Audi RS 6 Avant Hete bliksem BMW 335D Krachtcentrale ZuidWest Toyota Land Cruiser V8 King of all roads lease www.zuidwestlease.nl onderweg 20 Een nieuwe Toyota Land Cruiser is eigen lijk altijd wel een gebeurtenis. Misschien niet zozeer in ons eigen land maar we reldwijd is deze krachtpatser een regel rechte knaller. Daar waar de wegomstan- digheden het slechtst zijn zie je deze auto (en natuurlijk zijn voorgangers) het mees te. Weinig auto's combineren de offroad eigenschappen van deze Land Cruiser met de spreekwoordelijke Toyota kwali teit en betrouwbaarheid. Juist in landen waar de omstandigheden het slechtst zijn, kan dit het verschil betekenen tussen ergens wel, of niet arriveren. Maar ook in ons land toren je met deze mastodont hoog boven het verkeer uit en genietje vanuitje heerlijke fauteuil van het ge krioel op de weg rondom je heen. De be resterke V8 4.-5 liter D-4D dieselmotor heeft altijd kracht in overvloed en kan natuurlijk ook enorm zware aanhangwa gens trekken. De Land Cruiser V8 is to renhoog maar we het portier opent kan met een sierlijk sprongetje vanaf de tree planken zichzelf netjes in het luxueuze in terieur droppen. Zoals bij alle Toyota's zijn ook hier de autofuncties logisch rondom de bestuurder heen gegroe peerd. Nooit grijp je mis of heb je het idee dat zaken onlogisch zijn vormgege ven. Vorm volgt functie, zeker bij een au to als deze. In het dagelijkse stadsverkeer heb je wat meer moeite om jezelf een degelijk plaatsje te verwerven. Ondanks alle prachtige parkeerhulpen als Park Dis tance Control en een achteruitrijdcamera is de auto zo fors dat je jezelf al snel mis plaatst voelt. Om het over het parkeren op een klein plekje maar niet te hebben. De Land Cruiser V8 heeft de mogelijk heid de demping van het veersysteem wat aan te passen. Je kunt hierbij kiezen tussen zwierig comfortabel of wat stevi ger. De eerstgenoemde stand is voorna melijk gericht op mensen die lekker willen deinen, de middenstand werkt eigenlijk het fijnste. De V8 is leverbaar met 5 of 7 zitplaatsen en kost vanaf 103.110 euro (inclusief BTW)wie een Van uitvoering kan gebruiken betaalt vanaf 63.275 euro (exclusief belastingen). Audi behoort inmiddels al jaren lang tot de absolute top als het op auto's maken aankomt. Snel, de gelijk, vooruitstrevend en comforta bel zijn daarbij sleutelwoorden. Een van de absolute toppers van het merk met de vier ringen is de RS 6, voor heen slechts in Avant uitvoering te koop maar sinds korte tijd ook als li mousine. De Ondernemer kreeg een Avant mee en raakte diep onder de indruk van wat deze krachtpatser vermag. Porsche bezitters opgelet, u wordt ingehaald door een stationwa gon. Een hele tijd heeft in de autowereld een strijd gewoed om wie de meeste pk's in zijn auto's kon lepelen en we de snelste ac celeraties voor elkaar kreeg. Het waren voornamelijk de Duitse premiummerken die hierin oppermachtig waren. De tijden zijn echter aan het keren en na de krachts explosies raakt downsizen in de mode. Minder krachtig, maar wel met minder uitstoot. De Audi RS 6 doet aan deze mo derniteiten nog niet mee. Met zijn V10 met biturbo techniek drijft hij de spot met alles wat groen en langzaam is... Audi weet voor de RS 6 uit deze Lamborghini Gallardo motor maar liefst 580 paarden krachten te peuteren. Daamiee vergeleken steken alleen supersportwagens als Lam borghini. Bugatti en sommige Ferrari's niet pover af. De rest wel, inclusief het merk Porsche dat het voor de meeste van zijn sportwagens niet verder brengt dan een - ook nog heel indrukwekende - 500 pk. Maar in het segment van de superau to's is de RS 6 Avant dus een vreemde eend in de bijt omdat je hiermee —behal ve wanstaltig hard kunt rijden - ook nog eens een hele puist bagage mee kunt ne men. Daarmee is deze opper-Audi heer en meester op