Verkeersonveiligheid
Bevallingszorg in Goes
voor Kerstmis op orde
Grachtengordel
mm
WÊKÊÊ
Mislukt: 30-kilometerweg Nieuwerkerk
Gelukt: inhaalverbod op Noord-Beveland
2 Woensdag 10 december 2008 PZC
ERNST JAN ROZENDAAL
Ik moest even met mijn ogen knipperen toen ik het las.
Het kabinet gaat de Amsterdamse grachtengordel bij Unes
co voordragen als werelderfgoed. Bij de grachtengordel
denk ik namelijk niet als eerste aan gebouwen, maar aan een
clubje bekende Nederlanders dat elkaar voortdurend in de na
vel zit te staren. Misschien wel een eigenaardig fenomeen,
maar om dat nou tot werelderfgoed uit te roepen...
Toen de werkelijke betekenis van het bericht tot me door
drong, werd mijn verbazing nog groter. De grachtengordel, is
dat niet die plek waar elke maand een drugscrimineel wordt
omgelegd? Waar je op elke hoek een coffeeshop vindt? Of an
ders wel een sexshop? Waar één
keer per jaar een roze vloot te
water gaat om de Nederlandse
tolerantie te vieren? En wil dan
dit kabinet, aangevoerd door be
tuttelaars als Rouvoet en Balken
ende, daar werelderfgoed van
maken? Dat de restanten van Sodom en Gomorra tot wereld
erfgoed worden uitgeroepen, zou ik me nog kunnen voorstel
len, maar niet dat uitgerekend de hedendaagse variant wordt
voorgedragen door een stelletje bestuurders dat nog het liefst
de koopzondag zou afschaffen. Dan hadden ze toch beter de
Middelburgse grachtengordel kunnen nomineren.
Of is het een politieke meesterzet? Wordt er soms op gespecu
leerd dat de inspecteurs van Unesco eerst een grote opruimac-
tie verlangen voordat de Verenigde Naties volgend jaar zomer
een - zoals de Amsterdamse wethouder Herrema zei - 'Miche-
linster voor de Amsterdamse stedenbouw' gaan uitreiken? De
hoofdstad is er in ieder geval al mee begonnen. Het aantal cof
feeshops wordt gehalveerd, net als de raamprostitutie op de
Wallen. Dat laatste kon wel eens een misrekening blijken.
Want hoe kun je een stad op de werelderfgoedlijst plaatsen
waar het oudste beroep ter wereld wordt uitgebannen?
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Om dat nou tot
werelderfgoed uit te
roepen...
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145,4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5769
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4651
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 0800- 8060
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 0800-0231 231
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel vari
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice Zie ook het privacy statement op
www.pzc.ni
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
Woonplaats
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In het colofon trefl u nadere informatie
Verkeersslachtoffers
Het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers in Zeeland
35
f*M
CM
29
HHMHHI
CM
m
26
BMHHHi
fM
■sf
23
fM
in
23
fM
39
1
fM
1 Ï-V
0
20
jHHB
CM
00 i
O I
29
fM
tot nu toe
„adjfei.
r-i
PZC Willem Adriaansens
Ook in Zeeland worden straten binnen de bebouwde kom gestaag ingericht
als dertig-kilometerzone. De ervaring leert dat automobilisten, zolang ze
niet fysiek gedwongen worden om gas terug te nemen, stug te hard blijven
rijden, zoals hier op de Stolweg in Nieuwerkerk. foto Marijke Folkertsma
In 2020 moet Zeeland de meest verkeersveilige provincie
zijn. De overheden in de provincie maken vandaag
afspraken om die wens te laten uitkomen. Kan dat ook?
door Nadia Berkelder
Als de luchtvaart en het
spoor erin slagen om
het risico op ongevallen
tot een minimum te be
perken, dan moet dat bij het weg
verkeer ook kunnen, zegt Letty
Aarts, senior onderzoeker bij de
SWOV, een instituut dat weten
schappelijk onderzoek doet naar
verkeersveiligheid. „Maar de lucht
vaart en het spoor zijn professione
le takken van transport, daar wor
den veel hogere eisen aan gesteld.
