Strijd om PZC-t
barst nu pas eet
Pieter Wisse heeft 't mooiste handschrift van de school
ffieóte
umi Zeelattd
Bij Tonni Gubbens val je nooit in slaap
r_=- i
3 6 Zaterdag 6 december 2008 PZC
Zes HZ-opleidingen blinken uit Be°0"""n8'te""—
Volgens de Keuzegids 2009 zijn vijf opleidingen van de HZ Neerlands beste.
door Corneileke Blok
MIDDELBURG - Vijf opleidingen van
de Hogeschool Zeeland zijn de bes
te van Nederland. Dat staat in de
Keuzegids Hoger Onderwijs 2009.
Daarnaast staat de opleiding Aqua-
tische Ecotechnologie - die alleen
in Vlissingen gevolgd kan worden
- op de achtste plaats in een rang
lijst van twintig uitblinkende oplei
dingen in Nederland. Werktuig
bouwkunde op de HZ wordt lan
delijk het slechtst gewaardeerd.
In de gids krijgt elke opleiding een
score, die gebaseerd is op feiten -
onder meer groepsgrootte en con
tacturen - en studentenoordelen.
De HZ-opleidingen die landelijk
het best presteren zijn Internatio
nal Business and Languages, Com
merciële Economie, Bedrijfskundi
ge Informatica, Civiele Techniek
en Algemene Operationele Tech
nologie (AOT).
Behalve Werktuigbouwkunde ho
ren ook de opleidingen Bedrijfse-"
conomie en Management, Econo
mie en Recht bij de minst gewaar
deerde van het land. Dat komt
vooral door de inhoud en de orga
nisatie van de opleidingen. HZ-stu-
denten zijn doorgaans goed te
spreken over de computerfacilitei
ten en de kleine werkgroepen.
„Dit is een fantastische prestatie",
vindt Adri de Buck, voorzitter van
het College van Bestuur van de
HZ. „Vijftien van de 22 opleidin
gen staan in de top tien. De oplei
dingen die minder scoren gaan we
analyseren."
De Keuzegids 2009 biedt nauwe
lijks informatie over de opleidin
gen van de Roosevelt Academy in
Middelburg.
Opleiding Plaats Van de...
AOT-techniek1 3
Bedrijfskundige 1 15
informatica
Civiele techniek 1 15
Commerciële economie 1 27
International business 1 16
and languages
Elektrotechniek 3 18
Maritiem officier 3 4
Communicatie 4 19
Bouwkunde 5 17
Logistiek en technische 5 7
vervoerskunde
Opleiding Plaats Van de...
Chemie 6 14
Soc. ped. hulpverlening 6 21
Informatica 7 20
International business 8 17
and management
Maatschappelijk werk 8 19
Personeel en arbeid 12 25
Verpleegkunde 13 19
PABO 14 48
Werktuigbouwkunde 17 .17
Bedrijfseconomie 18 24
Management, economie 19 23
en recht
PZC Rolant Quist bron Keuzegids 2009
Naam: Bas Remijn (31) uit Goes
Vak: Geschiedenis
School: Ostrea Lyceum, Goes
„Ik moet eerlijk zeggen dat het niet helemaal als een ver
rassing kwam. Vorige week heb ik van een aantal leerlin
gen gehoord dat ze me gingen opgeven en ik heb ook
een mail doorgestuurd gekregen. Die was wel héél lief. Ik
dacht, als ik nou niet genomineerd word!"
Inderdaad, er ligt een hele stapel lieve mails bij de redac
tie. We waren onder de indruk. Bij Bas Remijn is geschie
denis nooit saai. De lessen zijn boeiend, leerzaam, interes
sant en gezellig. Hij staat voor iedere leerling klaar. Als
mentor is Remijn erg betrokken. Hij steekt veel energie
in zijn werk en is ook betrokken bij de brugklasshow,
schoojdisco's en excursies. Zijn klassenavonden zijn altijd
Tonni Cubbens, Patrick Nieuwenhuyze, Bas Remijn, Bram Theu'^ie
de PZC-bokaal voor de 'Beste leraar of lerares van Zeeland'. Wie
door Corneileke Blok en Ondine van der Vleuten foto's Ronald den Dekker
De PZC-bokaal is terug op
de redactie. Hij wacht
op een nieuwe eigenaar:
de beste leraar of lerares
van Zeeland 2008.
Kandidaten in overvloed! Kwam de
stroom lofprijzingen over toplera-
ren en -leraressen vorig jaar mond
jesmaat op gang, dit jaar meldden
zo'n 350 leerlingen vijftig verschil
lende docenten aan voor de
PZC-verkiezing 'Beste leraar of lera
res van Zeeland'. Van sommige
scholieren kregen we wel twee of
drie e-mails. Een leerling van het
Ostrea Lyceum presteerde het zelfs
om er meer dan twintig te sturen!
