de Duitse klanten in het begin steeds Twee halen een betalen Zeeuwse werkgevers wensen hoger ambitieniveau mmom m v Britse winkelketens vragen surseance aan Goede doelen zien belegd geld verdampen IJsselmeerafslag Urk Personeelstekort dreigt draait recordomzet voor technische sector PZC Vrijdag 28 november 2008 3 7 bij. Zo'n soort stad kennen we in Nederland eigenlijk niet, dat is nog het beste te vergelijken met Pa rijs. In advertenties van dure win kels staat Düsseldorf vaak in het rij tje Parijs, London, New-York." Duitsers zijn andere klanten dan Nederlanders, hebben ze gemerkt. Ze zijn veel kritischer op wat ze ko pen. Christian. „Een Duitser is wan trouwiger, die wil bijvoorbeeld we ten wanneer we onze vis geleverd hebben gekregen." Andreas: ,„Ist das frisch?" vroegen ze in het be gin, en niet één keer, maar een paar keer." Christian: „Daar hebben we echt last van gehad, maar nu heb ben we het vertrouwen gewon nen. Als een Duitser kritiek heeft, dan zegt hij dat gewoon, maar hij komt wel terug. Nederlanders niet. Die zeggen niets, die zie je ge woon nooit meer." Nog zo'n verschil: de Nederlandse onsjescultuur bestaat niet in Duits land. Duitsers kopen alles gewoon per pond. Of per kilo. „Als ze om een pond vragen, moet je echt geen 490 gram geven", vertelt Christian. „Het moet een pond zijn. En het liefst meer. Nederlanders bestellen overal een onsje van en dan nog lie ver tachtig gram." Een ander groot verschil: de vormelijkheid. De twee nemen consequent de telefoon op met hun voornamen. Voor een Duitser - die alleen intimi met de voornaam aanspreekt - is dat heel ongewoon. Maar voor Van Belzen en Moerland is het strategie: zo we ten de klanten dat ze met Hollan ders van doen hebben. En de vis uit Nederland staat - in tegenstel ling tot het vlees en de tomaten - goed bekend in Duitsland. „De sfeer is totaal anders", zegt Christian. „Onze medewerkers spra ken ons in het begin aan met chef. Ik heb toch gewoon een naam?" Moerland en Van Belzen willen de beste vishandel van de omgeving worden. Ze proberen de markt te veroveren door kwaliteit te leveren, door service te bieden en door an ders te zijn dan de concurrentie. Ze verpakken hun vis in lucht- en lek vrije folie, bedrukt met een print van een krant. Binnenkort kunnen de klanten gebruik maken van een visinformatiesysteem. Ze typen de naam van een vis in en krijgen met een gegevens over de voedingswaar de, een recept en informatie over de plaats waar de vis gevangen is. Heeft een klant pesce spada gege ten in Italië? Bij Zeelandia kan hij opzoeken dat het om een zwaard vis ging. Wil een klant oesters uit Frankrijk? Hij kan ze krijgen. Andreas: „Dat moet je altijd doen, dan komen klanten zeker terug." Christian: „We willen nieuwe din gen op de markt brengen, dingen die een ander niet heeft." Kwaliteit is hun belangrijkste wa pen tegen de concurrentie in de su permarkten. Als ze het niet ver trouwen, gaat een partij zó terug naar de leverancier. Dat kwaliteit het allerbelangrijkste is, hebben ze geleerd van Teuntje van Belzen, een tante van de vader van Christi an. „Vroeger leurden de Arnemuid- se vrouwen met vis. Teuntje ging met de trein helemaal naar Til burg. Binnen de kortste keren had ze al haar vis verkocht. Dus die is in Tilburg gebleven. Ze had daar het grootste viskraam van Neder land. Vijftien meter verse vis. Moet je nagaan,vijftien meter! Wij hebben er hier drie. We hebben veel van haar geleerd: ze stopte net toen wij voor onszelf begonnen. Bij Teuntje hebben we haring le ren snijden." En de bakoven van Teuntje staat nu in de winkel in Duitsland. Of ze hier over vijfjaar nog zitten? „Ons doel is groei", zegt Christian. „We willen de groothandel uitbou wen en meer winkels openen. We zijn hier niet gekomen om honger te lijden." door Pascale Thewissen BRUSSEL - Het gaat zo slecht met de autoverkoop, dat de Belgische dealer Cardoen iedereen die tus sen 29 november en 15 december een luxe personenwagen koopt, de tweede cadeau doet. „De stunt heeft alles te maken met de econo mische crisis", zegt commercieel directeur van Cardoen, Ivo Wil- lems. „Fabrikanten blijven met hun voorraden zitten, en daar pro fiteren wij van." Volgens hem is de actie niet in strijd met de Euro pese regelgeving. Of hij een storm- loop verwacht? „Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik moet ver wachten. Dit is bij mijn weten nooit eerder vertoond in Europa." Alleen in Amerika hebben dealers een soortgelijke stunt. Cardoen, met vestigingen in Wilrijk en Has selt, gooit honderd auto's in de uit verkoop. Het gaat voornamelijk om grotere personenwagens, maar ook cabrio's, 4x4 terreinwagens en bestelauto's vanaf 22.800 euro, in- clusiefbtw. door Nadia Berkelder MIDDELBURC - Alleen met een groeiende economie kan het wel- zijns- en welvaartsniveau in Zuid-West Nederland op peil wor den gehouden, vindt de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW). Volgens de vereniging is het daarvoor nodig om beter en in tensiever samen te werken met Rotterdam, Antwerpen en Gent. De ondernemers presenteren vol gende week een plan met negen punten om de economische groei in Zeeland en West-Brabant te sti muleren. Het plan 'Ambities in ba lans' wordt dan aangeboden aan de commissarissen van de konin gin in Zeeland en Brabant. Het plan is een handreiking aan overheden en maatschappelijke or ganisaties, vindt de werkgeversver eniging. Want ook de politiek moet iets doen. Alleen economi sche groei is volgens de onderne mers niet voldoende. Sociaal-maat schappelijke ontwikkeling is een vereiste. De werkgeversvereniging vindt dat het ambitieniveau in Zuid-West Nederland omhoog moet. Daar door moet worden voorkomen dat Zeeland en West-Brabant krim pen en dat voorzieningen verdwij nen. De werkgeversvereniging wil de het plan gisteren niet verder toelichten. Uit bevolkingsprognoses van de provincie blijkt dat het aantal men sen in Zeeland na 2025 afneemt. Een aantal gemeenten krijgt te ma ken met krimp. Ook de beroepsbe volking neemt af, is de voorspel ling. Het aantal ouderen neemt daarentegen toe. LONDEN - De Britse warenhuiske ten Woolworths heeft uitstel van betaling aangevraagd. De ruim achthonderd winkels blijven voor lopig nog open, maar 30.000 ar beidsplaatsen lopen gevaar. Het be drijf gaat gebukt onder een schuld van 385 miljoen pond sterling (459 miljoen euro). Ook de grootste Britse meubelketen MFI Retail met 190 winkels en 2500 werkne mers heeft surseance aangevraagd. AMSTERDAM - Veel charitatieve ver mogensfondsen zijn hard getrof fen door de wereldwijd gekelderde aandelenmarkten. Het gaat om fondsen als de Stichting Instituut GAK, het Oranjefonds en het Prins Bernard Cultuurfonds. Stichting Instituut GAK is het zwaarst getroffen. Het fonds ver loor tot nu toe 123 miljoen euro, bijna een kwart van zijn belegd vermogen. URK - De IJsselmeervisafslag Urk heeft zijn omzetrecord van 2001 ge broken. Volgens bedrijfsleider Eef de Vries komt de omzet van 2008 uit op 2,4 miljoen euro, bijna twee ton hoger dan in 2001. Het record heeft volgens De Vries niet alleen te maken met hogere prijzen voor onder meer snoekbaars, blei en voorn uit het IJsselmeer. Er werd ook meer vis gevangen. AMSTERDAM - De komende jaren dreigt een personeelstekort voor de technische sector. Uit gisteren gepubliceerd onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat 120.000 werknemers uitstromen door prepensionering. Bedrijven staan bovendien onder druk door de kredietcrisis en worden daar door voorzichtiger in het aanne men van personeel. De vitrine van Zeelandia in Krefeld Bergen op Zoom Bosstraat 24 0164 - 242216 Parkeer in Parkeergarage ACHTER DE GROTE MARKT www.vangilsdewit.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 69