Mensen vinden het onacceptabel
als er een vliegtuig neerstort. Bij
het wegverkeer is dat anders: auto
mobilisten hechten veel waarde
aan hun vrijheid. Ze nemen die
vrijheid ook, want ze houden zich
lang niet altijd aan de snelheid."
Er is nog een wereld te winnen,
denkt Aarts. „Uiteraard is het on
mogelijk om alles uit te sluiten. Et
zullen altijd ongelukken blijven ge
beuren, alleen al vanwege het feit
dat je ze niet kunt voorspellen,
maar er valt nog veel te doen."
Om te beginnen: goed tot ons la
ten doordringen wat verkeerson
veiligheid jaarlijks kost. De SWOV
heeft het berekend. In 2003 kostte
verkeersonveiligheid in totaal 12,3
miljard euro of 2,6 procent van het
Bruto Nationaal Product. Het gaat
onder meer om medische kosten,
kosten omdat mensen niet kun
nen werken, immateriële en mate
riële kosten. „Uit onderzoek blijkt
dat investeren in verkeersveilig
heid zeer rendabel is", zégt Aarts.
„Maar de politiek gaat daar lang
niet altijd op een transparante ma
nier mee om: beslissingen worden
op gevoel genomen, al naar gelang
hoe de politieke wind waait, en op
het sentiment bij het publiek."
Henk Rhebergen van het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland (ROVZ) is het met haar
eens. „Een euro kan niet beter be
steed worden dan aan verkeersvei
ligheid. De ellende is dat degene
die moet investeren - de overheid
- daar niet meteen van profiteert.
Voor sommige weggebruikers een ergernis: op 100-kilometerwegen, zoals
hier de Oost-Westweg op Noord-Beveland niet kunnen inhalen. Voor de ver
keersveiligheid zijn doorgetrokken strepen echter een zegen: door het in
haalverbod gebeuren minder ongevallen. archieffoto Dirk-Jan Gjeltema
Bevallingen in Walchers
ziekenhuis moeten
vanaf januari in Goes.
door Claudia Sondervan
GOES - Voor de feestdagen is het
Oosterscheldeziekenhuis in Goes
klaar om de Waicherse kraamvrou
wen te ontvangen.
Eind deze week komt de werk
groep van verloskundigen, verlos
kundig huisartsen, ambulance
dienst en ziekenhuismedewerkers
met adviezen om de veiligheid
van zwangeren en kraamvrouwen
in nood op Walcheren te verbete
ren. Dat zegt woordvoerder Jaap
Nelemans van de fusieziekenhui
zen in Noord- en Midden-Zee
land.
De Waicherse verloskundigen wil
len nog niet meer kwijt dan dat de
onderhandelingen met de zieken
huizen in een kwetsbaar stadium
verkeren.
Vooruitlopend op deherinrich
ting van de ziekenhuiszorg wor
den de bevallingen die in Zieken
huis Walcheren plaats moeten vin
den vanaf 1 januari 2009 in het
Goese ziekenhuis gedaan.
Aanleiding is dat beide ziekenhui
zen een vrouwenarts tekort ko
men. De vacatures blijken lastig op
te vullen.
De vier verloskamers in Vlissingen
blijven ter beschikking van de ver
loskundigen voor Waicherse vrou
wen die een thuisbevalling te ver
van de klinische zorg vinden maar
niet naar Goes willen komen. In
het Oosterscheldeziekenhuis in
Goes wordt intussen de wiegenka-
mer verruimd, gaat het aantal ver
loskamers van vier naar zeven en
wordt plaats gemaakt voor zes
extra kraambedden. De kinderafde
ling blijft: nog enkele maanden in
Ziekenhuis Walcheren, zegt Nele
mans.