Olietanker vlotgetrokken
Onderzoekers: 'Wanorde
Luilekkerland
PZC s
2 I Maandag 8 december 2008 PZC
WIM HOFMAN
Kookboeken zijn geen boeken die je kookt, maar boeken
die je bekijkt. We hebben hier in huis wel tien kookboe
ken met erin honderden recepten. De meeste hebben
we nooit uitgeprobeerd. Sommige recepten hebben we wel ve
le malen gebruikt en dat kun je soms zien aan de bladzijden in
zo'n kookboek. Zo kun je in een van onze kookboeken een
bladzijde vinden die bruin is van de cacao: chocoladepudding
met maïzena en suiker. Dikwijls gooiden we in het recept
meer cacao dan was voorgeschreven. In een ander kookboek is
een laurierblad als bladwijzer gebruikt. Het ligt bij stoofvlees.
Hoewel we een laurierstruik in de tuin hebben staan, doen we
de laatste tijd niet zoveel laurier
meer in de stoofpotten of in de
soep. In een ouder kookboek
ligt een leeg zakje vanillesuiker
en een stukje reclamefolder van
De Gruyter. Het boek heet Ik
kan koken. Het is uit 1954 en het
is nogal uitgebreid met onder andere hoofdstukjes over de keu
ken en haar inrichting, hooikisten en EHBO. Er is er ook een
over twee huisvrouwen in één keuken. Ik weet niet of dat een
probleem is. Ik heb bij lange na niet alles gelezen wat erin
staat. Ik heb wel de platen bekeken. Over de meeste hangt een
grauwsluier. Er staan ook enkele kleurenplaten in: nasi goreng,
een schaal met gevulde hardgekookte eieren. Er is ook een fo
to van een vrouwenhand die met een spuit een sliertje slag
room om een kers legt. Veel kookboeken van nu komen op
hetzelfde neer: recepten en kleurenfoto's en die formule
maakt een kookboek dikwijls aantrekkelijk: je leest hier en
daar wat en je bekijkt de plaatjes. Meestal is dat al voldoende
en dan hoefje helemaal geen recept meer uit te proberen. Ie
komt als het ware al bladerend in een soort Luilekkerland te
recht en als je het boek dichtslaat, heb je meteen gegeten en ge
dronken.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
In een kookboek is
een laurierblad als
bladwijzer gebruikt
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alKroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5769
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 8.0, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4651
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed.
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 0800- 8060
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 0800-0231 231
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-maii adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
Tirir»
De PZC gaal zorgvuldig om m
°i peisoonsgegevens. In hei colofon ueli u nadeie infoimalie
In steegjes zonder graffiti begaan mensen minder
kleine criminaliteit dan in smalle straten waar de muren
wél zijn ondergeklad. Dat blijkt uit onderzoek van de
Rijksuniversiteit Groningen. Het is een steun in de rug
voor gemeenten als Goes en Middelburg die de strijd
hebben aangebonden met vuilspuiters in de stad.
door Joeiri WSsse
Wie in de gemeente
Goes woont en op
een dag een tag of
andere 'kunstui
ting' van een 'graffiti-artiest' op
zijn gevel aantreft, hoeft alleen
maar even naar de gemeente te bel
len en een paar dagen later is niets
meer van de bekladding te zien.
En de rekening: die blijft achterwe
ge. „Als een blad op de grond valt,
ruimen wij het ook op. Burgers be
talen daar onroerend zaakbelas
ting voor", zegt Paul Schipper van
de gemeente Goes.
Veiligheid is voor Goes de belang
rijkste drijfveer om graffiti te ver
wijderen. „Graffiti wordt door veel
mensen als groezelig ervaren. Het
wekt een negatief gevoel op. Voor
al 's avonds in tunneltjes is het on
veilig, omdat donkere kleuren de
verlichting verminderen."
Ook Middelburg voert een hard be
leid tegen graffiti. Vorig jaar liet de
De Groningse onderzoekers
zetten twee situaties in scène
waaruit bleek dat graffiti een
negatieve invloed heeft op het
gedrag van mensen.
gemeente voor 60.000 euro de bin
nenstad volledig schoonpoetsen.
„Dat was eenmalig", benadrukt
Hans Hubregtse van de gemeente.
Burgers en ondernemers zijn nu
zélf verantwoordelijk voor het
schoonhouden van hun panden
en worden daar door de gemeente
ook op aangesproken. Winkeliers
kunnen voor 125 euro per jaar een
'verzekering' afsluiten. De gemeen
te komt particulieren tegemoet in
de kosten. „In een schone stad voe
len mensen zich veiliger", zegt Hu
bregtse over de achtergrond van
het Middelburgse anti-graffitibe-
leid. „Nu beperkt het zich nog tot
de binnenstad. Als dit project suc
cesvol blijkt te zijn, is het aan de
politiek om eventueel geld uit te
trekken voor andere wijken.". Het
schoonhouden van de binnenstad
kost Middelburg nu zo'n 20.000
euro per jaar.
