Audi RS 6 Avant Hete
bliksem
BMW 335D Krachtcentrale
ZuidWest
Toyota Land
Cruiser V8
King of all roads
lease
www.zuidwestlease.nl
onderweg
20
Een nieuwe Toyota Land Cruiser is eigen
lijk altijd wel een gebeurtenis. Misschien
niet zozeer in ons eigen land maar we
reldwijd is deze krachtpatser een regel
rechte knaller. Daar waar de wegomstan-
digheden het slechtst zijn zie je deze auto
(en natuurlijk zijn voorgangers) het mees
te. Weinig auto's combineren de offroad
eigenschappen van deze Land Cruiser
met de spreekwoordelijke Toyota kwali
teit en betrouwbaarheid. Juist in landen
waar de omstandigheden het slechtst
zijn, kan dit het verschil betekenen tussen
ergens wel, of niet arriveren. Maar ook in
ons land toren je met deze mastodont
hoog boven het verkeer uit en genietje
vanuitje heerlijke fauteuil van het ge
krioel op de weg rondom je heen. De be
resterke V8 4.-5 liter D-4D dieselmotor
heeft altijd kracht in overvloed en kan
natuurlijk ook enorm zware aanhangwa
gens trekken. De Land Cruiser V8 is to
renhoog maar we het portier opent kan
met een sierlijk sprongetje vanaf de tree
planken zichzelf netjes in het luxueuze in
terieur droppen. Zoals bij alle Toyota's
zijn ook hier de autofuncties logisch
rondom de bestuurder heen gegroe
peerd. Nooit grijp je mis of heb je het
idee dat zaken onlogisch zijn vormgege
ven. Vorm volgt functie, zeker bij een au
to als deze. In het dagelijkse stadsverkeer
heb je wat meer moeite om jezelf een
degelijk plaatsje te verwerven. Ondanks
alle prachtige parkeerhulpen als Park Dis
tance Control en een achteruitrijdcamera
is de auto zo fors dat je jezelf al snel mis
plaatst voelt. Om het over het parkeren
op een klein plekje maar niet te hebben.
De Land Cruiser V8 heeft de mogelijk
heid de demping van het veersysteem
wat aan te passen. Je kunt hierbij kiezen
tussen zwierig comfortabel of wat stevi
ger. De eerstgenoemde stand is voorna
melijk gericht op mensen die lekker willen
deinen, de middenstand werkt eigenlijk
het fijnste. De V8 is leverbaar met 5 of 7
zitplaatsen en kost vanaf 103.110 euro
(inclusief BTW)wie een Van uitvoering
kan gebruiken betaalt vanaf 63.275 euro
(exclusief belastingen).
Audi behoort inmiddels al jaren
lang tot de absolute top als het
op auto's maken aankomt. Snel, de
gelijk, vooruitstrevend en comforta
bel zijn daarbij sleutelwoorden. Een
van de absolute toppers van het merk
met de vier ringen is de RS 6, voor
heen slechts in Avant uitvoering te
koop maar sinds korte tijd ook als li
mousine. De Ondernemer kreeg een
Avant mee en raakte diep onder de
indruk van wat deze krachtpatser
vermag. Porsche bezitters opgelet, u
wordt ingehaald door een stationwa
gon.
Een hele tijd heeft in de autowereld een
strijd gewoed om wie de meeste pk's in
zijn auto's kon lepelen en we de snelste ac
celeraties voor elkaar kreeg. Het waren
voornamelijk de Duitse premiummerken
die hierin oppermachtig waren. De tijden
zijn echter aan het keren en na de krachts
explosies raakt downsizen in de mode.
Minder krachtig, maar wel met minder
uitstoot. De Audi RS 6 doet aan deze mo
derniteiten nog niet mee. Met zijn V10
met biturbo techniek drijft hij de spot met
alles wat groen en langzaam is... Audi
weet voor de RS 6 uit deze Lamborghini
Gallardo motor maar liefst 580 paarden
krachten te peuteren. Daamiee vergeleken
steken alleen supersportwagens als Lam
borghini. Bugatti en sommige Ferrari's
niet pover af. De rest wel, inclusief het
merk Porsche dat het voor de meeste van
zijn sportwagens niet verder brengt dan
een - ook nog heel indrukwekende - 500
pk. Maar in het segment van de superau
to's is de RS 6 Avant dus een vreemde
eend in de bijt omdat je hiermee —behal
ve wanstaltig hard kunt rijden - ook nog
eens een hele puist bagage mee kunt ne
men. Daarmee is deze opper-Audi heer en
meester op alle fronten. Vier personen
vinden gemakkelijk een plaatsje en kun
nen ook allemaal nog hun volledige golf-
uitrusting meenemen terwijl je op de
Duitse autobahn vrijwel geen enkele auto
hoeft te laten passeren vanwege vermo
genstekort. Binnen 4,5 seconde katapul-
teert de RS 6 zichzelf en zijn passagiers
naar een snelheid van 100 km/h maar die
snelheid voelt in een RS 6 aan als een slak
kengang. Wie het gaspedaal blijft vloeren
schiet zonder dat de auto vermogen ver
liest linea recta naar een hoogst verboden -
en elektronisch afgeregelde - 250 km/h.
