Timing
GLK: misser of gouden greep
BMW introceert Mini E op stroom
Limited Editions
bij Chevrolet
Zeven 'zwarte' SL 65's
naar Nederland
Ze zijn er weer!
Jong Aantrekkelijk
nu bij Auto Poppe.
PZC Vrijdag 28 november 2008 17
Mogelijk precies goed
gemikt, om nu met een
midi-SUV te komen,
misschien juist een
rampzalige timing. De
Mercedes-Benz GLK zit er
maar mee.
door Robbert Keegel
Hoewel het in ons land nog
erg meevalt, heeft de kre
dietcrisis in vrijwel de hele
rest van West-Europa - om over
de VS maar niet te spreken - geleid
tot een ineenstorting van de verko
pen van nieuwe auto's. Wees er
van overtuigd dat de algehele ma
laise zich bij ons ook tot de auto
handel zal uitbreiden en dat we
daar niet lang op hoeven te wach
ten.
Of het perfect getimed is van Mer
cedes-Benz om juist nü met de mi
di-SUV GLK te komen zal de na
bije toekomst leren. De nabije toe
komst zal ook leren of de GLK als
wrede kannibaal zal optreden je
gens zijn grotere en oudere broer
ML. Hoewel, ouder? Hij is pas nog
ingrijpend gemoderniseerd en kan
nog heel wat jaartjes mee. Over de
gigant GL, met een wielbreedte
van 3,08 meter, hebben we het
maar even niet. Dat is veel meer
een professional.
I De GLK laat er uiterlijk geen twij
fel over bestaan of hij wil óók tot
de professionals gerekend worden.
Eerlijk gezegd was ik er bij de in
troductie b'egin dit jaar op de auto
show van Detroit niet verrukt van.
Té hoekig gewoon. Nu we de GLK
eerst uitgebreider hebben léren
kennen tijdens de Europese intro
ductie rond Düsseldorf en nu ik
foto CPD
hem ook nog eens een weekje bij
huis heb gehad, ben ik redelijk ver
zoend met het uiterlijk - al zit ik
er liever in.
Want binnen is het mooi. Behaag
lijk, zeer comfortabel en met een
aantrekkelijk design plus dito af
werking. Helemaal Mercedes. Heel
praktisch ook, want wel degelijk is
er rekening mee gehouden dat de
GLK wel eens het bos in wordt ge
stuurd, althans voor vrijetijdsbezig-
heden wordt benut. Elektrisch be-
dienbare achterklep, makkelijk
wegschuifbaar en omklapbaar
meubilair, handige bodem in de
kofferbak (450/1550 liter) om bij
voorbeeld een natte hond uit te la
ten lekken. Heel doordacht weer al
lemaal. Een droomauto voor de
wintersport ook.
De GLK komt midden in Merce
des' offensief om de efficiënte die
selmotoren te ontdoen van hun
vieze imago. We hoeven hiér niet
te herhalen dat diesels veel minder
CO2 uitstoten dan benzinemoto
ren. Er komen wel nare stikstofoxi
den en fijn stof uit, die beide heel
goed weg te filteren zijn.
Maar in onze GLK zat een dikke
3,5-liter V6-benzinemotor. Goed
voor 272 pk en een koppel van 350
Nm. 4Matic vierwielaandrijving
standaard. Dat holt dan vrijwel ge
ruisloos in 6,7 tellen naar de hon
derd en heeft een begrensde top
van 230 km/h. Een machtige ma
chine dus, die ook in het terrein
uit de voeten kan, maar een GLK
220 CDI Blue Efficiency is wellicht
politiek correcter. Die is er vanaf
52.600 euro. De goedkoopste ben
zine, de 280 komt op 57.600 en de
toppers 350 kosten allebei 61.600
euro, benzine of diesel.
Met de GLK wil Mercedes-Benz GLK meedoen op de midi-SUV markt.
Het interieur is behaaglijk en zeer comfortabel.
door Rob van Ginneken
Het BMW-concern troeft
zijn concurrenten af met
de lancering van een elek
trische Mini E. Nog dit jaar wor
den er voor de Amerikaanse
markt vijfhonderd gebouwd.
