{60} kost jaarlijks miljarden euro's Veilig verkeer Die piraten zijn nu wel onder de indruk Rapport over politie is klaar Mislukt: kantelweg bij Nieuwvliet Mislukt: doseerinstallatie bij Goes proef vak kantelweg Gelukt: fietsweg bij Renesse Gelukt: viaduct bij Middelburg PZC Woensdag 10 december 2008 3 COMMENTAAR Stug volhouden. Dat kenmerkt de Zeeuwse strijd tegen verkeersongelukken. Sinds jaar en dag experimenteren wegbeheerders hier met sterk wisselend succes met verkeersmaatregelen. Deze stevige traditie zetten ze vandaag voort met een nieuwe doelstelling: in 2020 mogen hier geen vermijdbare ongelukken meer gebeuren. Dit is een prima ambitie. Maar de recente geschiedenis leert dat het zeer moeilijk is om het verkeer veel veiliger te maken. Per maatregel is het effect nog aardig te meten. Zo is de kantelweg helemaal mislukt. Daar staan gelukkig veel succesjes tegenover. De balans is echter moeilijk op te maken. Het grillige verloop van het aantal verkeersdoden spoort niet met de hoeveelheid aandacht. Veel lastig te verklaren eenzijdige ongevallen maken het nog ingewikkelder. Het blijft dus zoeken naar de juiste maatregelen. Daarom zullen verkeersdeelnemers hier in Zeeland wel weer eens een vreemd bord of een rare streep tegenkomen, een gekke ribbel of een schijnbaar onlogisch stoplicht. Dat ongemak moeten ze maar voor lief nemen. Want het is het geruststellende bewijs dat in elk geval de beheerders er alles aan doen om ellende in het verkeer te voorkomen. De rest moeten de weggebruikers zelf doen. Een probaat middel in de strijd tegen verkeersongevallen is het scheiden van verkeersdeelnemers. Een geslaagd voorbeeld is de aanleg van de recrea- tieverdeelweg tussen Renesse en Burgh-Haamstede. Hierdoor kon de Vroon- weg worden omgebouwd tot fiets-en wandelpad. foto Marijke Folkertsma In 2000 maakten kleine rotondes een eind aan een gevaarlijke situatie bij Middelburg. Waar de Sloeweg-Noord, Schroeweg en A58 samenkomen, ge beurden voor de verbouwing van het weggedeelte geregeld ongelukken met ziekenhuisopnames en zelfs doden ten gevolg. foto Lex de Meester MIDDELBURG - De commissie Boele Staal presenteert vrijdag de resulta ten van het onderzoek naar de pro blemen bij de politie Zeeland. De inhoud van de rapportage wordt tijdens een persconferentie op het hoofdbureau in Middelburg be kendgemaakt. Eerder die dag wor den de leidinggevenden en de on dernemingsraad bijgepraat. Staal werd eind augustus door minister Ter Horst gevraagd de situatie in Zeeland te onderzoeken. adviessnefheid vrachtauto's Toch vind ik dat de overheid daar wel voor is. We weten wat het pro bleem is en we weten wat de op lossing is, maar om de één of ande re reden passen we die kennis niet toe. Een voorbeeld? Het is tech nisch mogelijk - via het navigatie systeem - om auto's in bepaalde straten niet harder dan dertig kilo meter te laten rijden. En toch doen we dat niet. Wat zou er op te gen zijn om dat in de buurt van scholen in te stellen?" In Zeeland valt nog winst te halen op vijftig en tachtig kilometerwe gen, denkt Aarts. „Dat zijn de we gen waar veel slachtoffers vallen. En inderdaad, daar zijn er veel van. Maar ook als je de cijfers om rekent naar het aantal kilometers, is het risico op die wegen relatief hoog." Ook de vermenging van landbouwverkeer met autoverkeer zorgt voor gevaar, zegt Rhebergen. „En dan wil ik echt niemand be schuldigen. Bij wegen waar dat nog door elkaar rijdt, zal iets moe ten gebeuren." Gemeenten kun nen bovendien beter hun best doen om dertig kilometerzones in te richten. Rhebergen: „Dat is in veel plaatsen nogal sober gedaan." De straten nodigen vaak nog steeds uit tot gas