'nestgeur' Creëer je eigen 39 wonen Eiurhlypfus Basilicum Lavendel Roos IW 5 wonen@wegener.6iiE I 024-3650509 PZC Zaterdag 6 december 2008 redactie.wonen@wegener.nl 024-3650509 Huren stijgen in 2009 niet meer dan de inflatie De ministerraad heeft er op voorstel van minister Eberhard van der Laan (Wonen,Wijken en Integratie) mee ingestemd dat de huurstijging per 1 juli 2009 niet hoger mag zijn dan het inflatiepercentage over 2008. Het Centraal Plan Bureau verwacht dat de inflatie over 2008 uitkomt op 2,75 procent. Het definitieve in flatiepercentage wordt begin 2009 gepubliceerd door het Centraal Bu reau voor de Statistiek. De maxima le huurprijsstijging per 1 juli 2008 was 1,6 procent. De gemiddelde stij ging was 1,5 procent aldus het CBS. Poggenpohl opent eigen showroom in Amsterdam De Duitse keukenfabrikant Poggenpohl heeft in Amsterdam haar eerste Nederlandse keuken studio geopend. In de studio staan zes keukens tentoonge steld, waaronder de exlusieve Poggenpohl Porsche Designkeu ken, ontwikkeld samen met het automerk. De Porsche Designkeu ken richt zich met haar strakke vormentaal speciaal op mannen. Volgens Poggenpohl zijn mannen steeds meer geïnteresseerd in het thema 'keuken en koken'. De Poggenpohl Porsche Design keuken. foto Poggenpohl Veel verschil tussen bouwieges gemeenten Bouwleges.nl heeft in opdracht van de Vereniging Eigen Huis onderzoek gedaan naar de hoogte van de bouw ieges bij alle Nederlandse gemeen ten. Uit het onderzoek komt naar voren dat de verschillen groot zijn. Opmerkelijk: in acht gemeenten hoeven woningcorporaties helemaal geen leges te bepalen. Het gaat om de zes Drechsteden, Winterswijk en Maasbree. Dit is wettelijk verboden. Vereniging Eigen Huis dringt er bij het kabinet op aan de verschillen in tarieven te verkleinen. www.eigenhuis.nl/bouwleges2008 In ruim de helft van de woningen wordt gebruik gemaakt van huispar fum. Niet om nare lucht jes te maskeren, maar om een eigen 'nestgeur' te creëren. door Alice Plekkenpol Geuren en hun werking Basilicum: stressverlagend ►■Citroen: fris, helder Dennen/eucalyptus: opwekkend Jasmijn: optimistisch, wekt vertrouwen Kamperfoelie: vriendelijk Kaneel/kruiden: warm, gelukkig Lavendel: rustgevend Mirre: avontuurlijk Mint: stimulerend Rozen/vanille: blijheid Vooral omdat die ook geschikt zijn voor grotere ruimtes. Van der Wéijden: „Je stelt de sterkte in en dan verspreiden ze een continu aroma." Niet elke geurverspreider is even effectief Een spuitbus levert alleen direct na gebruik resultaat op, geurkaarsen zijn na enkele uren opgebrand en geurzakjes - trendy stokjes in flesjes olie of flesjes reukzout - werken zo bescheiden, dat je er pontificaal met de neus boven moet hangen om nog iets van het aroma te kunnen opsnuiven. Al is er de laatste jaren een flinke opmars van huisparfiims, met een verkoopstijging van liefst 50 procent, nieuw zijn lekkere luchtjes in huis niet. Mensen gebruiken al eeuwen etherische oliën, rozenblaadjes of sinaasappels met kruidna gel. En in afgesloten ruimten als de wc staat al de- I cennialang een spuitbus klaar. Geuren zijn niet alleen sfeerbepalend, maar ook van invloed op ons gedrag. Zo werkt lavendel rustgevend, maar dennen en vooral citrus opwek- I kend. Mede daarom plaatste een aantal ING-ban ken enkele jaren geleden bij wijze van proef geur- zuilen met citroenaroma in de vestigingen. Zodat klanten hun bankzaken 'helder' kunnen afhande len. Een Japans bedrijf verspreidt aan het einde van de dag via de airconditioning een lavendel geur, zodat de gestreste werknemers wat rustiger worden voor ze het drukke verkeer ingaan. Dat zoveel mensen tegenwoordig voor een huis parfum kiezen, verbaast Anneloes van der Weij- den niet. „Ik vermoed dat het te maken heeft met de toenemende belangstelling voor wonen. Het huis zo inrichten dat je je er prettig voelt. On ze slagzin is dan ook 'het is fijn thuis te zijn'. Een lekker luchtje hoort daarbij." Het is nog niet zo lang geleden dat de verkoopmakelaar adviseerde appel taart te bakken voordat je kijkers voor je huis kreeg. Die zoete geur wekt namelijk gevoelens van warmte en gezelligheid op, belangrijke ingrediënten voor wie zich ergens thuis wil voelen. De neus is het meest gevoelige zintuig en geur is zeer bepalend voor het doen en laten van men sen. Velen kiezen er zelfs, zonder dat overigens te beseffen, hun partner op uit. Geur stoot namelijk af of trekt aan. Passeer maar eens een banketwin kel of patatkraam, dan loopt het water je in de mond. Maar is er ergens een penetrante putlucht, dan maken we liever een omweg. „Vooral in de winter, als we meer tijd binnen doorbrengen, scheppen we graag een behaaglijke atmosfeer. Huisparfüm hoort daarbij", stelt Anne loes van der Weijden van AirWick. „Ze dienen niet om vieze luchtjes te verdoezelen, wat dank zij goede ventilatie en afzuigkappen ook nauwe lijks meer nodig is, maar om sfeer te creëren. Mensen kiezen een geur waarbij ze zich prettig voelen." AirWick introduceerde vorig jaar op bescheiden schaal een speciale wintergeur, met kruidnagel, vanille en glühwein. „Dat werd zo'n succes, dat die geur nu in alle mogelijke varianten te koop is. Onder meer als spuitbus, elektronische geurver spreider, decoratiebolletje en kaars. Tot februari, want het is en blijft een wintergeur." In ruim de helft van de woningen staan geurver spreiders, waarbij lichte, subtiele parfums favo riet zijn. Elektronische huisparfiims die je in het stopcontact steekt, worden het meest verkocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 133