De lancering van de eerste grote se
rie van de volledig elektrisch aange
dreven 'oplaadbare' Mini E in Los
Angeles kwam op een pikant mo
ment. De autogiganten GM, Ford
en Chrysler gingen in de Ameri
kaanse senaat diep door het stof
om een levensreddende financiële
injectie los te peuteren. Onder an
dere met de belofte van een ener
giezuinige elektrische autotoe
komst. In de tentoonstellingshal
len van de Los Angeles Autoshow
kunnen er bij diezelfde 'grote drie'
nog geen bestellingen worden ge
plaatst.
De Europese concurrentie strooit
zout in de wond door letterlijk bui
ten diezelfde hallen gewoon al de
eerste Mini's E op de weg te zet
ten. Tot het eind van dit jaar moe
ten er in Duitsland en Engeland
zo'n vijfhonderd van de band rol
len, die vervolgens in de regio's
New York en Los Angeles in ge
bruik worden genomen.
Een eerste testrit in Los Angeles
maakt naast pluspunten ook dui
delijk dat voor het vervólg op deze
Mini E nog heel wat werk moet
worden verzet. De auto rijdt heel
gemakkelijk en vrijwel geruisloos.
Bovendien levert hij vooral in de
stad verrassénd gespierde presta
ties. Sportief zelfs. Mini belooft op
één acculading een actieradius van
tussen de 200 en 250 kilometer. In
de praktijk wellicht iets minder, zo
berekenden we zelf aan de hand
van de toch vrij vlot dalende la
dingsmeter in het dashboard. Hoe
dan ook: omdat een dergelijke au
to specifiek mikt op forenzen in
en om grote wereldsteden kan dat
voldoende zijn.
Overigens is dat ook precies wat
BMW met dit Mini E-project wil
onderzoeken: hoe gaan de gebrui
kers ermee om en welke eisen stel
len ze aan de actieradius? Met de
opgedane kennis worden de laat
ste details van een compleet
nieuw ontwikkeld model inge
vuld. Wellicht krijgt die een nieu
we merknaam, om het unieke ka
rakter te onderstrepen.
De Mini E toont trouwens glashel
der aan waarom zo'n speciaal ont
wikkeld elektromodel beter zal
zijn dan een omgebouwde bestaan
de auto. Met diens beperkte range
valt wellicht nog te leven, maar
het is tamelijk lastig dat de zitruim
te achterin én een deel van de ba
gageruimte wordt opgeofferd om
de accu's een botsveilige plek te ge
ven. BMW en Mini hebben de eer
ste slag gewonnen, maar de échte
elektrische oorlog moet duidelijk
nog steeds beginnen.
Chevrolet Nederland brengt 'Limi
ted Editions' van de middenklas
ser Captiva en de midi-SUV Epica.
De Captiva LE beschikt standaard
over zaken als automatische aircon
ditioning, lichtmetalen wielen,
cruise control en zeven zitplaatsen
en kan gratis worden uitgerust
met een volledig geïntegreerd navi
gatiesysteem met kleurendisplay.
Voor de LE geldt: Op is op.
Van de ultrasportieve Mercedes-
Benz SL 65 AMG 'Black Series' blij
ken toch zeven exemplaren be
stemd te zijn voor de Nederlandse
markt. De prijs van deze exclusie
ve topsporter is vastgesteld op
485.218 euro. De supersportwagen
kan bogen op een topsnelheid van
320 km/h en een sprint van 0-100
km/h in 3,8 seconden. Voor de
'0-200' zijn slechts elf tellen nodig.
Aan de hand van de Mini E wil BMW ervaringen opdoen met elektrische
auto's. foto GPD
De Chevrolet Captiva Limited Edition.
foto GPD "v
Extra scherp rentetarief!
Uitgestelde betaling tot 2010 mogelijk!
Vlissingen Terneuzen
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333
Uw voordeel kan oplopen
tot maar liefst aagffin
(P) &ure> poppe .wie anders?
www.autopoppe.nl