Weinig vreugde op LA Autoshow Ook Mini kan aan het stopcontact PZC Vrijdag 5 december 2008 1 7 Autotentoonstellingen zijn doorgaans vrolijke aangelegenheden. De LA Auto Show in Los Angeles was dat dit jaar niet. door Robbert Keegel De dag voor de opening van de show maakten de hoog ste bazen van de Grote Drie (General Motors, Ford en Chrysler) een bedeltocht om mil jarden steun te krijgen voor hun wankelende concerns, die zwaar le den onder de kredietcrisis. De showroom van een gemiddel de dealer zag er vrolijker uit dan de stand van Chrysler. Daar ston den wat gangbare modellen - voor iets nieuws is geen geld, voorlopig niet, waarschijnlijk nooit meer - gewoon op de kale betonvloer van de South Hall. Niks tapijttegels, niks standopbouw, zelfs geen extra verlichting. En die van het Convention Centre brandde op een half pitje. De eigenaars had den Chrysler waarschijnlijk ge zegd eerst maar eens wat muntjes in de elektriciteitmeter te gooien. Bij Ford zag het er wat beter uit. Die hadden ook een primeur in de vorm van een hybride Fusion, maar iederéén heeft tegenwoordig op iedere show minimaal één hy bride, al dan niet met brandstofcel. Ernaast bij dochter Mazda was wel wereldnieuws in de vorm van de nieuwe Mazda3. Als sedan, de voor ons interessantere hatchback debuteert volgende week in Bolog na. Om de vreugde nog wat verder te dempen was zojuist bekend ge maakt dat Ford twintig procent van de aandelen in Mazda verpatst (was 33,4, wordt dertien procent), De Nissan 370Z stal de show. foto Robbert Keegel voor 540 miljoen dollar, om een van de gaten in de begroting wat te dichten. Was het dan bij GM vrolijk? Nee, wel erg stil. Hun elektrische auto Volt is nauwelijks nieuws meer en van de echt wel vrolijke Pontiac Solstice Coupé vroegen we ons al leen maar af of die ook als geslo ten Opel GT hierheen komt. Bij Opel weten ze van niets. De Europese merken, alleen de Duitsers en wat exoten, beukten weer hard op de zindelijkheid van hun diesels. Bij de Japanners was het veel minder somber. Trots stond daar de cabriolet op de Infi- niti G, een heerlijk ding dat het merk misschien wel wat kansrijker op de Europese markt zou kunnen maken. Gejuich zelfs was er voor de flam boyante Honda FC (jawel, Fuel Cell) Sport. Absolute showdief was echter de Nissan 370Z, met zijn prachtige agressieve 'ogen' en prachtige lijnen. Maar Nissan vertelde tussen neus en lippen door wél even dat ze de show in Detroit begin volgend jaar maar overslaan. Net als Mitsubishi, Rolls Roycé, Land Rover, Ferrari en Suzuki - en Honda zal er niets onthullen. Wordt het daar even somber als in Los Angeles. Chinezen willen westerse en vooral langere auto's door Robbert Keegel Ze hebben het handig beke ken bij BMW: naast hun waterstofgedoe voor de ver der conventionele verbrandings motoren gebruiken de Duitsers hun dochter Mini om te laten zien dat elektrische aandrijving ze ernst is. In de VS zet BMW een vloot van vijfhonderd Mini E's in, waarvan we er eentje tijdens de LA Auto Show lang genoeg hebben kunnen besturen om er een goede indruk van te krijgen. De Mini E (waar die E voor staat kunt u wel raden) ziet er uit als een gewone Mini, maar op het tankklepje zit een sticker die een stekker voorstelt en daaronder vinden we dan ook een stopcontact waarmee de verbin ding kan worden gelegd met de laadpalen die voor de gelegenheid in de parkeergarage van het LA Convention Center zijn geïnstal leerd. Veel uitleg is niet nodig, want we hadden zelf al gezien dat de hele achterbank en vrijwel de totale laadruimte (toch al niet riant) zijn opgeofferd aan de accu's. De elektromotor van 204 pk zit in het vooronder en drijft traditio neel de voorwielen aan. De Mini E weegt 1465 kilo en dat is 260 kg meer dan een Cooper S. Het rijden is bijna sensationeel. De lineaire acceleratie blijft een feest en is een van de redenen dat ik