Olietanker vlotgetrokken Onderzoekers: 'Wanorde Luilekkerland PZC s 2 I Maandag 8 december 2008 PZC WIM HOFMAN Kookboeken zijn geen boeken die je kookt, maar boeken die je bekijkt. We hebben hier in huis wel tien kookboe ken met erin honderden recepten. De meeste hebben we nooit uitgeprobeerd. Sommige recepten hebben we wel ve le malen gebruikt en dat kun je soms zien aan de bladzijden in zo'n kookboek. Zo kun je in een van onze kookboeken een bladzijde vinden die bruin is van de cacao: chocoladepudding met maïzena en suiker. Dikwijls gooiden we in het recept meer cacao dan was voorgeschreven. In een ander kookboek is een laurierblad als bladwijzer gebruikt. Het ligt bij stoofvlees. Hoewel we een laurierstruik in de tuin hebben staan, doen we de laatste tijd niet zoveel laurier meer in de stoofpotten of in de soep. In een ouder kookboek ligt een leeg zakje vanillesuiker en een stukje reclamefolder van De Gruyter. Het boek heet Ik kan koken. Het is uit 1954 en het is nogal uitgebreid met onder andere hoofdstukjes over de keu ken en haar inrichting, hooikisten en EHBO. Er is er ook een over twee huisvrouwen in één keuken. Ik weet niet of dat een probleem is. Ik heb bij lange na niet alles gelezen wat erin staat. Ik heb wel de platen bekeken. Over de meeste hangt een grauwsluier. Er staan ook enkele kleurenplaten in: nasi goreng, een schaal met gevulde hardgekookte eieren. Er is ook een fo to van een vrouwenhand die met een spuit een sliertje slag room om een kers legt. Veel kookboeken van nu komen op hetzelfde neer: recepten en kleurenfoto's en die formule maakt een kookboek dikwijls aantrekkelijk: je leest hier en daar wat en je bekijkt de plaatjes. Meestal is dat al voldoende en dan hoefje helemaal geen recept meer uit te proberen. Ie komt als het ware al bladerend in een soort Luilekkerland te recht en als je het boek dichtslaat, heb je meteen gegeten en ge dronken. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns In een kookboek is een laurierblad als bladwijzer gebruikt COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alKroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 8.0, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed. T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 0800- 8060 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800-0231 231 Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-maii adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening Tirir» De PZC gaal zorgvuldig om m °i peisoonsgegevens. In hei colofon ueli u nadeie infoimalie In steegjes zonder graffiti begaan mensen minder kleine criminaliteit dan in smalle straten waar de muren wél zijn ondergeklad. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Het is een steun in de rug voor gemeenten als Goes en Middelburg die de strijd hebben aangebonden met vuilspuiters in de stad. door Joeiri WSsse Wie in de gemeente Goes woont en op een dag een tag of andere 'kunstui ting' van een 'graffiti-artiest' op zijn gevel aantreft, hoeft alleen maar even naar de gemeente te bel len en een paar dagen later is niets meer van de bekladding te zien. En de rekening: die blijft achterwe ge. „Als een blad op de grond valt, ruimen wij het ook op. Burgers be talen daar onroerend zaakbelas ting voor", zegt Paul Schipper van de gemeente Goes. Veiligheid is voor Goes de belang rijkste drijfveer om graffiti te ver wijderen. „Graffiti wordt door veel mensen als groezelig ervaren. Het wekt een negatief gevoel op. Voor al 's avonds in tunneltjes is het on veilig, omdat donkere kleuren de verlichting verminderen." Ook Middelburg voert een hard be leid tegen graffiti. Vorig jaar liet de De Groningse onderzoekers zetten twee situaties in scène waaruit bleek dat graffiti een negatieve invloed heeft op het gedrag van mensen. gemeente voor 60.000 euro de bin nenstad volledig schoonpoetsen. „Dat was eenmalig", benadrukt Hans Hubregtse van de gemeente. Burgers en ondernemers zijn nu zélf verantwoordelijk voor het schoonhouden van hun panden en worden daar door de gemeente ook op