Verkeersonveiligheid Bevallingszorg in Goes voor Kerstmis op orde Grachtengordel mm WÊKÊÊ Mislukt: 30-kilometerweg Nieuwerkerk Gelukt: inhaalverbod op Noord-Beveland 2 Woensdag 10 december 2008 PZC ERNST JAN ROZENDAAL Ik moest even met mijn ogen knipperen toen ik het las. Het kabinet gaat de Amsterdamse grachtengordel bij Unes co voordragen als werelderfgoed. Bij de grachtengordel denk ik namelijk niet als eerste aan gebouwen, maar aan een clubje bekende Nederlanders dat elkaar voortdurend in de na vel zit te staren. Misschien wel een eigenaardig fenomeen, maar om dat nou tot werelderfgoed uit te roepen... Toen de werkelijke betekenis van het bericht tot me door drong, werd mijn verbazing nog groter. De grachtengordel, is dat niet die plek waar elke maand een drugscrimineel wordt omgelegd? Waar je op elke hoek een coffeeshop vindt? Of an ders wel een sexshop? Waar één keer per jaar een roze vloot te water gaat om de Nederlandse tolerantie te vieren? En wil dan dit kabinet, aangevoerd door be tuttelaars als Rouvoet en Balken ende, daar werelderfgoed van maken? Dat de restanten van Sodom en Gomorra tot wereld erfgoed worden uitgeroepen, zou ik me nog kunnen voorstel len, maar niet dat uitgerekend de hedendaagse variant wordt voorgedragen door een stelletje bestuurders dat nog het liefst de koopzondag zou afschaffen. Dan hadden ze toch beter de Middelburgse grachtengordel kunnen nomineren. Of is het een politieke meesterzet? Wordt er soms op gespecu leerd dat de inspecteurs van Unesco eerst een grote opruimac- tie verlangen voordat de Verenigde Naties volgend jaar zomer een - zoals de Amsterdamse wethouder Herrema zei - 'Miche- linster voor de Amsterdamse stedenbouw' gaan uitreiken? De hoofdstad is er in ieder geval al mee begonnen. Het aantal cof feeshops wordt gehalveerd, net als de raamprostitutie op de Wallen. Dat laatste kon wel eens een misrekening blijken. Want hoe kun je een stad op de werelderfgoedlijst plaatsen waar het oudste beroep ter wereld wordt uitgebannen? Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Om dat nou tot werelderfgoed uit te roepen... COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 0800- 8060 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800-0231 231 Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel vari Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice Zie ook het privacy statement op www.pzc.ni Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters Woonplaats Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In het colofon trefl u nadere informatie Verkeersslachtoffers Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Zeeland 35 f*M CM 29 HHMHHI CM m 26 BMHHHi fM ■sf 23 fM in 23 fM 39 1 fM 1 Ï-V 0 20 jHHB CM 00 i O I 29 fM tot nu toe „adjfei. r-i PZC Willem Adriaansens Ook in Zeeland worden straten binnen de bebouwde kom gestaag ingericht als dertig-kilometerzone. De ervaring leert dat automobilisten, zolang ze niet fysiek gedwongen worden om gas terug te nemen, stug te hard blijven rijden, zoals hier op de Stolweg in Nieuwerkerk. foto Marijke Folkertsma In 2020 moet Zeeland de meest verkeersveilige provincie zijn. De overheden in de provincie maken vandaag afspraken om die wens te laten uitkomen. Kan dat ook? door Nadia Berkelder Als de luchtvaart en het spoor erin slagen om het risico op ongevallen tot een minimum te be perken, dan moet dat bij het weg verkeer ook kunnen, zegt Letty Aarts, senior onderzoeker bij de SWOV, een instituut dat weten schappelijk onderzoek doet naar verkeersveiligheid. „Maar de lucht vaart en het spoor zijn professione le takken van transport, daar wor den veel hogere eisen aan gesteld. Mensen vinden het onacceptabel als er een vliegtuig neerstort. Bij het wegverkeer is dat anders: auto mobilisten hechten veel waarde aan hun vrijheid. Ze nemen die vrijheid ook, want ze houden zich lang niet altijd aan de snelheid." Er is nog een wereld te winnen, denkt Aarts. „Uiteraard is het on mogelijk om alles uit te sluiten. Et zullen altijd ongelukken blijven ge beuren, alleen al vanwege het feit dat je ze niet kunt voorspellen, maar er valt nog veel te doen." Om te beginnen: goed tot ons la ten doordringen wat verkeerson veiligheid jaarlijks kost. De SWOV heeft het berekend. In 2003 kostte verkeersonveiligheid in totaal 12,3 miljard euro of 2,6 procent van het Bruto Nationaal Product. Het gaat onder meer om medische kosten, kosten omdat mensen niet kun nen werken, immateriële en mate riële kosten. „Uit onderzoek blijkt dat investeren in verkeersveilig heid zeer rendabel is", zégt Aarts. „Maar de politiek gaat daar lang niet altijd op een transparante ma nier mee om: beslissingen worden op gevoel genomen, al naar gelang hoe de politieke wind waait, en op het sentiment bij het publiek." Henk Rhebergen van het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is het met haar eens. „Een euro kan niet beter be steed worden dan aan verkeersvei ligheid. De ellende is dat degene die moet investeren - de overheid - daar niet meteen van profiteert. Voor sommige weggebruikers een ergernis: op 100-kilometerwegen, zoals hier de Oost-Westweg op Noord-Beveland niet kunnen inhalen. Voor de ver keersveiligheid zijn doorgetrokken strepen echter een zegen: door het in haalverbod gebeuren minder ongevallen. archieffoto Dirk-Jan Gjeltema Bevallingen in Walchers ziekenhuis moeten vanaf januari in Goes. door Claudia Sondervan GOES - Voor de feestdagen is het Oosterscheldeziekenhuis in Goes klaar om de Waicherse kraamvrou wen te ontvangen. Eind deze week komt de werk groep van verloskundigen, verlos kundig huisartsen, ambulance dienst en ziekenhuismedewerkers met adviezen om de veiligheid van zwangeren en kraamvrouwen in nood op Walcheren te verbete ren. Dat zegt woordvoerder Jaap Nelemans van de fusieziekenhui zen in Noord- en Midden-Zee land. De Waicherse verloskundigen wil len nog niet meer kwijt dan dat de onderhandelingen met de zieken huizen in een kwetsbaar stadium verkeren. Vooruitlopend op deherinrich ting van de ziekenhuiszorg wor den de bevallingen die in Zieken huis Walcheren plaats moeten vin den vanaf 1 januari 2009 in het Goese ziekenhuis gedaan. Aanleiding is dat beide ziekenhui zen een vrouwenarts tekort ko men. De vacatures blijken lastig op te vullen. De vier verloskamers in Vlissingen blijven ter beschikking van de ver loskundigen voor Waicherse vrou wen die een thuisbevalling te ver van de klinische zorg vinden maar niet naar Goes willen komen. In het Oosterscheldeziekenhuis in Goes wordt intussen de wiegenka- mer verruimd, gaat het aantal ver loskamers van vier naar zeven en wordt plaats gemaakt voor zes extra kraambedden. De kinderafde ling blijft: nog enkele maanden in Ziekenhuis Walcheren, zegt Nele mans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2