht 8." Piraten liggen ook op de loer in de Straat van Malakka, een van de drukste vaarwegen ter wereld, tus sen Maleisië en Sumatra. Mocht een zeilboot geënterd worden, dan heeft stoer doen geen zin, zo leer de Verbraak tijdens de speciale pi- ratencursus. „Niet het gevecht aan gaan, zo is ons bevolen. Laat ze aan boord springen en rondkijken. Als ze alleen maar zeilen en stin kende kleren aantreffen, nemen ze hopelijk genoegen met onze pak ketjes." Verbraak moet om de drie uur de positie van de boot doorgeven aan het hoofdkwartier van de organisa tie. Van daaruit is er contact met de Britse marine, die in Azië oor- De derde (Aziatische) etappe van de Volvo Ocean Race worden volgens de deelnemers overlevingstochten met een hoog loterijgehalte. logsschepen paraat heeft. In nood gevallen wordt ook door de mari ne van de nabijgelegen landen hulp verleend. „Maar als we tegen een onverlichte vissersboot aan- knallen, kunnen zij weinig voor ons doen", weet de navigator. „Ook tegen overstekende olietan kers kunnen zij niks uitrichten. En het kan gebeuren, want de Straat van Malakka is zo druk als de Bij enkorf op koopavond." Hij vreest de nachten op weg naar Singapo re. „Vissers gaan onverlicht voor anker en hebben overal netten uit gezet. Daarnaast staat er weinig wind en hebben we de stroom te gen. Ter voorbereiding ben ik te ruggevlogen naar mijn kantoor in Oslo. Daar heb ik alle apparatuur en literatuur over klimaten, wind en stromingen. Maar ik weet tege lijk dat ik weer verrast zal worden. Dat is frustrerend, want het gaat om zaken die je niet in de hand hebt." De Russische boot start za terdag met de rode lantaarn in de mast. Verbraak kent de oorzaken. „De teams met de langste voorbe reidingen varen voorin. Maar het is ook zo dat wij gekozen hebben voor een boot die het van zwaar weer moet hebben. Azië is niet ons terrein, maar vanaf het mo ment dat we van Qingdao naar Rio de Janeiro gaan, moeten we kunnen meedoen." De etappe naar Singapore zal tussen de zeven en tien dagen vergen. Coureur uit 's-Heer Abtskerke (44) rijdt marathon op motor. door Roeland van Vliet 's-HEER ABTSKERKE - Zelf is Kees den Dekker niet zo wild van rij den door de blubber, bekent hij als hij op youtube wat spectaculai re beelden van zijn sport, het en- durocrossen, laat zien. In de film pjes trachten coureurs een drassige akker over te steken, maar een aan- Enduro in Zeeland Kees den Dekker denkt dat het heel goed mogelijk is een endu- ro-wedstrijd in Zeeland te or ganiseren. De coureur uit 's-Heer Abtsker ke verwacht dat dan wel zo'n dertig landeigenaren stukken grond moeten willen openstel len voor de crossers. Zo'n eenmalige wedstrijd in Zeeland zou veel meer toe schouwers trekken dan in het oosten van het land. „Daar kent men de sport onderhand wel en is er meer gewenning", zegt Den Dekker. „Hier zou een endurocross duizenden mensen kunnen trekken, net -zoals de Strandcross." - Voor een wedstrijd zijn zo'n 200 vrijwilligers, vooral baan commissarissen, nodig. tal van hen komt in de diepe kui len met water stil te staan. „Voor je het weet, val je", weet de inwo ner van 's-Heer Abtskerke. „Dan moet je misschien nog zo'n 150 ki lometer met een nat pak verder." Dergelijke moeilijke stukken in het parkoers horen nu eenmaal bij de enduro, beseft de 44-jarige Den Dekker. „Voor de toeschouwers is het natuurlijk prachtig als er cros sers onderuit gaan. Ik heb inmid dels geleerd op te passen op plek ken waar veel mensen staan. Die staan er natuurlijk niet voor niets. Bij moeilijke passages kijk ik dan ook altijd even de kat uit de boom. Ik wacht dan eerst hoe anderen het doen. Als ik hen er wel blind in zie gaan en hen zie vallen, dan pak ik het anders aan. En als ik die passage vervolgens wel vlot neem, kost het me per saldo geen tijd." Het endurocrossen is in Zeeland ta melijk onbekend. In het oosten van het land, vooral in de Achter hoek, zijn er juist veel wedstrijden. „Voor de crossen van het open Ne derlands kampioenschap moest ik altijd meer dan 200 kilometer rij den", vertelt Den Dekker, die bij de 40+ inters meereed en vorige week in de eindstand twaalfde werd. Den Dekker noemt de enduro de 'marathon van de motorsport'. Dat is niet zo vreemd: een par koers is soms wel 250 kilometer lang, waardoor de coureurs zo nu en dan 6 uur achter elkaar op hun AutoVermeulen GOES Pearyweg 6 4462 GT 0113-561 812 Kia Melse Vlissingen VUSSINGEN Industrieweg 31 4382 NA 0118-415 220 Autobedrijf Van Hensbergen Bergen op Zoom B.V. BERGEN OP ZOOM Witteveenweg 6 4612 RA 0164-247 066 ■aSBHg' The Power to Surprise FIFTEEN IS VOORZIÉN VAN O.A.: D/MP3-speler met 4 speakers -led^en stuurwiel en: elektrische ramen voor en achter ABS, EBD 'en '.airconditioning*, hoogteverstelbarebesu$$fêg- 1 rurale deurvergrendeling elektrisch verstelbare egeT mistlampen vóór DE NIÉUWSTE SPORTAGE IS VOORZIEN VAN O.A. radio/CD/MP3-speler met 6 speakers elektrische ramen voor en echter ABS, EBD en 6 airbags dakrails airconditio ning in hoogte verstelbaar stuurwiel in hoogte verstelbare bestuurdersstoel 16 inch lichtmetalen velgen elektrisch verstelbare buitenspiegels 7 jaar garantie OE CARENS IS VOORZIEN VAN O.A.: radio/CD/MP3-speler met 4 speakers ^eiefctrrsche ramen voor eh achter 5 jaar garantie w hoogte vér stelbare bestuurders steel 2.0 CVVT motor (145 pk/106kW) ?r èbekrachtiging •elektrisch verstelbare buitenspiegels ISO" lx Devest; gingspunter 12 Volt aansluiting voor en achter :IFTE6N V.A. 13.895, NU MET GASFX LPG-1NSTALLATIE V,A. 995, (voordes: D sAQOoVL NU MET GASFX IPG-INSTALLATI6 VOOR 995, (voordeel 400,-} Tijdelijk kunt u uw nieuwe Kla Rio, Carens, cee'd Z.O of Sportage laten uitrusten met een gasFX LPC-installatie voor 995, FSFTÊEKj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 64