Pianisten overtuigen in Prokofiev Pianomarathon Ramptoerisme, dat bestaat dus ook in het theater PZC Maandag 1 december 2008 1 9 AGENDA WÊBÊÊÊM OP STAP Murphy's night Algemene kennisquiz bestaande uit acht rondes met algemene vragen, muziekfrag menten en foto's. Vlissingen Cine Café, 20.00 uur THEATER Jurgen Ray man Met de try-out van zijn programma Fami- lyman. Het enige watje in dit leven niet kan kiezen, is familie. Je hebt familie waar je trots op bent en familie waarvoor je lie ver een blokje om gaat. Voor het ene fa milielid heb je een zwak en voor het an dere familielid nummerherkenning. Fami lie kan van levensbelang, maar ook een noodzakelijk kwaad zijn. Raymann analyseert het fenomeen fami lie op micro- en op macroniveau. Dus kom met neven, nichten, broers, zusters, FILM GOES Merral, Eagle eye: 20.00 uur; Quantum of Solace: 19.00 en 20.30 uur; Madagas car 2(ov): 20.15 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Sagan: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Anubis: 14.00 uur; Der Baa- der-Meinhof Komplex: 21.30 uur; Body of lies: 19.15 en 21.45 uur; Bride flight: 16.15,19.00 en 21.45 uur; Burn after reading: 22.00 uur; Madagas car 2 (nl): 13.45, 16.15 en 19.00 uur; Ma dagascar 2 (nl): 14.00, 16.15, 19.15 en tantes en ooms. En wie aan het einde van de avond met hetzelfde gezelschap weer naar huis gaat, heeft er in ieder geval wat van opgestoken. Oostburg, Ledeltheater, 20.15 uur. Otango The Ultimate Tango Show: Argentijns spektakel in twee aktes door een gezel schap uit Buenos Aires. De groep bestaat uit tien dansers, twee zangers en vijf mu zikanten die live begeleiden Antwerpen, Stadsschouwburg 20.30 uur. Ladies Night Hilarische comedy waarin een aantal werkloze fabrieksarbeiders uit de ellende wil geraken door een striptease-groep op te richten. Dat leidt tot een voorstelling waarin de acteurs letterlijk uit de kleren gaan Gent, Capitole 20.00 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl 22.00 uur; Oorlogswinter: 13.45, 16.15 en 19.30 uur; Quantum of solace: 13.45, 16.15, 19.15 en 21.00 uur; Radeloos: 14.00 uur; Sinterklaas en het geheim van het grote boek: 13.45 en 16.15 uur; The women: 16.15 en 19.00 uur; Sneak: 22.00 uur; TERNEUZEN View, Sex drive: 20.15 uur; Quantum of Solace: 20.45 uur; Madagascar 2 (ov): 20.15 uur; BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Madagascar 2 (ov): 20.00 uur; Quantum of Sblace: 20.00 uur; Bride flight: 20.00 uur; Dan in real life: 20.30 uur; Een marathon kan een uitput tingsslag worden. Het aange kondigde concert met alle so nates van Prokofiev werd gelukkig teruggebracht tot zes sonates en drie andere pianocomposities. Toch blijft het al met al een niet ge makkelijke opdracht voor de pia nisten en een hele zit (drie uur muziek) voor het publiek. Ik ging met enige scepsis naar de concert zaal, maar het werd een aparte er varing en zelfs een boeiende avond. Negen internationale studenten die zich na het conservatorium specialiseren bij Aquiles Delle Vig- ne in Rotterdam, toonden dat ze stuk voor stuk talent hebben en klaar zijn voor de grote concour sen. De technische vaardigheden van deze jonge mensen wekten bewon dering op. Naast de techniek moet een pianist ook stijlgevoel hebben en er voor zorgen dat de interpreta tie van de muziek overkomt. De meesten slaagden hierin. De negen sonates schreef Proko fiev tussen 1907 en 1947. De Turk se Selen Apaydin speelde de eerste sonate, met herkenbare elementen van Rachmaninov en Schumann, PIANOMARATHON Sonates en andere werken van Sergej Prokofiev. Door studenten van Aquiles Delle Vigne (Codarts, Hogeschool voor de Kunsten Rotterdam). Gehoord: vrijdag 28 november in de Concertzaal in Middelburg. door Jeanette Vergouwen met een stevig toucher en veel brio. De tweede sonate werd subliem vertolkt door de Spaanse Irene De Juan Bernabeu. Zij hield de span ningsboog mooi vast en overtuig de zowel in de dansante ritmische passages, als de virtuoze snelle de len. De Spaanse Marina Lozano Lax bracht een boeiende vertolking van nummer drie en zorgde er voor dat de verschillende karakters goed uit de verf kwamen. De Itali aanse Guilia Maglietti moest als eerste optreden met sonate 4. Het eerste deel is verhalend en het cen trale deel Andante Assai, met con trasterende thema's en variaties, werd door Prokofiev zelf als een van zijn meest geslaagde gezien. Jammer dat de balans tussen rech ter- en linkerhand niet perfect was. De vertolkingen van de sonates 8 en 9 door de Duitse Marcus Baban en de Portugese Manuel Araujo waren spannend en konden in een gouden lijstje gezet worden. De techniek van beide heren is fe nomenaal en zij speelden soepel en toch zeer dynamisch. Het laatste blok bracht een selectie uit Romeo 8c Juliet door de Brazili aan Luis Fabiano Rabello;persoon- lijk vond ik dit werk en de vertol king ervan weinig boeiend. De Italiaan Fernando Altamura zorgde ervoor dat het publiek op het puntje van de stoel ging zitten. Hij speelde de vijf Sarcasm, met het diabolische Tempestoso, het contrastrijke Allegro rubato en hal lucinerende slotdeel (precipitossis- simo) overrompelend. Voor de Chinese Gigi lp Nga Chi was het dan ook een moeilijke op dracht om de avond af te sluiten met de Toccata. Een kort en heftig werk met een soort perpetuum mobile in de linkerhand. Zij is klein van gestalte, maar groot in kracht en daden. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Twee weken geleden schreef ik (veel te weinig) over 'De vrouw met de baard'. Uniek aan deze voorstelling is, dat er twee versies bestaan. Die zijn er natuur lijk om ze allebei te zien, ook al moest ik daarvoor ver van huis, naar Breda. Naast de grote theatrale versie speelt het Noord Nederlands Toneel - en ik citeer - 'een in tieme toneel-op-toneel versie'. Maar in tiem is toch het woord niet. Tenzij daar mee bedoeld wordt, dat de acteur ineens pal naast je stoel kan opduiken. Want zo was het: op het toneel stond kriskras verspreid een aantal stoelen. Ten dele al bezet door wat even later de ac teurs bleken te zijn. Die daar scharrelend tussen die stoelen woord vóór woord de zelfde tekst spelen als in de grote-zaal-ver- sie. Soms dus pal voor, naast of achter je. (Eén mevrouw wipte dan ook van lege stoel naar lege stoel om alles te kunnen blijven aanschouwen, want ja, toekijkers blijven we graag. Ramptoerisme, dat be staat dus ook in het theater.) Tussen de humor - er zit veel humor in de voorstelling - is 'De vrouw met de baard'... ja, niet rauw, maar toch... confron terend is het woord. Want de liefde is er moeizaam (maar toch wel mooi) en de leugen, vooral de leugen, is er glashard. Dus niets intiems in de voor de hand lig gende betekenis. Wel nóg dichter op je vel. En dit stuk komt je sowieso al dicht bij. Vorige keer kon ik me al haast niet in houden om op het hoogtepunt van leu gen iets verontwaardigds te roepen. En vroeg me vervolgens af, of er dan nooit eens iemand uit het publiek reageerde... Hoe laf (of hoe braaf) is het publiek? Zo laf (of zo braaf) als je zélf bent, dat lijkt me wel een mooi antwoord. Ik had kun nen bellen met de voorlichter van NNT en kunnen vragen of er nooit eens ie mand reageerde. Vergeten. Vergezocht. Smoezen genoeg. Ten slotte besloot ik om, als ik weer die aandrang zou voelen (maar dan écht, niet om een leuk testje te doen), dat ik dan zou proberen te dur ven. En ik voelde me weer boos worden, toen die politicus wéér de waarheid com pleet verdraaide. Ik heb geprobeerd. En ik heb gedurfd! Iedereen (behalve de ac teurs) keek wel heel vreemd... Helemaal eerlijk is het misschien niet. Want ik wist wat er ging komen. Was dus niet overrompeld en dus niet te laat deze keer. Drie zinnen verder hoeft het niet meer. Ie moet roepen als de leu gen wordt geboren. En zodra je de boos heid voelt. (Omdat wij weten dat een to neelstuk een slot heeft, en dat daar de conclusie getrokken kan worden, stellen we misschien ons gevoel ook wel uit tot we een weloverwogen eindoordeel kun nen vellen?) Ik weet dus nu hoe het voelt (toch wel een beetje gênant) om zo sterk mee te leven. En ik weet (want ik heb het na afloop gevraagd) dat er héél soms nog wel eens iemand reageert... En verder... is er één groot verschil met de andere versie. Die eindigt met spots op Di-Rect speelt de rockopera Tommy. de twee geliefden die elkaar dan toch vin den. Deze eindigt met spots op die politi cus, die aan-het slot als enige in de zaal zit (wij allemaal op het podium) en die dus - zo suggereert het slotbeeld - naar zijn eigen wandaad heeft zitten kijken. Of hij daar van heeft geleerd? Ik ben er niet gerust op... Twee dagen later was ik alweer ontroerd, tijdens de eerste tien minuten van 'Tom my'. Feest van herkenning, heel goede rock, dat zeker, maar wat vooral opspeel de was een sterk gevoel van spijt. Waar om heb ik toen nooit geprobeerd om er bij te zijn? Het zou waarschijnlijk nooit gelukt zijn, maar waarom niet minstens geprobeerd? Dat was het geluid van mijn 'jeugd' (studententijd), het geluid van het gevoel dat alles nog mogelijk was en dat we schijt hadden aan... Na die tien minu- foto GPD ten bleef de herinnering aan goede mu ziek, maar bleek deze retro-rock toch net iets amorfer dan toen. Ondanks goed, strak drumwerk. Voor de generatie van toen hoeven die Nederlandse teksten niet, het beetje verduidelijkend toneel ook niet. Ik had niet de indruk dat jonge re bezoekers zo 'freakten' als wij toen.. Deze week speelt De Zus van Roos (wat een naam) hun reprise van 'Secretaresse' (4 dec in 't Beest in Goes). Genomineerd voor - maar niet de winnaar van - de Nieuwe Theatermakers Prijs 2008. En dat is toch wel een aanbeveling. Verder veel Bert Vis- scher, waarvoor ik nog een kaartje hoop te kunnen bemachtigen (want natuurlijk is alles uitverkocht...) Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21