Weinig vreugde op LA Autoshow
Ook Mini kan aan het stopcontact
PZC Vrijdag 5 december 2008 1 7
Autotentoonstellingen zijn
doorgaans vrolijke
aangelegenheden. De LA
Auto Show in Los Angeles
was dat dit jaar niet.
door Robbert Keegel
De dag voor de opening van
de show maakten de hoog
ste bazen van de Grote
Drie (General Motors, Ford en
Chrysler) een bedeltocht om mil
jarden steun te krijgen voor hun
wankelende concerns, die zwaar le
den onder de kredietcrisis.
De showroom van een gemiddel
de dealer zag er vrolijker uit dan
de stand van Chrysler. Daar ston
den wat gangbare modellen - voor
iets nieuws is geen geld, voorlopig
niet, waarschijnlijk nooit meer -
gewoon op de kale betonvloer van
de South Hall. Niks tapijttegels,
niks standopbouw, zelfs geen
extra verlichting. En die van het
Convention Centre brandde op
een half pitje. De eigenaars had
den Chrysler waarschijnlijk ge
zegd eerst maar eens wat muntjes
in de elektriciteitmeter te gooien.
Bij Ford zag het er wat beter uit.
Die hadden ook een primeur in
de vorm van een hybride Fusion,
maar iederéén heeft tegenwoordig
op iedere show minimaal één hy
bride, al dan niet met brandstofcel.
Ernaast bij dochter Mazda was wel
wereldnieuws in de vorm van de
nieuwe Mazda3. Als sedan, de
voor ons interessantere hatchback
debuteert volgende week in Bolog
na. Om de vreugde nog wat verder
te dempen was zojuist bekend ge
maakt dat Ford twintig procent
van de aandelen in Mazda verpatst
(was 33,4, wordt dertien procent),
De Nissan 370Z stal de show.
foto Robbert Keegel
voor 540 miljoen dollar, om een
van de gaten in de begroting wat
te dichten.
Was het dan bij GM vrolijk? Nee,
wel erg stil. Hun elektrische auto
Volt is nauwelijks nieuws meer en
van de echt wel vrolijke Pontiac
Solstice Coupé vroegen we ons al
leen maar af of die ook als geslo
ten Opel GT hierheen komt. Bij
Opel weten ze van niets.
De Europese merken, alleen de
Duitsers en wat exoten, beukten
weer hard op de zindelijkheid van
hun diesels. Bij de Japanners was
het veel minder somber. Trots
stond daar de cabriolet op de Infi-
niti G, een heerlijk ding dat het
merk misschien wel wat kansrijker
op de Europese markt zou kunnen
maken.
Gejuich zelfs was er voor de flam
boyante Honda FC (jawel, Fuel
Cell) Sport. Absolute showdief
was echter de Nissan 370Z, met
zijn prachtige agressieve 'ogen' en
prachtige lijnen.
Maar Nissan vertelde tussen neus
en lippen door wél even dat ze de
show in Detroit begin volgend jaar
maar overslaan. Net als Mitsubishi,
Rolls Roycé, Land Rover, Ferrari
en Suzuki - en Honda zal er niets
onthullen.
Wordt het daar even somber als in
Los Angeles.
Chinezen willen westerse en vooral langere auto's
door Robbert Keegel
Ze hebben het handig beke
ken bij BMW: naast hun
waterstofgedoe voor de ver
der conventionele verbrandings
motoren gebruiken de Duitsers
hun dochter Mini om te laten zien
dat elektrische aandrijving ze ernst
is.
In de VS zet BMW een vloot van
vijfhonderd Mini E's in, waarvan
we er eentje tijdens de LA Auto
Show lang genoeg hebben kunnen
besturen om er een goede indruk
van te krijgen. De Mini E (waar
die E voor staat kunt u wel raden)
ziet er uit als een gewone Mini,
maar op het tankklepje zit een
sticker die een stekker voorstelt en
daaronder vinden we dan ook een
stopcontact waarmee de verbin
ding kan worden gelegd met de
laadpalen die voor de gelegenheid
in de parkeergarage van het LA
Convention Center zijn geïnstal
leerd.
Veel uitleg is niet nodig, want we
hadden zelf al gezien dat de hele
achterbank en vrijwel de totale
laadruimte (toch al niet riant) zijn
opgeofferd aan de accu's.
De elektromotor van 204 pk zit in
het vooronder en drijft traditio
neel de voorwielen aan. De Mini E
weegt 1465 kilo en dat is 260 kg
meer dan een Cooper S.
Het rijden is bijna sensationeel.
