{60}
kost jaarlijks miljarden euro's
Veilig verkeer
Die piraten zijn nu wel onder de indruk
Rapport over
politie is klaar
Mislukt: kantelweg bij Nieuwvliet Mislukt: doseerinstallatie bij Goes
proef vak
kantelweg
Gelukt: fietsweg bij Renesse
Gelukt: viaduct bij Middelburg
PZC Woensdag 10 december 2008 3
COMMENTAAR
Stug volhouden. Dat
kenmerkt de Zeeuwse
strijd tegen
verkeersongelukken.
Sinds jaar en dag
experimenteren wegbeheerders
hier met sterk wisselend succes
met verkeersmaatregelen. Deze
stevige traditie zetten ze
vandaag voort met een nieuwe
doelstelling: in 2020 mogen hier
geen vermijdbare ongelukken
meer gebeuren. Dit is een
prima ambitie. Maar de recente
geschiedenis leert dat het zeer
moeilijk is om het verkeer veel
veiliger te maken.
Per maatregel is het effect nog
aardig te meten. Zo is de
kantelweg helemaal mislukt.
Daar staan gelukkig veel
succesjes tegenover. De balans is
echter moeilijk op te maken.
Het grillige verloop van het
aantal verkeersdoden spoort
niet met de hoeveelheid
aandacht. Veel lastig te
verklaren eenzijdige ongevallen
maken het nog ingewikkelder.
Het blijft dus zoeken naar de
juiste maatregelen. Daarom
zullen verkeersdeelnemers hier
in Zeeland wel weer eens een
vreemd bord of een rare streep
tegenkomen, een gekke ribbel
of een schijnbaar onlogisch
stoplicht. Dat ongemak moeten
ze maar voor lief nemen. Want
het is het geruststellende bewijs
dat in elk geval de beheerders er
alles aan doen om ellende in
het verkeer te voorkomen.
De rest moeten de
weggebruikers zelf doen.
Een probaat middel in de strijd tegen verkeersongevallen is het scheiden
van verkeersdeelnemers. Een geslaagd voorbeeld is de aanleg van de recrea-
tieverdeelweg tussen Renesse en Burgh-Haamstede. Hierdoor kon de Vroon-
weg worden omgebouwd tot fiets-en wandelpad. foto Marijke Folkertsma
In 2000 maakten kleine rotondes een eind aan een gevaarlijke situatie bij
Middelburg. Waar de Sloeweg-Noord, Schroeweg en A58 samenkomen, ge
beurden voor de verbouwing van het weggedeelte geregeld ongelukken
met ziekenhuisopnames en zelfs doden ten gevolg. foto Lex de Meester
MIDDELBURG - De commissie Boele
Staal presenteert vrijdag de resulta
ten van het onderzoek naar de pro
blemen bij de politie Zeeland. De
inhoud van de rapportage wordt
tijdens een persconferentie op het
hoofdbureau in Middelburg be
kendgemaakt. Eerder die dag wor
den de leidinggevenden en de on
dernemingsraad bijgepraat. Staal
werd eind augustus door minister
Ter Horst gevraagd de situatie in
Zeeland te onderzoeken.
adviessnefheid
vrachtauto's
Toch vind ik dat de overheid daar
wel voor is. We weten wat het pro
bleem is en we weten wat de op
lossing is, maar om de één of ande
re reden passen we die kennis niet
toe. Een voorbeeld? Het is tech
nisch mogelijk - via het navigatie
systeem - om auto's in bepaalde
straten niet harder dan dertig kilo
meter te laten rijden. En toch
doen we dat niet. Wat zou er op te
gen zijn om dat in de buurt van
scholen in te stellen?"
In Zeeland valt nog winst te halen
op vijftig en tachtig kilometerwe
gen, denkt Aarts. „Dat zijn de we
gen waar veel slachtoffers vallen.
En inderdaad, daar zijn er veel
van. Maar ook als je de cijfers om
rekent naar het aantal kilometers,
is het risico op die wegen relatief
hoog." Ook de vermenging van
landbouwverkeer met autoverkeer
zorgt voor gevaar, zegt Rhebergen.
„En dan wil ik echt niemand be
schuldigen. Bij wegen waar dat
nog door elkaar rijdt, zal iets moe
ten gebeuren." Gemeenten kun
nen bovendien beter hun best
doen om dertig kilometerzones in
te richten. Rhebergen: „Dat is in
veel plaatsen nogal sober gedaan."