alle fronten. Vier personen vinden gemakkelijk een plaatsje en kun nen ook allemaal nog hun volledige golf- uitrusting meenemen terwijl je op de Duitse autobahn vrijwel geen enkele auto hoeft te laten passeren vanwege vermo genstekort. Binnen 4,5 seconde katapul- teert de RS 6 zichzelf en zijn passagiers naar een snelheid van 100 km/h maar die snelheid voelt in een RS 6 aan als een slak kengang. Wie het gaspedaal blijft vloeren schiet zonder dat de auto vermogen ver liest linea recta naar een hoogst verboden - en elektronisch afgeregelde - 250 km/h. Wie extra centen investeert kan de snel heidsbegrenzer er deels laten afhalen waar door de supersnelle stationcar het tot 280 km/h schopt. Helemaal zonder begrenzer zou de snelheid zeker boven 300 km/h liggen. In de huidige tijd met groene waarden hoog in het vaandel, wordt het steeds discutabeler wat je met dergelijke snelle broeders in het verkeer moet. Deze Audi heeft ten opzichte van de concurren tie dan nog het voordeel dat hij meer pas sagiers en bagage kan meenemen dan wil lekeurig welke concurrent. Daarin - en in zijn meer dan voortreffelijke wegligging - zit dan ook zijn grootste koopargument. De RS 6 Avant kost 166.575 euro, inclu- siefBTW. BMW friste onlangs zijn 3-serie op zodat hij er weer even tegen kan tussen het geweld van de con currenten. Immers, zijn opvolger laat nog een paar jaar op zich wach ten. De carrosserie werd aangepast aan de huidige lijnvoering met wat scherpere vouwen in de motorkap. Meest opvallend is de nieuwe vorm van de achterlichten die bij de voorgaande serie voor nogal wat kritiek zorgden. Boven dien zijn ze in de vernieuwde 3-serie voorzien van LED-verlichting die sneller oplichten en zo voor (iets) meer veiligheid moeten zorgen. Het interieur bleef ver gaand hetzelfde maar er werd wel een har de schijf gemonteerd waardoor muziek en navigatie heel gemakkelijk kunnen wor den gedownload. Ook de iDrive knop werd vergaand gebruiksvriendelijker ge maakt. De Ondernemer reed met de snelste die selversie van de Drie: de 335 D. De tijden liggen inmiddels achter ons waarin dieselauto's logge trage auto's wa ren. Een van de meest uitgesproken voor beelden van het tegendeel is zonder twijfel deze 3-sene met zijn drieliter dieselblok met dubbele turbo. Maar liefst 286 paar den weet. hij met groot gemak tot leven te wekken en dat is buitengewoon veel voor een betrekkelijk compacte auto als de BMW 3-serie. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h raffelt hij dan ook binnen zes seconden af. Op geen enkel moment kom je kracht te kort; integendeel een lichte druk tegen het gaspedaal zorgt voor een tomeloze ver snelling, als het moet tot 250 km/h. In on ze contreien heb je hier niet zo gek veel aan maar het geeft wel aan wat voor enor me krachten deze topper van BMW lo smaakt. Qua rijden biedt deze auto een vrijwel on geëvenaarde ervaring. De auto kleeft als het ware met dubbelzijdig plakband aan de weg en mede dankzij de actieve en zeer direct werkende besturing is ie ragfijn en snel de hoek om te dirigeren zonder veel stuuromwentelingen. Deze besturings- vorm vergt de eerste kilometers enige ge wenning maar al snel is het zo datje hem erg prettig gaat vinden. Een van de kri tiekpunten op de 3-serie is altijd geweest dat de auto achterin zo weinig beenruimte biedt. Dat is veel minder sterk van toepas sing op het laatste model waar ook volwas senen, mits niet al te fors, gemakkelijk een plaatsje vinden. Tussen zijn concurrenten staat lnj zijn mannetje in ieder geval op heel behoorlijke wijze; qua rijdgedrag steekt hij er zelfs bovenuit. De 3-serie, ze ker met deze motorisering, is nog steeds een buitengewoon fijne wagen met een sportieve inborst. De 335 D is leverbaar vanaf 58.850 euro, inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 96