De beste reclamefilms op groot scherm Inflatiehavik festival column Rabobank 08 Marian Mulder van Centraal Beheer lejrt het succes uit van De ZeelandNet Studio's in Kam perland waren op 3 november het decor van 'Commercials by the Sea', een serieus evenement vol hu mor, netwerkmogelijkheden en af terparty. door Loes van der Hoeven KAMPERLAND - Al bij deze tweede editie is het duidelijk dat Zeeland een net- werkevent van niveau rijker is. De tribune was tot op de laatste plaats bezet door een gemêleerd publiek. Het programma be stond, toepasselijk, uit vier zeer verschil lende reclameblokken. Zeelands alom be kende presentator Bert van Leerdam smeedde deze onderdelen aaneen tot een bijzonder, inspirerend geheel. De organisatie van de avond was wederom in handen van een viertal leden van Com- municatieNet Zeeland, het platform voor overleg, opleiding, promotie en presenta tie van Zeeuwse communicatiespecialisten en opdrachtgevers. Het eerste reclameblok bestond uit een compilatie van het beste van het beste van de wereld: 24 commercials die tijdens het prestigieuze Cannes Lions Festival 2008 zijn onderscheiden met een felbegeerde van reclamebureaus uit de hele wereld. "Ook al zijn in Cannes de kaarten allang geschud, in Kamperland is dat nog niet het geval. Daarom nodigt de organisatie van Commercials by the Sea u uit, de getoon de commercials te beoordelen en uw keu ze vanavond naar haar te sms-en. De win naar wordt aan het eind onderscheiden met... een fles champagne!", aldus Bert van Leerdam. Dat bleek gezien het aantal piepjes niet tegen dovemansoren te zijn gezegd. Dikke van Dale In 2009 is het precies 25 jaar geleden dat de verzekeringsmaatschappij die in elke commercial 'even' moet worden gebeld, haar eerste reclameboodschap via de tele visie de ether inzond. De bedoeling van de campagne was het imago van het bedrijf als een open, sympathieke verzekeraar te ver streken. Het succes is nog altijd niet te evenaren, de commercials die altijd absur de 'schadegevallen' laten zien zonder de product- of bedrijfsnaam te noemen, zijn en worden nog steeds herhaaldelijk natio naal en international bekroond. Het aantal telefoontjes is sinds 1984 verdubbeld en de naamsbekend onder de doelgroep is op zienbarend groot. De slogan heeft zelfs de bronzen, zilveren of gouden leeuw. Het festival dat elk jaar in juni in het Franse Cannes wordt gehouden en zeven dagen duurt, wordt bezocht door meer dan 10.000 belangstellenden uit 85 landen. Zij luisteren er naar wereldberoemde sprekers, zoals Al Gore en buigen zich over meer dan 28.000 uiterste creatieve inzendingen jongste editie van de Dikke van Dale ge haald. "Eén en hetzelfde reclamebureau heeft onze inmiddels 48 commercials verzorgd. Binnen onze organisatie bemoeien slechts 2-3 mensen zich met de 'reclamebood schap met een glimlach'. Zij bepalen met het reclamebureau de uitstraling van de commercial en zien hem pas als hij in pre mière gaat. Dat is altijd heel spannend bin nen het bedrijf. Door de jaren heen zijn onze commercials met de mediaontwikke ling meegegroeid. Tweemaal per jaar ma ken wij een nieuwe, die wij tweemaal drie weken uitzenden, in totaal zijn wij dus twaalf weken per jaar op de buis. Gelijktij dig wordt er een internetgame van de commercial gemaakt, die eveneens razend populair zijn. Daarnaast versturen we circa twintig miljoen direct mailings per jaar. Hoewel wij al zeven Loekies, vijftien Lampen, één Cannes Lion en zeven Effies hebben gewonnen, moeten we toch bij de 'les' blijven, anders wordt ook over ons heen gewalst", aldus Marian Mulder, me de eindverantwoordelijke voor de recla mes met een glimlach. Spraakmakend Na de pauze gaf Bert van Leerdam het woord aan Joram Helmer, strateeg van 'het kleinste grote reclamebureau' dat tekent voor spraakmakende en uitdagende com mercials op televisie, radio en print voor onder meer de jongste pech-onderweg or ganisatie, die gemakkelijke goedkope luchtvaartmaatschappij en voor die onge woon ondernemende bank die in 2007 het levenslicht zag. Hij lichtte de kracht van de vergelijkende reclame toe, waarmee zijn bureau in korte tijd is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de markt. Ook hun producten hebben al heel wat prestigieuze onderscheidingen in de wacht gesleept. Het laatste reclameblok was voor de 'klas siekers', een reis door de geschiedenis aan de hand van commercials die in de afgelo pen