De één volstond met een kreet als
'Meneer Remijn is de beste!', de an
der schreef een indrukwekkend be
toog van vijf alinea's om ons te
overtuigen. Heel goed, want niet al
leen het aantal aanmeldingen telde,
maar ook de reden waarom een do
cent genomineerd werd. We kregen
zelfs e-mails van collega-docenten
en moeders van leerlingen.
Vijf leraren blijven over in de fina
le, die vandaag begint. Bij de geno
mineerden horen twee wiskundele
raren: Bram Theune (SSG Nehalen-
gespecialiseerd in bt
klassen, van vmbo-t
bij belangrijk vind: d
basisscholen naar zo
gang. Die probeer ik
De Rede heeft sinds
liefhebbers. Die krijj
Gubbens heeft zich
De meer creatief aai
een kunstklas deeta
handvaardigheid. Gi
meer zelfvertrouwei
SMS: PZCLERAAR tU
jouw huisnummeij/O
SMS: PZCLERAAR REMIJN (spatie) jouw postcode (spatie)
jouw huisnummer. Ofe-mail jouw keuze naar leraar@pzc.nl.
Naam: Tonni Gubbens (53) uit Terneuzen
Vak: Mens en Natuur, Drama
School: SSG De Rede, Terneuzen
Belangrijke reden waarom Tonni Gubbens beste lerares
van het jaar moet worden: je valt nooit in slaap tijdens de
lessen. Dat is een groot voordeel, als je op de een of ande
re manier je examens wil halen. Verder kan zij, als volwas
sene, grapjes maken die je ook als jongere nog leuk
vindt. Respect! De praatlessen biologie schijnen zeer
boeiend te zijn (daar kunnen wij ons wel wat bij voorstel
len). Tonni Gubbens is zeer verperd met alle lof, rnaar re
lativeert gelijk: „Ja hoor, het is goed. Straks geef ik een
moeilijk proefwerk en ben ik weer uit de gratie. Maar se
rieus: ik vind het hartstikke leuk."
Mevrouw Gubbens, zoals de leerlingen haar noemen, is
Naam: Pieter Wisse (42) uit Baggekerke
Vak: Wiskunde
School: Christelijke Scholengemeenschap Walcheren
Pieter Wisse glundert van oor tot oor als hij hoort dat hij
één van de genomineerden is. „Ik Vind het heel erg leuk!
Ik hoef niet per se de aardigste docent te zijn, maar ik
probeer er wel wat van te maken in de klas. Het is leuk
om te horen dat je gewaardeerd wordt. Als ik de beker
win, dan zet ik 'm op een plankje boven het schoolbord."
Lachend: „Dan noem ik 'm de Wisse-bokaal."
'Meneer Wisse is erg enthousiast over wiskunde en heeft
veel humor', zeggen de leerlingen. 'Hij kan echt héél re
laxed uitleggen.' Velen zijn die ene praktijkopdracht niet
vergeten, waarbij ze schelpjes moesten verzamelen uit de
binnentuin van de school. 'We moesten ér 100 opmeten
SMS: PZCLERAAR WISSE (spatie) jouw postcode (spatie)
jouw huisnummer. Ofe-mail jouw keuze naar leraar@pzc.nl.
leuk. Hij helpt leerlingen met hun problemen, houdt or
de, de leerlingen hebben zijn hele klaslokaal mogen be
schilderen, hij is niet stijf, vrolijk en aardig. Hij zegt altijd
gedag in de gang en wordt niet snel boos. Remijn is stoer
en cool en wist de excursie naar het klooster tot een on-
vergefelijke ervaring te maken, laat Corinda weten.
Een oud-leerlinge was door Remijn zo enthousiast gewor
den voor het vak, dat ze besloot geschiedenis te gaap stu
deren. Lara de Koster vond het maar een moeilijk vak, tot
Bas Remijn haar leraar werd en het zo wist te brengen
dat het in haar hoofd bleef hangen. Tot slot: je kunt hem
zelfs midden in de nacht bellen!
om de normale verdeling te bewijzen', zegt Annemiek en
thousiast. Wisse grinnikt: „Wat grappig dat de leerlingen
die opdracht onthouden hebben. Ik probeer inderdaad
vaak voorbeelden uit het dagelijkse leven te zoeken."
We gaan nog even door: 'Wisse legt helder uit', 'is heel
aardig', 'weet de vervelendste leerlingen aan het werk te
krijgen' en 'in zijn lessen is er een goede verhouding tus
sen werk én gezelligheid'. Jaap: „Meneer Wisse weet heel
goed hoe de grafische rekenmachine werkt. Hij helpt ons
regelmatig uit de brand als we weer eens op het verkeer
de knopje hebben gedrukt. En, hij heeft het mooiste
handschrift van de school!"