best met een elektroauto zou kunnen leven. De Mini E sprint in 5,2 sec naar de 100 km/h en geeft een Cooper S met zijn 7,2 tellen gierend het nakijken. Gierend, niet van het lachen maar vanwege de nog wat onwennige geluiden die de elektrische tractie veroorzaakt. Remmen is heel bijzonder. Feller dan de Lotus remt de Mini af wan neer je het gas loslaat, volgens de fabriek neemt de motor (die dan generator wordt en stroom terug verdient) 75 procent van de norma le remwerking over. Het spaart dus de remmen, die ook hier wor den bekrachtigd met behulp van een losse elektrische vacuüm- pomp. De stuurbekrachtiging was al elektrisch en bij het optrekken is de neiging tot schaatsen enorm. Wat wil je, met zo'n constant kop pel. Al rijdt de Mini E geweldig (actie radius ruim 250 km), kopen kan je hem niet want hij wordt dit jaar aan vijfhonderd mensen in de sta ten Californië, New York en New Jersey geleasd. Ik vermoed dat de deelnemers aan het project hun Mini E met spijt te rug zullen geven, 't Is namelijk ge woon een lekker ding. Geschrok ken van de enthousiaste reacties verklaarde BMW haastig een der gelijk experiment ook in Europa - in Berlijn - te plannen: met vijftig exemplaren. Jaguar maakt Portfolio zijn laatste XJ Jaguar neemt volgend jaar afscheid van de XJ met een extra rijk uitge ruste uitvoering, die alleen in 2009 te koop is. Voor het luxueuze 'af- scheidsmodel' Portfolio rekent Ja guar geen euro extra. En dat ter wijl de gezamenlijke opties een meerwaarde van 7120 euro verte genwoordigen. Voorbeeld: Burr Walnut houtfineer als dashboard afwerking, inleg in de portieren en voor het stuurwiel, dat deels ook met leder is bekleed en tevens verwarmbaar is. Ook de stoelen hebben verwarming maar ook een koelfunctie, voor in de zomer. De Portfolio begint bij 101.090 euro. Een wijdverbreid cliché is dat voor veel mannen de auto een verleng stuk is van hun mannelijkheid. Hoe kleiner de man, hoe groter zijn auto, lijkt nu ook in Azië te gelden. In opkomende landen als India en China is het momenteel erg in om je te laten rijden en dan het liefst in een westerse auto met het stuur aan de linkerkant. Soms zijn het heel gewone auto's en zelfs vrij kleine modellen waarin de eige naar op de achterbank plaats neemt. Dat staat een beetje raar. Een auto met chauffeur moet toch wel een zekere lengte hebben. Hoewel Chinezen doorgaans niet heel groot zijn, blijken ze niet al leen dol op grote, westerse auto's, Luxe Clio alleen via internet te koop De naam zegt het al. De Clio Onli ne is alleen te verkrijgen via inter net. De hoofdrolspeler is een zeer compleet uitgeruste 5-deurs Clio 1.216V (75 pk) met een prijs van 10.695 euro all-in. Zelfs de afleve- ringskosten zitten al in dit bedrag. Alles bij elkaar profiteert de koper van een korting van 30 procent, zegt Renault. Op woensdagavond 3 december gaan de deuren van de digitale showroom open. Dan kun nen belangstellenden één van de 50 exemplaren van de Clio Online claimen door een aanbetaling te doen. Inschrijven kan al op de website: www.claimjeclio.nl maar dan ook nog de verlengde versies daarvan, met extra veel beenruimte achterin. Westerse merken als Audi en Volvo leveren wat de klant vraagt en als Chine zen verlengde wagens willen heb ben, krijgen ze die. Audi gaat bij voorbeeld speciaal voor China een opgerekte A4 maken. De wagen wordt in China zelf gemaakt. De met 60 millimeter verlengde A4 (4,76 meter) komt in januari. Volvo gaat voor diezelfde markt een met 14 centimeter verlengde S80 leveren. Ook deze limo wordt in China zelf gebouwd. De groei van Volvo is er volgens de fabri kant stabiel. Eerder ontwikkelden de Zweden al een speciaal op de Chinese markt afgestemde S40. Applaus voor de Honda FC Sport. Energie laden: gewoon de stekker in het stopcontact. foto Robbert Keegel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17