De lineaire acceleratie blijft een
feest en is een van de redenen dat
ik best met een elektroauto zou
kunnen leven. De Mini E sprint in
5,2 sec naar de 100 km/h en geeft
een Cooper S met zijn 7,2 tellen
gierend het nakijken. Gierend, niet
van het lachen maar vanwege de
nog wat onwennige geluiden die
de elektrische tractie veroorzaakt.
Remmen is heel bijzonder. Feller
dan de Lotus remt de Mini af wan
neer je het gas loslaat, volgens de
fabriek neemt de motor (die dan
generator wordt en stroom terug
verdient) 75 procent van de norma
le remwerking over. Het spaart
dus de remmen, die ook hier wor
den bekrachtigd met behulp van
een losse elektrische vacuüm-
pomp. De stuurbekrachtiging was
al elektrisch en bij het optrekken
is de neiging tot schaatsen enorm.
Wat wil je, met zo'n constant kop
pel.
Al rijdt de Mini E geweldig (actie
radius ruim 250 km), kopen kan je
hem niet want hij wordt dit jaar
aan vijfhonderd mensen in de sta
ten Californië, New York en New
Jersey geleasd.
Ik vermoed dat de deelnemers aan
het project hun Mini E met spijt te
rug zullen geven, 't Is namelijk ge
woon een lekker ding. Geschrok
ken van de enthousiaste reacties
verklaarde BMW haastig een der
gelijk experiment ook in Europa -
in Berlijn - te plannen: met vijftig
exemplaren.
Jaguar maakt Portfolio
zijn laatste XJ
Jaguar neemt volgend jaar afscheid
van de XJ met een extra rijk uitge
ruste uitvoering, die alleen in 2009
te koop is. Voor het luxueuze 'af-
scheidsmodel' Portfolio rekent Ja
guar geen euro extra. En dat ter
wijl de gezamenlijke opties een
meerwaarde van 7120 euro verte
genwoordigen. Voorbeeld: Burr
Walnut houtfineer als dashboard
afwerking, inleg in de portieren
en voor het stuurwiel, dat deels
ook met leder is bekleed en tevens
verwarmbaar is. Ook de stoelen
hebben verwarming maar ook een
koelfunctie, voor in de zomer. De
Portfolio begint bij 101.090 euro.
Een wijdverbreid cliché is dat voor
veel mannen de auto een verleng
stuk is van hun mannelijkheid.
Hoe kleiner de man, hoe groter
zijn auto, lijkt nu ook in Azië te
gelden.
In opkomende landen als India en
China is het momenteel erg in om
je te laten rijden en dan het liefst
in een westerse auto met het stuur
aan de linkerkant. Soms zijn het
heel gewone auto's en zelfs vrij
kleine modellen waarin de eige
naar op de achterbank plaats
neemt. Dat staat een beetje raar.
Een auto met chauffeur moet toch
wel een zekere lengte hebben.
Hoewel Chinezen doorgaans niet
heel groot zijn, blijken ze niet al
leen dol op grote, westerse auto's,
Luxe Clio alleen via
internet te koop
De naam zegt het al. De Clio Onli
ne is alleen te verkrijgen via inter
net. De hoofdrolspeler is een zeer
compleet uitgeruste 5-deurs Clio
1.216V (75 pk) met een prijs van
10.695 euro all-in. Zelfs de afleve-
ringskosten zitten al in dit bedrag.
Alles bij elkaar profiteert de koper
van een korting van 30 procent,
zegt Renault. Op woensdagavond
3 december gaan de deuren van de
digitale showroom open. Dan kun
nen belangstellenden één van de
50 exemplaren van de Clio Online
claimen door een aanbetaling te
doen. Inschrijven kan al op de
website: www.claimjeclio.nl
maar dan ook nog de verlengde
versies daarvan, met extra veel
beenruimte achterin. Westerse
merken als Audi en Volvo leveren
wat de klant vraagt en als Chine
zen verlengde wagens willen heb
ben, krijgen ze die. Audi gaat bij
voorbeeld speciaal voor China een
opgerekte A4 maken. De wagen
wordt in China zelf gemaakt. De
met 60 millimeter verlengde A4
(4,76 meter) komt in januari.
Volvo gaat voor diezelfde markt
een met 14 centimeter verlengde
S80 leveren. Ook deze limo wordt
in China zelf gebouwd. De groei
van Volvo is er volgens de fabri
kant stabiel. Eerder ontwikkelden
de Zweden al een speciaal op de
Chinese markt afgestemde S40.
Applaus voor de Honda FC Sport.
Energie laden: gewoon de stekker in het stopcontact. foto Robbert Keegel