veertig jaar zijn uitgebracht en zijn be kroond met een Clio Award; de onder scheiding die al bijna vijftig jaar een begrip is in reclameland. Ten slotte nam Ben Flore, voorzitter van Communicatie Net Zeeland, heel kort het woord om iedereen die de tweede editie van dit spraakmakende evenement moge lijk heeft gemaakt, te bedanken en in het bijzonder de gastsprekers van de avond. Tijdens de aansluitende afterparty was er nog ruimschoots tijd en gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje na te praten over de getoonde commercials. ivMv.cotnmercialsbythesea.nl Het is nog niet zolang geleden dat inflatie werd gezien als één van de groot ste gevaren die de wereldeconomie bedreigen. Inmiddels heeft deflatie de twijfelachtige eer om als gevaar nummer 1 te worden gezien. Nu het vertrouwen in het financiële stelsel als sneeuw voor de zon is verdwe nen, doemt een wereldwijde recessie op. Als deze gepaard gaat met krediet- schaarste mag een proces van zichzelf versterkende dalende prijzen inderdaad niet worden uitgesloten. Deflatie is een gevaarlijk en veelkoppig monster. Net als inflatie leidt het tot een willekeurige herverdeling van inkomens en vermogens, waarbij deflatie in tegenstelling tot inflatie juist mensen met nominaal vaste vermogens bevoor deelt in plaats van benadeelt. Daar komt bij dat deflatie van nominale schul den reële molenstenen kan maken. Omdat de nominale schulden zoals hypo thecaire leningen tegenwoordig in het algemeen hoog zijn, is deflatie zeker op korte termijn gevaarlijker dan inflatie. Maar daarmee is niet gezegd dat het inflatiegevaar verdwenen is. Onlangs omschreef Han de Jong mij al eens terecht als inflatiehavik. Ik behoor inder daad tot de groep mensen die zich druk blijven maken om inflatiegevaar. Het is niet dat ik het gevaar van deflatie op korte termijn niet onderken. Hoewel er nog steeds trendmatige inflatoire processen spelen, worden deze op dit moment door de huidige vraaguitval acuut naar de achtergrond gedrongen. Het monetaire beleid is wereldwijd dan ook al aanzienlijk verruimd en meer renteverlaging zit in de pijplijn. Dat is één van de lessen die men heeft getrok ken uit de Grote Depressie van de jaren '30 in de vorige eeuw. Maar die structurele inflatoire processen zijn er wel degelijk. Denk alleen maar aan het te verwachten tekort aan ruwe olie. En kunnen alle verhalen over vergrijzing en arbeidschaarste nu naar de prullenbak worden verwezen? Dat lijkt mij niet. Als er één les kan worden geleerd uit de vele kleinere en grotere crises die de wereldeconomie de afgelopen decennia heeft gekend dan is het wel dat het inflatiegevaar in tijden van neergang structureel wordt onderschat. Bijna altijd moet achteraf worden geconcludeerd dat het monetaire beleid in reactie op een crisis te ruim is geweest. Daarmee is dan nog vóór de lopende crisis is overwonnen de kiem voor de volgende zeepbel alweer gelegd. De voorbeel den zijn legio. Het veel te ruime monetaire beleid van de jaren '70 en de daar uit voortvloeiende hoge inflatie noopten tot de zeer scherpe monetaire ver- krapping begin jaren '80. Een wereldwijde recessie was het gevolg. Na de beurskrach van 1987 legde een te ruim monetair beleid de kiem voor de re cessie van begin jaren '90. Ook de langdurige periode van laagconjunctuur en jarenlange deflatie in de jaren '90 in Japan kan rechtstreeks worden terugge voerd op het veel te ruime beleid in de tweede helft van de jaren '80. En vergeet de huidige crisis niet. Want de omstandigheden waarbinnen de aanloop naar de subprime kon plaatsvinden werden sterk bepaald door de veel te lage rentevoeten in de Verenigde Staten. De achterliggende reden hiervoor was een overigens aanvankelijk zeer terechte angst voor deflatie in de nasleep van het barsten van de internetzeepbel. Monetair beleid is in tijden van crises moeilijker dan ooit. Enerzijds moet de neergang niet worden versterkt door een te traag tempo van monetaire ver ruiming. Anderzijds is daar het gevaar dat met het bestrijden van de huidige crisis de kiemen van de volgende alweer worden gelegd. Het gevaar van on derschatting van de inflatiedreiging is het grootst als de symptomen aan het oog worden onttrokken. Daarom is het goed dat er inflatiehaviken zijn. Ook nu. Wim Boonstra, chef-econoom Rabobank De Rabobank verzorgt periodiek een rubriek in de Ondernemer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 84