De straten nodigen vaak nog
steeds uit tot gas geven; het gevolg
is dat de politie weigert om te be
keuren. De maximum snelheid
moet 'geloofwaardig' zijn, vindt
ook Aarts. Zodat automobilisten
het logisch vinden om niet harder
dan dertig te rijden.
Investeren in verkeersveiligheid is
politiek niet altijd makkelijk-te ver
kopen, zegt Aarts. Ook in Zeeland
was veel kritiek op de experimen
ten in Zeeuws Vlaanderen met
Duurzaam Veilig. Steun krijgen
voor maatregelen kan door betere
voorlichting, denkt ze.
„Mensen zijn best bereid om zich
aan te passen. Een goed voorbeeld
daarvan is die proef in Tilburg
waarbij automobilisten niet harder
dan dertig konden. Eerst was daar
weerstand tegen, maar na een tijd
je zag men er toch de voordelen
van in."
Een gelanceerde automobiliste betekende in 2003 het definitieve einde van
het korte bestaan van de doseerinstallatie bij Hotel Goes. Die was daar geïn
stalleerd om sluipverkeer tussen Goes en Heinkenszand tegen te gaan en
de fietsers op het traject beter te beschermen, archieffoto Dirk-Jan Gjeltema
De bekendste misser op verkeersgebied: de kantelweg. In 1998 werd tus
sen Nieuwvliet en Groede een stuk van 800 meter aangelegd. Hoewel de
meeste mensen zachter reden, trok het golvend asfalt ook lieden aan die er
een attractie in zagen. In 2006 sneuvelde de weg. archieffoto Peter Nicolai
Vlissingse student loopt
stage op schip dat voor
Somalische kust vaart.
door Cornelleke Blok
MIDDELBURG - Ja, hij heeft de afgelo
pen nachten tóch wat minder rus
tig geslapen. Niet zo gek, want Ge
orge Heidens (21) uit Vlissingen
vaart met de Jumbo Javelin door
de Golf van Aden, waar het mo
menteel krioelt van de Somalische
piraten. Het schip kreeg tot afgelo
pen nacht twee dagen lang be
scherming van het Nederlandse
fregat Hr. Ms. de Ruyter.
„Dat was een hele opluchting",
zegt de student van het Maritiem
Instituut de Ruyter in Vlissingen,
die sinds augustus stage loopt aan
boord van de Jumbo Javelin.
„Het is hier nu nogal hectisch aan
boord. Er lopen allemaal bewapen
de mariniers rond. Ze houden de
omgeving 24 uur per dag in de ga
ten. Ze hebben nachtkijkers, zodat
ze in het donker alles kunnen
zien. Elk uur wisselen de mari
niers elkaar af, zodat ze scherp blij
ven. Ik denk dat die piraten erg on
der de indruk zijn van de marine
schepen. Ik heb tenminste nog
niks gezien dat op piraten leek. Ik
voel me nu wel veilig, de kans is
klein dat er iets gebeurt."
Wekenlang was het onzeker of de
Jumbo Javelin wel begeleiding zou
krijgen. „We hadden ons voorbe
reid om alleen door het gebied te
varen. Het schip vervoert extreem
zware ladingen. We varen niet zo
hard als containerschepen en het
dek ligt niet ver boven het water
oppervlak. Daardoor zijn we
kwetsbaarder. In de dagen voordat
de mariniers er waren, liepen we
extra wacht. Ik probeerde goed op
verdachte dingen te letten. De ma
chines draaiden voortdurend, zo
dat we snel weg konden varen.
Rondom het schip waren draden
gespannen, die onder stroom ston
den. Dan hoop je er maar het bes
te van, maar-het is geen fijn ge
voel. Er zijn voortdurend aanval
len op schepen. Toen ik hoorde
dat we bescherming kregen, heb ik
wel even mijn ouders gebeld."
Ondanks de spannende uren is
George nog steeds verslingerd aan
de zeevaart. „Ik vind het hartstik
ke leuk om op zo'n schip te wer
ken: je bent met techniek en met
je handen bezig." Lachend: „En, je
maakt nog eens wat mee."
Iemand die mijn stijl tot zijn stijl maakt. Iemand die
meedenkten zich in mijn leuen i/erdiept. Ik uoel me
begrepen. En tóch is het mijn interieur, mijn stijl!
junJMjeê
www.interieur-paauwe.nl
Zonnemaire ligt vlakbij Zietikzee: 50 autominuten van Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen.