Film by the Sea schept economische spin-off de VJilde Zeen prijs» Winnaar Leo Hannewijk van dc Vlissingen Promotie Trofee: ..Jaarlijks komen ruim 40.000 bezoekers af op ons internationale filmfestival." Foto: duofoto Film by the Sea zet Vlissingen na tionaal en internationaal op de kaart. Bovendien is de economische meerwaarde voor Vlissingen aan zienlijk. „Toen ik niet bij de drie eervolle vermeldingen zat die vlak achter de winnaar waren geëindigd, kreeg ik in de gaten dat ik het pu bliek toe moest gaan spreken. Ik wil de Trofee opdragen aan alle vrijwilli gers die het Festival hebben gemaakt tot waar het nu staat. Jaarlijks komen ruim 40.000 bezoekers af op Film by the Sea. waarvan er velen een tijd in Vlissingen blijven bivakkeren. dor Henk van de Voorde VLISSINGEN Uit onderzoek is geble ken dat de economische spin-off van het Festival een veelvoud is van de subsidies en sponsorbedragen die wij mogen ontvan gen", aldus Leo Hannewijk, artistiek di recteur van het internationale festival Film by the Sea. Hij ontving op maandagavond 24 november, aan de boulevard in het ver nieuwde Grand Hotel Arion, de Vlissin gen Promotie Trofee omdat hij de haven stad het afgelopen jaar het beste heeft ge promoot. Edelsmid Henk van der Kooij verwerkte in de trofee een filmstrook met affiches van tien jaar Film by the Sea. Hannewijk volgt Hans Koeman alias Mi- chiel de Ruyter op, die vorig jaar de eerste Vlissingen Promotie Trofee in de wacht sleepte. De jury kijkt bij dc beoordeling van de voorgedragen kandidaten naar de bijdrage aan een positief imago voor Vliss ingen: wordt er een gunstig klimaat ge schapen om in Vlissingen een bedrijf te starten, te gaan wonen, een baan te zoeken of vrije tijd door te brengen? Voorzitter Paul Sonke van de Stichting Vlissingen Promotie maakte bekend dat er dit jaar veertig inzendingen en 21 genomineerden waren. „Niet weinig, maar het kunnen er meer zijn. Het gaat overigens niet om de meeste stemmen, maar om kwaliteit. Het is een niet een soort Idols." Eigen plaats De jury - bestaande uit Jan Lust, Martin de Klerk en Leendert van Nieuwenhuijzen - roemde Hannewijk. „Wij maken met groot genoegen de lovende kwalificaties van de inzenders tot de onze en roepen daarom Leo Hannewijk uit als winnaar van de Vlissingen Promotie Trofee 2008. Hij is onbetwistbaar het gezicht van het Festival Film bv the Sea. Hij is er in ge slaagd, naast de reeds bestaande filmfesti vals in Nederland, een eigen plaats te ver overen voor zijn Film by the Sea. Het idee om de inhoud van het festival te concen treren rond het thema 'Film en Literatuur' mag een vondst genoemd worden. In tien jaar is het Festival uitgegroeid tot een jaar lijks hoogtepunt in de Vlissingse gemeen schap met een nationale en internationale uitstraling. De meer dan 40.000 bezoekers zijn op zich al een bewijs dat het festival veel aandacht oplevert, ook ver buiten Vlissingen. Voeg daarbij de brede aandacht in de media en de lovende getuigenissen over hun verblijf in Vlissingen van leden van de filmjury, uitgenodigde schrijvers, journalisten en andere festivalgenodigden en men begrijpt waarom Leo Hannewijk werd voorgedragen. Hij brengt Vlissingen op een zeer positieve manier onder de aan dacht en draagt dat beeld uit tot zelfs bui ten de landsgrenzen. Zo wordt Vlissingen overduidelijk op de kaait gezet." Hanne wijk toonde zich aangenaam verrast en ziet het als een grote eer om de opvolger te zijn van Michiel de Ruijter. De festivaldirec teur sprak zijn dank uit aan bedrijfsleven. inwoners en het gemeentebestuur van Vlissingen, dat door wethouder Rob van Dooren was vertegenwoordigd bij de meeting in Grand Hotel Arion. Jubileum Directeur Jan Jacobs schetste de geschiede nis van de Stichting Vlissingen Promotie die over ruim een jaar haar zilveren jubi leum viert. Enkele decennia geleden was de aanblik van de havenstad vrij trooste loos. „Dat Vlissingen moest dus op de kaart worden gezet. Vóór 1984 werd er geen reclame gemaakt voor Vlissingen. Geen geld voor. Wel hadden we toen het idee, dat als iedere organisatie een stukje budget zou afstaan, er iets gezamenlijks ge daan zou kunnen worden. Dat deden die organisaties natuurlijk niet. Koninkrijkjes! In 1984 was de heropening van de boule vards, na twee jaar op de schop om op Deltahoogte te worden gebracht. Een spe cifieke reclamecampagne. Daarna overleg met ondernemers: hebben jullie dat ge merkt in de kassa? Dat bleek zo te zijn. Dan gaan we dus door niet die reclame en promotie. We richtten op 11 januari '1985 een stichting op als samenwerkingsverband tussen de gemeente Vlissingen en onder nemen. 61 bedrijven schreven in voor deelname in die stichting. De stichting bleef groeien. Op dit moment zijn er 237 bedrijven bij dc Stichting Vlissingen Pro motie aangesloten en ik verzeker u: dat is voor een stadje als Vlissingen beslist in drukwekkend te noemen. Die deelne mende bedrijven komen allang niet meer alleen uit de toeristische sector, de mid denstand en de horeca. Dienstverleners zijn aangesloten, banken, makelaars, ac countants, onderwijsinstellingen (van de Hogeschool Zeeland tot de Zeeuwse Mu ziekschool), Delta, zorginstellingen zoals de Stichting Werkt voor Ouderen, Ar duin, Zorgstroom, maar ook De Schelde, Péchiney (inmiddels Zalco NV) en Istime- wa. Breed gedragen dus en al bijna een kwart eeuw bezig om Vlissingen positiefin de publiciteit te krijgen en te houden." - - - visuele communicatie Ondernemers dromen. Vaak zit dat er al vroeg in. Ze focussen op iets wat ze soms zelf niet kunnen definiëren. Maar altijd heeft het met succes te maken. Wij kijken door de ogen van die o zo realistische dromers en zien hun toekomstige kansen. Wij maken uw droom zichtbaar voor anderen. Door professionele vormgeving van al uw communicatie-uitingen, door uw droom, hoe bescheiden ook, een goede uitstraling te geven. Zodat anderen er deel vanuit willen maken. t 0114 36 22 14 I Inspiratie: www.dewildezeeuw.nl et publiek in Grand Hotel Arion wac Je uitkomst gespannen af. Foto: duofoto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 81