Wie extra centen investeert kan de snel
heidsbegrenzer er deels laten afhalen waar
door de supersnelle stationcar het tot 280
km/h schopt. Helemaal zonder begrenzer
zou de snelheid zeker boven 300 km/h
liggen. In de huidige tijd met groene
waarden hoog in het vaandel, wordt het
steeds discutabeler wat je met dergelijke
snelle broeders in het verkeer moet. Deze
Audi heeft ten opzichte van de concurren
tie dan nog het voordeel dat hij meer pas
sagiers en bagage kan meenemen dan wil
lekeurig welke concurrent. Daarin - en in
zijn meer dan voortreffelijke wegligging -
zit dan ook zijn grootste koopargument.
De RS 6 Avant kost 166.575 euro, inclu-
siefBTW.
BMW friste onlangs zijn 3-serie
op zodat hij er weer even tegen
kan tussen het geweld van de con
currenten. Immers, zijn opvolger
laat nog een paar jaar op zich wach
ten. De carrosserie werd aangepast
aan de huidige lijnvoering met wat
scherpere vouwen in de motorkap.
Meest opvallend is de nieuwe vorm van de
achterlichten die bij de voorgaande serie
voor nogal wat kritiek zorgden. Boven
dien zijn ze in de vernieuwde 3-serie
voorzien van LED-verlichting die sneller
oplichten en zo voor (iets) meer veiligheid
moeten zorgen. Het interieur bleef ver
gaand hetzelfde maar er werd wel een har
de schijf gemonteerd waardoor muziek en
navigatie heel gemakkelijk kunnen wor
den gedownload. Ook de iDrive knop
werd vergaand gebruiksvriendelijker ge
maakt.
De Ondernemer reed met de snelste die
selversie van de Drie: de 335 D.
De tijden liggen inmiddels achter ons
waarin dieselauto's logge trage auto's wa
ren. Een van de meest uitgesproken voor
beelden van het tegendeel is zonder twijfel
deze 3-sene met zijn drieliter dieselblok
met dubbele turbo. Maar liefst 286 paar
den weet. hij met groot gemak tot leven te
wekken en dat is buitengewoon veel voor
een betrekkelijk compacte auto als de
BMW 3-serie.
De acceleratie van stilstand naar 100 km/h
raffelt hij dan ook binnen zes seconden af.
Op geen enkel moment kom je kracht te
kort; integendeel een lichte druk tegen het
gaspedaal zorgt voor een tomeloze ver
snelling, als het moet tot 250 km/h. In on
ze contreien heb je hier niet zo gek veel
aan maar het geeft wel aan wat voor enor
me krachten deze topper van BMW lo
smaakt.
Qua rijden biedt deze auto een vrijwel on
geëvenaarde ervaring. De auto kleeft als
het ware met dubbelzijdig plakband aan de
weg en mede dankzij de actieve en zeer
direct werkende besturing is ie ragfijn en
snel de hoek om te dirigeren zonder veel
stuuromwentelingen. Deze besturings-
vorm vergt de eerste kilometers enige ge
wenning maar al snel is het zo datje hem
erg prettig gaat vinden. Een van de kri
tiekpunten op de 3-serie is altijd geweest
dat de auto achterin zo weinig beenruimte
biedt. Dat is veel minder sterk van toepas
sing op het laatste model waar ook volwas
senen, mits niet al te fors, gemakkelijk een
plaatsje vinden. Tussen zijn concurrenten
staat lnj zijn mannetje in ieder geval op
heel behoorlijke wijze; qua rijdgedrag
steekt hij er zelfs bovenuit. De 3-serie, ze
ker met deze motorisering, is nog steeds
een buitengewoon fijne wagen met een
sportieve inborst. De 335 D is leverbaar
vanaf 58.850 euro, inclusief BTW.