Goes houdt voor 50.000 euro per
jaar de hele gemeente schoon.
Voor de gebouwen en objecten die
eigendom zijn van andere organi
saties, zoals de flats van de woning
bouwvereniging of de 'Pezemkast-
jes' van Delta, heeft Goes wel af
spraken gemaakt over de verdeling
van de kosten. De totale kosten
voor de gemeente blijven relatief
laag omdat het werk wordt uitbe
steed aan sociaal werkvoorzie-
ningsbedrijf De Betho. „Zij be
schikken over specifiek opgeleide
mensen en professionele appara
tuur. Bovendien is het prachtig dat
ze hoogwaardig werk doen."
Eén van de laatste partijen waar
Goes afspraken mee wil maken is
de provincie. Die beheert tal van
(fiets)tunneltjes en heeft op een
aantal plekken, waaronder de
Nieuw-Vlissingseweg proefprojec
ten lopen. „In totaal zijn we daar
voor drie jaar 50.000 euro aan
kwijt. Te veel, vinden we", zegt
Martij n Hoosemans van de provin
cie. „We zijn bezig om beleid op
stellen voor heel Zeeland."
De gemeenten Vlissingen en Ter-
neuzen hebben momenteel geen
graffitibeleid. Wel grijpen ze in als
ergens kwetsende bekladding op
duikt. Een woordvoerder van Vlis
singen zegt dat de gemeente bezig
is beleid te ontwikkelen om de
stad schoon te maken. „Er is al een
top twintig opgesteld van de hin
derlijkste bekladdingen."
Aan de sturen van fietsen
in een steeg zijn reclame
folders gehangen. Er zijn
geen prullenbakken.
Hoeveel mensen gooien
de folder op de grond?
Uit een brievenbus in een
steeg hangt een envelop
met daarin duidelijk
zichtbaar een biljet van vijf
euro. Hoeveel mensen
nemen de envelop mee?
69%
steeg lil®!
zonder TV 13%
graffiti ff
PZC Donja Odijk bron RUG
Binnenvaartschip met
stookolie een nacht vast
op de Westerschelde.
VLISSINGEN - Drie sleepboten van
Multraship uit Terneuzen en URS
uit Antwerpen hebben gisteroch
tend vroeg op de Westerschelde
de vastgelopen binnenvaarttanker
Atlantic Transport losgetrokken.
Het Nederlandse tankschip was
met 3200 ton stookolie aan boord
op weg van Rotterdam naar Vlis
singen toen het tussen Ellewouts-
dijk en de Sloehaven aan de grond
liep. „Het was kort na hoog water,
met vallend tij", aldus woordvoer
ster Eline Muller van Multraship.
„Als je er dan niet meteen bij
bent, kun je het vergeten dat je
een schip nog lostrekt. Het water
zakt dan met centimeters per mi
nuut."
Een eerste poging om het schip als
nog los te trekken, mislukte dan
ook kort voor middernacht. Beslo
ten werd een nieuwe poging te wa
gen met opkomend tij.
Omdat de Atlantic Transport zo
veel stookolie vervoerde, bleven de
bergingsmaatschappijen standby
met oliebestrijdingsmiddelen,
pompmateriaal en overslagcapaci
teit. Van Rijkwaterstaat was het
oliebestrijdingsvaartuig Octopus
Bergers van Multraship en URS
hebben zondagochtend een vast
gelopen binnenvaartschip met
stookolie losgetrokken. Er is
geen olie weggelekt.
ter plaatse. Muller: „Met de krach
ten die er op het schip worden uit
geoefend, bestond het gevaar dat
er lekkage zou optreden."
's Ochtends vroeg werd een nieu
we poging gewaagd. „Dat is toch
spannend", aldus Muller. „We be
gonnen kort voor het hoogwater
was. Het moet meteen lukken,
want veel tijd heb je dan niet."
Drie sleepboten wisten de Atlantic
Transport los te trekken en naar
een dieper gedeelte van de Wester
schelde te slepen. Daar werd de
binnenvaarttanker geïnspecteerd.
Toen duidelijk was dat er niets lek
te, kon het schip op eigen kracht
zijn reis naar de Sloehaven vervol
gen. Het was gisteren niet duide
lijk door welke oorzaak het schip
zaterdagavond vastliep.