geven; het gevolg is dat de politie weigert om te be keuren. De maximum snelheid moet 'geloofwaardig' zijn, vindt ook Aarts. Zodat automobilisten het logisch vinden om niet harder dan dertig te rijden. Investeren in verkeersveiligheid is politiek niet altijd makkelijk-te ver kopen, zegt Aarts. Ook in Zeeland was veel kritiek op de experimen ten in Zeeuws Vlaanderen met Duurzaam Veilig. Steun krijgen voor maatregelen kan door betere voorlichting, denkt ze. „Mensen zijn best bereid om zich aan te passen. Een goed voorbeeld daarvan is die proef in Tilburg waarbij automobilisten niet harder dan dertig konden. Eerst was daar weerstand tegen, maar na een tijd je zag men er toch de voordelen van in." Een gelanceerde automobiliste betekende in 2003 het definitieve einde van het korte bestaan van de doseerinstallatie bij Hotel Goes. Die was daar geïn stalleerd om sluipverkeer tussen Goes en Heinkenszand tegen te gaan en de fietsers op het traject beter te beschermen, archieffoto Dirk-Jan Gjeltema De bekendste misser op verkeersgebied: de kantelweg. In 1998 werd tus sen Nieuwvliet en Groede een stuk van 800 meter aangelegd. Hoewel de meeste mensen zachter reden, trok het golvend asfalt ook lieden aan die er een attractie in zagen. In 2006 sneuvelde de weg. archieffoto Peter Nicolai Vlissingse student loopt stage op schip dat voor Somalische kust vaart. door Cornelleke Blok MIDDELBURG - Ja, hij heeft de afgelo pen nachten tóch wat minder rus tig geslapen. Niet zo gek, want Ge orge Heidens (21) uit Vlissingen vaart met de Jumbo Javelin door de Golf van Aden, waar het mo menteel krioelt van de Somalische piraten. Het schip kreeg tot afgelo pen nacht twee dagen lang be scherming van het Nederlandse fregat Hr. Ms. de Ruyter. „Dat was een hele opluchting", zegt de student van het Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen, die sinds augustus stage loopt aan boord van de Jumbo Javelin. „Het is hier nu nogal hectisch aan boord. Er lopen allemaal bewapen de mariniers rond. Ze houden de omgeving 24 uur per dag in de ga ten. Ze hebben nachtkijkers, zodat ze in het donker alles kunnen zien. Elk uur wisselen de mari niers elkaar af, zodat ze scherp blij ven. Ik denk dat die piraten erg on der de indruk zijn van de marine schepen. Ik heb tenminste nog niks gezien dat op piraten leek. Ik voel me nu wel veilig, de kans is klein dat er iets gebeurt." Wekenlang was het onzeker of de Jumbo Javelin wel begeleiding zou krijgen. „We hadden ons voorbe reid om alleen door het gebied te varen. Het schip vervoert extreem zware ladingen. We varen niet zo hard als containerschepen en het dek ligt niet ver boven het water oppervlak. Daardoor zijn we kwetsbaarder. In de dagen voordat de mariniers er waren, liepen we extra wacht. Ik probeerde goed op verdachte dingen te letten. De ma chines draaiden voortdurend, zo dat we snel weg konden varen. Rondom het schip waren draden gespannen, die onder stroom ston den. Dan hoop je er maar het bes te van, maar-het is geen fijn ge voel. Er zijn voortdurend aanval len op schepen. Toen ik hoorde dat we bescherming kregen, heb ik wel even mijn ouders gebeld." Ondanks de spannende uren is George nog steeds verslingerd aan de zeevaart. „Ik vind het hartstik ke leuk om op zo'n schip te wer ken: je bent met techniek en met je handen bezig." Lachend: „En, je maakt nog eens wat mee." Iemand die mijn stijl tot zijn stijl maakt. Iemand die meedenkten zich in mijn leuen i/erdiept. Ik uoel me begrepen. En tóch is het mijn interieur, mijn stijl! junJMjeê www.interieur-paauwe.nl Zonnemaire ligt vlakbij Zietikzee: 50 autominuten van Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3