aangesproken. Winkeliers kunnen voor 125 euro per jaar een 'verzekering' afsluiten. De gemeen te komt particulieren tegemoet in de kosten. „In een schone stad voe len mensen zich veiliger", zegt Hu bregtse over de achtergrond van het Middelburgse anti-graffitibe- leid. „Nu beperkt het zich nog tot de binnenstad. Als dit project suc cesvol blijkt te zijn, is het aan de politiek om eventueel geld uit te trekken voor andere wijken.". Het schoonhouden van de binnenstad kost Middelburg nu zo'n 20.000 euro per jaar. Goes houdt voor 50.000 euro per jaar de hele gemeente schoon. Voor de gebouwen en objecten die eigendom zijn van andere organi saties, zoals de flats van de woning bouwvereniging of de 'Pezemkast- jes' van Delta, heeft Goes wel af spraken gemaakt over de verdeling van de kosten. De totale kosten voor de gemeente blijven relatief laag omdat het werk wordt uitbe steed aan sociaal werkvoorzie- ningsbedrijf De Betho. „Zij be schikken over specifiek opgeleide mensen en professionele appara tuur. Bovendien is het prachtig dat ze hoogwaardig werk doen." Eén van de laatste partijen waar Goes afspraken mee wil maken is de provincie. Die beheert tal van (fiets)tunneltjes en heeft op een aantal plekken, waaronder de Nieuw-Vlissingseweg proefprojec ten lopen. „In totaal zijn we daar voor drie jaar 50.000 euro aan kwijt. Te veel, vinden we", zegt Martij n Hoosemans van de provin cie. „We zijn bezig om beleid op stellen voor heel Zeeland." De gemeenten Vlissingen en Ter- neuzen hebben momenteel geen graffitibeleid. Wel grijpen ze in als ergens kwetsende bekladding op duikt. Een woordvoerder van Vlis singen zegt dat de gemeente bezig is beleid te ontwikkelen om de stad schoon te maken. „Er is al een top twintig opgesteld van de hin derlijkste bekladdingen." Aan de sturen van fietsen in een steeg zijn reclame folders gehangen. Er zijn geen prullenbakken. Hoeveel mensen gooien de folder op de grond? Uit een brievenbus in een steeg hangt een envelop met daarin duidelijk zichtbaar een biljet van vijf euro. Hoeveel mensen nemen de envelop mee? 69% steeg lil®! zonder TV 13% graffiti ff PZC Donja Odijk bron RUG Binnenvaartschip met stookolie een nacht vast op de Westerschelde. VLISSINGEN - Drie sleepboten van Multraship uit Terneuzen en URS uit Antwerpen hebben gisteroch tend vroeg op de Westerschelde de vastgelopen binnenvaarttanker Atlantic Transport losgetrokken. Het Nederlandse tankschip was met 3200 ton stookolie aan boord op weg van Rotterdam naar Vlis singen toen het tussen Ellewouts- dijk en de Sloehaven aan de grond liep. „Het was kort na hoog water, met vallend tij", aldus woordvoer ster Eline Muller van Multraship. „Als je er dan niet meteen bij bent, kun je het vergeten dat je een schip nog lostrekt. Het water zakt dan met centimeters per mi nuut." Een eerste poging om het schip als nog los te trekken, mislukte dan ook kort voor middernacht. Beslo ten werd een nieuwe poging te wa gen met opkomend tij. Omdat de Atlantic Transport zo veel stookolie vervoerde, bleven de bergingsmaatschappijen standby met oliebestrijdingsmiddelen, pompmateriaal en overslagcapaci teit. Van Rijkwaterstaat was het oliebestrijdingsvaartuig Octopus Bergers van Multraship en URS hebben zondagochtend een vast gelopen binnenvaartschip met stookolie losgetrokken. Er is geen olie weggelekt. ter plaatse. Muller: „Met de krach ten die er op het schip worden uit geoefend, bestond het gevaar dat er lekkage zou optreden." 's Ochtends vroeg werd een nieu we poging gewaagd. „Dat is toch spannend", aldus Muller. „We be gonnen kort voor het hoogwater was. Het moet meteen lukken, want veel tijd heb je dan niet." Drie sleepboten wisten de Atlantic Transport los te trekken en naar een dieper gedeelte van de Wester schelde te slepen. Daar werd de binnenvaarttanker geïnspecteerd. Toen duidelijk was dat er niets lek te, kon het schip op eigen kracht zijn reis naar de Sloehaven vervol gen. Het was gisteren niet duide lijk door welke oorzaak het schip zaterdagavond vastliep.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2