Razendsnel op elektriciteit MME BESUYEN Een Mehari kun je repareren met legosteentjes ankelijk afspraa PZC Vrijdag 5 december 2008 1 5 De Lotus Elise ECE: het bewijs dat een elektrische auto geen sloom ding hoeft te zijn. foto Robbert Keegel Elektrische auto's hebben de toekomst. Daar schieten we nü niet veel mee op, hoewel... Lotus biedt uitkomst, met de Elise ECE. door Robbert Keegel Beter gezegd, Electric Cars Europe biedt uitkomst, want deze aan Lotus-im porteur Van der Kooij te Lochum gelieerde firma, voorziet de Lotus Elise van elektrische trac tie. Als marktverkenner, want aan gezien zo'n bloedsnelle elektrische sportauto momenteel nog 128.750 euro moet kosten, schiet de elektri- ficatie van het Nederlandse wagen park daar niet zo veel mee op. ECE kan in principe elke auto die wordt aangeboden ombouwen, maar ook dat is niet het doel waar naar zij streven. Met een opdracht van energiebe drijf Essent gaat het er al meer op lijken, want daarvoor bouwt ECE momenteel een serie van vijftig Volkswagens Golf Variant om tot uitstootvrije voertuigen. Die ko men dan nu nog per stuk op zo'n zeventig mille, maar ook hier geldt de economische wet dat met groeiende aantallen de prijs kan dalen. Bovendien is een elektro- auto bpm- en mrb-vrij, is de bijtel ling veertien procent en is er een leuke investeringsregeling. Energie kosten circa drie cent per km. Veel meer wil ECE zich richten op de import voor heel Europa van kant en klare elektrische auto's van het merk Detroit Electric. „Vanaf 2010 zullen we die Protons hier en in andere Europese landen gaan leveren", aldus ECE-directeur Hjalmar Engel. „Met prijskaartjes vanaf - voor zover nu te bezien - iets boven de twintig mille." Kijk, dan kan het wat worden, zelfs voor particulieren, als die een stop contact in hun garage of tuintje hebben. Want zo simpel is het met het op laden van elektrische auto's. Daar hoeft geen ingewikkelde geheel nieuwe infrastructuur voor te wor den opgezet, zoals voor het tanken van waterstof Er hoeven ook geen raketgeleerden aan te pas te ko men om op parkeerterreinen of in parkeergarages stopcontacten ach ter een meter te plaatsen. In Parijs en Stockholm zijn ze er allang. Maar voorlopig is er alleen de Lo tus Elise ECE. Afgezien van de uit bundige stickers van buiten een 'gewone' Elise. Maar waar de tankdop zat, zit nu een elektrische contraplug en on der de motorkap is eigenlijk niets te zien. Een glad deksel met daar onder ergens de elektromotor van dik tweehonderd pk, de regelende elektronica en natuurlijk het pak ket accu's van het type lithium- ion. Engel zegt dat die van het niet-ont- vlambare soort zijn, hetgeen ons gerustgesteld met de Elise ECE op pad laat gaan. Dat pad wordt snel afgelegd, want de Elise is een échte Lotus geble ven en werkelijk razendsnel. Ge heel onnodig heeft Engel de ver snellingsbak laten zitten 'om de be rijder toch een sportautogevoel te geven', maar bij een elektromotor is het maximale koppel al vanaf de eerste omwenteling volledig aan wezig, dus het schakelen is er al leen om je nóg sneller te laten acce lereren: in 4,7 tellen naar de hon derd en de top ligt bij de 215 km/h. Dat komt doordat de vijfde en zesde versnelling er uit zijn ge haald, aangezien de top anders bo ven de 300 km/h zou komen - en dat was Hjalmar Engel wat te gor tig- Het rijden gaat verder eigenlijk heel gewoon. Wanneer je 'gas' geeft hoor je de elektromotor dui delijk in de toeren klimmen en het geheel is, Lotus eigen, aller minst rammelvrij. Bij het starten rochelt er iets in het vooronder en dat blijkt de vacuümpomp voor de rembekrachtiging te zijn. Airco/ verwarming is ook een nieuwe, aparte elektrische unit. Al met al weegt de ECE-Elise maar honderd kilo meer dan een gewone Elise: 975 kg totaal. Met het huidige accupak bedraagt de actieradius van de Elise ECE on geveer 300 km. Die hangt net als bij benzine van de rijstijl afj maar is doorgaans genoeg voor het dage lijkse verkeer. Opladen duurt, afhankelijk van de methode, minimaal twee uur, maar bij normaal gebruik laat je dat 's avonds (thuis of bij bedrijf) doen via een langzamere en goed kopere methode die negen uur vergt. Ook dat is in de praktijk heel overkomelijk. Vlissingen Hermesweg 15 v.h. ANWB keuringsstation Tel.: 0118 - 41 70 82 Goes Livingstoneweg 3a v.h. APK Station De Poel Tel. 0113-21 41 07 door Joeri Wisse Basic met een hoofdletter B. Zo zou je de Citroen Meha ri wel kunnen betitelen. Het is precies wat Richard Dijk- wel aanspreekt in hét buitenbeet je uit de Citroënfamilie. „Het is mijn jongensdroom om een Mehari te hebben. Al als klei ne jongen wilde ik er één. Mijn ouders verkochten in de jaren ze ventig ook al auto's. De Mehari die in de showroom stond, ge bruikte ik als klimrek." Goed beschouwd lijkt de open au to ook wel op een speelgoedwa gentje. Hij is gemaakt van plastic en standaard voorzien van een vrolijke kleur als geel, rood of ap- peltjesgroen. „Hij is van hetzelfde plastic als Lego, ABS. Ik heb zelfs al eens gehoord dat je een scheur tje kunt repareren door met een chemisch middel een legosteen tje zacht te maken." Richard mag zich sinds 1999 Me- harist noemen. „Ik kwam mijn eerste Mehari toevallig tegen in Rotterdam, waar ik toen woon de." Hij schafte het rode" exem plaar, een tweezitter uit 1970, aan als tweede autootje. „Ik reed in die tijd Eend." Aan dat wereldbe roemde model is de Mehari sterk verwant. „Of eigenlijk aan de De Citroen Mehari is gemaakt van plastic. Dyane, de opvolger van de Eend die nooit is doorgebroken. Een Mehari onder z'n carrosserie is precies hetzelfde als een Dyane." De Mehari, Berbers voor 'kameel- ruiter', is gemaakt om in alle weersomstandigheden te kunnen functioneren. „Hij start altijd en kan goed tegen regen, ook als hij open is. De instrumenten op het dashboard zijn waterdicht en er zitten gaatjes in waardoor het wa ter kan weglopen." Mehari's zijn vandaag de dag schaars. „Vooral in Zuid-Frank rijk is hij erg gewild. Rijke men sen hebben 'm als vierde of vijfde auto om even mee naar de bak ker te rijden." De gele tweezitter die hem een aantal jaar geleden werd aangeboden, was dan ook welkom. „Die rooie is nu aan on derhoud toe, hij is op punten ver sleten." Zuinig is hij naar eigen zeggen niet op z'n Mehari's. „Ik gebruik ze gewoon. In de zomer rij ik er mee van mijn huis in Middelburg naar de zaak in Vlis singen." Behalve dat Richard het gewoon leuk vindt om in een open Mehari te rijden, is het nog zuinig ook. „Hij weegt maar 530 kilo. Maar met een tweecilinder die 29 pk levert, rij je niet harder dan honderd kilometer per uur."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15