Timing GLK: misser of gouden greep BMW introceert Mini E op stroom Limited Editions bij Chevrolet Zeven 'zwarte' SL 65's naar Nederland Ze zijn er weer! Jong Aantrekkelijk nu bij Auto Poppe. PZC Vrijdag 28 november 2008 17 Mogelijk precies goed gemikt, om nu met een midi-SUV te komen, misschien juist een rampzalige timing. De Mercedes-Benz GLK zit er maar mee. door Robbert Keegel Hoewel het in ons land nog erg meevalt, heeft de kre dietcrisis in vrijwel de hele rest van West-Europa - om over de VS maar niet te spreken - geleid tot een ineenstorting van de verko pen van nieuwe auto's. Wees er van overtuigd dat de algehele ma laise zich bij ons ook tot de auto handel zal uitbreiden en dat we daar niet lang op hoeven te wach ten. Of het perfect getimed is van Mer cedes-Benz om juist nü met de mi di-SUV GLK te komen zal de na bije toekomst leren. De nabije toe komst zal ook leren of de GLK als wrede kannibaal zal optreden je gens zijn grotere en oudere broer ML. Hoewel, ouder? Hij is pas nog ingrijpend gemoderniseerd en kan nog heel wat jaartjes mee. Over de gigant GL, met een wielbreedte van 3,08 meter, hebben we het maar even niet. Dat is veel meer een professional. I De GLK laat er uiterlijk geen twij fel over bestaan of hij wil óók tot de professionals gerekend worden. Eerlijk gezegd was ik er bij de in troductie b'egin dit jaar op de auto show van Detroit niet verrukt van. Té hoekig gewoon. Nu we de GLK eerst uitgebreider hebben léren kennen tijdens de Europese intro ductie rond Düsseldorf en nu ik foto CPD hem ook nog eens een weekje bij huis heb gehad, ben ik redelijk ver zoend met het uiterlijk - al zit ik er liever in. Want binnen is het mooi. Behaag lijk, zeer comfortabel en met een aantrekkelijk design plus dito af werking. Helemaal Mercedes. Heel praktisch ook, want wel degelijk is er rekening mee gehouden dat de GLK wel eens het bos in wordt ge stuurd, althans voor vrijetijdsbezig- heden wordt benut. Elektrisch be- dienbare achterklep, makkelijk wegschuifbaar en omklapbaar meubilair, handige bodem in de kofferbak (450/1550 liter) om bij voorbeeld een natte hond uit te la ten lekken. Heel doordacht weer al lemaal. Een droomauto voor de wintersport ook. De GLK komt midden in Merce des' offensief om de efficiënte die selmotoren te ontdoen van hun vieze imago. We hoeven hiér niet te herhalen dat diesels veel minder CO2 uitstoten dan benzinemoto ren. Er komen wel nare stikstofoxi den en fijn stof uit, die beide heel goed weg te filteren zijn. Maar in onze GLK zat een dikke 3,5-liter V6-benzinemotor. Goed voor 272 pk en een koppel van 350 Nm. 4Matic vierwielaandrijving standaard. Dat holt dan vrijwel ge ruisloos in 6,7 tellen naar de hon derd en heeft een begrensde top van 230 km/h. Een machtige ma chine dus, die ook in het terrein uit de voeten kan, maar een GLK 220 CDI Blue Efficiency is wellicht politiek correcter. Die is er vanaf 52.600 euro. De goedkoopste ben zine, de 280 komt op 57.600 en de toppers 350 kosten allebei 61.600 euro, benzine of diesel. Met de GLK wil Mercedes-Benz GLK meedoen op de midi-SUV markt. Het interieur is behaaglijk en zeer comfortabel. door Rob van Ginneken Het BMW-concern troeft zijn concurrenten af met de lancering van een elek trische Mini E. Nog dit jaar wor den er voor de Amerikaanse markt vijfhonderd gebouwd. De lancering van de eerste grote se rie van de volledig elektrisch aange dreven 'oplaadbare' Mini E in Los Angeles kwam op een pikant mo ment. De autogiganten GM, Ford en Chrysler gingen in de Ameri kaanse senaat diep door het stof om een levensreddende financiële injectie los te peuteren. Onder an dere met de belofte van een ener giezuinige elektrische autotoe komst. In de tentoonstellingshal len van de Los Angeles Autoshow kunnen er bij diezelfde 'grote drie' nog geen bestellingen worden ge plaatst. De Europese concurrentie strooit zout in de wond door letterlijk bui ten diezelfde hallen gewoon al de eerste Mini's E op de weg te zet ten. Tot het eind van dit jaar moe ten er in Duitsland en Engeland zo'n vijfhonderd van de band rol len, die vervolgens in de regio's New York en Los Angeles in ge bruik worden genomen. Een eerste testrit in Los Angeles maakt naast pluspunten ook dui delijk dat voor het vervólg op deze Mini E nog heel wat werk moet worden verzet. De auto rijdt heel gemakkelijk en vrijwel geruisloos. Bovendien levert hij vooral in de stad verrassénd gespierde presta ties. Sportief zelfs. Mini belooft op één acculading een actieradius van tussen de 200 en 250 kilometer. In de praktijk wellicht iets minder, zo berekenden we zelf aan de hand van de toch vrij vlot dalende la dingsmeter in het dashboard. Hoe dan ook: omdat een dergelijke au to specifiek mikt op forenzen in en om grote wereldsteden kan dat voldoende zijn. Overigens is dat ook precies wat BMW met dit Mini E-project wil onderzoeken: hoe gaan de gebrui kers ermee om en welke eisen stel len ze aan de actieradius? Met de opgedane kennis worden de laat ste details van een compleet nieuw ontwikkeld model inge vuld. Wellicht krijgt die een nieu we merknaam, om het unieke ka rakter te onderstrepen. De Mini E toont trouwens glashel der aan waarom zo'n speciaal ont wikkeld elektromodel beter zal zijn dan een omgebouwde bestaan de auto. Met diens beperkte range valt wellicht nog te leven, maar het is tamelijk lastig dat de zitruim te achterin én een deel van de ba gageruimte wordt opgeofferd om de accu's een botsveilige plek te ge ven. BMW en Mini hebben de eer ste slag gewonnen, maar de échte elektrische oorlog moet duidelijk nog steeds beginnen. Chevrolet Nederland brengt 'Limi ted Editions' van de middenklas ser Captiva en de midi-SUV Epica. De Captiva LE beschikt standaard over zaken als automatische aircon ditioning, lichtmetalen wielen, cruise control en zeven zitplaatsen en kan gratis worden uitgerust met een volledig geïntegreerd navi gatiesysteem met kleurendisplay. Voor de LE geldt: Op is op. Van de ultrasportieve Mercedes- Benz SL 65 AMG 'Black Series' blij ken toch zeven exemplaren be stemd te zijn voor de Nederlandse markt. De prijs van deze exclusie ve topsporter is vastgesteld op 485.218 euro. De supersportwagen kan bogen op een topsnelheid van 320 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 3,8 seconden. Voor de '0-200' zijn slechts elf tellen nodig. Aan de hand van de Mini E wil BMW ervaringen opdoen met elektrische auto's. foto GPD De Chevrolet Captiva Limited Edition. foto GPD "v Extra scherp rentetarief! Uitgestelde betaling tot 2010 mogelijk! Vlissingen Terneuzen Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Uw voordeel kan oplopen tot maar liefst aagffin (P) &ure> poppe .wie anders? www.autopoppe.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17